Page 1 of 2
Aktuelle biler i periode H
Posted: 03 Feb 2009, 00:55
by Bavaria
Denne tråden tenkte jeg kan bli en slags intro til de biltyper som er aktuelle i periode H. Hvis flere kan bidra med bilder og litt informasjon kan dette bli riktig bra.
Jeg har litt greie på BMW og starter med en presentasjon av BMW 2002:
1972:
Stort sett identisk med 1971 bilene men med ett viktig untak: glassfiber dører, panser og bagasjelokk samt plast vinduer er nå forbudt. Stål og glass ditto må monteres. ZF gearkassen blir også strøket fra homologeringen så nå må alle kjøre med Getrag.
Motorene er 8 ventilerte med Kügelfisher mekanisk innsprut. Effekt ca 220 hk.
13" hjul
1973:
Utseende som 1972 men med noe bredere skjermer og spoiler tilpasset skjermbredderene.
Første året med 16 ventils motorer, GS (Gert Schnider) benytter seg av BMW's egen M 12/7 motor. Schnitzer utvikler egen 16 ventils topp og kjører med denne. Begge motorene har Kügelfischer mekanisk innsprut. Effekt ca 270 hk.
1974:
Ny front med plastikk griller og ny bakende med firkantede baklys. Skjembreddere som følger skjermen som tidligere men med flat overkant.
16 ventils motorer med Kügelfischer innsprut, effekt ca 285 hk. Tørrsump.
13, 14 og 15" hjul. Alpina kjører med 11 X 15 og 13 X 15!
2002 blir homologert med tannstangstyring og 300mm bremser. Appendix J opner for større frihet ihht hvordan man fester hjulopphengs komponentene til sjassis. Uniball blir benyttet i begge ender.
1975:
Utseende som 1974.
16 ventils motorer med Kügelfisher innsprut, effekt ca 285 hk. Tørrsump
15" hjul
1976:
Skjermbreddere som følger skjermen blir forbudt, nå må skjermbredderene kun følge hjulbuen.
16 ventilsmotorene blir forbudt. 8 ventiler med Kügelfisher innsprut, effekt ca 220 hk. Våt sump.
15" hjul
300mm bremser.
Tannstang styring blir forbudt, kun styring som orginalleveres med bilen er tillatt.
Det er verd å merke seg at det var ikke alle som kjørte med 16 ventils motorer, mange fortsatte å kjøre standard M10 med 8 ventiler.
Geir...
Posted: 03 Feb 2009, 23:49
by Bavaria
Det er vel ikke mange her på forumet som har sett en BMW M12 motor. I Norge har det, så hvidt jeg vet, kun vært en motor og den var det "Møkka Martin" som hadde i en Rally Cross M3 i 1987. det var en turbolada IMSA motor på ganske mange hundre hester. Den ble desverre solgt til Sverige, hvor den er i dag vet jeg ikke.
M12/7 som den heter i 2 liter F2 utgave ser slik ut:
BMW solgte ikke disse motorene til hvem som helst, tror det var kun GS som fikk de til Touring Car Racing.
Geir...
Posted: 02 Feb 2010, 18:23
by RS 1800
Ser ut som at en mk II RS 1800 ble brukt i baneløp på Zandvoort 10.08.1975, i divisjon 1. ..:
http://www.racingsportscars.com/etcc/19 ... 10-041.jpg
Var det en verson som matcher periode H, 1972-76 ?
Posted: 02 Mar 2010, 20:18
by RS 1800
ETCC side med info om bil fra 1975:
http://homepage.mac.com/frank_de_jong/P ... 0Cars.html
Ford Escort II Zakspeed Group 2
Engine Zakspeed Ford BDA 4 in line
Bore and stroke 90,0 x 77,6
Size 1975 cc
Cams 2 OHC
Valves per cilinder 4
Power 275 HP/9000
Details Kugelfischer fuel injection
Transmission ZF 5-speed
Weight 850
Brakes f/r disc / disc
Wheels f/r x 15 / x 15
Tyres Dunlop
Dette karosseriet er for salg i Sverige.
Posted: 02 Mar 2010, 23:51
by Impracing
Pga den såkalte bensinkrisen vinteren 73/74 fislet Gr2 ut etterhvert, det ble bare kjørt 5 eller 6 skikkelige løp om ETCC i 74, med deltagelsen fra Ford (som nå hadde klasset GAA motoren for Capri) og BMWs Batmobile, begge fabrikkene måtte skjære drastisk ned på racing-budsjettene sine, og matchen mellom de ultimate versjonene av Capri vs BMW ble til en "hva hadde skjedd hvis...".
Som du sikkert vet tok Ford tittelen i 74 på tross av at Capriene ofte fikk mekaniske problemer, takket være Zakspeeds 2-liters BDA Escort, som var langt framme og vant når gigantene i den store klassen måtte bryte.
Mange nasjonale standardvognsmesterskap byttet til Gr1 fra 74 i etterdønningene etter bensinkrisen, det var heller dølle greier etter at vi hadde hatt noen år med råtass-biler i Gr2. Utviklingen fra 1970 til 1974 gikk veldig fort, spesielt med innsatsen til Ford, BMW og Alfa-Romeo.
Bosse Brasta kjøpte en ex-Køln Capri '73 og byttet ut hvitfargen mot gult (han beholdt den blå). Mot ham stilte bl a Rune Tobiasson med Bimmer Batmobile, sponset av Vaskust-Stugan. Svenskekongen lånte BMWn på Karskoga...og dro av i første svingen (Trøsen). Etter en tenkepause prøve han pånytt...og dro av på samme stedet, på første runden. Ennå en gang.
I Sverige fortsatt de med Gr 2 tom sesongen 1975, spesielt hadde de en 1150-klasse med mange fine dueller mellom forskjellige biler. Helt til Ford klasset en 1150 BD-motor (BDJ, om jeg husker riktig...1300-versjonen var BDH), da var det ikke noe annet som hadde en sjanse.
[tillot meg å rydde opp i litt "sitat-rot", slik at Doc's innleg kom litt bedre frem... (R)ed.)
Posted: 26 May 2010, 22:50
by LKE
Kan noen vise menn fortsette denne utredningen
Dette begynner å bli spennende med 1.01 med den gamle konebilen til Mathis - samt 1.01 imed Caprise'n til Mads i fjor. For å si det med klare ord; Dette er helt rått
Se hva de nyere klassene klarer av rundetider til sammenlikning.....
Hva skjer når Hans Peter kommer med bobla???
Er det mulig å matche disse tidene med en optimal G bil i det hele tatt - eller må vi konvertere til slicks alle mann
Posted: 27 May 2010, 10:09
by VSH
Det som skjer når HP kommer med nybilen, er at den HØRES..
Vi hadde en prøvestart og innledende støydempings-øvelser før Våler og klarte å redusere støyen med 4dB ved egenkonstrukterte "propper" i ex.utløpene.
Bare så synd at vi kun kom fra 115dB til 111dB.
Som beskrevet i en kjent norsk "Racingfilm", så ga nok også denne hendelsen utslag på seismografen i Bergen..
Ryktene sier at Strandell er engasjert for å source nytt mer ba(r)ne-vennlig anlegg til Karlskoga, dessverre vil alle gå glipp av Opplevelsen vi hadde når denne doningen fyra på alle seks...
Litt off topic, så nærmer min 1300GT Escort seg ferdigstillelse og oppstart av ny Coswort/Holbay stålmotor. Klasse G u/1300 har et hardt startfelt iår, så det blir artig å komme ut å måle krefter med alle "småbilene".
Vidar S-H
Co-founder
Numedal Street Motors
PS:Garasjen vår er nå om dagen forøvrig en reinkarnasjon av Boreham, med 4 løpsriggede Mk.I Escorter, happy times..
Re: Aktuelle biler i periode H
Posted: 09 Jan 2011, 22:58
by Bavaria
Bavaria wrote:Denne tråden tenkte jeg kan bli en slags intro til de biltyper som er aktuelle i periode H. Hvis flere kan bidra med bilder og litt informasjon kan dette bli riktig bra.
Jeg har litt greie på BMW og starter med en presentasjon av BMW 2002:
1972:
Stort sett identisk med 1971 bilene men med ett viktig untak: glassfiber dører, panser og bagasjelokk samt plast vinduer er nå forbudt. Stål og glass ditto må monteres. ZF gearkassen blir også strøket fra homologeringen så nå må alle kjøre med Getrag.
Motorene er 8 ventilerte med Kügelfisher mekanisk innsprut. Effekt ca 220 hk.
13" hjul
1973:
Utseende som 1972 men med noe bredere skjermer og spoiler tilpasset skjermbredderene.
Første året med 16 ventils motorer, GS (Gert Schnider) benytter seg av BMW's egen M 12/7 motor. Schnitzer utvikler egen 16 ventils topp og kjører med denne. Begge motorene har Kügelfischer mekanisk innsprut. Effekt ca 270 hk.
1974:
Ny front med plastikk griller og ny bakende med firkantede baklys. Skjembreddere som følger skjermen som tidligere men med flat overkant.
16 ventils motorer med Kügelfischer innsprut, effekt ca 285 hk. Tørrsump.
13, 14 og 15" hjul. Alpina kjører med 11 X 15 og 13 X 15!
2002 blir homologert med tannstangstyring og 300mm bremser. Appendix J opner for større frihet ihht hvordan man fester hjulopphengs komponentene til sjassis. Uniball blir benyttet i begge ender.
1975:
Utseende som 1974.
16 ventils motorer med Kügelfisher innsprut, effekt ca 285 hk. Tørrsump
15" hjul
1976:
Skjermbreddere som følger skjermen blir forbudt, nå må skjermbredderene kun følge hjulbuen.
16 ventilsmotorene blir forbudt. 8 ventiler med Kügelfisher innsprut, effekt ca 220 hk. Våt sump.
15" hjul
300mm bremser.
Tannstang styring blir forbudt, kun styring som orginalleveres med bilen er tillatt.
Det er verd å merke seg at det var ikke alle som kjørte med 16 ventils motorer, mange fortsatte å kjøre standard M10 med 8 ventiler.
Geir...
Jeg har vist slumsa litt med sannheten når det gjelder 72 årgangen. Glassfiber detaljene ble først strøket ved årskiftet 1972/73, så fra og med 1973 måtte alle kjøre med stål panser, bagasjelokk og dører selv om bilene i utgangspunktet var klasset med glassfiber ditto.
ZF girkassen ble ikke strøket av homologeringen i 1972 slik jeg har trodd, den ble først strøket ved overgang til de nye gr.2 reglene i 1976. Dette har jeg fått bekreftet fra FIA. Dette er jo gode nyheter for alle som vil kjøre 02 i H1. ZF kasser er å få tak i og det finnes reservedeler til dem.
Geir....
Noen bilder fra perioden:
H2 1976
Re: Aktuelle biler i periode H
Posted: 21 Jun 2016, 15:21
by dolomite
Er det ingen som har Triumph Dolomite Sprint..?
Helge
Re: Aktuelle biler i periode H
Posted: 26 Jun 2016, 10:34
by Rune R
dolomite wrote:Er det ingen som har Triumph Dolomite Sprint..?
Helge
Nei har ikkje sett Norsk sjafør med Dolomite, men du må gjerne bli den første
Re: Aktuelle biler i periode H
Posted: 02 Jul 2016, 21:04
by Vegard
Har tenkt MYE på en Dolly Sprint.
Gjør det, gjør det, gjennomfør det!
Re: Aktuelle biler i periode H
Posted: 10 Jul 2016, 22:17
by Impracing
Vi hadde en Dolomite Sprint i Norge, works-preparert tom. Hentet den i Aremark i 2000, med demontert motor og endel rallyceoss-skrukker, men i stort sett komplett. Formidlet salg til England samme året, kjørte den over på henger. Vet ikke hva som har hendt med den siden.
Re: Aktuelle biler i periode H
Posted: 04 Oct 2016, 14:36
by dolomite
John Arild Nilsen's Triumph Dolomite Sprint (Vognlisens 1401 godkjent for Gr. 1+ i 1979) er i mitt eie og på vei tilbake som løpsbil. Motor/gir blir gjennomgått i vinter og karosseri til våren. Om det blir kjøring i 2017 vil tiden vise.
Helge Rørvik
91598276
Re: Aktuelle biler i periode H
Posted: 07 Oct 2016, 13:15
by dolomite
Hei alle,
Siden det er noen her som kanskje kan ha sansen for denne rariteten av en bil så legges ved noen bilder..
Re: Aktuelle biler i periode H
Posted: 30 Oct 2016, 09:31
by Vegard
dolomite wrote:Hei alle,
Siden det er noen her som kanskje kan ha sansen for denne rariteten av en bil så legges ved noen bilder..
Jaa!
Men er det ikke slik at Dollyen er "best" i gp1? Finnes det kule Gp2-biter?