lengder på innsug og eksosgrenrør

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
Post Reply
Bavaria
Mid-fielder
Posts: 67
Joined: 28 Nov 2008, 19:25
Location: Nesodden

lengder på innsug og eksosgrenrør

Post by Bavaria » 15 Jan 2013, 23:31

Jeg har kjøpt meg komplett eksosanlegg m/grenrør fra Martelius i Finnland. Det ser forsåhvidt fint ut, men jeg stussa litt over lengdene på primærrørene. De er ca 33-34 cm lange som, etter hva jeg kan finne på nettet, er i korteste laget. Jeg har lagt inn dataene på motoren min i flere nettkalkulatorer og får forskjellige resultater hver gang. Men altid lengre primærrør enn hva jeg har. Er det noen som kan fysikken bak dette og kangi meg noen tall jeg kan forholde meg til?

Image

Det rare er at om jeg går hen å bestiller meg et Gr.A grenrør fra BMW til M3 2,5 L har det enda kortere primærrør enn hva jeg har nå.

Forvirra? Ja gitt.

Hva med innsuget? hvor langt skal det være? Er 3. harmoniske halve lengden av 2. harmoniske? Eller skal man bare drite i det å lage alt litt lagom?

Image

Gode svar er velkomne


Geir...

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 16 Jan 2013, 08:27

Grunnen til at GpA-rørene til S14-motoren er korte har muligens utelukkende med regler å gjøre, så det er ikke sikkert du skal henge deg opp i det. I tillegg skal jo det i utgangspunktet stå i et E30-karosseri, som muligens har mindre plass?

Det finnes utalige artikler/bøker om slikt, det eneste som funker er vel å prøve.....Kam-valg har jo mye å si i forhold til dette.

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 16 Jan 2013, 09:10

Dette kan jeg mye om : Skru fast grenrør og eksos, fyll bensin og vann. Hvis den da starter, så kommer du på banen og kjører. Det er fortsatt ikke et eneste billøp som er vunnet med nesa ned i ei bok eller bak en pc-skjerm !
Teori og praksis eller heller ikke alltid det samme.
Ser deg på banen til sommeren, med racerbil . :lol: :lol:

User avatar
Lars P
Race Engineer
Posts: 25
Joined: 18 Jan 2009, 21:53
Location: Jessheim

Post by Lars P » 17 Jan 2013, 22:31

Atle har jo sagt det meste her, men en rikstelefon til Jack The Pipe vil nok gi noen utfyllende detaljer :wink:

Bavaria
Mid-fielder
Posts: 67
Joined: 28 Nov 2008, 19:25
Location: Nesodden

Post by Bavaria » 20 Jan 2013, 14:12

Lars P wrote:Atle har jo sagt det meste her, men en rikstelefon til Jack The Pipe vil nok gi noen utfyllende detaljer :wink:
Hadde Jack tatt betalt for alle timene jeg har plaga han med spørsmål om eksos hadde han vært rik. Jack har kjøpt et makan grenrør som jeg har men han har allerede forlenga primærrøra og tilpassa sekundærrøra deretter. Jack har dette i ryggraden og har nok rett.

Det jeg lurer på er om det er flere veier til Rom, hva er matematikken bak dette. Kan man uten å ha hovedfag i matte regne seg frem til noe. Gassene både på innsug og eksos går med lydens hastighet inne i røra, men lydens hastighet er ingen konstant den endrer seg dramatisk med temeratur. Eksoskammens opningstid, hva gjør den? Jo lengre tid den er open til større vindu har du for at vakumpulsen som følger bak trykkpulsen fra f.ex. syl 1 skal treffe open eksosventil på syl 4 og da er lengden på primærrørene mindre viktig????

Nei, jeg gir opp. Eksosgrenrøret blir som det ble levert fra produsent, basta.

Når det gjelder lenden på innsuget er det en smal sak å endre på innenfor de fysiske begrensningene i motorrommet. 2.pulsen er veldig sterk og selfølgelig ønskelig å justere lengden etter, men da får man lengder fra 50 til 60cm alt etter turtallet man vil optimalisere på. Nå har jeg lært at om man optimaliserer etter 3. pulsen er det halve lengden på innsuget iforhold til 2. pulsen, det er for de fleste mer praktisk. I F2 går man etter 2. pulsen, men de tuner etter max turtall (9000+) i stedet for max moment og det gir håndterbare lengder. Fra troverdige kilder har jeg også lært at at om 2. pulsen gir deg 10% gir 3 pulsen 7, ikke så stor forskjell der altså.

Geir..

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 21 Jan 2013, 08:19

Jeg har lært at så komplisert teori kan føre til magesår og hjernebrokk.... :shock:

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 27 May 2013, 11:18

Hva med denne?

Image

vegar
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Mar 2004, 16:22
Location: Plankebyen

Post by vegar » 27 May 2013, 19:32

Tror ikke det grenrøret der passer en S14 :)
Anybody can buy four letters, but legends aren't for sale!

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 27 May 2013, 22:05

vegar wrote:Tror ikke det grenrøret der passer en S14 :)
Neida, men en S14 har jo uansett ingenting i HR å gjøre :P

Mobecktekniske
Race Engineer
Posts: 33
Joined: 22 Mar 2008, 20:41
Location: Trondheim
Contact:

Post by Mobecktekniske » 06 Jun 2013, 23:17

Grenrør og innsug er ikke så woodoo at man bør styre unna, tvert imot, det er viktige greier for å få motorn til å synge rett, så klart.

men uansett, jeg har opplevd å få grenrør avvist ifølge reglement på grunn av utseende... Kan man si at et rør tar feil reting i motorrommet på en slik måte at noen kan protestere på det? Det er i tilfelle orntli woodoo

https://www.facebook.com/media/set/?set ... 660&type=3
Hilsen
Ole Mobeck
www.mobeck.com

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 06 Jun 2013, 23:36

I HR er det jo slik at grenrøret skal se ut ca som det som er avbildet i homolog.dokumentet. Det har jo vært prat om 4-1 kontra 4-2-1 grenrør.
En Falcon er f.eks bare homologert med original støpejernmanifold eller det spesielle 'oppover' grenrøret som ble laget i England. Den er IKKE homologert med f.eks Hooker headers som du får kjøpt på Rema 1000 i USA. Sånn er det bare... :roll:

Atle

Mobecktekniske
Race Engineer
Posts: 33
Joined: 22 Mar 2008, 20:41
Location: Trondheim
Contact:

Post by Mobecktekniske » 07 Jun 2013, 12:25

Ja så sant, men det er da man må passe seg litt når man kjøper å modifiserer grenrør til en BMW også.
Hilsen
Ole Mobeck
www.mobeck.com

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 09 Jun 2013, 14:39

atle wrote:I HR er det jo slik at grenrøret skal se ut ca som det som er avbildet i homolog.dokumentet....
Atle
Nja jo nesten. Ikke glem at mange homol dokumenter ikke har bilde av grenrøret. Om og du i tillegg ikke finner historiske bilder fra perioden som viser grenrør, tja... er det da fritt?

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 09 Jun 2013, 23:18

Ikke godt å si det...Nå skal jo et grenrør få plass i bilen, så der kan det uansett bli et stort sprik mellom 'optimalteori' og praksis :(

Post Reply