Dekk i G
Dekk i G
Etter å ha lest dette fra FIA app.K:
8.2.4 Period G (G1 and G2 - built 1.1.1966 to 31.12.1971) may use racing tyres from the Dunlop
Vintage, «L» and «M» Section and Post Historic ranges, or Goodyear «Blue Streak» racing tyres, or Avon
slicks hand cut to the Dunlop CR65 pattern. T, CT, GT, GTS and GTP cars may also use tyres in conformity
with the rule set out in 8.4.1 below.
Hvordan kan vi fortolke at vi ha lov til å kjøre på moderne Yokohama-dekk?
8.2.4 Period G (G1 and G2 - built 1.1.1966 to 31.12.1971) may use racing tyres from the Dunlop
Vintage, «L» and «M» Section and Post Historic ranges, or Goodyear «Blue Streak» racing tyres, or Avon
slicks hand cut to the Dunlop CR65 pattern. T, CT, GT, GTS and GTP cars may also use tyres in conformity
with the rule set out in 8.4.1 below.
Hvordan kan vi fortolke at vi ha lov til å kjøre på moderne Yokohama-dekk?
Dekk i G
Hei,
Slik jeg leser App K 2012, så har de nå egne regler for racing. (App K 2012 er litt anderledes enn teksten du har limt inn)
8.2 Cars in Circuit Racing and Hill-Climbs (except Formulae
covered in Article 8.3)
8.2.4 Periods G1, G2 and GR may use racing tyres from the Dunlop
Vintage, «L» and «M» Section in 204 compound or in 404
compound if the race is declared wet and Post Historic ranges
in 484 compound, or Goodyear «Blue Streak» racing tyres, or
Avon slicks hand cut to the “Historic All-weather” pattern. T, CT,
GT, GTS and GTP cars may also use tyres marked with «E» or
«DOT» approval in accordance with the appropriate standard
of the country in which the competition is taking place with a
minimum external diameter as set out in Article 8.4.2.
Etter det jeg kan forstå av det som står om "E" eller "Dot" merkede dekk, så kan disse benyttes i løp i Norge dersom dekkene er tillatt brukt på norske veier av norske veimyndigheter.
Når vi kjører i Sverige, må vi følge dekk tilatelsene de svenske myndighetene har satt for bruk at aktuelt dekk på svenske veier.
Dersom Yokohama dekket du henviser til er "E" eller "Dot" merket, og det er godkjent for bruk på norske veier, skal du kunne bruke dette dekket i racing.
Legg også merke til at i App K 2012 har de fjernet kravet om at det ikke kan stå følgende tekst på dekket: "Not for highway use" eller «For Racing Only». (Dette gjelder kun for Racing, ikke rally). Fia har også tillatt " All wether Pattern" som kutting på Avon sliks, istedenfor tidligere tekst som bare åpnet for kutting med "Dunlop CR65" mønster.
Aiman
Slik jeg leser App K 2012, så har de nå egne regler for racing. (App K 2012 er litt anderledes enn teksten du har limt inn)
8.2 Cars in Circuit Racing and Hill-Climbs (except Formulae
covered in Article 8.3)
8.2.4 Periods G1, G2 and GR may use racing tyres from the Dunlop
Vintage, «L» and «M» Section in 204 compound or in 404
compound if the race is declared wet and Post Historic ranges
in 484 compound, or Goodyear «Blue Streak» racing tyres, or
Avon slicks hand cut to the “Historic All-weather” pattern. T, CT,
GT, GTS and GTP cars may also use tyres marked with «E» or
«DOT» approval in accordance with the appropriate standard
of the country in which the competition is taking place with a
minimum external diameter as set out in Article 8.4.2.
Etter det jeg kan forstå av det som står om "E" eller "Dot" merkede dekk, så kan disse benyttes i løp i Norge dersom dekkene er tillatt brukt på norske veier av norske veimyndigheter.
Når vi kjører i Sverige, må vi følge dekk tilatelsene de svenske myndighetene har satt for bruk at aktuelt dekk på svenske veier.
Dersom Yokohama dekket du henviser til er "E" eller "Dot" merket, og det er godkjent for bruk på norske veier, skal du kunne bruke dette dekket i racing.
Legg også merke til at i App K 2012 har de fjernet kravet om at det ikke kan stå følgende tekst på dekket: "Not for highway use" eller «For Racing Only». (Dette gjelder kun for Racing, ikke rally). Fia har også tillatt " All wether Pattern" som kutting på Avon sliks, istedenfor tidligere tekst som bare åpnet for kutting med "Dunlop CR65" mønster.
Aiman
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
Med denne nye teksten og det at man har fjernet kravet til annen merking enn E eller DOT, samt bortfall av "For racing only" etc. så er vel saken grei slik jeg nå ser det; hva som godkjennes for veibruk i Norge - kan brukes til racing.
Spørsmålet videre blir vel bare; hva er godkjent for veibruk i Norge - og hvordan må dette evnt. dokumenteres?
Spørsmålet videre blir vel bare; hva er godkjent for veibruk i Norge - og hvordan må dette evnt. dokumenteres?
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
Hoosier
Dette blir bra:
"WARNING: D.O.T. labeled Hoosier Racing Tires meet Department of Transportation requirements for marking and performance only and are NOT INTENDED FOR HIGHWAY USE. It is unsafe to operate any Hoosier Racing Tire including DOT tires on public roads. The prohibited use of Hoosier Racing Tires on public roadways may result in loss of traction, unexpected loss of vehicle control, or sudden loss of tire pressure, resulting in a vehicle crash and possible injury or death.
Til og med "stiff sidewall".
Alle minier tilbake på 10''
Count me in!
"WARNING: D.O.T. labeled Hoosier Racing Tires meet Department of Transportation requirements for marking and performance only and are NOT INTENDED FOR HIGHWAY USE. It is unsafe to operate any Hoosier Racing Tire including DOT tires on public roads. The prohibited use of Hoosier Racing Tires on public roadways may result in loss of traction, unexpected loss of vehicle control, or sudden loss of tire pressure, resulting in a vehicle crash and possible injury or death.
Til og med "stiff sidewall".
Alle minier tilbake på 10''
Count me in!
Lars Kristian Ekorness
406 03 083
406 03 083