1275GT selges, Mini sjølvklårt!

Kjøp og salg av biler og deler som angår Historisk Racing.
User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

1275GT selges, Mini sjølvklårt!

Post by Vegard » 13 Nov 2004, 19:38

Jeg har kjøpt en 1275GT som jeg ikke får bruk for.
Den ble først registrert i 72, men papirene sier at den ble produsert 12/71 noe som gjør den "lovlig" etter hva jeg har forstått.
Bilen kommer som rent skall, null rammer og fiksfakserier, men med papirer selvfølgelig. Det eneste som mangler er å få bilen tollet inn i Norge, noe som koster den nette sum av 4200,-
Bilen er ikke i Norge foreløpig, men om noen er interesserte er det bare å maile i vei...

Jeg har nok med min egen, skjønt det hadde vært tøft og bygge to, og ha en reservebil, eventuelt lurt med sin far på banen ( med litt mindre motoreffekt forstås)

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 23 Nov 2004, 16:15

Bilen er produsert 20 desember 1971, noe som gjør den "lovlig" til historisk.

Bilder kommer over helga!

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 23 Nov 2004, 17:11

FYI, når bilen er produsert er helt uvesentlig så lenge den stemmer med de spesifikasjonene som er homologert innenfor perioden.

Du kan m.a.o ta en 2004 modell, eller en klump stål for den saks skyld - og bygge denne om til riktige specs. Kravet er kun at det må stemme med periodiske spesifikasjonene (dvs. den homologete modellen)
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 24 Nov 2004, 10:54

Ja, men det er med de nye tøysereglene er det ikke?? Skal det være skikkelig ordentlig homologert, er det vel produksjonsdatoen som er viktig, er det ikke???

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 24 Nov 2004, 12:53

Til historisk racing så er det p.t. "tøysereglene" som gjelder - ergo har produksjonsdato ingen betydning.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 24 Nov 2004, 13:03

Betyr det at man kan komme med en 76modell GT og kjøre så lenge den er bygget med 71spec??

Jaja, det var bortkastede 20K for en skikkelig tidlig 1275GT :(

vegar
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Mar 2004, 16:22
Location: Plankebyen

Post by vegar » 24 Nov 2004, 13:13

Jepp, det betyr at du kan komme med en -76 Mini 1000 roundnose og bygge den om til -71 GT spec
Anybody can buy four letters, but legends aren't for sale!

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 24 Nov 2004, 13:52

Vegard: det var bortkastede $$$$ for en 65 S med papirer etc! :shock:

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 24 Nov 2004, 14:05

Husk da for all del at orginalt er orginalt - og vil alltid være mere verdt en en replica eller noe annet.

Når det er sagt... jeg kunne vel spart 100K hadde jeg visst at reglene skulle endres 2 måneder etter at jeg kjøpte meg bil.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 24 Nov 2004, 14:46

Skal reglene forbi slik i all uoverskuelig fremtid også??
Jeg håper at dette kun er en oppstartsløsning.
Hvis ikke faller på en måte dette med historisk racing litt i fisk.
Kan man kjøre med slike juksebiler i utlandet også?

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 24 Nov 2004, 15:33

Det er et stort debatt-tema internasjonalt. Det er delt i "classic touring cars" ("ekte" biler) og "competition touring cars". Vi har vel ikke et så stort problem som de har i andre kategorier...tenk å knive med din ££££ Maserati 250F mot en som kjører en replica.

Tror dette kom på bane (åh, haha!! en vits!) fordi det egentlig ikke er så mange genuine biler som er med, kun chassisnr. Få som er så nøysommelige som edwin :)

Forskjellen er jo i bunn og grunn kun at man har registreringspapirer. Selv ikke works-biler i hine hårde dager var "originale" så veldig lenge. Spør noen på Abingdon hvor ofte de flytta chassisnr-plater 8) Man kan jo diskutere seg blå på hvordan det skal bevises at en bil er original, evt hvor mange % som er originalt, hvor grensen skal gå etc...? Trøbbel nok å se om bilen er homologert & spec'et riktig imo. Selv for oss som bygger! Så jeg syntes det er en god idé - men enig med Edwin. FIA kunne vært høflige nok til å gjøre dette før vi kjøpte dyyyyyre biler :wink:

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 24 Nov 2004, 16:00

En ting er at karosseriet et byttet, det kan jo ses på som en del ( ikke i følge Biltilsynet) men det at chassisnummeret er riktig synes jeg er et viktig moment.
Huff nå ble jeg skuffet, men skjønner at dere er enda mer skuffet. Jeg trodde dette var litt av greia, at man skulle ha litt originale (dyre) biler slik at ikke alle krasjet veggis i hverandre. Nei, nå skal jeg bygge om min 86 Mini Piccadilly som er rusten som et hælvete og kjøre gærning på banen. Bilen er jo verdt £85. ;)

Nei Edwin, skaff deg en 89modell du også, og spar godbilen.

Latterlig.

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 24 Nov 2004, 17:04

Det er nok kun Mini'n som er i et slik unikt tilfelle at man kan ta en ny bil og så bygge denne om til gamle specs.

Men husk at det er en del tings som må forandes, bl.a gulv, dash, torpedovegg, innerskjermer, festerhull til front-ramme m.m.

Replikaen som bygges må være identisk med orginalen. Det vil derfor være svært vanskelig å bygge om en 80-modell til Mk I eller II specs.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Mr Bridger
Polesitter
Posts: 192
Joined: 22 Mar 2004, 15:05
Location: Tønsberg
Contact:

Post by Mr Bridger » 24 Nov 2004, 17:12

Replikaen som bygges må være identisk med orginalen. Det vil derfor være svært vanskelig å bygge om en 80-modell til Mk I eller II specs.
Men lett å bygge om til mk3 specs !

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 25 Nov 2004, 00:25

Listen jeg skrev over er noen av tingene som må forandres for å få en ny bil tilbake til Mk III specs... at det er lett er jeg nå ikke helt enig i.


-
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

Post Reply