Page 1 of 1

Hedemora

Posted: 04 Sep 2013, 12:32
by Rune R

Posted: 04 Sep 2013, 12:45
by atle
Skulle vi ikke begynne med LeMans start igjen tro....er nok bra for sikkerheten... :roll:

Re: Hedemora

Posted: 04 Sep 2013, 16:13
by Impracing
Synd det bare finnes film fra merkesløpet. Edward Gjølberg deltok i sportsvognsracet, i en hvit TR2 med rødt interiør, fatter var med som mek. Jeg husker bilen før avreise, på gårdsplassen på Nordstrand. Den gjorde inntrykk på en gutt på fem og et halvt...
Dette var på den tiden da fatter bygde ramma på det som skulle bli "Masse-rart-i" for Gjølberg, i kjelleren hos mine besteforeldre, senere hos Bentzen på Sæter Auto.

Posted: 05 Sep 2013, 09:09
by Dag-Henning Nielsen
- skikkelig kulturhistorie Doc !

Posted: 06 Sep 2013, 23:14
by Impracing
Dag-Henning Nielsen wrote:- skikkelig kulturhistorie Doc !
Hehe, husker godt Johs. Bentzen,eier av Sæter Auto, han hadde måttet fjerne den ene nyren, ødela seg da han lå under en bil som datt av bukkene og moste den ene nyren...men som han sa, bilen var en Rolls-Royce så da var det verdt det!

Mange har sikkert sett Masse-rart-i'en, Gjølberg jr har hatt den med på mange utstillinger og andre evenementer. Å vise den sammen med et sett langpigg-dekk fra sent femtitall pleier å få endel oppmerksomhet! Før byggingen startet, hugget fatter opp en av de tidligere Nordisk Special-racerne, kalt "Non Plus Ultra" for å ta motor og drivverk til Gjølberg-raceren.
Jeg har sikkert skrevet om det før, men å se den lille sølvfargede enseters racerbilen spytte flammer fra fire stubbe-eksosrør som stakk ut fra siden på panseret, fra en B-Ford motor med Record-topplokk, det var et mektig syn for en gutt i førskole-alder.! Ødelagt for livet....you bet!
Blant fatters etterlatte minner er et bilde av ramme med hjuloppheng og hjul, på Masse-rart-i. Skal prøve å skanne det og legge det ut her. Det viser hva folk som Greger Strøm og fatter kunne få til i fattig-Norge ut fra førkrigs Ford-deler.

Posted: 08 Sep 2013, 21:43
by Holm Jacob Matheson
Ja Doc, vær grei og fin frem noe bilder fra denne utrolig interssante epoken, du har sikkert flere godbiter vi ønsker du deler med oss!!

Posted: 09 Sep 2013, 14:31
by Henning
Hva om Doc (hvis han vil) kan underholde oss på et medlemsmøte off season ?

Posted: 10 Sep 2013, 00:07
by Impracing
Henning wrote:Hva om Doc (hvis han vil) kan underholde oss på et medlemsmøte off season ?
Hvis det er interesse for det, kunne jeg nok spa opp muntre historier fra opplevelser som ungdommelig tilhører når heimen ble fylt av folk som Greger, Hveem'en, Gnomen & co, som pratet motorsport...om Basse Hveem & Grorud på Lilletorvet, om fatters første hjemmebygde Ford Spesial som måtte avhendes da hans tilkommende, min moder, bulka svigerfars Chevrolet under kjøreopplæring, og "Gjølbergvogna", og om Arne Holteng som bygde Ford spesial med glassfiberkarosseri omtrent samtidig med at Chevrolet lanserte ur-Corvetten...han prøvekjørte rundt på Nordstrandhøgda med uregistert racerbil uten karosseri...om tur med Hveem'en til London i 1958 for å kjøpe Cooper 500, der fatter opplevde at de kommende F1-verdensmesterbilene (året etter!) ble bygget i et verksted med jordgulv, og med en dreibenk med "pælm i chucken"...eller å være klassekamerat med Tore Koxvold, hvis far kjøpte Cooper Monaco, og senere tok hjem den første Cortina Lotus, som Tore ga veldig korte demo-turer i etter skoletid på Nordstrand høyere skole (korte av den grunn at vi begge var bare 16 år...men Tore hadde allerede lært seg hvor lett det var å starte Lotusen med hjulspinn på asfalt...) Jepp. En del å ta av, om minnechipen er programmert riktig. Men først, til helgen: Goodwood!