Periode H
Re: Periode H
bk wrote:På årsmøtet ble døren åpnet på gløtt for periode H. Så, hva finnes der ute? Er det noen H-biler som er klare til å trilles ut?
Hva vil på gløtt si
68 Austin Cooper S / 69 Lotus Europa S2
Re: Periode H
Jeg oppfattet Ulf slikt at vi får kjøre H-biler til året, men at det foreløpig ikke vil bli volumklasser inntil det blir klart hvor mange deltagere det blir snakk om.Thore Songe-Møller wrote:bk wrote:På årsmøtet ble døren åpnet på gløtt for periode H. Så, hva finnes der ute? Er det noen H-biler som er klare til å trilles ut?
Hva vil på gløtt si
Doc
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
En av dem melder seg!Sandman wrote:.... og hvor er nå da alle H-gutta nå?
George Blue er optimalisert for 1971/72 specs, trenger bare Avon slicks and wets. Etter alt strulet med å finne passende veidekk til G for 7x13 og 9x13 felger.
Dettane blir Ille bra, Mini og Alfa i F, Pumpkin i G, og Blue i H. Trenger ikke kaste bort tida på å jobbe neste år..
Doc
- Dag-Henning Nielsen
- Champion!
- Posts: 1383
- Joined: 23 Mar 2004, 13:13
- Location: Oslo
- Contact:
" - hvor blir det av H-gutta .. ?" Mathis har lagt ut en "appatizer" på Escortregisteret's sider, og der har det "tatt fata"...! Jeg tror det finnes en mengde (!) Escorter med Pinto-motor, som vi skulle kunne klare å redde fra ""Gatebil & sladdesjuken" og over i historisk racing......Escort-miljøet er stort og entusiastisk, bestående av mange dyktige mennesker, men vi har muligens en jobb å gjøre i forhold til å klarlegge regelverk o.l. Spørsmålene er mange, men vårt budskap må være at dette jo ikke er veldig komplisert....!
DH
DH
-
- Race Engineer
- Posts: 33
- Joined: 22 Mar 2008, 20:41
- Location: Trondheim
- Contact:
Avenger var aldri en stor banebil, mest en rally-ekvipasje. Jeg tenker helst Gr 2 i periode H, men fer enøff, endel mesterskap gikk for Gr1 men det var liksom ikke skikkelige racerbiler det, da!bk wrote:Andre gromme H-biler?
Sunbeam Avenger (Mr Plankeby!)
H nådde egentlig sitt nadir i 1973, med 2-liters Escorter, Cologne Capris og Batmobile BMW i rask utvikling mot de rå monstrene vi så i 1974. Da kom Capri'n med GA 4-kammers Cosworth V6 (RS 3100) som matchet BMW'ene, selv om motoren var konstruert med en grunnleggende feil: Den hadde ekstremt smale rådelagre, men med stor diameter på rådepinnen...så stort flatetrykk og høy periferalhastighet gjorde levetiden til rådelagrene ganske er, begrenset. Men det var disse tre bilene det handlet om i det store og det hele, Ford vs BMW. Olje-"krisen" vinteren 73/74 tok jo luven av mange racingbudsjetter (the more things change, the more they stay the same) og snart ble det tannløs Gr 1 over hele fjøla men det var gøy mens det varte. For ordens skyld, Alfa Romeo hadde kontroll i 1300-klassen selv om Mini'n fikk en Indian Summer etter at Longman presenterte sin split-Weber fem-porter, men så klasset Ford en 1300 BD-variant (BDH) og jaggu ble det ikke en 1150 versjon også (BDJ iirc)... hr Ford var ikke tilfreds med å vinne den gangen, han skulle knuse alle - i alle klasser! Men i tiden var Mini, NSU og Alfa i høy grad konkurransedyktige i 1300-klassen. I Sverige kjørt man 1150 cc til og med 1975 tror jeg, det var et skikkelig vepsebol. Så joda, ingen grunn til at ikke periode H burde kunne komme opp og gå her hjemme også. IMO, naturligvis.
Doc