Le Mans 1966
Le Mans 1966
som et lite bevis på at Mini Marcos virkelig ikke er, eller har vært, pen noen gang - bilder fra Le Mans -66
Det var faktisk den beste (og eneste) engelske bilen som fullførte Le Mans dette året.
/lke
Det var faktisk den beste (og eneste) engelske bilen som fullførte Le Mans dette året.
/lke
Lars Kristian Ekorness
406 03 083
406 03 083
Re: Le Mans 1966
Haha, herlig selvironiLKE wrote:som et lite bevis på at Mini Marcos virkelig ikke er, eller har vært, pen noen gang - bilder fra Le Mans -66
De blåste kanskje av?? Se bilde nr. 3!
Året etter laget de en "aero utgave" av MM.. med "aerodynamisk nese", heldekkende bakskjermer og lavere tak...
Taket var faktisk så lavt at den ikke kom igjennom teknisk korntoll og de måtte lage (til franksmennenes store overaskelse) "make-shift" høyere tak over natten! (de løftet frontruta fremover i overkant og mekka til noe tak..
Denne bilen befinner seg forresten i Zimbabwe i dag - nylig restaurert:
Året etter laget de en "aero utgave" av MM.. med "aerodynamisk nese", heldekkende bakskjermer og lavere tak...
Taket var faktisk så lavt at den ikke kom igjennom teknisk korntoll og de måtte lage (til franksmennenes store overaskelse) "make-shift" høyere tak over natten! (de løftet frontruta fremover i overkant og mekka til noe tak..
Denne bilen befinner seg forresten i Zimbabwe i dag - nylig restaurert:
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
Zimbabwe er landet for motorsport - når det finnes bensin
Min bil kommer derfra:
http://home.online.no/~helmeyer/index.cfm
Min bil kommer derfra:
http://home.online.no/~helmeyer/index.cfm
Flying Low with
SB 1619 - Lotus Super Seven S2 1962
SB 1619 - Lotus Super Seven S2 1962
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
Le Mans Marcos
"Streamliner"-Marcosen var fra 1967, med alle 1300 kubikkcentimeterne og 105 hestene struttende av energi. Det var, som man vil huske, det året Ford vant med sin 7-liters Mk IV, i rå match mot Ferraris 4-liters P4 (Forden var BTW pioner med å bruke honeycomb laminat-plater i chassiset) De veide tross det rundt 1200 kg. Ferrariene var 200kg lettere, men Ford hadde nok jobbet bedre med aerodynamikken enn det Ferrari hadde gjort, selv om Ferrari faktisk var først ute med å tenke på det, da Richie Ginther fikk dem til å bygge hekkspoiler allerede i 1961.
Kan tenke meg det må ha vært en håndfull å holde Marcos'en på kurs på Mulsanne, når en 7-liters Ford blåste forbi...I 1966 gjorde faktisk Marnat og Ballot-Lena det riktig bra med Marcosen, og fullførte med en gj.snittsfart på 144km/t iirc. Det var grunnen til at de ble invitert tilbake i 1967, men da brøt de relativt tidlig. Beste (og eneste) engelske bil i mål var Hedges og Baker i A/H Sprite, og de ble...nest sist.
Den minste og letteste bilen dette året var....wait for it....en Costin-Nathan, som stilte på Le Mans med Imp 998 drivverk. Den strevde med å klare 180 km/t på Mulsanne, der Fordene klokket 340 km/t. Snakk om flyttbare sjikaner....
Kan tenke meg det må ha vært en håndfull å holde Marcos'en på kurs på Mulsanne, når en 7-liters Ford blåste forbi...I 1966 gjorde faktisk Marnat og Ballot-Lena det riktig bra med Marcosen, og fullførte med en gj.snittsfart på 144km/t iirc. Det var grunnen til at de ble invitert tilbake i 1967, men da brøt de relativt tidlig. Beste (og eneste) engelske bil i mål var Hedges og Baker i A/H Sprite, og de ble...nest sist.
Den minste og letteste bilen dette året var....wait for it....en Costin-Nathan, som stilte på Le Mans med Imp 998 drivverk. Den strevde med å klare 180 km/t på Mulsanne, der Fordene klokket 340 km/t. Snakk om flyttbare sjikaner....
Doc