Girkasse escort mk1 1300gt

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
kris
Mid-fielder
Posts: 62
Joined: 30 Oct 2012, 07:50
Location: Buskerud

Girkasse escort mk1 1300gt

Post by kris » 24 Jan 2013, 13:44

Hei noen som vet vilke type girkasse jeg kan bruke på en escort mk1 1300 i historisk racing

Mvh
Kris
kpandur@hotmail.no

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 24 Jan 2013, 17:59

Gt er homologert med 2000 E gearkasse samme som TC, med alu bakre hus,magnesium hovedhus og alu eller magnesium clutch-hus. Kan også bruke original Gt kasse , dette er billigst og lettest, får kjøpt drevsats fra Quaife. 5 trinns ZF er tillatt, og i H, med BDH motor (1300) er det tillatt med Rocket( type E kasse) Ække rart BMW gutta er misunnelige på Ford... :lol:

User avatar
RS 1800
Class winner!
Posts: 329
Joined: 20 Feb 2005, 15:50
Location: Ringerike
Contact:

Post by RS 1800 » 24 Jan 2013, 18:02

Står vel oppført et par-tre girkasser i homologeringsdokumentene; ZF s5-18/3 femtrinns; "Bullet"(2000E) type og standard T2 GT/Sport(mk 2 1600 sport g-k er vel lik) girkasse(denne har bedre utvekslinger enn standard mk1 girkasse). Ser ut som en ekstra type er godkjent også, "Hewland"(?). Usikker på om du kan benytte "Rocket" type E girkassa, kom vel i 1970 i Cortina, men tettsteget drevsats kom vel trolig senere.

Mulig det her kan brukes, utvekslingene stemmer ikke helt med de homologerte da..:

T2

http://www.quaife.co.uk/shop/products/qke12z

http://www.quaife.co.uk/shop/products/qbe12z

Bullet(2000E):

http://www.quaife.co.uk/shop/products/qke3z-1

http://www.quaife.co.uk/shop/products/qke18z-0
Jørn M. Hanssen

kris
Mid-fielder
Posts: 62
Joined: 30 Oct 2012, 07:50
Location: Buskerud

Vekt på zf kassa

Post by kris » 24 Jan 2013, 18:31

Er zf kassa tung i forhold til 2000e kassa?

Bavaria
Mid-fielder
Posts: 67
Joined: 28 Nov 2008, 19:25
Location: Nesodden

Post by Bavaria » 24 Jan 2013, 21:21

ZF kassa veier 35 kg med clutch hus på min vekt.

Vi er kort og godt kjempemisunnelig på alt som er klassa og tilgjengelig for en overkommelig pris til Ford. Tenk om noen hadde laga en tettstega innsats til 4 trinnskassene på BMW'n, men nei.

Ja, ja so ist das leben


Geir...

User avatar
RS 1800
Class winner!
Posts: 329
Joined: 20 Feb 2005, 15:50
Location: Ringerike
Contact:

Post by RS 1800 » 24 Jan 2013, 23:10

kris wrote:Er zf kassa dyr i forhold til 2000e kassa?

Ja... :roll:


ZF..:

http://www.eliteracingtransmissions.com ... f-s5-18-3/

http://motorsporttransmissions.com/home
Jørn M. Hanssen

kris
Mid-fielder
Posts: 62
Joined: 30 Oct 2012, 07:50
Location: Buskerud

Post by kris » 24 Jan 2013, 23:30

Tenkte på vekta jeg hvem veier minst?

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 25 Jan 2013, 09:07

Hvis du ikke kjøper alle alu og magnesiumdelene til 2000E kassa, så er original GT kasse lettest ( og billigst)

kris
Mid-fielder
Posts: 62
Joined: 30 Oct 2012, 07:50
Location: Buskerud

Post by kris » 25 Jan 2013, 10:15

Ok
må prøve og få tak i en sånn da :)

User avatar
RS 1800
Class winner!
Posts: 329
Joined: 20 Feb 2005, 15:50
Location: Ringerike
Contact:

Post by RS 1800 » 01 Feb 2013, 20:03

Endel deler til 2000E og banjoaksel her:

http://www.ebay.co.uk/sch/m.html?item=2 ... -373&rt=nc
Jørn M. Hanssen

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 03 Feb 2013, 16:42

De fleste kjøper deler alle andre steder enn Lotus Cortina Spares....han har bra deler og utvalg, men er alltid dyr. Han la bl.a ut 1 stk ny p-14 caliper til Lotus Cortina for 300 pund !! I Hobøl får man 1 PAR for den prisen, da er all innmat ny, og de har også fått på nytt 'gullbelegg'.

MLI
Grease monkey
Posts: 11
Joined: 27 Apr 2009, 18:27
Location: Sandnes

Post by MLI » 03 Jan 2014, 12:34

RS 1800 wrote:Ser ut som en ekstra type er godkjent også, "Hewland"(?).
Vil tro det er Hewland's tettstegede 5-trinns 2000E kasse (med 1:1 på femte gir) som er nevnt i homologeringen?
Mener det er en "dog-shift" kasse uten synkroniseringer.

Reproduksjon av den kassen er faktisk i gang igjen borte i England nå, ifølge en notis i siste Retro Ford bladet.
Det er M.K.F. Engineering (som drives av en kar med fortid i Flowtech Racing) som er i gang med den.
Innmat skal være laget av moderne "state of the art" materialer, og hus kommer i flere materialer.
Utvekslingene ser ut til å være som i gamle dager (se under).

Lite info å finne om M.K.F. Engineering, men karen er i gang med en "nettbutikk" på ebay, se http://www.ebay.co.uk/usr/mkf.engineering

Image

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 03 Jan 2014, 13:55

Så jo fin ut den kassa....i repro koster'n sikkert ikke mer enn et lite hus..
Uansett, det er ZF som står i homologeringen, Ford part no CD 70/4, ifall du skulle snuble over en...si i fra da :lol:

User avatar
RS 1800
Class winner!
Posts: 329
Joined: 20 Feb 2005, 15:50
Location: Ringerike
Contact:

Post by RS 1800 » 12 Jan 2014, 16:23

atle wrote:Uansett, det er ZF som står i homologeringen, Ford part no CD 70/4, ifall du skulle snuble over en...si i fra da :lol:
http://www.ebay.co.uk/itm/ESCORT-RS-ZF- ... 35d0a3d430
Jørn M. Hanssen

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 12 Jan 2014, 23:57

Se der var'n....og ikke kosta det stort heller :oops: Trur det blir 4 gir jeg..

Post Reply