Debatt om dekk for 2005...

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
User avatar
Mr Bridger
Polesitter
Posts: 192
Joined: 22 Mar 2004, 15:05
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Mr Bridger » 16 Nov 2004, 14:49

Og med det blir isåfall A032R dekkene noen av oss har kjøpt nå nylig ikke lovlige til neste sesong da?

User avatar
LKE
Champion!
Posts: 640
Joined: 25 Mar 2004, 00:11
Location: Stabekk

Post by LKE » 16 Nov 2004, 15:48

Mr Bridger wrote:Og med det blir isåfall A032R dekkene noen av oss har kjøpt nå nylig ikke lovlige til neste sesong da?

Ett sett "ulovlige" dekk i 10'' til salgs.... :)

Synd med de vi har kjøpt allerede, men slik er det alltid med dekk. Forøvrig positiv til det som er foreslått.

Ser frem til videre fruktbar utvikling av denne diskusjonen.

Edwin - mener du da at vi skal avbestille det partiet med Yoko 048 og Hoosier vi har bestilt til sleden?

mvh
LKE
Last edited by LKE on 16 Nov 2004, 18:25, edited 1 time in total.

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 16 Nov 2004, 15:52

Hei Tore et. al.

Jeg måtte dessverre dele opp denne tråden da den viktige meldingen om dekk var ment som en annonsering og ikke ett debatt opplegg.

Ta gjerne opp tråden igjen og debatter dekk - her i denne posten.

Kort oppsummering:

Det har i fra flere medlemmer kommet ønske om å revurdere dette med å tillate E- og DOT-merkede dekk. Styret i foreningen vil følge opp dette, og tar sikte på å innkalle til et medlemsmøte i foreningen for å diskutere dette på nyåret. I mellomtiden oppfordrer styret til at man ikke investerer i E eller DOT merkede dekk for 2005. Styret tar ingen initiativ overfor NBF i denne saken uten at dette er forankret blant førerne.

Utfallet av denne debatten er det opp til medlemmene å avgjøre. Til syvende og sist så er det NBF som beslutter dekkreglementet.

Nå - debatter i vei! :)
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 16 Nov 2004, 17:30

Tore;
Hvor dette ender er det opp vet jeg ikke ikke. Kan for orden skyld legge til at jeg også har 6 stk. Yokohama A032R liggende.

Lars Kristian;
Jeg, personlig, ville nok ikke bestille noen dekk før denne saken ble avklart.

Dette med dekk har jo vært tema her før se bl.a denne tråden her:

http://historisk-racing.minirepository. ... .php?t=129
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 16 Nov 2004, 18:22

Flott at styret setter igang en offisiell debatt! :)

Jeg har selv noen yoko'er, og det er billigere å *kjøpe* 032R for meg, men de holder jo på langt nær så lenge som CR65---så vinninga går vel opp i spinninga.

Personlig støtter jeg de som ikke vil ha gatedekkene, har mer lyst til å slædde som John Rhodes et al! Kjøper herved intet før vedtak er gjort!

Dersom vi hadde gått for CR65 så kunne vel vi som forening ha pushet på og fått til bedre priser ett eller annet sted?

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 16 Nov 2004, 22:31

032 kan dere jo bruke til og fra EU kontroll........, - de er jo gategodkjente. Mannen på "tilsynet" hadde store kvaler da jeg kom med Lotusen på henger m/ CR65 påmontert ! Kunne han virkelig godkjenne bilen ??!!! :roll: Først sa jeg :shock: , - så sa jeg :evil: :evil: , og da var saken grei..........
DH

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Dekkvalg for 2005

Post by Impracing » 16 Nov 2004, 23:28

Er vel litt tradisjonalist - våre gamle biler ser ikke *riktig* ut på moderne, flate, runde såler. Så det så!
Ellers er jeg overrasket over at enkelte har handlet inn dekk alt, for å kjøre om 6 mnd. Kanskje landeveisdekkene holder seg bedre enn racingdekk.... men et sett slicks er jo stein døde etter lagring i 6 mnd vanligvis. Trodde sticky Yokkiser var litt av samme ulla....gamle dekker kan kjøres på, men grepet er klart redusert etter herding av "vær og vind"-typen. Får satse på ferskvarer...kanskje et tips for Meny?
Doc
Doc

User avatar
Marius
Polesitter
Posts: 243
Joined: 22 Mar 2004, 17:21
Location: haslum

Post by Marius » 17 Nov 2004, 00:00

Ja,så er vi vel igang igjen....
D-H er jo inne på et av mine argumenter for DOT/E dekk.
Er glad i å kunne bruke bilen til klubbmøter,banetreff,skremme bunadsfolket på 17Mai,etc..og da er ikke CR65 et godt valg,om lensmannen skulle være på ferde.Har opplevd at de har "holdt vakt" ved bilen da jeg skulle hente den etter kort visitt i byen.
"Du har vel ikke tenkt å kjøre med de dekka der!"
Etter forsikringer om at "henger`n hadde punga"....gikk det.
Det gikk IKKE hos hverken Bilprovningen,eller Biltilsynet...selv med bortfilt "FOR COMPETITION USE ONLY".

Et Yoko 048 i 185/60-13 koster ca 850 kr hos Autogrip,med litt godsnakking med Hr Falkenhaug,fremvisning av lisens og klubbmedlemskap,sannsynligvis ennå mindre...

Jeg tviler på at Hr Svendsen matcher den prisen på et 4,50-13 L-section.

Men jeg er enig i at det historiske også veier tungt,og for de som har tenkt å kjøre F biler i sprintrace utenlands.......men er det noen som kunne tenke seg Eifel Klassik,eller 6timers på Spa,er det jo vårt nåværende reglemente som gjelder...
Skulle jeg dratt langt for å kjøre løp.....så skulle jo helst løpet vært langt...

Når det gjelder slitasje,er min erfaring at Yokkiser holder i 4-5 sesonger,og CR65 i 2-3....men som dere alle vet kjører jeg som en pusling,og det er jo ikke store farten i bilen heller...men TUNG er den.... :shock:

Vil også takke styret for at dere fortsetter,uten dere hadde jeg fortsatt kjørt på slicks i Sverige...Tally Ho ol`chaps!
Marius Heggstad MGB68

Henning
Champion!
Posts: 747
Joined: 24 Mar 2004, 19:09
Location: Hosle

Post by Henning » 17 Nov 2004, 00:10

Dag-Henning Nielsen wrote:032 kan dere jo bruke til og fra EU kontroll........, - de er jo gategodkjente. Mannen på "tilsynet" hadde store kvaler da jeg kom med Lotusen på henger m/ CR65 påmontert ! Kunne han virkelig godkjenne bilen ??!!! :roll: Først sa jeg :shock: , - så sa jeg :evil: :evil: , og da var saken grei..........
DH
Men Dag-Henning da :shock:
Ble du sint på mannen i blådressen ??

Tror forøvrig at det vil være en grei sak å bli av med dekk.
Hvis utfallet blir no more R-dekk, kan de averteres på NSKs kjøp og salg side. Mange som bruker slikt på banedagene våre.
Sølvpilen trenger bla. nye sko for Rudskogen, autoslalåm, Nürburgring etc.

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 17 Nov 2004, 09:49

- sint er bare fornavnet.......Jeg ble dessuten direkte :twisted: da han ville ta fra meg det lille frontskiltet han hadde gitt meg to år tidligere.....
Han innrømmet feil, men påberopte seg retten til å rette opp egne feil.....( :shock: ) Med makten i sin hule hånd inndro han så mitt lille, fine frontskilt, og tilbød seg å dekke alle mine kostnader i forb. med skifte til vanlig , stort, klumpete veteranskilt som ville ta ca. 40% av Elanen's luftinntak.......Jeg er så glad for at det finnes så mange mennesker i offentlige etater som har lært seg å skille det vesentlige fra det totalt uvesentlige........Herre min hatt :shock: :shock:
- og så var det dekkdiskusjon ; For oss litt tilårskomne er historisk racing en slags udefinerbar nytelse, der estetikk og historie henger nøye isammen. Vi ( ...jeg.) mener Dunlop Racing er en helt nødvendig del av det hele, og vær så snill ikke spør hvorfor. Jeg vet ikke... :!: Eller jo ; det ser aldeles vakkert ut, - det koster over tid det samme, - ( min påstand !), det er ett fett om det regner eller er tørt , - det gir akkurat nok feste til å kunne ligge sånn passe ute med rumpa , - men har den ulempen at det ikke er "street legal". Derfor har jeg et sett med gatehjul i garasjen til 17. mai etc. Til nattbord har jeg 1 stk. Elan 26R magnesiumsfelg m/spinner og 5.25 brede CR65 som jeg viler øyet på når verden blir vanskelig..... :wink:
DH

User avatar
Holm Jacob Matheson
Class winner!
Posts: 270
Joined: 08 Jun 2004, 08:10
Location: Høvik
Contact:

Post by Holm Jacob Matheson » 17 Nov 2004, 18:28

Riktig trivelig med en konstruktiv debatt :) om dekk. Mange er tydligvis for å tone rent flagg (les FIA dekk) og noen skal klart få lov å være imot (les skeptisk).

Det er interessant å registrere at de fleste som uttaler seg mener vi bør gå for rene FIA dekk allerede i 2005. Enkelte mener at utsetter vi dette kan resultatet bli at flere av oss sitter med "ubrukelige" dekk om endringen skulle komme til 2006. Viktig å registerere er at bruk av E og DOT merkede dekk kan resultere i behov for tørrværsdekk og regnværsdekk og.....felger.

Styret i Historisk Racing Norge har imidlertid, som Edwin påpeker bestemt at vi "sover litt" litt på dette i julestria og møtes rett inn på nyåret for en demokratisk beslutning.

Mitt råd til alle er imidlertid; tenk stort, se dette i perspektiv :shock: og tenk dere alle bilene med tidsriktige mønster, tidsriktig i profil, tidsriktig bredde og ikke minst tidsriktig "drifting"!

Mitt historiske Escortprosjekt i garasjen står påmontert Minilite i 8x13 og CR65, riktignok er denne bilen foreløpig å betrakte som en "PedalFord" (uten motor), men synet av bilen er nok til at jeg blir "hyper" i en mørk høsttid. Som medisin er dette reseptfritt og kan sterkt anbefales alle trengende!

Holm Jacob Matheson!

User avatar
Marius
Polesitter
Posts: 243
Joined: 22 Mar 2004, 17:21
Location: haslum

Post by Marius » 17 Nov 2004, 19:17

Estetisk er jeg helt enig med CR65 "ligaen",og Mattis er inne på noe med "drifting",mht utsetting av reglementsinnføring og nye dekksinnkjøp..men hva med å la de som har dekk,bruke opp disse?..
Skulle være fort gjort for Detroitgutta etc...

MK1 med 8" ser veldig tøft ut....Hvilken dim.?

5,50 L 13=200/70x13 :D
5,25 M 13=215/60x13 8)
Eller for å "ta`n helt ut..5,50 M 13=255/55x13 :twisted:
Marius Heggstad MGB68

User avatar
Mr Bridger
Polesitter
Posts: 192
Joined: 22 Mar 2004, 15:05
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Mr Bridger » 17 Nov 2004, 23:16

Jeg, som er helt fersk i gamet, må ærlig innrømme at jeg ikke har noe forhold til klassiske dekk i det hele tatt. Jeg har faktisk ikke sett et Dunlop Racing dekk før jeg var på Rudskogen i høst. :) Når det er sagt er jeg ikke fremmed for å bytte til disse dersom dette skulle bli påbudt. Jeg synes bare det er litt synd for jeg er så inderlig glad i A032R og for meg som egentlig aldri har tenkt noe særlig på at det finnes noe slikt som et klassisk dekk, ser A032R vanvittig mye råere ut. Det er dette jeg bruker i Autoslalom også, så klassiske dekk fordrer enda et sett med felger.

Jeg kunne altså godt tenke meg å kjøre på R dekkene mine i 2005 og kanskje fleske til med noe mer klassisk i 2006 - dersom jeg ikke har gått personlig konkurs etter 2005 ;) Og det bringer meg inn på en annen diskusjon mht. startavgiften kontra det faktum at vi ikke vi ikke kan dra inn noe særlig på reklame. Men det er en annen diskusjon vi kan ta i en egen tråd.

User avatar
LKE
Champion!
Posts: 640
Joined: 25 Mar 2004, 00:11
Location: Stabekk

Post by LKE » 18 Nov 2004, 00:03

Så lenge det blir likt for alle gjennom hele sesongen er vi med på alt!

Dette gjelder Mustangen, samt den bil jeg måtte ende opp med.

Har selv kjøpt et sett med Yoko 032 som ligger på vent. Ser ikke for meg en løsning der vi "bruker opp" det vi ha liggende/innkjøpt til 05 nedfelt i et regelverk.

Dette vil aldri bli fair, da lageret vil vokse under sesongen. En tenkt (og opplevd i cup-bil) seanse vil være at man f.eks. punkterer (frivillig?) eller flat-spotter et dekk. Da kan ikke dette erstattes av en annen type, dvs at man må anskaffe et R-hjul til (og lageret vokser), ellers vil da kostnadsmomentet falle på sin egen urimelighet - med at man må bytte alle. Dette uavhengig om man innen sesongstart må merke de dekk man ønsker å "bruke opp først". Hva med de som da sitter med 4 bra R-dekk på slutten av sesongen - vil de ha muligheten til å "bruke opp" disse neste sesong igjen?

Selvfølgelig vil ikke vi vinne, vi er kun posører ;)..., men kun interesserte i en raskest mulig rundetid med like dekk som konkurrentene - for så vidt uavhengig hva som ser best ut.... (da kan jeg ikke stille med Mini Marcos i alle fall)!

Siden det ikke blir inndelt i årstall foreløpig, ønsker vel vi som alle andre like regler som konkurrentene frem til periode G (-71).

Innspill?

mvh
Lars Kristian og Yngvar
Stressless Racing

Per Egil Moseby
Mid-fielder
Posts: 56
Joined: 16 Apr 2004, 11:46
Location: Bjørkelangen
Contact:

Post by Per Egil Moseby » 18 Nov 2004, 00:11

Ser av App K 2005 at i periode G kan AVON Slicks seipet til CR 65 mønster benyttes. Dette er beskrevet uten noen begrensninger forøvrig, er det noen begrensninger utenom diameter, høyde og bredde??
MOSEBY CC&M

Post Reply