Ford Escort RS1600 - BDA: SOLGT !!

Kjøp og salg av biler og deler som angår Historisk Racing.
User avatar
Peder Nielsen
Class winner!
Posts: 261
Joined: 30 Apr 2004, 15:47
Location: Borgen, Norway
Contact:

Post by Peder Nielsen » 20 Feb 2009, 14:15

SIIIINNSYYYKT! 8) :D
'72 Volvo 142-110 DL
'91 Ducati 906 Paso
'13 Volkswagen Polo GT
'14 Volvo V60-R design AWD

Mads Gjerdrum
Mid-fielder
Posts: 58
Joined: 07 Jun 2007, 21:46
Location: Nesøya

Post by Mads Gjerdrum » 20 Feb 2009, 15:31

Bilen virker bra...på bildene !! Skal over til England for å teste Capri`n neste uke, så det blir veldig spennende.

Bilen er en orginal RS2600 som er bygget om til en replica av Broadspeed Capri RS3100 GAA 1974/1975, ihht til Homologering No 1660.

Det har vært endel interesse for BDA`n - også ifra våre danske venner, men ingen avgjørelse ennå....bilen sendes til England om et par uker:(om ingen kjøper den her hjemme.

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 20 Feb 2009, 15:57

Jeg laget en ny tråd på dette - med bilder;

http://forum.historisk-racing.no/viewtopic.php?t=1334
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

Henning
Champion!
Posts: 747
Joined: 24 Mar 2004, 19:09
Location: Hosle

Post by Henning » 20 Feb 2009, 16:23

Gratulerer Mats.
Skikkelig tøff bil!
Og godt det ble den og ikke Granada som jeg foreslo :wink:

Mads Gjerdrum
Mid-fielder
Posts: 58
Joined: 07 Jun 2007, 21:46
Location: Nesøya

Post by Mads Gjerdrum » 20 Feb 2009, 16:41

Takk skal du ha Edwin - og takk for mange hyggelige gratulasjoner.

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 21 Feb 2009, 12:10

Mads Gjerdrum wrote:Doc gjettet riktig. Jeg har kjøpt den nyoppbygde bilen som er en kopi av Broadspeed Lindrick Finance Capri RS3100 med GAA motor.

Skal legge ut noen bilder av bilen når jeg finner ut hvordan det gjøres.
...og hva er premien for den som gjettet riktig? :lol:

Serriøst, som det heter idag, dette var kjempenyheter! Husker originalen svært godt, fra mine år i UK. Dave Matthews var skikkelig racerkjører, og etter Escort-årene hadde han endelig fått et våpen for å ta skalpen til Frank Gardner og andre Yankee-jern. Dessverre tok moroa brått slutt, det var en eller annen som la ut bildet av Daves luftseilas, mer ute av Capri'n enn inne i den, her i spaltene for etpar år siden.
Et problem med GAA-motoren var rådelagre, liten bredde på veivtappen og stor diameter ga høyt flatetrykk og stor rotasjonshastighet. Var det snakk om 300 race miles mellom hver gang motoren måtte opp?

Men låta, mann....låta! Nesten kriminelt at vi må ta motorlyden ned til moderne sissy-grenser...

Congrats, Mads, gleder meg til å se'n!
Doc

Mads Gjerdrum
Mid-fielder
Posts: 58
Joined: 07 Jun 2007, 21:46
Location: Nesøya

Post by Mads Gjerdrum » 21 Feb 2009, 17:46

Det ligger en liten videosnutt av bilen under test på Mallory Park ifjor høst:

http://www.youtube.com/watch?v=Vn86jC-2o9M

Det skal være beregnet en "levetid" på ca. 1200 race miles i mellom overhaling basert på turtall 7800 rpm. Maks moment er ved 7000 rpm. Dersom man kjører jevnt høyere turtall opp mot maks turtall så reduseres levetiden betydelig. Håper derfor bilen har godt nok moment og nok krefter til å kjøre noe moderat på turtall.....time will show !!


User avatar
RS 1800
Class winner!
Posts: 329
Joined: 20 Feb 2005, 15:50
Location: Ringerike
Contact:

Post by RS 1800 » 21 Feb 2009, 19:55

Nydelig kjerre, det der! :shock:

I boka "Cosworth, the search for power" står det skrevet at under utviklingen av GA motoren, så måtte sylinderløpene i de originale "Essex" V6 motorblokkene borres ut i fra ca 93mm opp til ca 100mm. Dette viste seg nesten umulig å få til, ut av 200 motorblokker endte de opp med 1 til 2 stk. som tålte maskineringen og kunne brukes.. :shock: .

Er vel ingen unnskyldning for ikke å ta en tur å se på nå... :roll:
Jørn M. Hanssen

Mads Gjerdrum
Mid-fielder
Posts: 58
Joined: 07 Jun 2007, 21:46
Location: Nesøya

BDA SOLGT

Post by Mads Gjerdrum » 01 Mar 2009, 10:48

BDAèn er solgt til Danmark

Post Reply