Rullende eller stående start?

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Post Reply

Hva foretrekker du? Rullende eller stående start?

Stående
7
58%
Rullende
5
42%
 
Total votes: 12

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Rullende eller stående start?

Post by bk » 01 Apr 2004, 08:28

Litt artig å se hva folk foretrekker. Regner med at det blir rullende pga sikkerheten (greit for oss med små strikkmotorer!)

Vi skal jo kun kjøre på Rudskogen og Våler i år. Ingen av banene har noen spesielt gjestmild førstesving...så klabb og babb kan vel forventes uansett?
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 13 Apr 2004, 15:08

Hva bør vi med Minier ha Birger?? Hva skal jeg stemme?? Kom igjen lobbyister :)

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 13 Apr 2004, 20:06

Vi er vel relativt sjanseløse uansett, men tar dem på yttern i neste sving :D
Rullende er veldig greit med tanke på RØKKET ved 0 km/t og 7000RPM i 1.gear...
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Marius
Polesitter
Posts: 243
Joined: 22 Mar 2004, 17:21
Location: haslum

Post by Marius » 14 Apr 2004, 11:13

Det er klart at stående start er mer historisk,og spennende.Helst skulle vi vel hatt LeMans start,men det er vel forholdsvis liten sjanse for at NBF og arrangørene tillater dette.....Med tanke på sikkerhet,forholdsvis stor forskjell på erfaringsnivå hos sjåførene,OG med tanke på at det er gamle biler med alleslags egenheter vi har med å gjøre,stemmer jeg for fortsatt rullende start.
Personlig har jeg hatt både E-Type og Morgan med MossBox mot meg i starten med 6000rpm i revers.. :shock:... og det kan være vel spennende... :roll: .. :lol: ...
Marius Heggstad MGB68

IB
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 11 Apr 2004, 17:21
Location: Moelv
Contact:

Post by IB » 19 Apr 2004, 23:36

Det var da utrolig mye engelske farkoster i omløp her........ Litt balanse med tyske doninger bringes herved frem. Har selv en BMW 2002 stående med komplett rigg for racing. Må bare sette sammen motor, bytte lager i gearkassa og finjustere til appendix ettellerannet først.

Når det nå gjelder stående kontra rullende start, må det jo være helt klart at vi må rulle. Alle vognene i samme retning og minst mulig overraskende reversstarter eller døde motorer. Dessuten kommer en fortere til første sving hvis man har litt tilsprang først.
Ingolf Brudeli
-------------------------------------
BMW - Freude auch am racing
-------------------------------------

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 20 Apr 2004, 08:26

En BMW 2-2 Tisa? mmm-hmm, jatakk! 8)
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Marius
Polesitter
Posts: 243
Joined: 22 Mar 2004, 17:21
Location: haslum

Post by Marius » 20 Apr 2004, 20:09

Velkommen Ingolf!!
Helt enig,det er viktig med litt balanse.Hittil har det jo bare vært oss med siamesporter og en og annen "Twink",som har vært innom forumet.
2-2 er jo en av de gamle drømmebilene for mange av oss,så fortell gjerne alle statshemmeligheter.......
Har fått kjøre Ola Åkesons 1800TISA,og den gikk veldig bra,så en lettere mindre bil med et mer liberalt reglement,bør gå styggfort gutter......
Hvordan er specs i forhold til F2 motoren i Feks Chevron B8???
Marius Heggstad MGB68

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 22 Apr 2004, 00:14

Det vil forøverig bli orientert om start prosedyre etc. på førermøte hos Castrol torsdag 29 april.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

Guest

Post by Guest » 04 May 2004, 00:03

Litt spesifikasjoner om BMW -02'n : 1971 modell med Tii motor. Forøvrig med Schrick giljoutine innsprut med åpne trakter. Bremset 232 Nm og 153 kW ved forrige oppbygging, men vi tyner litt til nå.

5 hakk i Getragkassa, Tii utveksling bak med ZF-sperre, Koni understell som må forbedres, skivebremser helt rundt. Vogna er blytung (ca. 950 kg) grunnet et solid bur og ingen letting av reglementmessige årsaker i tidligere løp. Glassfiberdeler er homologert, så vi får ta fatt på den oppgaven også.

Det skal bli spennende å se hvor mye av dette som blir tillatt, og det skal bli moro å prøve det ut når tiden er inne. (Håper dette skremmer radiatorlekkasje på noen angloracere) :wink:


MVH

Ingolf Brudeli

User avatar
LKE
Champion!
Posts: 640
Joined: 25 Mar 2004, 00:11
Location: Stabekk

02

Post by LKE » 04 May 2004, 10:45

hva er homologert vekt på 2002 i -71?

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 09 May 2004, 12:25

Rene BMC-Veteranene, dette forumet :o)men hvor var historisk standardbil uten støpejernet i A-serie og B-serie motorene....men kanske alle med andre motorer og biler ikke hører fra seg på forumet fordi de jobber med å få bilene istand....?
Har jo en viss forståelse for alle de som rigger Minier til banekjøring, selv om jeg synes prisene på relevante biter er blitt over the top, kjørte løp med eskebil selv den gangen før dagens 3o-åringer var født, så.... men litt variasjon er jo nødvendig. Selv gikk jeg steget fra 999S til Imp på midten av 70-tallet, og endte med en Stilletto rørramme-bil som veide 420kg uten bensin og sjåfør. Bilen solgte jeg til Skottland da mitt neste prosjekt startet, og den ble skotsk mester i bakkeløp 3 år på rad.
Men det var Goodwood Revival som satte fart i planene om Imp revival her...
flere år med alt mulig innen historisk std bil på Goodwood BORTSETT fra Imp, som jo herjet i minste klassen i årevis. I fjor kom to lissom-Fraser Racing biler til Goodwood. Ian Frasers Imper gikk rått, og var dønn pålitelige.De som kom til Goodwood ifjor gjorde ingen av delen. Så da bare MÅTTE gubben her ut og lokalisere Imper og relevante biter, For øyeblikket har jeg 4 mer eller mindre komplette små djevelunger, og om farta og sounden er slik jeg fikk det til for 25 år siden får vi se 30 mai. Jeg gleder med noe aldeles for*******!
Doc
Doc

IB
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 11 Apr 2004, 17:21
Location: Moelv
Contact:

Vekt

Post by IB » 24 Jun 2004, 00:07

BMW 2002 har 890 kg som homologert vekt. Det må da være mulig å komme dit ned i allefall.
Ingolf Brudeli
-------------------------------------
BMW - Freude auch am racing
-------------------------------------

Post Reply