Dekk i G

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
Post Reply
User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Dekk i G

Post by Vegard » 17 Oct 2012, 22:25

Etter å ha lest dette fra FIA app.K:

8.2.4 Period G (G1 and G2 - built 1.1.1966 to 31.12.1971) may use racing tyres from the Dunlop
Vintage, «L» and «M» Section and Post Historic ranges, or Goodyear «Blue Streak» racing tyres, or Avon
slicks hand cut to the Dunlop CR65 pattern. T, CT, GT, GTS and GTP cars may also use tyres in conformity
with the rule set out in 8.4.1 below.

Hvordan kan vi fortolke at vi ha lov til å kjøre på moderne Yokohama-dekk?

Avo
Race Engineer
Posts: 36
Joined: 28 Jan 2011, 10:09
Location: Akershus

Dekk i G

Post by Avo » 17 Oct 2012, 23:51

Hei,

Slik jeg leser App K 2012, så har de nå egne regler for racing. (App K 2012 er litt anderledes enn teksten du har limt inn)

8.2 Cars in Circuit Racing and Hill-Climbs (except Formulae
covered in Article 8.3)

8.2.4 Periods G1, G2 and GR may use racing tyres from the Dunlop
Vintage, «L» and «M» Section in 204 compound or in 404
compound if the race is declared wet and Post Historic ranges
in 484 compound, or Goodyear «Blue Streak» racing tyres, or
Avon slicks hand cut to the “Historic All-weather” pattern. T, CT,
GT, GTS and GTP cars may also use tyres marked with «E» or
«DOT» approval in accordance with the appropriate standard
of the country in which the competition is taking place with a
minimum external diameter as set out in Article 8.4.2.

Etter det jeg kan forstå av det som står om "E" eller "Dot" merkede dekk, så kan disse benyttes i løp i Norge dersom dekkene er tillatt brukt på norske veier av norske veimyndigheter.
Når vi kjører i Sverige, må vi følge dekk tilatelsene de svenske myndighetene har satt for bruk at aktuelt dekk på svenske veier.

Dersom Yokohama dekket du henviser til er "E" eller "Dot" merket, og det er godkjent for bruk på norske veier, skal du kunne bruke dette dekket i racing.

Legg også merke til at i App K 2012 har de fjernet kravet om at det ikke kan stå følgende tekst på dekket: "Not for highway use" eller «For Racing Only». (Dette gjelder kun for Racing, ikke rally). Fia har også tillatt " All wether Pattern" som kutting på Avon sliks, istedenfor tidligere tekst som bare åpnet for kutting med "Dunlop CR65" mønster.

Aiman

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 18 Oct 2012, 07:49

- støtter Aiman sin tolkning. Du kan kjøre på det du har kjørt på hittil, pluss til og med et annet dekk vi tidligere har diskutert heftig..... :D .
Et E-merket dekk vil være godkjent også i Sverige......

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 18 Oct 2012, 08:38

Og uansett dekkvalg - FYdekket eller andre moderne dekk vi kan bruke- dette gjør G- klassen til den desidert billigste klassen å kjøre historisk med. Betyr litt det også ?

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 18 Oct 2012, 09:21

Med denne nye teksten og det at man har fjernet kravet til annen merking enn E eller DOT, samt bortfall av "For racing only" etc. så er vel saken grei slik jeg nå ser det; hva som godkjennes for veibruk i Norge - kan brukes til racing.

Spørsmålet videre blir vel bare; hva er godkjent for veibruk i Norge - og hvordan må dette evnt. dokumenteres?
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
LKE
Champion!
Posts: 640
Joined: 25 Mar 2004, 00:11
Location: Stabekk

Hoosier

Post by LKE » 18 Oct 2012, 11:17

Dette blir bra:

Image

"WARNING: D.O.T. labeled Hoosier Racing Tires meet Department of Transportation requirements for marking and performance only and are NOT INTENDED FOR HIGHWAY USE. It is unsafe to operate any Hoosier Racing Tire including DOT tires on public roads. The prohibited use of Hoosier Racing Tires on public roadways may result in loss of traction, unexpected loss of vehicle control, or sudden loss of tire pressure, resulting in a vehicle crash and possible injury or death.

Til og med "stiff sidewall".
Alle minier tilbake på 10'' :)

Count me in!
Lars Kristian Ekorness
406 03 083

User avatar
4takt
Front-row qualifier
Posts: 135
Joined: 10 Mar 2008, 22:48
Location: Ski
Contact:

Post by 4takt » 18 Oct 2012, 12:25

Jeg har disse 165/70-10 hjulene på lager, men de kan desverre ikke brukes da de ikke er DOT merkede.

Kommer tilbake med Veitrafikkloven.
Tom Herskedal


It ain't over untill the fat lady sings !

vegar
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Mar 2004, 16:22
Location: Plankebyen

Post by vegar » 18 Oct 2012, 19:28

4takt wrote:Jeg har disse 165/70-10 hjulene på lager, men de kan desverre ikke brukes da de ikke er DOT merkede.

Kommer tilbake med Veitrafikkloven.
pris??? Du kan godt sende svaret på pm hvis du vil :)
Anybody can buy four letters, but legends aren't for sale!

Tjemsland
Race Engineer
Posts: 35
Joined: 18 Apr 2014, 14:13

Post by Tjemsland » 28 Jun 2014, 02:44

Vurderer å bytte dekk på G Escorten 65-71 mod.
Noen med erfaringer på hva som fungerer best?

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 30 Jun 2014, 09:39

Slår et slag for Avon ACB10. Sitter som høgg, holder bra. Ihvertfall på Imp i 13". Veldig stabile, og gir god feedback. Mye mer beregnelige enn Yokohama jeg har prøvd som er mye skarpere av/på når man er på grensen.

Trenger en runde eller to for å få varmen...
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

Post Reply