Periode H

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Periode H

Post by bk » 22 Nov 2008, 08:52

På årsmøtet ble døren åpnet på gløtt for periode H. Så, hva finnes der ute? Er det noen H-biler som er klare til å trilles ut?

User avatar
TSM
Polesitter
Posts: 237
Joined: 15 Aug 2006, 11:02
Location: Lommedalen

Re: Periode H

Post by TSM » 22 Nov 2008, 18:33

bk wrote:På årsmøtet ble døren åpnet på gløtt for periode H. Så, hva finnes der ute? Er det noen H-biler som er klare til å trilles ut?

Hva vil på gløtt si :?:
68 Austin Cooper S / 69 Lotus Europa S2

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: Periode H

Post by Impracing » 23 Nov 2008, 14:12

Thore Songe-Møller wrote:
bk wrote:På årsmøtet ble døren åpnet på gløtt for periode H. Så, hva finnes der ute? Er det noen H-biler som er klare til å trilles ut?

Hva vil på gløtt si :?:
Jeg oppfattet Ulf slikt at vi får kjøre H-biler til året, men at det foreløpig ikke vil bli volumklasser inntil det blir klart hvor mange deltagere det blir snakk om.
Doc

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 24 Nov 2008, 08:45

- det er korrekt oppfattet Doc ! Døra står ikke på gløtt...- den er vidåpen ! :D

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 26 Nov 2008, 15:14

.... og hvor er nå da alle H-gutta nå? :)
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 26 Nov 2008, 20:42

Sandman wrote:.... og hvor er nå da alle H-gutta nå? :)
En av dem melder seg!
George Blue er optimalisert for 1971/72 specs, trenger bare Avon slicks and wets. Etter alt strulet med å finne passende veidekk til G for 7x13 og 9x13 felger.
Dettane blir Ille bra, Mini og Alfa i F, Pumpkin i G, og Blue i H. Trenger ikke kaste bort tida på å jobbe neste år..
Doc

vegar
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Mar 2004, 16:22
Location: Plankebyen

Post by vegar » 26 Nov 2008, 22:06

Hvilke årstall er H egentlig? 1971 - 76?
Anybody can buy four letters, but legends aren't for sale!

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 27 Nov 2008, 08:26

'72 - t.o.m '76
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 27 Nov 2008, 09:35

" - hvor blir det av H-gutta .. ?" Mathis har lagt ut en "appatizer" på Escortregisteret's sider, og der har det "tatt fata"...! Jeg tror det finnes en mengde (!) Escorter med Pinto-motor, som vi skulle kunne klare å redde fra ""Gatebil & sladdesjuken" og over i historisk racing......Escort-miljøet er stort og entusiastisk, bestående av mange dyktige mennesker, men vi har muligens en jobb å gjøre i forhold til å klarlegge regelverk o.l. Spørsmålene er mange, men vårt budskap må være at dette jo ikke er veldig komplisert....!

DH

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 15 Dec 2008, 20:47

Andre gromme H-biler?

Sunbeam Avenger 8) (Mr Plankeby!)

Mobecktekniske
Race Engineer
Posts: 33
Joined: 22 Mar 2008, 20:41
Location: Trondheim
Contact:

Post by Mobecktekniske » 15 Dec 2008, 22:40

Det er ikke sikkert at en H bil er ferdig uka etter at det er åpnet for H da!
Men jeg jobber med saken, men kommer ikke i 2009 vertfall, kansje går 2010 også. Har det noe å si eller?
Hilsen
Ole Mobeck
www.mobeck.com

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 15 Dec 2008, 22:45

Fortell, hva bygges? :D Tipper du ikke er alene om å måtte trenge mer enn et par uker. Ser ut til å bli walk(drive)over for en 998cc skotsk vogn her!

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 15 Dec 2008, 23:47

bk wrote:Andre gromme H-biler?

Sunbeam Avenger 8) (Mr Plankeby!)
Avenger var aldri en stor banebil, mest en rally-ekvipasje. Jeg tenker helst Gr 2 i periode H, men fer enøff, endel mesterskap gikk for Gr1 men det var liksom ikke skikkelige racerbiler det, da!
H nådde egentlig sitt nadir i 1973, med 2-liters Escorter, Cologne Capris og Batmobile BMW i rask utvikling mot de rå monstrene vi så i 1974. Da kom Capri'n med GA 4-kammers Cosworth V6 (RS 3100) som matchet BMW'ene, selv om motoren var konstruert med en grunnleggende feil: Den hadde ekstremt smale rådelagre, men med stor diameter på rådepinnen...så stort flatetrykk og høy periferalhastighet gjorde levetiden til rådelagrene ganske er, begrenset. Men det var disse tre bilene det handlet om i det store og det hele, Ford vs BMW. Olje-"krisen" vinteren 73/74 tok jo luven av mange racingbudsjetter (the more things change, the more they stay the same) og snart ble det tannløs Gr 1 over hele fjøla men det var gøy mens det varte. For ordens skyld, Alfa Romeo hadde kontroll i 1300-klassen selv om Mini'n fikk en Indian Summer etter at Longman presenterte sin split-Weber fem-porter, men så klasset Ford en 1300 BD-variant (BDH) og jaggu ble det ikke en 1150 versjon også (BDJ iirc)... hr Ford var ikke tilfreds med å vinne den gangen, han skulle knuse alle - i alle klasser! Men i tiden var Mini, NSU og Alfa i høy grad konkurransedyktige i 1300-klassen. I Sverige kjørt man 1150 cc til og med 1975 tror jeg, det var et skikkelig vepsebol. Så joda, ingen grunn til at ikke periode H burde kunne komme opp og gå her hjemme også. IMO, naturligvis.
Doc

User avatar
Marius
Polesitter
Posts: 243
Joined: 22 Mar 2004, 17:21
Location: haslum

Post by Marius » 15 Dec 2008, 23:49

Mobeck har vel tidligere hintet om noe Coventry-greier med sylinderantall og cc, sånn ca. 3x MGB....gjerne i hvitt og blått med røde striper og en helhjelm som "logo" på døra.... :wink:

Og DET, hadde vært noe det! 8) 8) 8) 8)
Marius Heggstad MGB68

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 16 Dec 2008, 08:43

Purrrrrrrrrrr..... 8)
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

Post Reply