Debatt om dekk for 2005...
Med mindre noen begrensinger er skrevet der eller andre steder i Appx. K så har jeg vanskelig å tro at noen finnes.
Jeg regner med at du sikter til gummiblanding... som vel er det eneste som mangler?
Men.. med et slikt mønster som CR65 - er dette da en aktuell problemstilling? Lar det seg gjøre å lage slike mønster selv?
Må iallefall ta votter og vinter!
Jeg regner med at du sikter til gummiblanding... som vel er det eneste som mangler?
Men.. med et slikt mønster som CR65 - er dette da en aktuell problemstilling? Lar det seg gjøre å lage slike mønster selv?
Må iallefall ta votter og vinter!
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
-
- Mid-fielder
- Posts: 56
- Joined: 16 Apr 2004, 11:46
- Location: Bjørkelangen
- Contact:
Dekk.
Jeg stemmer for Yokkiser, utelukkende på grunn av prisen.
Det er STOR forskjell på £33 for A032 dekk og £96 for CR65dekk.
Jeg må si at jeg driter litt i hvordan det ser ut, dekk er en ting det har vært stor utvikling i de iste 30årene, hvorfor ikke benytte oss av den. Selvfølgelig må det gjøres slik at alle kan kjøre på like dekk, spiller det da noen stor rolle hvilken type vi bruker?
Og Elan-Nilsen. Om jeg hadde vært biltilsynmann hadde jeg rappet av deg det lille skiltet jeg også. Det er SÅÅÅÅ teit når gamle biler har moderne skilt
Det er STOR forskjell på £33 for A032 dekk og £96 for CR65dekk.
Jeg må si at jeg driter litt i hvordan det ser ut, dekk er en ting det har vært stor utvikling i de iste 30årene, hvorfor ikke benytte oss av den. Selvfølgelig må det gjøres slik at alle kan kjøre på like dekk, spiller det da noen stor rolle hvilken type vi bruker?
Og Elan-Nilsen. Om jeg hadde vært biltilsynmann hadde jeg rappet av deg det lille skiltet jeg også. Det er SÅÅÅÅ teit når gamle biler har moderne skilt
- Peder Nielsen
- Class winner!
- Posts: 261
- Joined: 30 Apr 2004, 15:47
- Location: Borgen, Norway
- Contact:
"Vegard: -Jeg må si at jeg driter litt i hvordan det ser ut, dekk er en ting det har vært stor utvikling i de siste 30årene, hvorfor ikke benytte oss av den. Selvfølgelig må det gjøres slik at alle kan kjøre på like dekk, spiller det da noen stor rolle hvilken type vi bruker?"
Det har vært stor utvikling på de fleste veterane biler i de senere år. Repro deler av lettere og sterkere materieler m.m Stivere rammer, breddede karosserier (bredere dekk/felger), bremser osv. osv. osv.
Noe av morroa med å drive med Historisk Racing må vel være at man kjører en bil som er mest mulig lik som våre gamle helter rattet på 60 og 70 tallet? Dertil også tidsriktige dekk!
Det har vært stor utvikling på de fleste veterane biler i de senere år. Repro deler av lettere og sterkere materieler m.m Stivere rammer, breddede karosserier (bredere dekk/felger), bremser osv. osv. osv.
Noe av morroa med å drive med Historisk Racing må vel være at man kjører en bil som er mest mulig lik som våre gamle helter rattet på 60 og 70 tallet? Dertil også tidsriktige dekk!
'72 Volvo 142-110 DL
'91 Ducati 906 Paso
'13 Volkswagen Polo GT
'14 Volvo V60-R design AWD
'91 Ducati 906 Paso
'13 Volkswagen Polo GT
'14 Volvo V60-R design AWD
Ja, jeg er tilbøyelig til å være enig, men når man får kjøpt dekk i dag, som ikke er mye bedre i samme dimensjon til en tredjedel av prisen.......
Jeg har ikke råd til å bruke 1500 X 4,- på dekk annethvert løp. I tillegg kan man ikke bruke dem opp på gata etterpå heller. Dette medfører høyere kostnader, og færre deltagere. Inkludert meg selv.
Jeg har ikke råd til å bruke 1500 X 4,- på dekk annethvert løp. I tillegg kan man ikke bruke dem opp på gata etterpå heller. Dette medfører høyere kostnader, og færre deltagere. Inkludert meg selv.
12" dekk
Jada, det stemmer at jeg lånte et sett med 12" Minilites av Fornes, men det er leeeenge siden...hadde neste glemt det sjæl, jeg! En sesong med Imp på Vredestein gatedekk, så ble det 13" og Avon slicks videre.
Men det finnes CR65 i 12", jeg har 8stk liggende på verkstedet. Og det stemmer at dekkene er harde og holder evigheter, de 13" CR65 som jeg kjørte 4 løp på i år, hadd gått en sesong i Østerrike før jeg fikk dem....og det finnes knapt målbar slitasje.
Obs en ting ang magnesium Minilites av fiiin årgang: Vært ekstremt forsiktig! Magnesium korroderer og blir sprø over tid, men korrosjonen er ikke synlig innover i godset. Jeg mener å huske at vår svensk-finske guru på lørdag rettet en advarset til de som planlegger å kjøre med gamle/renblåste mag felger. I prinsippet sa'n "don't do it" og når det gjelder magnesium har han helt rett. Felger av støpt kjeks er ikke det jeg ville satset på for en banebil.
Men det finnes CR65 i 12", jeg har 8stk liggende på verkstedet. Og det stemmer at dekkene er harde og holder evigheter, de 13" CR65 som jeg kjørte 4 løp på i år, hadd gått en sesong i Østerrike før jeg fikk dem....og det finnes knapt målbar slitasje.
Obs en ting ang magnesium Minilites av fiiin årgang: Vært ekstremt forsiktig! Magnesium korroderer og blir sprø over tid, men korrosjonen er ikke synlig innover i godset. Jeg mener å huske at vår svensk-finske guru på lørdag rettet en advarset til de som planlegger å kjøre med gamle/renblåste mag felger. I prinsippet sa'n "don't do it" og når det gjelder magnesium har han helt rett. Felger av støpt kjeks er ikke det jeg ville satset på for en banebil.
Doc
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
- det er mange gode argumenter for moderne dekk, men ikke glem at vi snakker om GAMLE biler, med gammelt understell etc. Jeg tror noen har vært inne på det før, men nye SS-dekk gir helt andre belastninger på understell og felger enn et dekk som ikke klamrer seg like heftig til asfalten, og som heller drifter "en smule..." . Nye tyggegummilisser på gamle mags er definitivt direkte skummelt, og burde ikke tillates. Original-felgene til min bil utviklet en stygg uvane med å skille felgbanen fra senteret, da dekkene ble mykere og "bedre" mot slutten av -60 tallet.
Jeg diskuterte ulike alternativ med en Elan-guru som heter Tony Thompson i sommer, som hadde klare åsikter når det gjaldt Elan og "slicks" ; "You will have an accident, - sooner or later" . Dette gikk på økte belastninger, som bilen ikke var konstruert for. Nå vil sikkert endel artig-karer si at en Lotus er konstruert for å falle fra hverandre, og det får så være. Budskapet er allikevel dette ; - se på saker og ting som et hele, og ikke se dere blinde på dekkene / hjula alene. Dessuten, - og har jeg ikke sagt det før, vil jeg gjerne gjenta det nå ; Hva skal dere bruke de to sekundene til, som dere sparer pr. runde......
Vegard ; - jeg er glad du ikke er tilsynsmann ! - dessuten, jeg hadde "gammelt skilt", men i liten size. Så det så !
Dag-H. ( eller Elan-Nielsen om du vil..........)
Jeg diskuterte ulike alternativ med en Elan-guru som heter Tony Thompson i sommer, som hadde klare åsikter når det gjaldt Elan og "slicks" ; "You will have an accident, - sooner or later" . Dette gikk på økte belastninger, som bilen ikke var konstruert for. Nå vil sikkert endel artig-karer si at en Lotus er konstruert for å falle fra hverandre, og det får så være. Budskapet er allikevel dette ; - se på saker og ting som et hele, og ikke se dere blinde på dekkene / hjula alene. Dessuten, - og har jeg ikke sagt det før, vil jeg gjerne gjenta det nå ; Hva skal dere bruke de to sekundene til, som dere sparer pr. runde......
Vegard ; - jeg er glad du ikke er tilsynsmann ! - dessuten, jeg hadde "gammelt skilt", men i liten size. Så det så !
Dag-H. ( eller Elan-Nielsen om du vil..........)
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
Godt poeng med gamle felger og moderne dekk. Jeg tenker som regel i Minibaner, og der er det ikke noe problem med hjulopphenget, men om dette er et problem ved andre bilmodeller må dette selvfølgelig tas med i beregningen. I tillegg hvis CR65 dekk varer mye lenger vil jo prisen bli den samme i lengden.
Takker for informasjonen, er nå mye mer positiv til dyre historics-dekk.
Takker for informasjonen, er nå mye mer positiv til dyre historics-dekk.
Last edited by Vegard on 24 Nov 2004, 14:48, edited 1 time in total.