Imp
Imp
skal Kjell Aaen bygge Imp for historisk, tro?
Doc - har du noe til mannen?
Funnet på en side med mindre puritansk bilinteresser...
Ønsker å få kjøpt Hilman Imp Sport
Bil uten motor gear kan også være av interesse
Kravet et at den er bulkefri og med minimalt med rust
kvikkservice@c2i.net
Doc - har du noe til mannen?
Funnet på en side med mindre puritansk bilinteresser...
Ønsker å få kjøpt Hilman Imp Sport
Bil uten motor gear kan også være av interesse
Kravet et at den er bulkefri og med minimalt med rust
kvikkservice@c2i.net
Lars Kristian Ekorness
406 03 083
406 03 083
Tenkte å "avsløre" at det bygges Imp i Trøndelag også . Blir primært gatebil men bygges i henhold til reglement. Utgangspunktet er en 66 deluxe saloon. Mye(!) rustsveising og burmontering er unnagjort. Renovering og oppgradering av understell pågår.(bremser, fjæring,foringer etc.) Har vært i kontakt med Doc for råd og tips, blir vel flere ganger! Ble også skaffet en del godbiter på årets Englandsferie. Farten på videre fremdrift er noe usikker da familieforøkelse står for døra.
PS: Er det noen som vet hva reglene sier om uorginale styrestag/endeledd?
Mvh Knut Øyås
PS: Er det noen som vet hva reglene sier om uorginale styrestag/endeledd?
Mvh Knut Øyås
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
Imp endeledd
Problemet med originalene er at endeledd ikke var demonterbare, man må bytte hele styrearmen og den er lang....de er skrudd inn i tannstanga på midten, og bare den ene er justerbar for spissing med en hylse med 1/2" UNF
gjenger innvendig, RH ene enden og LH andre enden. Et lurt hode fant ut at om man kapper bort den originale enden, dvs selve leddet, og gjenger styrearmens stubb 1/2" UNF (tror det var riktig dimensjon) så kan man montere endeledd til Ford Fiesta fra 1976 og videre, de finnes til omkring 80,- for stykket hos Veng og har korrekt koning på leddet og korrekte innvendige gjenger. Byttet dette allerede da jeg kjørte Imp i midten av 70-tallet så den skulle være historisk korrekt.....vanskelig å få tak i originale lange armer nå.
Et tips: Lag en ekstra hylse med innvendige gjenger venstre og høyre slik at du får slike på begge sider, for enklere justering av spissing.
gjenger innvendig, RH ene enden og LH andre enden. Et lurt hode fant ut at om man kapper bort den originale enden, dvs selve leddet, og gjenger styrearmens stubb 1/2" UNF (tror det var riktig dimensjon) så kan man montere endeledd til Ford Fiesta fra 1976 og videre, de finnes til omkring 80,- for stykket hos Veng og har korrekt koning på leddet og korrekte innvendige gjenger. Byttet dette allerede da jeg kjørte Imp i midten av 70-tallet så den skulle være historisk korrekt.....vanskelig å få tak i originale lange armer nå.
Et tips: Lag en ekstra hylse med innvendige gjenger venstre og høyre slik at du får slike på begge sider, for enklere justering av spissing.
Doc
Irland
Slæpp av, var ikke i Irland for å hente Imp-deler...men for å studere *irske* single malts nærmere! Turen var ikke helt bortkastet altså....
Doc
- Peder Nielsen
- Class winner!
- Posts: 261
- Joined: 30 Apr 2004, 15:47
- Location: Borgen, Norway
- Contact:
Feil side av Irskesjøen
Peder, vi var på venstre side av Irskesjøen, Lagavullin & co hører hjemme på høyre side, de! Vi sjekket ut Black Bush og Tyrconnell.....
Doc
- Peder Nielsen
- Class winner!
- Posts: 261
- Joined: 30 Apr 2004, 15:47
- Location: Borgen, Norway
- Contact:
Re: Feil side av Irskesjøen
Impracing wrote:Peder, vi var på venstre side av Irskesjøen, Lagavullin & co hører hjemme på høyre side, de! Vi sjekket ut Black Bush og Tyrconnell.....
'72 Volvo 142-110 DL
'91 Ducati 906 Paso
'13 Volkswagen Polo GT
'14 Volvo V60-R design AWD
'91 Ducati 906 Paso
'13 Volkswagen Polo GT
'14 Volvo V60-R design AWD
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact: