lengder på innsug og eksosgrenrør
lengder på innsug og eksosgrenrør
Jeg har kjøpt meg komplett eksosanlegg m/grenrør fra Martelius i Finnland. Det ser forsåhvidt fint ut, men jeg stussa litt over lengdene på primærrørene. De er ca 33-34 cm lange som, etter hva jeg kan finne på nettet, er i korteste laget. Jeg har lagt inn dataene på motoren min i flere nettkalkulatorer og får forskjellige resultater hver gang. Men altid lengre primærrør enn hva jeg har. Er det noen som kan fysikken bak dette og kangi meg noen tall jeg kan forholde meg til?
Det rare er at om jeg går hen å bestiller meg et Gr.A grenrør fra BMW til M3 2,5 L har det enda kortere primærrør enn hva jeg har nå.
Forvirra? Ja gitt.
Hva med innsuget? hvor langt skal det være? Er 3. harmoniske halve lengden av 2. harmoniske? Eller skal man bare drite i det å lage alt litt lagom?
Gode svar er velkomne
Geir...
Det rare er at om jeg går hen å bestiller meg et Gr.A grenrør fra BMW til M3 2,5 L har det enda kortere primærrør enn hva jeg har nå.
Forvirra? Ja gitt.
Hva med innsuget? hvor langt skal det være? Er 3. harmoniske halve lengden av 2. harmoniske? Eller skal man bare drite i det å lage alt litt lagom?
Gode svar er velkomne
Geir...
Grunnen til at GpA-rørene til S14-motoren er korte har muligens utelukkende med regler å gjøre, så det er ikke sikkert du skal henge deg opp i det. I tillegg skal jo det i utgangspunktet stå i et E30-karosseri, som muligens har mindre plass?
Det finnes utalige artikler/bøker om slikt, det eneste som funker er vel å prøve.....Kam-valg har jo mye å si i forhold til dette.
Det finnes utalige artikler/bøker om slikt, det eneste som funker er vel å prøve.....Kam-valg har jo mye å si i forhold til dette.
Dette kan jeg mye om : Skru fast grenrør og eksos, fyll bensin og vann. Hvis den da starter, så kommer du på banen og kjører. Det er fortsatt ikke et eneste billøp som er vunnet med nesa ned i ei bok eller bak en pc-skjerm !
Teori og praksis eller heller ikke alltid det samme.
Ser deg på banen til sommeren, med racerbil .
Teori og praksis eller heller ikke alltid det samme.
Ser deg på banen til sommeren, med racerbil .
Hadde Jack tatt betalt for alle timene jeg har plaga han med spørsmål om eksos hadde han vært rik. Jack har kjøpt et makan grenrør som jeg har men han har allerede forlenga primærrøra og tilpassa sekundærrøra deretter. Jack har dette i ryggraden og har nok rett.Lars P wrote:Atle har jo sagt det meste her, men en rikstelefon til Jack The Pipe vil nok gi noen utfyllende detaljer
Det jeg lurer på er om det er flere veier til Rom, hva er matematikken bak dette. Kan man uten å ha hovedfag i matte regne seg frem til noe. Gassene både på innsug og eksos går med lydens hastighet inne i røra, men lydens hastighet er ingen konstant den endrer seg dramatisk med temeratur. Eksoskammens opningstid, hva gjør den? Jo lengre tid den er open til større vindu har du for at vakumpulsen som følger bak trykkpulsen fra f.ex. syl 1 skal treffe open eksosventil på syl 4 og da er lengden på primærrørene mindre viktig????
Nei, jeg gir opp. Eksosgrenrøret blir som det ble levert fra produsent, basta.
Når det gjelder lenden på innsuget er det en smal sak å endre på innenfor de fysiske begrensningene i motorrommet. 2.pulsen er veldig sterk og selfølgelig ønskelig å justere lengden etter, men da får man lengder fra 50 til 60cm alt etter turtallet man vil optimalisere på. Nå har jeg lært at om man optimaliserer etter 3. pulsen er det halve lengden på innsuget iforhold til 2. pulsen, det er for de fleste mer praktisk. I F2 går man etter 2. pulsen, men de tuner etter max turtall (9000+) i stedet for max moment og det gir håndterbare lengder. Fra troverdige kilder har jeg også lært at at om 2. pulsen gir deg 10% gir 3 pulsen 7, ikke så stor forskjell der altså.
Geir..
-
- Race Engineer
- Posts: 33
- Joined: 22 Mar 2008, 20:41
- Location: Trondheim
- Contact:
Grenrør og innsug er ikke så woodoo at man bør styre unna, tvert imot, det er viktige greier for å få motorn til å synge rett, så klart.
men uansett, jeg har opplevd å få grenrør avvist ifølge reglement på grunn av utseende... Kan man si at et rør tar feil reting i motorrommet på en slik måte at noen kan protestere på det? Det er i tilfelle orntli woodoo
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 660&type=3
men uansett, jeg har opplevd å få grenrør avvist ifølge reglement på grunn av utseende... Kan man si at et rør tar feil reting i motorrommet på en slik måte at noen kan protestere på det? Det er i tilfelle orntli woodoo
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 660&type=3
I HR er det jo slik at grenrøret skal se ut ca som det som er avbildet i homolog.dokumentet. Det har jo vært prat om 4-1 kontra 4-2-1 grenrør.
En Falcon er f.eks bare homologert med original støpejernmanifold eller det spesielle 'oppover' grenrøret som ble laget i England. Den er IKKE homologert med f.eks Hooker headers som du får kjøpt på Rema 1000 i USA. Sånn er det bare...
Atle
En Falcon er f.eks bare homologert med original støpejernmanifold eller det spesielle 'oppover' grenrøret som ble laget i England. Den er IKKE homologert med f.eks Hooker headers som du får kjøpt på Rema 1000 i USA. Sånn er det bare...
Atle
-
- Race Engineer
- Posts: 33
- Joined: 22 Mar 2008, 20:41
- Location: Trondheim
- Contact: