Hjuldiameter utenfor homologering

Spesifikt om Periode G; FIA App. K, teknisk, deltagere, planer, osv. osv.
Post Reply
dolomite
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 12 Apr 2012, 16:00
Location: Randaberg

Hjuldiameter utenfor homologering

Post by dolomite » 02 Jul 2014, 16:18

Hei Forumister,
Jeg prøver å bygge en banebil av en Triumph 2,5PI som er homologert med 13'' hjul. I perioden opp til 1970 (og forbi) ble 15'' hjul fra Triumph TR5 brukt i rally (for å forbedre markfrigang). Kan det bety at jeg kan montere 15'' på min bil og likevel passere teknisk kontroll? Vil også 14'' være tillatt?

Helge Rørvik
Randaberg
91598276

User avatar
Rochstad Auto Sport
Race Engineer
Posts: 24
Joined: 18 Mar 2005, 14:01
Location: Asker/Singapore

hjul diamter

Post by Rochstad Auto Sport » 08 Jul 2014, 07:22

Hei Helge,

Det tror jeg blir vanskelig. Jeg forsoekte i lang tid aa faa mine BBS felger
godkjent til min 1970 BMW CS. For aa faa HTP boer du bruke det some FIA sier bilen er homologert med. Hva de gjoer paa teknisk kontroll er en ting.
Men temmelig surt, hvis du ikke for kjoere fordi du har 14 tommer felger...
Lasse Rochstad

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 08 Jul 2014, 10:37

Ikke helt enig med Lasse der. Slik Helge beskriver det mener jeg 15" vil bli godkjent. En starter alltid med å se hva som står i homologering. Deretter handler det om App J som var det tekniske reglementet i perioden. Om du finner at 15" er benyttet på bilen i internasjonalt løp i perioden, da vil du få dette godkjent på din bil. Om bilde-bevis er fra rally eller racing har ingenting og si, du vil få det godkjent.
Det finnes unntak, bla biler som ble tillatt brukt med Gr.4 homologering i periode der denne homologering ikke ble tillatt brukt internasjonalt i racing osv... men det trenger nok ikke du tenke på.
Merk at du må "bevise" det ble brukt. Det hjelper ikke at noen vet de ble benyttet.

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Re: Hjuldiameter utenfor homologering

Post by Vegard » 08 Jul 2014, 11:15

dolomite wrote:Hei Forumister,
Jeg prøver å bygge en banebil av en Triumph 2,5PI som er homologert med 13'' hjul. I perioden opp til 1970 (og forbi) ble 15'' hjul fra Triumph TR5 brukt i rally (for å forbedre markfrigang). Kan det bety at jeg kan montere 15'' på min bil og likevel passere teknisk kontroll? Vil også 14'' være tillatt?
Et 13" hjul vil jo være lettere og du trenger jo ikke markfrigangen.
Hvorfor 15"?

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 08 Jul 2014, 12:11

Ja si det Vegard.
15" er tyngre, jo det stemmer, periferihastighet og problematikk omkring det kan tale i mot 15"....
På pluss siden får du større anleggsflate, noe som er ganske så interessant for de fleste. I tillegg får du et hjul som ikke er så ømfintlig for små bumper og variasjoner i banen. Sagt på en annen måte, dersom 13" er bedre enn 15", er da 10" også bedre enn 13"? Neppe... see?
Men med dette som med mye anna, det er kun testing som gir svaret.

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 08 Jul 2014, 14:54

Rune R wrote:Ja si det Vegard.
15" er tyngre, jo det stemmer, periferihastighet og problematikk omkring det kan tale i mot 15"....
På pluss siden får du større anleggsflate, noe som er ganske så interessant for de fleste. I tillegg får du et hjul som ikke er så ømfintlig for små bumper og variasjoner i banen. Sagt på en annen måte, dersom 13" er bedre enn 15", er da 10" også bedre enn 13"? Neppe... see?
Men med dette som med mye anna, det er kun testing som gir svaret.
Hadde jeg fått 10" hjul i 225 bredde så kunne jo det vært et alternativ det ;)
Og det vet du også min gode venn Rødset, at diameteren på felgen er ikke det eneste som bestemmer diameteren på hjulet, og bremsene er nå så store som de er. Dessverre.

(Hmm, Hvor får jeg nå kjøpt en Tyrell P34 om dagen... )

Image

10" rocker! 8)

Edit:

Forresten. Jeg er nå offisielt FOR 15" på Dolomitten

Image

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 08 Jul 2014, 15:24

10" hjulene på Tyrrell'n ble vel valgt av rent aerodynamiske årsaker.... målet var mindre drag og 'renere' luft til bakvingen.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

Post Reply