Bremseklosser og skiver

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
Post Reply
User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Bremseklosser og skiver

Post by Rune R » 27 Jun 2014, 09:25

Hvem har forklaringen på dette fenomen. Oppløpet er at jeg ser det ble voldsomt med dyper striper i skivene mine på Karlskoga. Jeg trodde i grunnen de var ferdig, men tenkte jeg drister meg litt bortpå med roterende stålbørste og ser hvordan de blir. Da må jeg si jeg ble overasket. Det viser seg at skivene er ripefri og som ny, mens derimot har klossene lagt igjen et tykt lag på skiva. Hva er årsaken? Jeg har akkurat mottatt nye klosser i posten, samme som jeg hadde før, men dette har jeg ikke tenkt å oppleve en gang til. Er det marerialet i skiva klossen ikke liker? Har jeg ikke bedda de inn godt nok? Spent på svar.
Image
Image

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 27 Jun 2014, 11:26

Uten å ha så mye greie på det egentlig, så ville jeg tippe innkjøringa. Jeg har prøvd å kjøpe klosser som er ferdig innkjørt, nettopp fordi det er vanskelig å få gjort det riktig med den kjøringa vi har mulighet til.

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 27 Jun 2014, 15:38

Må jo ha vært fryktelig varmt dette? Aldri sett noe liknende...

Jeg ville ha fulgt innkjøringsprosedyre til punkt og prikke. Deretter kjørt noen runder i 80% av max, så sjekket om det var på gang igjen før jeg ga alt.
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

Ole Kr Stenslet
Grease monkey
Posts: 14
Joined: 02 Aug 2012, 21:18
Location: Frogner

Post by Ole Kr Stenslet » 27 Jun 2014, 21:40

Bedding helt etter bruksanvisningen er veldig viktig eller så kan du "sjokke" eller polere klossene alt etter som hvordan du bedder dem.
Hadde vært interresant å vite hva slags klosser du kjøper. Noen er veldig grove og "skrapes" opp ved feil innkjøring. De smøres da lettere utover skiva, noe som det ser ut til at du har opplevd. Er veldig greit å ha god plass ved innkjøring sånn at du kan følge bruksanvisning til punkt og prikke.
Det du har opplevd kan kanskje komme av andre grunner, men da har jeg ingen forslag til hva det kan være.

Ole

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 30 Jun 2014, 09:28

Først: Eg har ikkje så mykje til overs for at vi deler minst mulig. Etter mi meining er ikkje aktiviteten meir alvorleg enn at vi bør kunne diskutere og dele alt mulig om kva vi opplever i andedammen HR. Teoria om at konkurrenten kan bli for god, eller flaut å vise ein ikkje har svar på alt, er tullball.
Denne sak var ei lærerik oppleving for Møringen. Det er innkjøringa som ikkje var utført etter boka. Klossen brukt på bilda er Ferrodo Racing FCP2R. Framme hadde eg Pagid, og litt det same skjedde der om ikkje fullt så ille som bak.
Etter finaler med fullt trøkk er det lett å tru ein har god kontroll på kva som skjedde, kva som var bra og kva som ikkje virka fullt så bra. Men gong etter gong har eg erfart så enkelt er det ikkje. Nokre med god innsikt i racing har sendt meg signal etter å ha sett video m.a. frå Karlskoga. Eg hadde ein hovudteori at dekka var det svake punktet, og at det var hovudårsaka til eg måtte slippe Myggan i finalen. Ein kar som ikkje har Norsk som morsmål, meinte etter å ha sett video eg burde ta ein skikkeleg sjekk av bremser. Ting kan tyde på han har rett, eg har funne fleire feil.
Og vips er vi optimista igjen :)

Post Reply