Høyreratt eller venstreratt?
Høyreratt eller venstreratt?
Jam hva skal man velge? Jeg innser at det er fordeler ved begge alternativene.
Vil jeg få bedre rundetider med høyreratt, da noe av betydning?
Vil jeg få bedre rundetider med høyreratt, da noe av betydning?
kan bare snakke ut fra egne erfaringer: ja, i teorien får du bedre vektfordeling, og du sitter på innersving oftere. MEN - da jeg kjørte race-mini sist med Edwin så bygde vi høyreratt. Og med Miniens så-som-så gearoverføring ble det en del fingertrøbbel med nedgiring. Spes i svinger hvor du jobber med å holde bilen, eller bremser inn mot apex (eks depotsvingen på Rudskogen, depotsvingen på anderstorp). Dessuten tapte jeg en start eller to pga problemer med å få bilen i 3 kjapt. Det skjedde to ganger at skiftegaffel løsnet og en gang at styrebolten i remoten ble vridd løs (på totalt to sesonger)
Jeg ser også at man går bort fra høyreratt-for-all pris. Sammenlikne Touring Cars, Audi R8 etc etc.
Jeg bygger venstre, så får vi se. Det viktigste for meg er at jeg føler at jeg er komfortabel med kjøringen rent teknisk..da kan man glemme det og heller prøve å kjøre fort.
Nå skal det sies at vi hadde s.k "quickshift" til å begynne med, og det var søppel...
Jeg ser også at man går bort fra høyreratt-for-all pris. Sammenlikne Touring Cars, Audi R8 etc etc.
Jeg bygger venstre, så får vi se. Det viktigste for meg er at jeg føler at jeg er komfortabel med kjøringen rent teknisk..da kan man glemme det og heller prøve å kjøre fort.
Nå skal det sies at vi hadde s.k "quickshift" til å begynne med, og det var søppel...
Om det har noe å si er vanskelig å bedømme... men om det skulle ha noe å si - så tror jeg det er mest psykologisk - og det kan jo også være viktig.
Du bør først se på hva slags bur du har... er det for h. eller v. ratt? (diagonal staget på hovedbøylen skal ende "over hode" på føreren)
Er buret for H. så bygg H. etc.
Store grunne til at jeg bygge H. er fordi bilen var sånn når jeg kjøpte den.. (selv om V. er orginalt fra fabrikk)
Du bør først se på hva slags bur du har... er det for h. eller v. ratt? (diagonal staget på hovedbøylen skal ende "over hode" på føreren)
Er buret for H. så bygg H. etc.
Store grunne til at jeg bygge H. er fordi bilen var sånn når jeg kjøpte den.. (selv om V. er orginalt fra fabrikk)
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
Jeg husker ikke hvilken vei buret går. Spiller det noen rolle for godkjenning ol. ?
En annen ting med Minier med remote-kasse, er at girstangen er biased mot venstre. Dette gjør at en venstrerattet bil er bedre med tanke på å nå tak i girstanga. Den kan sikkert bøyes til riktig posisjon, men ........
En annen ting med Minier med remote-kasse, er at girstangen er biased mot venstre. Dette gjør at en venstrerattet bil er bedre med tanke på å nå tak i girstanga. Den kan sikkert bøyes til riktig posisjon, men ........
- Mr Bridger
- Polesitter
- Posts: 192
- Joined: 22 Mar 2004, 15:05
- Location: Tønsberg
- Contact: