ASFALT CLASSIC 14-16 August!

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

ASFALT CLASSIC 14-16 August!

Post by Rune R » 15 Mar 2015, 17:24

Ting blir ikke av seg selv, så nå gjelder det vi bruker de kontaktene vi har for å få sjafører fra naboland. I tillegg til våre Danske venner, som ser ut til å komme med flere i år enn i fjor, så fikk jeg i dag en hyggelig epost fra Team Berger. Anders og Erik kommer om utstyret er i orden. Det samme gjør Micke Østberg. Og nå tikker det inn her at far og sønn Paulsson med hver sin Boo Brasta Capri replika, også har planer om Norges tur i August.
Musikk!

User avatar
Fossil Racing
Race winner!
Posts: 365
Joined: 22 Aug 2005, 18:57
Location: Oslo

Re: ASFALT CLASSIC 14-16 August!

Post by Fossil Racing » 16 Mar 2015, 19:13

Rune R wrote:Ting blir ikke av seg selv, så nå gjelder det vi bruker de kontaktene vi har for å få sjafører fra naboland. I tillegg til våre Danske venner, som ser ut til å komme med flere i år enn i fjor, så fikk jeg i dag en hyggelig epost fra Team Berger. Anders og Erik kommer om utstyret er i orden. Det samme gjør Micke Østberg. Og nå tikker det inn her at far og sønn Paulsson med hver sin Boo Brasta Capri replika, også har planer om Norges tur i August.
Musikk!
Ser av "reklameplakaten" for Asfalt Classic 2015 at man har glemt å sette inn klasse E. Denne klassen vil bli kjørt på vanlig måte og er selvsagt hjertelig velkommen.
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Re: ASFALT CLASSIC 14-16 August!

Post by Rune R » 08 Jul 2015, 21:55

Da er påmelding og tillegsregler lagt ut.
Alle som har noe som helst av HR kontakter utenfor Norge, bør nå riste litt i dem for å friste flest mulig til å komme. Ting blir ikke av seg selv.

Amazon
Grease monkey
Posts: 3
Joined: 11 Feb 2010, 16:24
Location: Sverige

Re: ASFALT CLASSIC 14-16 August!

Post by Amazon » 12 Jul 2015, 20:54

Får man köra med Svensk nationell HTP?

/Dan

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Re: ASFALT CLASSIC 14-16 August!

Post by Rune R » 13 Jul 2015, 11:26

Vi bekrefter herved at Svenske htp er akseptert i dette løp.

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Re: ASFALT CLASSIC 14-16 August!

Post by Rune R » 20 Jul 2015, 23:15

Vi kan alle gjøre litt for å hjelpe i gang det som skal bli Holmenkollhelga for HR i Norge: Meld deg på om du har tenkt å kjøre der!

Det ser litt stusslig ut for en Danske eller Svenske, når det nesten ikke finnes navn på lista. (Hva er der nordmennene maser om, det er jo ingen som er påmeldt jo). Utenfor Norge er det svært sent å melde seg på storløp 1 mnd før.

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Re: ASFALT CLASSIC 14-16 August!

Post by Sandman » 21 Jul 2015, 14:50

Hei Rune,

Jeg tror en e-post til samtlige førere gir bedre respons m.t.p at det er ferie og kun kort tid igjen.
Etter min mening så bør samtlige være påmeldt innen utgangen av denne uka... :)
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

Gammelnok
Grease monkey
Posts: 12
Joined: 16 Apr 2015, 20:37

Re: ASFALT CLASSIC 14-16 August!

Post by Gammelnok » 31 Jul 2015, 00:18

Ladies & Gentlemen!

Jeg tok en titt på henholdsvis de svenske og danske historiske race nettsider og fant en enkel notis på den svenske siden, om Asfalt Classic på Rudskogen 14 - 16 august, men klarte ikke å finne noe på den danske siden.
Det eneste som var nevnt på den danske siden var derimot følgende beskjed:
"Baneløb Lørdag, 15 august, 2015 - 07:00 til Søndag, 16 august, 2015 - 18:00
Sted: Sturup - AFLYST FOR HISTORISKE KLASSER !
Kontakt:
Ole Holst
Kontakt e-mail:
olh@langvad.dk"


Videre fulgte følgende beskjed:
"Desværre har vi fået mindre køretid end oprindeligt beregnet, og må derfor desværre annullerede en klasse – og det er blevet de historiske biler. "

Har danskene fått god nok beskjed om vårt tilbud, slik at vi kanskje kan høste noe av danskenes avlysing?

Kunne en reminder overfor svenskene være en ide´?

Jeg klarte ikke å finne noen opplysning om vårt arrangement hos finnene heller (jeg leste kun deres engelske oversettelse, ettersom jeg ikke snakker finsk, men jeg antar den sier det samme som finnene leser på sitt morsmål).

Har finnene i det hele tatt fått beskjed?
Koster det oss noe å gjøre dem oppmerksomme på at det er HER det skjer, den helgen?

Hvis det er noe jeg har oversett, slik at det jeg her har redergjort for, nemlig at jeg ikke har funnet mer på nettet, ikke stemmer med virkeligheten, men at det de facto er sendt tydelig invitasjoner til de oven nevnte land, ber jeg om at man ser bort fra dette innlegget.

Hvis det derimot stemmer som jeg har fått inntrykk av, er det da noe vi kan gjøre, i siste liten, for å lokke til oss flere racekamerater?

Kan det være vi har noe å hente på "å trå til" bare litt mer?

Det er faktisk allerede et hyggelig antall påmeldte, til de to heatene som er satt opp, men det hadde ikke vært helt feil, om det ble som på Våler i våres, at vi fikk ytterligere et heat ut av dette, i de historiske klassene?

Jeg har altså ikke funnet ytterligere innfallsvinkler for våre skandinaviske "søsken", enn det jeg her har nevnt, til å finne "spor" av hva vi holder på med her på berget 14 - 16 august, med mindre de leser våre norske linker (og det gjør nok noen, eller kanskje til og med en del, men vet vi noe om det?).
Det å gi dem en konkret invitasjon, til seg, virker ikke det litt mer "personlig" og trigger ikke det da inspirasjonen og reiselysten litt mer?

Som sagt, hvis det er noe jeg ikke har fått med meg om at budskapet er tydelig kommunisert utad, ha meg unnskyldt.

Vi sees!

Gammelnok
Grease monkey
Posts: 12
Joined: 16 Apr 2015, 20:37

Re: ASFALT CLASSIC 14-16 August!

Post by Gammelnok » 31 Jul 2015, 01:58

Hei igjen!


Kort etter at jeg la ut innlegget mitt fikk jeg informasjon om at det har vært kommunisert positivt om Asfalt Classic, på danskenes forum.

Dette hadde gått meg hus forbi, da jeg kun hadde sett på den linken til Historisk Motorsport, som heter "Kalender" men altså ikke på forumet deres.

Jeg så også på den danske siden som omtaler såvel nasjonale som internasjonale race. Den har også en kalender med oversikt over race i inn og utland, men heller ikke her fant jeg Asfalt Classic nevnt.

Jeg ble ellers informert om at finnenes største arrangement kjøres samme helg.

Bakgrunnen for at jeg i det hele tatt stilte spørsmålene jeg gjorde var selvfølgelig kun velment, ettersom jeg stusset over det "store" antall dansker som kom i fjor (det var vel omkring 10 stk?), mens det i skrivende stund, for meg, ser ut som det kun er påmeldt 3 dansker nå, 14 dager før start. Det var i den forbindelse jeg lurte på om alle er tilstrekkelig oppmerksomme på vårt arrangement.

Jeg sjekket derfor det jeg først fant naturlig å sjekke på nettet, våre nordiske race venners terminliste (som nevnt også over skandinaviske aktiviteter), men det var åpenbart mer å finne omkring dette enn det jeg fant i første omgang.

Av kommunikasjonen på det danske forumet forstår jeg at Rune har spilt en betydelig rolle der, for danskenes interesse for å komme til Norge.
Kudos til ham for det, men dette var jeg altså ikke tilstrekkelig oppmerksom på i det forrige innlegget mitt.
Nå vet jeg mer!

Jeg synes ellers Edvins forslag om mail til hver enkelt lød fornuftig.

Gammelnok
Grease monkey
Posts: 12
Joined: 16 Apr 2015, 20:37

Re: ASFALT CLASSIC 14-16 August!

Post by Gammelnok » 31 Jul 2015, 02:09

Kort korrigering:

Edwin staver navnet sitt med w og ikke v, slik jeg feilstavet i siste innlegg.

Beklager Edwin, men nå er det rettet opp!

Gammelnok
Grease monkey
Posts: 12
Joined: 16 Apr 2015, 20:37

Re: ASFALT CLASSIC 14-16 August!

Post by Gammelnok » 07 Aug 2015, 17:48

I skrivende stund, 1 uke før Asfalt Classic helgen begynner utgjør klasse 9 hele 34 biler, hvorav 7 kommer fra Danmark og 7 fra Sverige.
Dette må sees i relasjon til at også finnene har sin største race helg for sesongen, innen historisk racing, samme helg.

Totalt 14 skandinaviske race søsken av 34 påmeldte i klasse 9 utgjør grovt regnet en 40% andel av totalen, hvor andelen er jevnt fordelt på 20% fra hvert av de respektive lands gjeste deltakere.

Ser vi så på klasse 8 er også det bildet positivt.
26 påmeldte navn, hvorav 3 er danske........... slettes ikke dårlig det heller!
Det kan være nærliggende å tenke seg at etterhvert som deltakerlisten bli lenger og lenger, så har motivasjonen muligens fått en etterlengtet input, hos dem med lyst til å komme på banen, men som ikke er "der" helt ennå.
Kanskje er slike "suksess" happenings som dette med på å styrke troen på fremtiden, for de "sovende" og kanskje er det med på at vi i nær fremtid får mer bærekraftig deltakelse, jevnt fordelt over året, samt får en "sunn" tilvekst av både nye biler og "nygamle" førere.

Jeg ønsker med dette å uttrykke kudos og all ære til de krefter som har stimulert til oppnå dette......... og det i forkant av selve racet............, som jo bør bli selve toppen av morroa!
Nå er resten opp til oss alle, for å bidra til å gjøre dette til alle fremmøttes "Nirvana"-helg.

Gammelnok
Grease monkey
Posts: 12
Joined: 16 Apr 2015, 20:37

Re: ASFALT CLASSIC 14-16 August!

Post by Gammelnok » 13 Aug 2015, 04:47

Her er noen statistiske betraktninger på status over antall påmeldte til Asfalt Classic 14 – 16 august 2015, per 2 dager før det braker løs:

Det er totalt 69 påmeldte biler til historisk racing denne helgen.

Disse er fordelt på 3 heat hver dag:
• Klasse 9 med G biler over 1300ccm
• Klasse 9 med H, I og J biler
• Klasse 8 med E, F (alle motorstørrelser samlet i samme heat) og G biler inntil 1300ccm.

I klasse 9, for G biler over 1300ccm er det påmeldt 23 deltakere, herav 5 dansker og 7 svensker, samt 11 nordmenn.

I klasse 9, for H, I og J biler er det 18 deltakere, herav 3 dansker og 1 svensk, samt 14 nordmenn.

I klasse 8, for E, F og lille G inntil 1300ccm er det 28 deltakere, herav 3 dansker og 0 svensker, samt 25 nordmenn.

Totalt er det påmeldt 19 ”utlendinger” fordelt på 11 dansker og 8 svensker.
Bare det er 10% flere påmeldte danske enn i 2014!!!

Andelen nordmenn utgjør 53 påmeldte.
Dette antallet, i seg selv, slår dermed alt av tidligere rekorder i historisk racing i Norge, både med hensyn til antall norske biler på en løpshelg og med hensyn til totalt antall biler noen sinne tidligere (utlendinger inkludert), på et historisk race i Norge.

Rekorden fra Rudskogen Motorfestival 2014, med totalt 50 biler (inkludert utlendinger) er økt med 19 biler i år.
Det er en økning på 38% fra ”toppåret” i fjor.

Forrige rekord, med tanke på antall norske, er fra NM åpningen 2015 på Våler, da det var 43 nordmenn og 2 svensker med.
Nå er det en økning, i forhold til dengang, med 10 flere påmeldte norske biler, hvilket er en økning på omkring 23% i løpet av sesongen.

Mens de fleste andre land opplever frafall utover sesongen er visst vi her på berget heller omvendt, mer som kjærringa mot strømmen, for vi våkner tydeligvis mer til liv jo lenger ut på sommeren vi kommer.

Jeg har sagt det før og sier det igjen, kudos til alt og alle, som har bidratt og bidrar til å få til dette.

Lykke til i helgen alle sammen!

Gammelnok
Grease monkey
Posts: 12
Joined: 16 Apr 2015, 20:37

Re: ASFALT CLASSIC 14-16 August!

Post by Gammelnok » 13 Aug 2015, 17:40

En liten feil hadde sneket seg inn i det forrige innlegg, det er total antallet for påmeldte nordmenn som er feil.
Riktig antall påmeldte nordmenn er 50 akkurat.

Det er fortsatt bra og fortsatt rekord!

Dette til orientering!

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Re: ASFALT CLASSIC 14-16 August!

Post by bk » 16 Aug 2015, 17:07

Som tilskuer/mekaniker:

Takk til alle sammen for fabelaktig underholdning! Bra racing, og harde men rettferdige fighter opp og ned i feltene. På Søndagen fikk vi også suveren speakertjeneste med sidekommentatorer som kunne hjelpe til i vår så enkle, men akk så kompliserte serie.

Dette var gøy! 10 poeng!

(Tommel ned til GT-klassene som burde ha samlet seg i ett heat, litt antiklimax)
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Re: ASFALT CLASSIC 14-16 August!

Post by Rune R » 17 Aug 2015, 13:10

Nå skal vi jammen unne oss et lite smil, lene oss noen timer tilbake, klappe hverandre på skuldra og bare nyte ettersmaken. Dette ble jo en strålende helg, og i hvertfall et fundament for videre bygging av Asfalt Classic.
Interessen for HR er bare enda mer stigende, vi snakket med mye publikum og jeg merket meg det var mange som faktisk ikke hadde vært på bil-løp før. Jeg tror at miljøet vi har, den gode stemninga mellom HRN førere og tonen generelt, er en faktor som selger bedre enn mye anna rart. Det smitter når vi har det trivelig og smiler. Ja det blir ikke mindre når samtlige Danske og Svenske venner også smiler.

Det er nå jobben starter med å få neste års AC til å bli enda bedre. Du skal se du akkurat har vært med på noe som blir stort.

Post Reply