Page 3 of 3

Posted: 11 Jan 2009, 22:59
by RS 1800
Vil det bli noen slags dispensasjoner for RS 2000 mk II gp I mon tro?

Flatfront RS 2000 ble først homologert i februar 1978 ser det ut til og passer dermed dårlig med 1971-76. Flatfront gir vel ikke så mange fordeler kontra skråfront, bortsett fra kanskje vekt da..?

Originale RS gummifronter med fire lykter og de spesielle originalskjermene er det vel heller ikke flust av :? . Tviler på at så mange eiere av originale RS 2000 i OK stand vil velge å bruke bilene i racing... :roll: . Vil glassfiberfronter tillates?

Motorer da, vil det bli tillatt med OHC blokker av den nyere typen(de er kraftigere i konstruksjon, inkludert veivstengene, eks "202" og "205" blokker, "200" blokka utgår vel i hvertfall..).., eller er det kun de eldre og svakere OHC motorblokkene(merket 2.0) som kan benyttes..?

Vil man tillate f.eks firedørs biler(slik at disse også kan brukes opp... :wink: he he..)?

Hvis noen av disse spørsmålene avklares i positiv retning, så bør vel en escort mk II være en rimelig inngangsbillett i historisk racing..?!

Posted: 12 Jan 2009, 08:44
by Sandman

Posted: 21 Nov 2010, 18:18
by A-Ford
Hei
Er det noen som vet når Escort Mk2 med BDG motor ble homologert med stor hjul hus bak?
Øystein Aaneby

Posted: 02 Dec 2010, 17:39
by Holm Jacob Matheson
Øystein,

Dette finner du ikke i noen homologeringspapirer, det generelle konkurransereglementet ga anledning til å modifisere "none visible parts" på bilen, tolkes som deler av karosseriet som ikke er i kontakt med luftstrømmen som passerer bilen.

Så er spørsmålet når Ford startet opp med denne modifiseringen, jeg er mener dette var i 73 - 74 når fabrikken startet å bruke 15" felger/dekk.

Håper du ble litt klokere!?

Tom Hvinden har startet konverteringen av sin BDA Escort til FIA historisk reglement, dette burde du også gjøre! Konf gjerne meg direkte på 906 15000.

Mathis

Posted: 02 Dec 2010, 23:00
by A-Ford
Mathis

Ja må si at det frister å bygge om bilen slik at den blir historisk riktig. Det store spørsmålet er hvor mye som må gjøres med karosseriet / buret. Det jeg har fryktet mest ved en slik konvertering fra nasjonal til historisk er innerskjermene bak. Buret har i dag for mange innfestningspunkter, men flere av disse punktene er skrudd så det burde ikke være noe problem. Det neste er da 4 link kassene og dempertårnene bak, er disse historisk riktige? Dette kan vi ta på telefon. De mekaniske delene som girkasse, servostyring og data sprute burde det være mulig og få solgt for omtrent det vil koste å kjøpe igjen tilsvarende historisk riktige deler.
Selve jobben med å bygge om bilen er jo bare morsomt.
Øystein

Ps jeg vil trenge et nytt grenerør, vet ikke hvordan det er å skaffe dette til denne motoren?