Hvor er Standardvognene?

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
User avatar
jeb
Mid-fielder
Posts: 90
Joined: 25 May 2004, 10:40

Post by jeb » 15 Jun 2004, 15:06

Ja det er Bilsportforbundet som tar avgjørelsene, men så lytter de kanskje litt til oss som kjører også??
Max Mosley lytter til Bernie Ecclestone. Det er Max som bestemmer, men tror du ikke Bernie har et ord med i laget? I dette tilfelle er vel vi førere "Bernie"........ :wink:

Bilsportforbundet er "Governing Body" så de har siste ordet.......
Hvis du bare er ute etter kost/nytte er ikke historisk racing det rette for
deg. Roadsport eller Locost er trolig ditt alternativ.

De fleste av oss har vel en genuin interesse for selve bilene vi benytter i tillegg til selve racingen. Hvis målet er å vinne kan vi heller svi av pengene våre i en annen serie hvor kost/nytte gir større uttelling.
:wink: :?:

User avatar
LKE
Champion!
Posts: 640
Joined: 25 Mar 2004, 00:11
Location: Stabekk

Post by LKE » 15 Jun 2004, 15:25

Eh...

Tror nok de fleste som driver med racing tenker på vinnersjanser (eller i det minste rundetider) + antall kroner man spytter inn uansett klasse, men en god kombinasjon er vel det beste :)

Med kost/vinnersjanser menes definitivt ikke det samme som kost/nytte.

Det er vel flere enn meg som sonderer markedet (med genuin interesse), for aktuelle objekter i GT & STD, over & under de forskjellige ccm-grensene.

mvh
LKE

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 15 Jun 2004, 17:02

Jeg er nå ganske sikker på at vi må ha én ekstra klasse. Kall det om du vil "nasjonal historisk". Det finnes mange gromme biler som burde være på banen, og det er viktig at vi ikke gjør som i de andre klassene - er vi for rigide kommer ingenting på banen til slutt. Om det er replicas etc gjør ingenting for meg. Det eneste som gjør meg litt personlig utrygg er hvis vi åpner opp startfeltet for mye slik at fartsforskjellene blir ekstreme, det kan fort føre til ulykker. (Saab totakt på samme grid som super7 og Camaro?)

Super 7, replicas m.m har livets rett på banen, men i standard er det viktig at ihvertfall én av klassene streber etter app K. Jeg kunne godt tenke meg å kjøre Copenhagen GP eller Spa 6 timers (ja, etter at jeg har ranet bank) uten å bygge om bilen.

Forøvrig er det vanlig i utlandet at noen fra de minste klassene stikker av med totalseieren..hehe

Gleder meg vanvittig til å finne noen å knive med uansett hvor i feltet jeg ligger 8)

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 16 Jun 2004, 11:41

- med fare for å bli tatt som en grinebiter; ikke kjøp en 7 for å kjøre historisk. Bilen er, - enten man liker det eller ikke-, rett og slett ikke homologert i "historisk". Dersom man lyttet litt til de diskusjonene som gikk på Rudskogen mellom NBF representanter, komitemedlemmer og andre, er det svært lite trolig at Super7 ( Tommy ) får disp neste år. Dette kan vi synes hva vi vil om, - personlig synes jeg Tommy er en likandes kar -, misforstå meg rett, - men det har egentlig ingenting med diskusjonen å gjøre. Super 7 har klasse idag, og kan kjøre i Roadsport.
Jeg vet dessuten at enkelte i NBF begynner å bli "litt lei" våre litt "uprofesjonelle" diskusjoner og synse-runder omkring hva som burde være OK, eller ikke. Det er NBF som har enerett på å arrangere løp i kongeriket, så vi bør etter min oppfatning også ha i tankene at de en vakker dag kan få vanskeligheter med å svelge våre " forsøker å gjøre alle til lags" diskusjoner. Da er vi ille ute !
Historisk Racing er kommet for å bli i Norge, - og vil vokse dersom vi følger det internasjonale regelverket. La oss ikke falle tilbake til noe kvasi-greier som ligner på historisk racing, men som ingen utenfor landets grenser kan forholde seg til. Nå strammes det til i Sverige og Danmark mot App.K, - da må ikke vi gå andre vegen !
Dag-Henning ( grinebiter...) :lol:

User avatar
LKE
Champion!
Posts: 640
Joined: 25 Mar 2004, 00:11
Location: Stabekk

Post by LKE » 16 Jun 2004, 15:09

- takk, Dag-Henning.

Hilsen en annen (delvis innhabil) "grinebiter" som er i kjøps/sonderingsmodus - og ønsker å satse på en bil som blir akseptert i tiden fremover, her hjemme og i EU.

Det er nok av biler - og rimelig god tid, til å finne en bil med Lotusmotor til neste sesong.

/Lars Kristian Ekorness

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 22 Jun 2004, 14:53

Vært litt skuffende at så få standardbiler har kommet til start, men det *er* early days yet...la oss se på Skogen i august. Jeg har obdusert Imp-motoren som raste type Forte på Våler, det viste seg at den ny-oppbygde motoren hadde tett oljekanal i veiva til råde nr 2, både rådepinne og råden var blåsvart, og lagerskåla var hamret ut til tykkelse av type Bjellands....jeg har bestilt ARP rådebolter, ventilfjærer, lagerskåler og pakninger til min motor no 2 (pppr Hartwell-bygget) men det tar tid å få over deler....sukk. I mellomtiden har jeg hentet en genuin 1964 rustfri Imp som blir bygget opp til Fraser specs pr 1965, den bilen jeg kjører nå - og som ikke orket å dra snerken av grøten på Våler med innebygd friksjonslager på råde nr 2 - er som de fleste som leser dette har sett, ikke bygget opp hos oss. Så neste år, om man lever og har helsa, stiller vi med to nær identiske Imper, i tillegg til at Birger l kommer med sin S, Edwin med sin, og en tannlege-fyk her i byen (Tore Kjell Larseng) lang om lenge får bygget en motor til sin Mini-Jem. Jon Tore Grimsrød - også her fra Halden - bygger en av sine fine Mk I Escorter til TC, regner jeg med...men alt dette tar jo litt tid. Min primær-Imp er ute igjen til august, men de andre er vel realistisk ikke på banen får 05.
Doc

User avatar
Marius
Polesitter
Posts: 243
Joined: 22 Mar 2004, 17:21
Location: haslum

Post by Marius » 22 Jun 2004, 16:26

Da høres det ut som det hele er under kontroll,Doc.
Grimsrød? Er det herren som kjører Mk1 med spoiler og det hele i Supersaloon?Iså fall er det jo veldig hyggelig at "vi"rekrutterer fra andre klasser.....eller er han kanskje som Terje A.?bare stille med en bil i en klasse til....."Heldigris" :lol:

Selv må jeg bytte synchringer,clutch og radiator...så ved nærmere ettertanke er det kanskje lurt at det ikke er løp før sent i August...
Marius Heggstad MGB68

IB
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 11 Apr 2004, 17:21
Location: Moelv
Contact:

Regler og registrering

Post by IB » 23 Jun 2004, 23:54

Hmmmmmmm...... Sitter og finleser homologeringspapirer for BMW'n og reglementet for moroa. Det dukker opp en del spørsmål som kanskje noen her vet svaret på.

BMW 2002 er homologert 1. gang i 1968 og har en drøss med snadder for gr. 2 inkludert. Men, siden vogna ikke har noen opprinnelig løpshistorie og er bygget opp for nasjonal rallycross av undertegndede først i 1989, er det ikke helt enkelt å tolke reglementet. Bilen har senere gått Dressmanncup med kun mindre modifikasjoner, så appendix K er nok innen rekkevidde. Så til spørsmålene :

-Kan gr. 2 spec. benyttes? (Håper, håper.......)
-Er det tillatt å benytte utstyr som er homologert etter 31.12.1971, eller må alt følge perioden?
-Må kjøretøyet virkelig være registrert? Vogna har ikke kjørt på vei siden 1988 og kommer fortsatt til å hjelpes rundt på 'rullator' til stevner allikevel. Det blir jo et helt årsverk å få på plass alle lys og dill for å tekkes biltilsynet.

Vel, vel. Vi får bruke ferien til litt planlegging og rydde plass rundt villdyret, så vi kommer i gang på or'ntli.
Ingolf Brudeli
-------------------------------------
BMW - Freude auch am racing
-------------------------------------

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 24 Jun 2004, 01:12

Det er sent så du får tilgi meg om jeg bommer litt :) - men jeg tror dette er riktig.

- Du kan fint bygge den til Gr. 2 specs. - det er det vi kjører etter.
- Bilen må ikke være registrert
- Du kan kun benytte deg av de bitene som er homologert innenfor den perioden du bygger til. Dvs. for en "G1-bil" (66-69 modell/specs) så får du kun benytte deg av de bitene som er homologert før 1.1.1970. For en G2-bil (70-71) så får kun du bruke bitene som er homologert før 1.1.72.

Jeg er ikke helt sikker på dette, men jeg tror gr. 2 reglementet i '69 og '72 også krever at bilen har fullt funksjonelle lys m.m. men som sagt - den trenger ikke å være registrert.

Snakk litt med Guldrand Dahl, han har bygget opp en 2-2 som jeg håper vi ser på 'Skogen i August.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

Post Reply