Forgassere i F...

Spesifikt om periode E og F dvs. biler før '65; FIA App. K, teknisk, deltagere, planer, osv. osv.
User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Forgassere i F...

Post by bk » 20 Sep 2005, 15:19

fra App K


APPENDIX IX: MODIFICATIONS AUTHORISED FOR CARS OF PERIOD E AND F, FOR COMPETITION
TOURING CARS AND COMPETITION GRAND TOURING CARS UNTIL 31/12/2005

NO OTHER MODIFICATIONS ARE PERMITTED

CARBURETTORS AND AIR FILTERS
9.1
Carburettors may be replaced with others different from those specified on the homologation form
for the model concerned if:
9.1.1
the make and all details of design and operational principles remain identical to those of the
carburettor(s) in the period specification for the model concerned (jets, throttles, pumps, number of chokes,
etc.) and,
9.1.2
these carburettors can be fitted directly on to the inlet manifold using the original attachment.
9.2
Air filters and their housings may be replaced with inlet trumpets to period specifications.

-----------
Men, vil ikke dette bety at man faktisk kan kjøre HS- forgassere istedet for H på Mini? De fungerer jo helt identisk, det er kun en forbedring av flottørkammere og dyser....

Noen som aner, eller er det noe jeg ikke ser her?
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 20 Sep 2005, 15:27

I mine øyne betyr dette at HS-gassere kan brukes.
Litt dumt egentlig, siden dette vil ødelegge verdien på mine H4 gassere som er til salgs ;)

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 20 Sep 2005, 15:29

Kjøper dem for en 50-lapp, ok? :wink:
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 20 Sep 2005, 15:40

Dette er nok ( muligens )en tillemping for å avhjelpe mangelen på nye Weber DCOE, som jo var påtagelig ifjor. I mellomtiden ble en "hybrid" produsert i England, som ikke ligna grisen, men som foråvidt var lik....Nå er jo DCOE igjen i produksjon, - så da blir vel denne tillempings-regelen borte igjen..... :?: :?:
Da stiger verdien på Vegards gassere igjen..... :lol:
DH

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 20 Sep 2005, 17:34

Ett par punkter å legge merke til.. (hehehe :twisted: )

- Det reglementet du har der "går ut på dato" 31.12.2005... men, når det er sagt så kan jeg jo nevne at ordlyden i det "nye" reglementet - er nesten identisk.

- Du nå gjerne bruke HS gassere - men da er du stuck med 1 1/4" HS2 gasserene.

- H4 er meg bekjent de eneste 1 1/2" gasserene som tilfredstiller App. K og som passer direkte på det orginale [Mini Cooper S] innsuget. (HS4 har annet boltemønster)
9.1.1
the make and all details of design and operational principles remain identical to those of the
carburettor(s) in the period specification for the model concerned (jets, throttles, pumps, number of chokes,
etc.) and,
9.1.2
these carburettors can be fitted directly on to the inlet manifold using the original attachment.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 20 Sep 2005, 19:25

Regnet med det ellers hadde vel ikke folk slåss med de hersens antikke greiene :wink:

Og tenkte vel i kryss, det er jo manifold til HS som tar H og ikke omvendt naturligvis...

Jeg får slite me't, får skru edwin's i filler så jeg får se hvordan de har gjort det så pakningene på flottørkammeret holder :lol:
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

vegar
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Mar 2004, 16:22
Location: Plankebyen

Post by vegar » 20 Sep 2005, 21:56

og når du har lært deg dine ut og inn, så kan du lære meg etterpå :lol: over en flaske med noe godt?? hører du har sjåfør uansett :lol:
Anybody can buy four letters, but legends aren't for sale!

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 20 Sep 2005, 22:22

deal :)
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 21 Sep 2005, 08:58

Noen BMC biler er jo levert med innsug som har seks hull på hver side. Er dette noe som kan brukes? Da kan man jo bruke HS4 og HS6 osv.... Er det lov å bruke en spacer? På Minien blir jo dette trangt, men man trenger ikke en som bygger mer enn 10mm.....

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 21 Sep 2005, 10:37

apropos spacere - jeg bruker spacere mellom gassere og heat shield, tipper de er ca 7mm tykke, originale fra HS2'ene. Edwin, sitter det slike på dine? Jeg ville jo fått bedre klaring for kamrene om jeg tok de av...
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 21 Sep 2005, 17:20

Innsuget VegarD snakker om kom vel først i '67 eller noe sånt.. altså kun lovlig for "G-biler".

En spacer (eller konverter om du vil) er heller ikke lov da gasseren må sitte i de [umodifiserte] orginale festene.

Birgs,
Den spacere'n du snakker om tror jeg er der i orginalt også... har sikkert noe med å stive av varmeskjoldet eller distansere gasserene i fra eksosmanifolden... Skal sjekke om de sitter på mine gassere også.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
André Sæthern
Mid-fielder
Posts: 89
Joined: 09 Sep 2005, 14:10
Location: Gjerdrum, Akershus

Post by André Sæthern » 21 Sep 2005, 21:44

jeg har verken noen spacere eller varmeskjold på mitt oppsett.

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 22 Sep 2005, 08:20

André Sæthern wrote:jeg har verken noen spacere eller varmeskjold på mitt oppsett.
.....og ditt oppsett er jo heeeeeeelt originalt ;)

På de settene jeg har med doble gassere, sitter det en 4-5mm spaver mellom varmeskjoldet og gasserne. På H4 blir jo dette litt "synsing" siden Minien aldri er levert med slike.
Ingen av spacerne jeg har, har 1,5" hull.

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 22 Sep 2005, 08:25

5mm er nok mer riktig for mine også ved ettertanke. Hvis jeg tar de vekk får jeg nok litt bedre skrangleplass mellom flottørkamre og bremsepumpa. Og sparer 2 pakninger :!: :!: :!: :idea: :shock:
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
André Sæthern
Mid-fielder
Posts: 89
Joined: 09 Sep 2005, 14:10
Location: Gjerdrum, Akershus

Post by André Sæthern » 22 Sep 2005, 08:46

Vegard wrote:
På de settene jeg har med doble gassere, sitter det en 4-5mm spaver mellom varmeskjoldet og gasserne. På H4 blir jo dette litt "synsing" siden Minien aldri er levert med slike.
Ingen av spacerne jeg har, har 1,5" hull.
og siden det aldri har blitt levert sånn så kan ikke mitt sett være uorginalt heller :wink: neida men jeg kan godt holde kjeft og ikke si noe jeg :roll:

Post Reply