Page 1 of 1

bmw 2002

Posted: 22 Apr 2011, 13:31
by Frank Robert
har fått kjøpt meg en bmw 1502 76model,som vist nok skal være bygd til historisk racing?bygd av Kai Kaspersen
noen som kjenner til denne?
har tenkt å få den serfitisert.å lurer nå på hvilken klasse osv denne kan gå under.
spec:
understell:gruppe 4 forstilling,alu hjulnav og fjærtopper
bilstein dempere foran.koni bak.intrax fjærer
bmw motorsport zf sperre
bremser:02 turbo skiver.3.0 csi calipere.tromler bak
motor:m10(2.0) motor.alpina topp,doble 45 webere,alpina innsug
hvem homologeringspapirer er best osv..?

Posted: 22 Apr 2011, 22:58
by Rune R
Antagelig ikke det smarteste at en fersking svarer en annen fersking, men forsøker med noen ord åkke som.
Anbefaler deg å skaffe homologerings papir for 02n. Da ser du hva som er lov i f x Gr 2 og Gr 4, hva du evt må fjerne fra bilen for å bygge den som Gr 2 osv.
Uansett, i dette miljøet finnes personer som har helt knall peil på 2002 og historisk, de melder seg nok så snart Påska har lagt deg og de er hjemme igjen.

Posted: 22 Apr 2011, 23:38
by Sandman

Posted: 22 Apr 2011, 23:57
by Frank Robert
Takk :D
Ja der har du den :)

Posted: 23 Apr 2011, 23:48
by Per I
Det er den gamle gatebilen min. Gøy og se at den lever. Ring meg gjerne for info. 926 19 612

Posted: 26 Apr 2011, 12:18
by Sandman
Jeg er ingen ekspert på disse bilene men minnes at denne bilen har vært diskutert en gang tidligere...

Jeg vet ikke så mye om hjuloppheng og slikt, men vil tro at du må bygge om litt... Skjemrbredderene tro jeg nesten helt sikkert må gå da disse vel stammer fra en Escort ?
(minns å huske andre som har måtte bygge om BMW til periodisk riktige breddere...)

Hva forskjellen på Gr.4 (var 2-2 noengang Gr.4 "homologert"?) og Gr. 2 oppheng er vet jeg ikke, men kan skyte inn at om det ikke er som gr. 2 homologert - så må vel dette også byttes..

Posted: 26 Apr 2011, 14:21
by Per I
Per I wrote:Det er den gamle gatebilen min. Gøy og se at den lever. Ring meg gjerne for info. 926 19 612
Bilde fra en svunnen tid...:
Image

Posted: 26 Apr 2011, 21:39
by Frank Robert
Sandman wrote:Jeg er ingen ekspert på disse bilene men minnes at denne bilen har vært diskutert en gang tidligere...

Jeg vet ikke så mye om hjuloppheng og slikt, men vil tro at du må bygge om litt... Skjemrbredderene tro jeg nesten helt sikkert må gå da disse vel stammer fra en Escort ?
(minns å huske andre som har måtte bygge om BMW til periodisk riktige breddere...)

Hva forskjellen på Gr.4 (var 2-2 noengang Gr.4 "homologert"?) og Gr. 2 oppheng er vet jeg ikke, men kan skyte inn at om det ikke er som gr. 2 homologert - så må vel dette også byttes..
skjermbredderene kommer nok fra escort ja.var redd jeg måtte gi slipp på dem ja.
jeg har desverre ikke noe greie på dette med gr.4 og gr.2 osv når det gjelder hjulopphenget.
hadde håpet jeg skulle slippe litt billig unna.siden jeg har hørt att bilen er bygd for historisk.
vet lissom ikke om bilen er bygd etter papirer osv,eller om det er bygd ut fra en drøm fra byggern?
hadde håpet noen visste litt mer om bilen enn meg
evnt om noen kunne gi meg noen tips om hvilke homologiseringspapier som er best å bygge etter,ut i fra de delene som sitter på bilen nå

Posted: 28 Apr 2011, 16:47
by Per I
Frank Robert wrote:...vet lissom ikke om bilen er bygd etter papirer osv,eller om det er bygd ut fra en drøm fra byggern?
hadde håpet noen visste litt mer om bilen enn meg
evnt om noen kunne gi meg noen tips om hvilke homologiseringspapier som er best å bygge etter,ut i fra de delene som sitter på bilen nå
Per I wrote:Det er den gamle gatebilen min. Gøy og se at den lever. Ring meg gjerne for info. 926 19 612

Posted: 30 Apr 2011, 00:05
by Bavaria
Hei, hyggelig at det kommer flere 02'er på banen. Jeg går utifra at du tenker å kjøre H (1972-1976) siden innlegget ditt er er postet under denne fanen.

02 er ikke klasset i gr.4 med det jeg vet, de delene som sitter på din bil er mer eller mindre standard med untak av foringer, støtdempere og fjærer. Det er jo forsåvidt godt nytt da er du sikker på at det er lovlig.

Som nevnt tidligere må du ta av escort bredderne og sette på tidsriktige breddere. I H har du 2 muligheter:
1 - Breddere som førlger hele bilens side, som M3. Disse bredderene bruker du dersom du kjører H1 til og med 1975

Image

2 - Breddere som følger hjulbuen (radlauf verbreitung). Disse bredderne bruker du dersom du kjører H2 1976.

Image

Begge disse breddertypene er å få kjøpt i Tyskland.

Når det gjelder homologering benytter du homologeringen fra standard 2002, ikke ti eller tii. Jeg husker ikke nummeret i farta men gir du meg en e-postadresse kan jeg sende de til deg.

2002 har en omfattende homologering, husk at dersom du velger å kjøre H2 er det mye i homologeringen som ikke gjelder, blandt annet tørrsump og tannstangstyring.


Geir...

Posted: 01 May 2011, 12:50
by Frank Robert
Bavaria wrote:Hei, hyggelig at det kommer flere 02'er på banen. Jeg går utifra at du tenker å kjøre H (1972-1976) siden innlegget ditt er er postet under denne fanen.

02 er ikke klasset i gr.4 med det jeg vet, de delene som sitter på din bil er mer eller mindre standard med untak av foringer, støtdempere og fjærer. Det er jo forsåvidt godt nytt da er du sikker på at det er lovlig.

Som nevnt tidligere må du ta av escort bredderne og sette på tidsriktige breddere. I H har du 2 muligheter:
1 - Breddere som førlger hele bilens side, som M3. Disse bredderene bruker du dersom du kjører H1 til og med 1975

Image

2 - Breddere som følger hjulbuen (radlauf verbreitung). Disse bredderne bruker du dersom du kjører H2 1976.

Image

Begge disse breddertypene er å få kjøpt i Tyskland.

Når det gjelder homologering benytter du homologeringen fra standard 2002, ikke ti eller tii. Jeg husker ikke nummeret i farta men gir du meg en e-postadresse kan jeg sende de til deg.

2002 har en omfattende homologering, husk at dersom du velger å kjøre H2 er det mye i homologeringen som ikke gjelder, blandt annet tørrsump og tannstangstyring.


Geir...
Takker for info :D

mailen min er frw1977@gmail.com

ja det er vel ingen annen klasse enn H jeg kan kjøre?
kan jeg kansje ringe deg?

Frank Robert