Ford Escort RS1600 - BDA: SOLGT !!
- Peder Nielsen
- Class winner!
- Posts: 261
- Joined: 30 Apr 2004, 15:47
- Location: Borgen, Norway
- Contact:
-
- Mid-fielder
- Posts: 58
- Joined: 07 Jun 2007, 21:46
- Location: Nesøya
Bilen virker bra...på bildene !! Skal over til England for å teste Capri`n neste uke, så det blir veldig spennende.
Bilen er en orginal RS2600 som er bygget om til en replica av Broadspeed Capri RS3100 GAA 1974/1975, ihht til Homologering No 1660.
Det har vært endel interesse for BDA`n - også ifra våre danske venner, men ingen avgjørelse ennå....bilen sendes til England om et par uker:(om ingen kjøper den her hjemme.
Bilen er en orginal RS2600 som er bygget om til en replica av Broadspeed Capri RS3100 GAA 1974/1975, ihht til Homologering No 1660.
Det har vært endel interesse for BDA`n - også ifra våre danske venner, men ingen avgjørelse ennå....bilen sendes til England om et par uker:(om ingen kjøper den her hjemme.
-
- Mid-fielder
- Posts: 58
- Joined: 07 Jun 2007, 21:46
- Location: Nesøya
...og hva er premien for den som gjettet riktig?Mads Gjerdrum wrote:Doc gjettet riktig. Jeg har kjøpt den nyoppbygde bilen som er en kopi av Broadspeed Lindrick Finance Capri RS3100 med GAA motor.
Skal legge ut noen bilder av bilen når jeg finner ut hvordan det gjøres.
Serriøst, som det heter idag, dette var kjempenyheter! Husker originalen svært godt, fra mine år i UK. Dave Matthews var skikkelig racerkjører, og etter Escort-årene hadde han endelig fått et våpen for å ta skalpen til Frank Gardner og andre Yankee-jern. Dessverre tok moroa brått slutt, det var en eller annen som la ut bildet av Daves luftseilas, mer ute av Capri'n enn inne i den, her i spaltene for etpar år siden.
Et problem med GAA-motoren var rådelagre, liten bredde på veivtappen og stor diameter ga høyt flatetrykk og stor rotasjonshastighet. Var det snakk om 300 race miles mellom hver gang motoren måtte opp?
Men låta, mann....låta! Nesten kriminelt at vi må ta motorlyden ned til moderne sissy-grenser...
Congrats, Mads, gleder meg til å se'n!
Doc
-
- Mid-fielder
- Posts: 58
- Joined: 07 Jun 2007, 21:46
- Location: Nesøya
Det ligger en liten videosnutt av bilen under test på Mallory Park ifjor høst:
http://www.youtube.com/watch?v=Vn86jC-2o9M
Det skal være beregnet en "levetid" på ca. 1200 race miles i mellom overhaling basert på turtall 7800 rpm. Maks moment er ved 7000 rpm. Dersom man kjører jevnt høyere turtall opp mot maks turtall så reduseres levetiden betydelig. Håper derfor bilen har godt nok moment og nok krefter til å kjøre noe moderat på turtall.....time will show !!
http://www.youtube.com/watch?v=Vn86jC-2o9M
Det skal være beregnet en "levetid" på ca. 1200 race miles i mellom overhaling basert på turtall 7800 rpm. Maks moment er ved 7000 rpm. Dersom man kjører jevnt høyere turtall opp mot maks turtall så reduseres levetiden betydelig. Håper derfor bilen har godt nok moment og nok krefter til å kjøre noe moderat på turtall.....time will show !!
Nydelig kjerre, det der!
I boka "Cosworth, the search for power" står det skrevet at under utviklingen av GA motoren, så måtte sylinderløpene i de originale "Essex" V6 motorblokkene borres ut i fra ca 93mm opp til ca 100mm. Dette viste seg nesten umulig å få til, ut av 200 motorblokker endte de opp med 1 til 2 stk. som tålte maskineringen og kunne brukes.. .
Er vel ingen unnskyldning for ikke å ta en tur å se på nå...
I boka "Cosworth, the search for power" står det skrevet at under utviklingen av GA motoren, så måtte sylinderløpene i de originale "Essex" V6 motorblokkene borres ut i fra ca 93mm opp til ca 100mm. Dette viste seg nesten umulig å få til, ut av 200 motorblokker endte de opp med 1 til 2 stk. som tålte maskineringen og kunne brukes.. .
Er vel ingen unnskyldning for ikke å ta en tur å se på nå...
Jørn M. Hanssen
-
- Mid-fielder
- Posts: 58
- Joined: 07 Jun 2007, 21:46
- Location: Nesøya
BDA SOLGT
BDAèn er solgt til Danmark