Startliste/reglement Kanon Loppet 1974

Foto og film relatert til Historisk Racing - alt fra gamle minner og frem til i dag!
Post Reply
User avatar
Miniss.com
Race Engineer
Posts: 39
Joined: 23 Apr 2005, 11:39
Contact:

Startliste/reglement Kanon Loppet 1974

Post by Miniss.com » 15 Feb 2008, 12:23

Hei,
Siden HRN skal kjøre Veldromloppet på Karlskoga i årets sesong så tenkte jeg det kanskje kunne være morsomt å vise det komplette reglementet slik det var i 1974.

Hvis det er noen andre som har flere bilder fra dette løpet så post dem gjerne her, eller oversend dem til meg så skal jeg publiserere dem.


Resultatlisten

Image


Forside regelhefte

Image


Banens utforming

Image


Tillegsregler

Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image
Last edited by Miniss.com on 21 Feb 2008, 19:40, edited 2 times in total.

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 15 Feb 2008, 13:02

Gamlebilen til fatter er jo påmeldt der :)

Det blir moro hvis den skal kjøre velodromloppet igjen - 34 års jub :wink:

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 16 Feb 2008, 10:54

bk wrote:Gamlebilen til fatter er jo påmeldt der :)

Det blir moro hvis den skal kjøre velodromloppet igjen - 34 års jub :wink:
To av dem, faktisk....en periode eide jeg Nisshagens Imp også, og den bilen eksistere fortsatt. Den er under oppbygging til historisk i Sverige.
Doc

TeKå
Grease monkey
Posts: 13
Joined: 07 Aug 2005, 21:28
Location: Halden

Post by TeKå » 16 Feb 2008, 18:09

Fantastisk med DAF i pole. Boo Brasta var jo en rattkunstner, men dog. Renaultmotor og kileremmer til gearkasse i en relativt stor og tung bil?? Er det noen som vet noe mer om dette?

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 16 Feb 2008, 19:27

TeKå wrote:Fantastisk med DAF i pole. Boo Brasta var jo en rattkunstner, men dog. Renaultmotor og kileremmer til gearkasse i en relativt stor og tung bil?? Er det noen som vet noe mer om dette?
Er en her òg:
Image

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 16 Feb 2008, 20:26

Det er nok fra Karlskoga tenker jeg... Boo Brasta i DAF og kanskje Tommy Jagerwall i Canon sponset Cooper S.... men hvem ratter TT'n? Dalbakk? Simonsen? Rosenberg?
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

TeKå
Grease monkey
Posts: 13
Joined: 07 Aug 2005, 21:28
Location: Halden

Post by TeKå » 17 Feb 2008, 21:50

Ja, det er nok Karlskoga 1974. NSUen har startnr. 53, det er Arvid Rosenberg i følge kvallista øverst på siden.. Minien har startnr. 1, og det er Gøsta Pettersson. Ellers er det jo enorme forskjeller på kvaltidene, så noen må jo kvalet på tørt og noen på våta. Husker du noe Sverre? Lite tilbakemeldinger på DAFen. Er det ingen som husker noe om denne fremmede fuglen i racing. Jeg kan vagt huske noe satsing i rally på tidlig 70-tall.

TeKå
Grease monkey
Posts: 13
Joined: 07 Aug 2005, 21:28
Location: Halden

Post by TeKå » 17 Feb 2008, 21:52

Ja, det er nok Karlskoga 1974. NSUen har startnr. 53, det er Arvid Rosenberg i følge kvallista øverst på siden.. Minien har startnr. 1, og det er Gøsta Pettersson. Ellers er det jo enorme forskjeller på kvaltidene, så noen må jo kvalet på tørt og noen på våta. Husker du noe Sverre? Lite tilbakemeldinger på DAFen. Er det ingen som husker noe om denne fremmede fuglen i racing. Jeg kan vagt huske noe satsing i rally på tidlig 70-tall.

User avatar
Per I
Class winner!
Posts: 271
Joined: 28 Aug 2007, 21:59
Location: 10 rom & kjøkken
Contact:

Daf

Post by Per I » 17 Feb 2008, 22:07

PI Walfridsson ble svensk mester i Rallycross på slutten av 70-tallet med en turbomatet DAF. Han kjørte også DAF i rally på begynnelsen av 70-tallet. Husker ellers hollenderen Jan DeRooy som kjørte en utrolig hissig DAF i rallycross.

Her hjemme var det Asgeir Engjom som vel kjørte best med DAF. Da også i rallycross (en grønn en..)
...hvorfor sloss om en ball når vi kan leke med biler..!!
JA til periode H !

ascona_sr
Race Engineer
Posts: 23
Joined: 25 Oct 2007, 08:53
Location: Kongsberg

daf

Post by ascona_sr » 18 Feb 2008, 11:01

når det gjelder daf var det to nedelandske brødre ved navn Jan og Harrie de Rooij som kjørte daf i rallycross på 70-tallet med diverse merkelige kreasjoner

BDA motor og 4WD basert på vario maticImage

jeg har blandt annet hørt at han i et løp skall ha stilt til start baklengs og tatt starten :lol:

ascona_sr
Race Engineer
Posts: 23
Joined: 25 Oct 2007, 08:53
Location: Kongsberg

Post by ascona_sr » 18 Feb 2008, 11:08

ble litt feil med det bildet :oops:
Image

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 18 Feb 2008, 11:09

De testet "variomatic" i F1 også for ikke så mange årene siden, men det ble forbudt...tror Williams var ganske langt på vei med dette.

User avatar
Miniss.com
Race Engineer
Posts: 39
Joined: 23 Apr 2005, 11:39
Contact:

Re: Startliste/reglement Kanon Loppet 1974

Post by Miniss.com » 21 Feb 2008, 19:06

Miniss.com wrote: Har dessverre ingen bilder fra dette løpet. Hvis det er noen andre som har bilder så post dem gjerne her, eller oversend dem til meg så skal jeg publiserere dem.
Her driver jeg vist og tuller med dere og som det viser seg med meg selv også. Var ikke klar over at bildet nedenfor var fra 1974 Kanon Loppet. Det som jeg i ettertiden med sikkerhet kan si at jeg viste var at Sverre stilte fra tredje siste startspor av de 40 startende og at han som beste fører med Mini kom inn på en 5 plass i mål. Jeg har tidligere lagt ut noen avisomtaler fra dette løpet på www.miniss.com under medieomtale siden.


Kanon Loppet 1974

Image

Takk så mye til Tommy Jagerwall for oppklaringen av dette.

User avatar
Miniss.com
Race Engineer
Posts: 39
Joined: 23 Apr 2005, 11:39
Contact:

Post by Miniss.com » 21 Feb 2008, 19:35

Vegard wrote:
TeKå wrote:Fantastisk med DAF i pole. Boo Brasta var jo en rattkunstner, men dog. Renaultmotor og kileremmer til gearkasse i en relativt stor og tung bil?? Er det noen som vet noe mer om dette?
Er en her òg:
Image
Sandman wrote:Det er nok fra Karlskoga tenker jeg... Boo Brasta i DAF og kanskje Tommy Jagerwall i Canon sponset Cooper S.... men hvem ratter TT'n? Dalbakk? Simonsen? Rosenberg?
Hvis dette er fra Karlskoga i 1974 (kanon Loppet) så vil fører av NSU TT med 53 på siden være Arvid Rosenberg.

Tommy Jagerwall hadde sitt eget Canon team hvor han kjørte sammen med Gösta Pettersson. Trolig er det Gösta Pettersson på bildet.

Fører av DAF er kanskje Gunnar Dandenell?

User avatar
Per I
Class winner!
Posts: 271
Joined: 28 Aug 2007, 21:59
Location: 10 rom & kjøkken
Contact:

Post by Per I » 21 Feb 2008, 21:28

Jeg holder en knapp på at det er Boo Brasta som kjører DAF'en på bildet. Jeg forbinder Brasta med Ge-Kås reklamen. De to andre (bortsett fra sistemann på lista) er påmeldt med "Polar"-DAF. Jeg vil tro vi hadde sett noe husvagns-relatert i fronten på de...
...hvorfor sloss om en ball når vi kan leke med biler..!!
JA til periode H !

Post Reply