Høyreratt eller venstreratt?

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Post Reply
User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Høyreratt eller venstreratt?

Post by Vegard » 12 May 2004, 01:22

Jam hva skal man velge? Jeg innser at det er fordeler ved begge alternativene.

Vil jeg få bedre rundetider med høyreratt, da noe av betydning?

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 12 May 2004, 08:17

kan bare snakke ut fra egne erfaringer: ja, i teorien får du bedre vektfordeling, og du sitter på innersving oftere. MEN - da jeg kjørte race-mini sist med Edwin så bygde vi høyreratt. Og med Miniens så-som-så gearoverføring ble det en del fingertrøbbel med nedgiring. Spes i svinger hvor du jobber med å holde bilen, eller bremser inn mot apex (eks depotsvingen på Rudskogen, depotsvingen på anderstorp). Dessuten tapte jeg en start eller to pga problemer med å få bilen i 3 kjapt. Det skjedde to ganger at skiftegaffel løsnet og en gang at styrebolten i remoten ble vridd løs (på totalt to sesonger)
Jeg ser også at man går bort fra høyreratt-for-all pris. Sammenlikne Touring Cars, Audi R8 etc etc.
Jeg bygger venstre, så får vi se. Det viktigste for meg er at jeg føler at jeg er komfortabel med kjøringen rent teknisk..da kan man glemme det og heller prøve å kjøre fort.

Nå skal det sies at vi hadde s.k "quickshift" til å begynne med, og det var søppel...

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 12 May 2004, 12:05

Om det har noe å si er vanskelig å bedømme... men om det skulle ha noe å si - så tror jeg det er mest psykologisk - og det kan jo også være viktig.

Du bør først se på hva slags bur du har... er det for h. eller v. ratt? (diagonal staget på hovedbøylen skal ende "over hode" på føreren)
Er buret for H. så bygg H. etc.

Store grunne til at jeg bygge H. er fordi bilen var sånn når jeg kjøpte den.. (selv om V. er orginalt fra fabrikk)
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Marius
Polesitter
Posts: 243
Joined: 22 Mar 2004, 17:21
Location: haslum

Post by Marius » 12 May 2004, 15:39

Jeg sverger til H-ratt på ræserbil,så du som har bil med H-styring, ikke bry deg om å bytte,hvis ikke som Ed.sier, tenk litt på buret.
Dessuten har du vel "litt"annet som skal bli klart.....Stå på...
Marius Heggstad MGB68

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 13 May 2004, 13:58

Jeg husker ikke hvilken vei buret går. Spiller det noen rolle for godkjenning ol. ?

En annen ting med Minier med remote-kasse, er at girstangen er biased mot venstre. Dette gjør at en venstrerattet bil er bedre med tanke på å nå tak i girstanga. Den kan sikkert bøyes til riktig posisjon, men ........

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 13 May 2004, 14:41

som Edwin nevner - hovedbøylen bak hodet ditt har en diagonal avstiver. Dens øvre feste skal være bak sjåføren. Vet ikke om dette er påbudt? Noen som kan verifisere?

User avatar
Marius
Polesitter
Posts: 243
Joined: 22 Mar 2004, 17:21
Location: haslum

Post by Marius » 13 May 2004, 16:38

Tror ikke det spiller noen rolle hvilken vei diagonalstaget går for godkjenning.De fleste bur er fra UK,og da peker de oftest opp mot høyre...
Har du så Stoor kupe i GT`n,at du har lang vei til spaken? :roll:
Marius Heggstad MGB68

User avatar
Mr Bridger
Polesitter
Posts: 192
Joined: 22 Mar 2004, 15:05
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Mr Bridger » 13 May 2004, 22:57

Nå begynte jeg å bli litt nervøs her... for etter en sjekk i bilen min viser det seg at jeg har øverste delen av det staget på høyre side. Håper dette er lov.

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 13 May 2004, 23:22

Det betyr egentlig at du har et RHD bur Tore.. Men det behøver jo ikke bety at det er noe krise for det... Opp til teknisk 'I guess'...
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 14 May 2004, 21:02

Ok, da gjør jeg dette:
Lar rattet være der det er, men sveiser inn braketter til seter og belter på begge sider. Det er nok viktigere at man er komfortabel med kjerra enn at vektfordelingen er optimal i alle høyresvinger.
Vi får prøve oss frem :)

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 16 May 2004, 16:24

Nu har jeg studert Bilsportsboka. Jeg kan ikke se at det noe sted nevnes forskjeller på bur for høyre- og venstreratt. Mao så kan vi gjøre akkurat som vi vil!

Er det noe problem ved å bruke et høyrebur selv om man har venstreratt?

Post Reply