Debatt om dekk for 2005...

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 19 Nov 2004, 11:38

Med mindre noen begrensinger er skrevet der eller andre steder i Appx. K så har jeg vanskelig å tro at noen finnes.

Jeg regner med at du sikter til gummiblanding... som vel er det eneste som mangler?

Men.. med et slikt mønster som CR65 - er dette da en aktuell problemstilling? Lar det seg gjøre å lage slike mønster selv?

Image

Må iallefall ta votter og vinter! :shock:
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

Per Egil Moseby
Mid-fielder
Posts: 56
Joined: 16 Apr 2004, 11:46
Location: Bjørkelangen
Contact:

Post by Per Egil Moseby » 19 Nov 2004, 13:04

Det er selvfølgelig mulig å lage slikt mønster, en annen ting er om det hjelper på rundetidene. - Og det er uten tvil en drittjobb!
MOSEBY CC&M

User avatar
Marius
Polesitter
Posts: 243
Joined: 22 Mar 2004, 17:21
Location: haslum

Post by Marius » 19 Nov 2004, 17:07

CR 65 er i Compound 204,mao "tyggis"...harde Avonslics(diagonalslicks) vil en muligens få "noe mer holdbare"......seipede softslicks vil vel ha "forholdsvis kort levetid"....om ikke det regner hele sesongen... :?
Marius Heggstad MGB68

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Dekk.

Post by Vegard » 20 Nov 2004, 11:59

Jeg stemmer for Yokkiser, utelukkende på grunn av prisen.
Det er STOR forskjell på £33 for A032 dekk og £96 for CR65dekk.

Jeg må si at jeg driter litt i hvordan det ser ut, dekk er en ting det har vært stor utvikling i de iste 30årene, hvorfor ikke benytte oss av den. Selvfølgelig må det gjøres slik at alle kan kjøre på like dekk, spiller det da noen stor rolle hvilken type vi bruker?

Og Elan-Nilsen. Om jeg hadde vært biltilsynmann hadde jeg rappet av deg det lille skiltet jeg også. Det er SÅÅÅÅ teit når gamle biler har moderne skilt :)

User avatar
Peder Nielsen
Class winner!
Posts: 261
Joined: 30 Apr 2004, 15:47
Location: Borgen, Norway
Contact:

Post by Peder Nielsen » 20 Nov 2004, 13:16

"Vegard: -Jeg må si at jeg driter litt i hvordan det ser ut, dekk er en ting det har vært stor utvikling i de siste 30årene, hvorfor ikke benytte oss av den. Selvfølgelig må det gjøres slik at alle kan kjøre på like dekk, spiller det da noen stor rolle hvilken type vi bruker?"

Det har vært stor utvikling på de fleste veterane biler i de senere år. Repro deler av lettere og sterkere materieler m.m Stivere rammer, breddede karosserier (bredere dekk/felger), bremser osv. osv. osv.
Noe av morroa med å drive med Historisk Racing må vel være at man kjører en bil som er mest mulig lik som våre gamle helter rattet på 60 og 70 tallet? Dertil også tidsriktige dekk! :wink:
'72 Volvo 142-110 DL
'91 Ducati 906 Paso
'13 Volkswagen Polo GT
'14 Volvo V60-R design AWD

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 20 Nov 2004, 17:05

Ja, jeg er tilbøyelig til å være enig, men når man får kjøpt dekk i dag, som ikke er mye bedre i samme dimensjon til en tredjedel av prisen.......

Jeg har ikke råd til å bruke 1500 X 4,- på dekk annethvert løp. I tillegg kan man ikke bruke dem opp på gata etterpå heller. Dette medfører høyere kostnader, og færre deltagere. Inkludert meg selv.

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 21 Nov 2004, 19:39

har jeg gått glipp av noe? mente folk sa CR65 var steinharde og holdt i evigheter?

Tjavel..vi får se hva folket blir enige om, kjører vi Dunlop må vi da kunne sende noen med balltre for å skaffe bedre tilbud e.l?

Vegard, mener du at du skal kjøre Aqua Lene på gata etterpå?

Hehe, lykke til 8)

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

12" dekk

Post by Impracing » 21 Nov 2004, 21:32

Jada, det stemmer at jeg lånte et sett med 12" Minilites av Fornes, men det er leeeenge siden...hadde neste glemt det sjæl, jeg! En sesong med Imp på Vredestein gatedekk, så ble det 13" og Avon slicks videre.
Men det finnes CR65 i 12", jeg har 8stk liggende på verkstedet. Og det stemmer at dekkene er harde og holder evigheter, de 13" CR65 som jeg kjørte 4 løp på i år, hadd gått en sesong i Østerrike før jeg fikk dem....og det finnes knapt målbar slitasje.
Obs en ting ang magnesium Minilites av fiiin årgang: Vært ekstremt forsiktig! Magnesium korroderer og blir sprø over tid, men korrosjonen er ikke synlig innover i godset. Jeg mener å huske at vår svensk-finske guru på lørdag rettet en advarset til de som planlegger å kjøre med gamle/renblåste mag felger. I prinsippet sa'n "don't do it" og når det gjelder magnesium har han helt rett. Felger av støpt kjeks er ikke det jeg ville satset på for en banebil.
Doc

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 23 Nov 2004, 16:17

Ja, gamle Mags er vel ikke det beste, men man tager hva man haver..
Hvil du selge 12" dekkene dine?

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 23 Nov 2004, 16:35

- det er mange gode argumenter for moderne dekk, men ikke glem at vi snakker om GAMLE biler, med gammelt understell etc. Jeg tror noen har vært inne på det før, men nye SS-dekk gir helt andre belastninger på understell og felger enn et dekk som ikke klamrer seg like heftig til asfalten, og som heller drifter "en smule..." . Nye tyggegummilisser på gamle mags er definitivt direkte skummelt, og burde ikke tillates. Original-felgene til min bil utviklet en stygg uvane med å skille felgbanen fra senteret, da dekkene ble mykere og "bedre" mot slutten av -60 tallet.
Jeg diskuterte ulike alternativ med en Elan-guru som heter Tony Thompson i sommer, som hadde klare åsikter når det gjaldt Elan og "slicks" ; "You will have an accident, - sooner or later" . Dette gikk på økte belastninger, som bilen ikke var konstruert for. Nå vil sikkert endel artig-karer si at en Lotus er konstruert for å falle fra hverandre, og det får så være. Budskapet er allikevel dette ; - se på saker og ting som et hele, og ikke se dere blinde på dekkene / hjula alene. Dessuten, - og har jeg ikke sagt det før, vil jeg gjerne gjenta det nå ; :shock: Hva skal dere bruke de to sekundene til, som dere sparer pr. runde......
Vegard ; - jeg er glad du ikke er tilsynsmann ! - dessuten, jeg hadde "gammelt skilt", men i liten size. Så det så ! :wink:
Dag-H. ( eller Elan-Nielsen om du vil..........)

Henning
Champion!
Posts: 747
Joined: 24 Mar 2004, 19:09
Location: Hosle

Post by Henning » 23 Nov 2004, 17:24

Dag-Henning Nielsen wrote:Dag-H. ( eller Elan-Nielsen om du vil..........)
Like oppunder jul (hjul?) er det fristende å si Elan-Nissen....
...men det tør jeg ikke :wink:

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 24 Nov 2004, 08:25

- er det noen snille barn her......?
De lever farlig Hansen !
DH

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 24 Nov 2004, 10:57

Godt poeng med gamle felger og moderne dekk. Jeg tenker som regel i Minibaner, og der er det ikke noe problem med hjulopphenget, men om dette er et problem ved andre bilmodeller må dette selvfølgelig tas med i beregningen. I tillegg hvis CR65 dekk varer mye lenger vil jo prisen bli den samme i lengden.

Takker for informasjonen, er nå mye mer positiv til dyre historics-dekk. :)
Last edited by Vegard on 24 Nov 2004, 14:48, edited 1 time in total.

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 24 Nov 2004, 13:55

tingen er vel at noen burde starte lobbyvirksomhet mot Dunlop i norge...type "dersom vi får gode priser så skal hele feltet kjøre på CR65..hvis ikke velger vi noe annet".

Det er jo potensielt en del penger for importøren her!?

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 24 Nov 2004, 14:07

Hmmm... kan jo begynne å lure på om det ikke er er noen i FIA som får gratis julebord av Dunlop hvert år :D
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

Post Reply