Imp

Hvem kommer til start med hva, hvem bygger, hvem kjøper....
User avatar
LKE
Champion!
Posts: 640
Joined: 25 Mar 2004, 00:11
Location: Stabekk

Imp

Post by LKE » 13 Sep 2005, 21:48

skal Kjell Aaen bygge Imp for historisk, tro?

Doc - har du noe til mannen?

Funnet på en side med mindre puritansk bilinteresser...

Ønsker å få kjøpt Hilman Imp Sport
Bil uten motor gear kan også være av interesse
Kravet et at den er bulkefri og med minimalt med rust
kvikkservice@c2i.net
Lars Kristian Ekorness
406 03 083

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 19 Sep 2005, 10:12

Tror han var ute etter gatebil....
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

Pimp
Grease monkey
Posts: 4
Joined: 06 Jun 2005, 10:45
Location: Klæbu

Post by Pimp » 12 Oct 2005, 20:10

Tenkte å "avsløre" at det bygges Imp i Trøndelag også :D . Blir primært gatebil men bygges i henhold til reglement. Utgangspunktet er en 66 deluxe saloon. Mye(!) rustsveising og burmontering er unnagjort. Renovering og oppgradering av understell pågår.(bremser, fjæring,foringer etc.) Har vært i kontakt med Doc for råd og tips, blir vel flere ganger! Ble også skaffet en del godbiter på årets Englandsferie. Farten på videre fremdrift er noe usikker da familieforøkelse står for døra.

PS: Er det noen som vet hva reglene sier om uorginale styrestag/endeledd?

Mvh Knut Øyås

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 12 Oct 2005, 22:24

Hei Knut ! - hvis de "uoriginale endeleddene" ikke skiller seg vesentlig fra de originale i utseende, dimmensjon og utførelse er det ingen som sier noen ting......!!! :D
DH

Pimp
Grease monkey
Posts: 4
Joined: 06 Jun 2005, 10:45
Location: Klæbu

Post by Pimp » 13 Oct 2005, 09:05

Uniballs og hydraulikkrør blir da kanskje i "værste" laget?

Knut

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 13 Oct 2005, 09:12

- ja.. :? - dersom du ikke finner dem igjen på et foto fra "den gang" får du nok problemer.....! For jeg antar du finner dem ikke i homologeringspapirene ?
DH

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 13 Oct 2005, 09:20

hvis det er en bil til 71-klassen er det ganske mye du kan gjøre. Regner med at Doc svarer her etterhvert, han er i Irland for øyeblikket. Får håpe han ikke finner mer imp-greier, det er fullt på verkstedet :wink:
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Imp endeledd

Post by Impracing » 14 Oct 2005, 16:41

Problemet med originalene er at endeledd ikke var demonterbare, man må bytte hele styrearmen og den er lang....de er skrudd inn i tannstanga på midten, og bare den ene er justerbar for spissing med en hylse med 1/2" UNF
gjenger innvendig, RH ene enden og LH andre enden. Et lurt hode fant ut at om man kapper bort den originale enden, dvs selve leddet, og gjenger styrearmens stubb 1/2" UNF (tror det var riktig dimensjon) så kan man montere endeledd til Ford Fiesta fra 1976 og videre, de finnes til omkring 80,- for stykket hos Veng og har korrekt koning på leddet og korrekte innvendige gjenger. Byttet dette allerede da jeg kjørte Imp i midten av 70-tallet så den skulle være historisk korrekt.....vanskelig å få tak i originale lange armer nå.
Et tips: Lag en ekstra hylse med innvendige gjenger venstre og høyre slik at du får slike på begge sider, for enklere justering av spissing.
Doc

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Irland

Post by Impracing » 14 Oct 2005, 16:42

Slæpp av, var ikke i Irland for å hente Imp-deler...men for å studere *irske* single malts nærmere! Turen var ikke helt bortkastet altså....
Doc

User avatar
Peder Nielsen
Class winner!
Posts: 261
Joined: 30 Apr 2004, 15:47
Location: Borgen, Norway
Contact:

Post by Peder Nielsen » 14 Oct 2005, 17:16

Jasså Doc! Hvordan stod det til med gamle Lagavullin og Laphroaig?? :lol:
'72 Volvo 142-110 DL
'91 Ducati 906 Paso
'13 Volkswagen Polo GT
'14 Volvo V60-R design AWD

Pimp
Grease monkey
Posts: 4
Joined: 06 Jun 2005, 10:45
Location: Klæbu

Post by Pimp » 14 Oct 2005, 20:17

Stemmer det Doc. Fiesta endeledd er allerede anskaffet.

Knut

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Feil side av Irskesjøen

Post by Impracing » 15 Oct 2005, 14:44

Peder, vi var på venstre side av Irskesjøen, Lagavullin & co hører hjemme på høyre side, de! Vi sjekket ut Black Bush og Tyrconnell..... :lol:
Doc

User avatar
Peder Nielsen
Class winner!
Posts: 261
Joined: 30 Apr 2004, 15:47
Location: Borgen, Norway
Contact:

Re: Feil side av Irskesjøen

Post by Peder Nielsen » 16 Oct 2005, 12:03

Impracing wrote:Peder, vi var på venstre side av Irskesjøen, Lagavullin & co hører hjemme på høyre side, de! Vi sjekket ut Black Bush og Tyrconnell..... :lol:
:oops:
'72 Volvo 142-110 DL
'91 Ducati 906 Paso
'13 Volkswagen Polo GT
'14 Volvo V60-R design AWD

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 16 Oct 2005, 20:18

Jeg må ta ansvaret for dårlig oppdragelse Doc.....Han kommer dit, - han kommer dit....Problemet er at hver gang jeg heller opp en god, tareluktende, tjæreduftende, hamp-dampende single malt skriker han og moren hans opp om at "det lukter brent her...." :lol: :lol: Sukk!
DH

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 17 Oct 2005, 23:38

Æ dæ en Tallisker æ luktær? :D
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

Post Reply