Hvilken klasse ?

Generelle tekniske spørsmål relatert til historisk racing.
Post Reply
V8 Man
Grease monkey
Posts: 4
Joined: 19 Aug 2015, 12:36

Hvilken klasse ?

Post by V8 Man » 20 Aug 2015, 12:42

Heisann godt folk !
Dette er mitt første innlegg, og min første tråd her på forumet !
Regner med det blir noen flere etter hvert, men denne først:

Jeg har en 84mod. Porsche 928 som jeg driver og bygger til banebruk. I den forbindelse lurer jeg på noen småting ifm klasse og teknisk regelverk som jeg håper noen av dere eksperter her inn kan spre litt lys over for en stakkar fersking :)

1. Jeg har fjernet hoved lyktene (vipplyktene) på min bil og lurer på om det foreligger krav til at disse skal være operative, og i så fall; hvordan lyder reglementet rundt lys ?

2. Hvilken klasse ville i så fall min bil havne i ?

3. Hvilke vekt/effekt forholds krav er det i den aktuelle klassen ?

4. Finnes det noen begrensninger rundt sylindervolum for den aktuelle klassen ? (min er 4.5l )

5. Er det FIA krav på stol/bur/belter i den aktuelle klassen ?

Jeg tror vi stopper der i første omgang, så får vi se hvor mye/lite jeg må tilpasse bilen ....

Mvh
Ketil

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Re: Hvilken klasse ?

Post by Rune R » 21 Aug 2015, 08:58

Hei.

Du er på rett spor. Historisk racing vokser som bare det, og en 928 er det på tide vi får på Norsk bane!

Om du ser her: http://www.fia.com/sites/default/files/ ... l-2010.pdf, så finner du at 928 ble homologert i 1978. Dvs at den faller inn under reglementet for periode I, altså 1977-1981.
I det tekniske reglementet for perioden http://www.fia.com/file/6322/download?token=vKUcbN6t står det at minimumsvekten for bil med 4,5 liter er 1175 kg.
Alt starter med hva som står i homologeringsdokumentet, altså dokument 3081, for din bil. Det dokumentet skal vi nok få skaffa til deg. Dette er en såkalt Gr 3 homologering, dvs klassen der en ikke fikk lov å gjøre nesten noe som helst med bilen. Jeg har per dato ikke sett homologeringen for din bil, men mest sannsynlig står det i den hva du kan gjøre om du vil bygge til gr 4. Gr 4 var et friere reglement og det er reglene for Gr 4 du må lese nøye. Der står det som vil endre din bil fra standard utgaven til å bli "ræserbil" :).

Bilen din må ha godkjent veltebur, stol, seler og mer enn som så. NBF gir deg ikke lisens på bilen før den tilfredstiller teknisk reglement for en løpsbil. Om du vil lære hva en løpsbil må ha vil jeg anbefale deg å lese deg opp på www.bilsport.no sine sider. Men den aller bratteste lærekurven får du ved å ta kontakt med noen som har løpsbil og litt erfaring. Da får du se hva en løpsbil må ha.

V8 Man
Grease monkey
Posts: 4
Joined: 19 Aug 2015, 12:36

Re: Hvilken klasse ?

Post by V8 Man » 21 Aug 2015, 12:38

Hei igjen Rune, og nok en gang 1000takk for GODE svar og tips !

Har lest litt og hvis ikke jeg tar helt feil regner jeg med jeg vil komme til å få problemer med bl.a. bremsene og bakvingen på min bil. Bremsene (som for øvrig har ventilerte og hullborrede skiver) kommer fra en 86mod. og bakvingen fra en 87mod. ...... (dette er deler jeg helst ønsker å beholde på bilen)

Så langt jeg forstår blir det vel da snakk om GR4 bil

Har lest masse i det generelle reglementet for biler benyttet i hastighetsløp, så jeg mener og tror at jeg har den biten ganske klar.
Et punkt dog er jo det med lys framover. Reglementet sier nærlys ved Wet Race, og tidligere pleide det å bety 50W halogen. Men jeg har hørt så vidt om noe de kaller LED, og hvis noen kunne kaste litt lys over hva reglementet sier om disse lampene hadde jeg blitt glad :wink:

Jeg har veid bilen til ca.1150kg uten bur og med kun en stol (må det forresten være 2 ? ) og en 12l test tank, så det skulle ikke by på store problemer å komme seg over minimumsvekten.

Kanskje Tom Herskedal kunne kimet inn her og delt noen tanker, eller kanskje jeg bare skal sende han en PM ? :wink:

User avatar
Fossil Racing
Race winner!
Posts: 365
Joined: 22 Aug 2005, 18:57
Location: Oslo

Re: Hvilken klasse ?

Post by Fossil Racing » 21 Aug 2015, 15:31

Det er 2 homologeringer for Porsche 928;
928
3081 (Gr 3) fra 1/1-1978
928 S
3085 (Gr 3) fra 1/11-1980
Jeg vet ikke om din 1984 mod er 928 eller 928S, du må lese deg opp på homologering 3081 for 928 og se på tilleggene hva som er homologert av bremser og komponenter fremover i tid. For klasse I kan du benytte vedlegg datert frem til 31/12-1981. Har du en 928 S så se på homologering 3085.
For klasse J1 kan du benytte tillegg datert frem til 31/12-1985 og for klasse J2 frem til 31/12-1990.

Når det gjelder lys så er dette beskrevet i den Appendix J 1981 du har fått linken til. Se under Art. 255 Prescriptions Group 1 - 6 underpunkt J.
Team Fossil Racing
Vidar
Ford Cortina GT 1965 Historisk rally Gr. 2 kl. F
Cortina 1965 (Lotus TwinCam) Historisk racing F/CT 8

V8 Man
Grease monkey
Posts: 4
Joined: 19 Aug 2015, 12:36

Re: Hvilken klasse ?

Post by V8 Man » 21 Aug 2015, 21:43

Hei igjen Vidar, og nok en gang takk for god info !

Min er ikke 928 S så da er det vel 3081 som gjelder for min bil.

Det står: "two 'Stop' lights plus two red tail lights, each fitted with a bulb
of at least 15 W" og "Two direction indicators must
be fitted at the rear."

Der sliter jeg litt vettu fordi jeg har fjernet de originale baklyktene også og montert kun bremselys.........
ER det virkelig slik at man må ha blinklys bak ?

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Re: Hvilken klasse ?

Post by Rune R » 22 Aug 2015, 23:54

Det må du ha, faktisk er blinklys bak noen ganger viktig.

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Re: Hvilken klasse ?

Post by atle » 23 Aug 2015, 21:54

En annen ting som må huskes : Bilen skal se original ut, man kan ikke blende baklyshull f.eks. De originale baklampene må sitte der. Hvis biler kan ha flere årsmodeller med små modifiseringer, så er det modellen den ligner som avgjør hvilken årsklasse du får kjøre. Hvis vingen din kom i '87 og du ikke vil ta den av så må du kjøre den som '87 modell. Det er jo dumt, for vi kjører vel ikke så nye biler i Norge ennå ? tror jeg...

V8 Man
Grease monkey
Posts: 4
Joined: 19 Aug 2015, 12:36

Re: Hvilken klasse ?

Post by V8 Man » 24 Aug 2015, 12:44

Høres ut som jeg har "dratt`n litt for langt" i riggingen av min bil til at det blir realistisk å kjøre Historisk Racing med den......
Tanken fra dag1 har alltid vært å klasse den inn i GT Racing, men der har det jo skjedd så mange oppdateringer (les innstramminger) de siste årene at jeg er ikke sikker på hva jeg gjør jeg.......

Bilen har stått i mange år så langt, så jeg tipper den får stå litt mer :wink:

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Re: Hvilken klasse ?

Post by atle » 24 Aug 2015, 22:02

Du får ta deg tiden til å bygge den tilbake til originalt utseende. Det er nok Historisk som har en fremtid for den bilen, ikke gt-klassene....

Post Reply