Hva blir lovlig??

Spesifikt om Periode G; FIA App. K, teknisk, deltagere, planer, osv. osv.
User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Hva blir lovlig??

Post by Vegard » 28 Apr 2004, 16:54

Edwin: her kan du fortelle meg hva jeg har lov til å gjøre med bilen min.
Bur, belter og seter følger vel bilsportshåndboka, så jeg begynner med det.
Lurer på hjul, motor og hjuloppheng. Hva med plastruter og karosserikutting?

Fortell :)

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 28 Apr 2004, 19:17

Jeg tror (viten, hva er det?) plastruter er lovlig, kutting i kaross ikke lovlig opp til Gruppe 2, dvs ikke i norge. Mao blir det en royal pain å lage festeplater til hovedbøyle i minier (nede i skuffene). Men hvis jeg har forstått boka riktig kan man ha en stålplate sveiset i gulvet *under* bilen istedet?

og - er en '71 1275GT klasset med Weber?
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 29 Apr 2004, 15:11

Jeg er ikke noen ekspert på kategori G så dette bør sjekkes opp grundigere før en går tilverks med hammer eller lommebok...

Bur, belter og stol må være FIA godkjent - pass på at dato merking på stol og belter er riktig - dvs at de ikke er "gått ut på dato".
Om du bruker et Safety Devices bur - så husk at disse er homologerte og kan dermed ikke modifiseres på noen måte. Borrer du eller sveiser i et homo.-bur så kan du like godt kaste det ut av bilen - det vil ikke bli godtkjent om den tekniske kontrollanten kan jobben sin.

Polykarbonat/LExan ruter er tillatt i alle ruter bortsett i fra frontruta - den må være laminert. (Tror du f.... meg ikke jeg klarte å sprekke min da jeg skulle ta'n ut... dum, dum, dum - dritt i hue!)

Vi skal foreløpig bare kjøre Gr. 2 her til lands... Det betyr i grove trekk standard bil med homologerte biter. MEN - nå har det seg sånn at gruppe 2 reglementet i '70-'71 var ganske så fritt.... (dette bør sjekkes opp - grundig) Jeg anbefaler deg å laste den Apendiks J for den aktuelle perioden i fra FIA sine sider - og at du leser igjennom Gr. 2 reglementet i fra den tiden. Har du spørsmål eller lurer på noe så spør oss..
Reglementet som ommhandler Gr. 2 -71 finner du her:
http://www.fia.com/resources/documents/ ... _260_a.pdf

Jeg skal prøve å sette meg litt mere inn i dette reglementet så jeg kan være mere til hjelp.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 29 Apr 2004, 15:46

Weber?

app J 71 art 258 Gruppe 2 til 71

c) Engine Induction system and elements: the induction system is free. Yet direct injection may only be used on an engine for which the fitting of a direct injection system has been originally provided for in the maufacturing. Ditto for supercharging.

http://www.fia.com/resources/documents/ ... _258_a.pdf

Betyr ikke dette at man kan sette på hva slags forgasser man vil? Man refererer jo til at "innsprut kun kan brukes dersom en type innsprut fantes originalt.."

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 29 Apr 2004, 16:04

Sånn som jeg skjønner det - så er gasser fritt. Det samme gjelder forøverig vippe armer - MEN; Husk at dette er historisk racing! Det betyr at du kun har lov til å modifisere/timme med tidsriktig teknologi/utstyr... Rullevipper er derfor kanskje ikke lovlig.... ?

En annen ting å huske på er at karbonfiber er forbudt i alt annet en stoler.

Ser også at hjul er fritt men de må ikke stikke utenfor skjermbredderene (som får gå max 5 cm. ut til hver side). Bremser kan byttes, men du får ikke bytte i fra tromler til klosser eller omvendt. Friksjonsflaten får heller ikke endres... (utelukker dette 4-pots kallippere? Hva er tidsriktig? -> fikk man 4 pots kallippere til Mini'n på den tiden?)

Når det gjelder letting så tolker jeg det sånn at det er lov så lenge det ikke er synlig i fra utsiden... Du kan mao lette innsiden av en dør etc.

Det står også noe om glassfiber biter etc. Dette bør jo sjekkes opp.

Anbefaler deg også til å lese i gjennom reglementet for Gr.1 da alle tillatte modifikasjoner der - også er tillatt i Gr. 2.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 03 May 2004, 09:54

Dette er jo bra lesing. Det betyr 45DCOE og dører uten innmat, og plastruter. Et annet problem kan være å få maks rattutslag uten å modifisere framskjermene. Jeg vet ikke om clubbies er "større" her, men det finner man jo ut. Man må jo ha litt mer castor også, og det drar jo hjulet fremover.

Birger. Jeg skal sveise platen til buret på kanalen, altså utsiden. Det går fint det.

Hva med skjermbreddere?? Må man bruke homologerte greier her eller kan jeg bruke de jeg vil?

Hva med felgbredde? Jeg har noen 4,5 Minilites, men er ikke spesielt giret på å bruke disse.

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 03 May 2004, 13:54

du kan bruke hva du vil av breddere (jaja, ikke zeemax) så lenge de ikke stikker ut mer enn 5cm på hver side. Det er bilder av to forskjellige i homo-papirene til GT, standard type GP5 som de solgte på AvonBra før ihvertfall...

Trenger'u? Har de sorte fiber-bredderene fra Ella til salgs (ehh, hvis de ikke blir satt på en Jem!)

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 03 May 2004, 16:49

Jeg har ett sett emd Works gp5 (Med kromlist) og ett sett med Avonbar Gp5 Euro arch. Det er egentlig de jeg har lyst til å bruke.

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 03 May 2004, 17:43

Vegard,

Jeg har ett sett med "aqua grønne" Gr. 5 spats - de uten list. som burde passe fint for deg ;)

Fra spøk til side... når det gjelder spats og dekk etc., så bør du egentlig fin-lese Apx. J -71. Det kan godt hende at hjul/dekk er "fritt" - men at du fremdeles må respektere den homologerte sporvidden!

Jeg tittet litt på Apx. J -71 her om dagen og etter hva jeg skjønte så gjelder følgende for deg:
  • - Gasser: fritt.
    - Kam & stempler: fritt
    - Anti-roll bar: OK - front & rear.
    - Hjuloppheng: kan modifiseres men må kunnes sees at er orginalt. Evnt. bruke negativ camber armer som er homologert.
    - Diff. Sperre: Ok!
    - Glassfiber deler: Litt usikker her... det står noe om dette i Apx J -71 men, det er litt uklart om det er lovlig på en Mini synes nå jeg... Bør sjekkes opp.
Når det gjelder dette med sving radius, så tror jeg ikke du skal uroe deg for det... du kommer aldri til å være i nærheten av fullt rattutslag på bane med en Mini heller.

Når det gjelder homologerings papirer så husk på at det er kun de bitene som er homologert innenfor den "epoken" du kjører i, som er lovlige. M.a.o: deler/ekstra utstyr som er homologert etter 31/12-1971 har du ikke lov til å bruke.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 04 May 2004, 10:14

Det betyr at jeg kan bygge kasse med sperre det da. Wohow! :) Det samme gjelder gasser. Da sparer jeg 4000,- på å slippe å overhale H4 gasserne i kjelleren også. Brillefint.

Er dere med gamle biler "stuck" med 4,5" felger?

Jeg beklager det med bredderne Edwin, men jeg synes ikke de er så fine :) Ikke på Slabfronts...

Det ser også ut som om det er lov å ha radiatoren hvor man vil så lenge man ikke kutter i karosseriet. Dette betyr elektrisk vifte og frontmontert radiator for meg. Sparer 2hk der! :)

I tillegg står det at de IKKE synlige deler av dører, panser og bagasjeluke KAN lettes. Jeg regner med at det er synlig fra utsiden som er stikkordet her.

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 05 May 2004, 07:14

Som tidligere nevnt; Les reglementet grundig. Mener det står forklart der hva som er lov til å lette og hva som defineres som "utsiden"

Når det gjelder spats så sjekk også dette ekstra godt. Det at spatsene heter "Gr. 5" er kanskje en indikasjon på hva de bør brukes til.... ;)

Et annet godt råd er at du prøver å komme i kontakt med andre som kjører Gr. 2 70 -71. Om de har Mini eller ei spiller forøverig ikke så stor rolle - det viktigste er vel å ha en å kunne diskutere/forhøre seg med når detkommer til tolkninger av regelverk etc.

Jeg hjelper gjerne til, men det er begrensninger på min viten også :)

Og - ja... Vi er 'stuck' med 4,5" felger.. (vel - 4.75" Rose Petal's går med et skrik... men de koster nesten £200/stk og veier "ett tonn")
Skjembreddere på Mini'n er ikke godkjent før '66 :p
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Marius
Polesitter
Posts: 243
Joined: 22 Mar 2004, 17:21
Location: haslum

Post by Marius » 05 May 2004, 20:18

Det meste av det som ikke syns,eller er bærende etc kan lettes.Plastruter ok,Weber ok osv.
Men,det viktigste nå gutter er å få bilen ferdig,og komme seg på banen.
I år er det jo "førstereis"for TC.
Min personlige erfaring er at jeg er sjeleglad for at mine MiniMarcos venner i S,"dro"meg ut på banen med bilen,selv om den laaangt fra var slik jeg ville ha den.
Det var 286 kam,HS4èr,ingen neg.camber,gatedekk av dårlig modell og "dødsbra"stereo med 2x 120w booster :shock: .....ble nesten tatt igjen av safetycar :lol: ,og "varvad" flere ganger.....men jeg ble hektet,og det var jo meningen.
jeg har forbedret bilen suksessivt innenfor reglementet siden,og forbedret rundetiden på "Knutan"med nesten 13sek siden dengang.... 8)
Marius Heggstad MGB68

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 06 May 2004, 08:05

Helt enig Marius... få bilen på banen! :)

13 sekunder er forøverig et hav da... 'WTG'!
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 06 May 2004, 09:01

Jeg vurderer faktisk å kjøre bilen med original motor og kasse på friske 60 HK...hvis jeg klarer å skrape inn nok cash til veltebur...kanskje jeg klarer å snikmontere sykkelpedaler/evt "Flintstone mod"?

User avatar
Mr Bridger
Polesitter
Posts: 192
Joined: 22 Mar 2004, 15:05
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Mr Bridger » 06 May 2004, 23:55

Det er rett innstilling Birger! Hvis du bestiller buret fra meg, kan du gjerne ta det på avbetaling...

Post Reply