Replica (kitcar) i Historisk?

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
Post Reply
Mobecktekniske
Race Engineer
Posts: 33
Joined: 22 Mar 2008, 20:41
Location: Trondheim
Contact:

Replica (kitcar) i Historisk?

Post by Mobecktekniske » 07 Jun 2013, 12:29

Hvordan stiller det seg hvis noen ønsker å benytte en rimelig korrekt replica i Historisk Racing? Foreksempel cobra, gt40, xj13, 356 eller noe annet som er en nyprodusert "kitcar" men har rett shassis å teknikk i forhold til orginalen.

Er det mulig?
Hilsen
Ole Mobeck
www.mobeck.com

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: Replica (kitcar) i Historisk?

Post by Impracing » 07 Jun 2013, 13:39

Mobecktekniske wrote:Hvordan stiller det seg hvis noen ønsker å benytte en rimelig korrekt replica i Historisk Racing? Foreksempel cobra, gt40, xj13, 356 eller noe annet som er en nyprodusert "kitcar" men har rett shassis å teknikk i forhold til orginalen.

Er det mulig?
Du må ha HTP, og det betyr at du kan bygge en replica (slik Birger og jeg gjør, ved å bygge om en 105 Bertone til GTA) men bilen må være korrekt i alle detaljer. Man få kjøpt både C- og D.-type Jaguar, GT40 og Cobra som "toolroom replicas", men de tenderer selvsagt til å koste skjorta og halve overkroppen. Lola nylagde en serie med T70MkIIIBGT som er korrekt i ett og alt...og som er bedre enn originalen, takket være bedre materialer og digital presisjon mht maskinering osv. Men det nytter nok ikke med fiberglasspaneler der som originalen brukte aluminium, eller spiralfjærer der originalen hadde bladfjærer eller torsjonsfjærer.
Hør med Dag-Henning om hvor greit det er (og rimelig :lol: ) å bygge om en Elan til 26R
Så svaret er ja, det lar seg gjøre...men prisen er til å få tårer i øynene av!
Doc

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 07 Jun 2013, 13:42

Det er ikke krav til genuint chassis /chassis nummer lenge - slik som det var frem til rundt 2003...
En replika er derfor fullt mulig så lenge den er identisk med originalen og homologerte spesifikasjoner.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 10 Jun 2013, 09:27

Hehe, nei det er ikke billig Doc, og det hender tårene spretter i byggeprosessen, men det spretter gledestårer når du sitter der spent fast for første gang....... :-)

Post Reply