Periode H

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 16 Dec 2008, 08:59

:shock: Please! Steike det hadde vært det barskeste av det Barske!

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 16 Dec 2008, 10:16

- det stemmer vi for ! Katte-elskere ; - foren eder ! :lol:

DH

User avatar
Per I
Class winner!
Posts: 271
Joined: 28 Aug 2007, 21:59
Location: 10 rom & kjøkken
Contact:

Post by Per I » 16 Dec 2008, 11:35

Sandman wrote:.... og hvor er nå da alle H-gutta nå? :)
Hjemme... :wink:
...hvorfor sloss om en ball når vi kan leke med biler..!!
JA til periode H !

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 16 Dec 2008, 13:03

Dag-Henning Nielsen wrote:- det stemmer vi for ! Katte-elskere ; - foren eder ! :lol:

DH
Hmmm....er det noe vi katte-elskere avskyr som pesten, er det vel nettopp den miserable epoken med XJ12C i racing, 1976-77, under British Leyland-paraplyen. Feil bil i feil team under feil epoke og (feil)styrt av feil management...blir ikke stort verre. BL måtte gjøre dette prosjektet på sin egen måte: Ikke engange en *BL* streamer i vinyl til frontruta kunne de akseptere, nossir, her var det egne ruter med BL-symbolet laminert inn til en pris av mange, mange $. Broadspeed gikk skoa av seg på det prosjektet, som gudskjelov fikk kort levetid før katten ble privatisert, og racingprosjektet ble gjenopptatt under TWR og med XJS som potent våpen... og etterhvert med XJR-serien i USA og i VM-serien.
Doc

Mobecktekniske
Race Engineer
Posts: 33
Joined: 22 Mar 2008, 20:41
Location: Trondheim
Contact:

Post by Mobecktekniske » 16 Dec 2008, 18:44

Ja, du har rett. Det ble ikke snakket mye om denne XJ12C saken etterpå.
Det sies at det de brukte mest tid på i utviklingsavdelingen på den tiden var å finne et lim som løste seg opp i første vask så BL merkene skulle falle av.
Men uansett så er den det barskeste jeg vet om å jeg vil gi den en sjanse.

Jeg har studert allt jeg kan finne om literatur om denne bilen å lest alle løpsrapporter fra 76 og 77. Det var egentlig ikke så mye feil med bilen, det er kjente ting som Oljesystem, dekk, bremser, kjøling å litt drivverk. Oi, det ble nå litt ja. Men uansett, etter 76 sesongen var det meste sortert å bare noe småtteri sto igjen.

Men jeg tipper at hvis jeg klarer å belaste denne bilen med 70% av det Derek Bell og Andy Rouse gjorde så har jeg gjort det skarpt, å da vil jeg tro bilen holder.

Litt skryt skal de ha selv om de nesten aldri fullførte et løp, de hadde alltid pole position.. det må da bety noe?

Jeg har nå alle motordeler klare, venter på gearboksen fra Fixit, all glassfiber er her, skallet står på lager klar for en innsats å jeg har 350 bilder av orginalen med chassis nummer 003 på PC'n min.

Kunne tenkt meg en 3.2 CSL i startfeltet om et par år, noen?
Hilsen
Ole Mobeck
www.mobeck.com

User avatar
spitfire
Front-row qualifier
Posts: 101
Joined: 20 Nov 2006, 23:03
Location: Gjøvik

Post by spitfire » 16 Dec 2008, 19:20

Marius wrote:Mobeck har vel tidligere hintet om noe Coventry-greier med sylinderantall og cc, sånn ca. 3x MGB....gjerne i hvitt og blått med røde striper og en helhjelm som "logo" på døra.... :wink:

Og DET, hadde vært noe det! 8) 8) 8) 8)
MMMMMMMMMMM TR :D
Ketil
Ketil Frengen
Tlf 90974203
Gjøvik
Spitfire 4,0L 32V mk3 1969.
Transit 3,0L 24V 1968.
Mini 1275cc 1971.
Freelander 2005.
RangeRover 4,6L Autobiography 1997

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 16 Dec 2008, 19:34

Mobecktekniske wrote:Ja, du har rett. Det ble ikke snakket mye om denne XJ12C saken etterpå.
Det sies at det de brukte mest tid på i utviklingsavdelingen på den tiden var å finne et lim som løste seg opp i første vask så BL merkene skulle falle av.
Men uansett så er den det barskeste jeg vet om å jeg vil gi den en sjanse.
(snip)

Jeg har nå alle motordeler klare, venter på gearboksen fra Fixit, all glassfiber er her, skallet står på lager klar for en innsats å jeg har 350 bilder av orginalen med chassis nummer 003 på PC'n min.

Kunne tenkt meg en 3.2 CSL i startfeltet om et par år, noen?
Brave feller!

Hadde vært flott med en race XJ12C, det går jo mange av dem i JEC-serien i UK. Men, please and pretty please with sugar on top, i BRG, ikke i de horrible BL-fargene!
Mye av mine motforestillinger mot prosjektet var at det var en BL bil, ikke en Jaguar, og Browns Lane var ikke akkurat entusiastiske til prosjektet. Da TWR lanserte sin XJ-S racer var det med mye mindre trompetstøt i starten... og de faset BRG inn mer og mer etterhvert som bilene ble konkurransedyktige. Kulminasjonen var 1984, med seier i ETC og bla a Spa 24-timers. *Det* var greier som varmet et Jaguarhjerte! Var på Donington i 1983, da Brundle gjorde en kjempeoppkjøring i regnværet. Da de tre kattene gled fram for å ta opp plassene for start, reiste hele hovedtribunen seg og applauderte.

Sukk, det var i sportsvognsracing Jaguar burde ha vært, med en Audi-konkurrent på Le Mans. Mye heller enn det vannvittig megalomane F1-prosjektet som kostet enorme penger og gav null sportslig utbytte.
Doc

Mobecktekniske
Race Engineer
Posts: 33
Joined: 22 Mar 2008, 20:41
Location: Trondheim
Contact:

Post by Mobecktekniske » 16 Dec 2008, 20:20

Jasså, jeg må nok skuffe deg. Dette er Historisk Racing å rett skal være rett. Dessuten ser denne bilen rar ut i BRG med disse skjermene.

Du kan heller se på det som en hyllest til Ralph Broad som bygde den. Det var jo ikke BL, de rørte ikke en skrue som trøst til deg. Ralph er en kjernekar som gjorde dette som siste prosjekt før han fikk unionen (LO) på nakken i 77 å solgte Broadspeed firmaet sitt med 200 ansatte å emigrerte.

Det er tussig å gå rundt med motforestillinger, ikke gjør det. Bare len deg tilbake å observer, så snakkes vi etterpå...
Hilsen
Ole Mobeck
www.mobeck.com

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 16 Dec 2008, 20:32

Touchy subject for folk som er oppdratt med Jaguar på samme måte som barn ble oppdratt med Mao i Kina!! Maos lille blå? :wink:

Stå på, det hadde jo vært artig om den første norske historisk-racing Jaguaren var en XJ12, og ikke en MkII (en til rekordbøkene tipper jeg...!)

Så trøster vi fatter med dette:

Image

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 16 Dec 2008, 23:38

Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å ikke elske denne:
Image
Image


Aaaahhh...

Ole Martin, fortelle gjerne når det er garasjedag. ;)

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 17 Dec 2008, 00:11

Mobecktekniske wrote:Jasså, jeg må nok skuffe deg. Dette er Historisk Racing å rett skal være rett. Dessuten ser denne bilen rar ut i BRG med disse skjermene.

Du kan heller se på det som en hyllest til Ralph Broad som bygde den. Det var jo ikke BL, de rørte ikke en skrue som trøst til deg. Ralph er en kjernekar som gjorde dette som siste prosjekt før han fikk unionen (LO) på nakken i 77 å solgte Broadspeed firmaet sitt med 200 ansatte å emigrerte.

Det er tussig å gå rundt med motforestillinger, ikke gjør det. Bare len deg tilbake å observer, så snakkes vi etterpå...
Let's agree to disagree. Skal det være helt historisk korrekt, skal du jo bryte hvert eneste løp. Gjerne blåse motor på trening, og ta halvannen dag på et motorbytte.. :o) ..og sende ut bøtter & spann med pressemeldinger mellom hvert løp,mens du offentlig lurer på om tørrsump er løsningen for å hindre at oljen kliner seg oppover veggene i veivhuset mens oljepumpa suger luft. Det prosjektet var en ulykke fra ende til annen.

Ralph Broad fikk til mye i Ford-årene, og fikk også Dolomite'n til å fungere fint. Men han hadde også sine svake sider, og rømmingen fra UK tjener ham ikke akkurat til ære selv om det var triste omstendigheter rundt det med datteren og det hele.

Sorry, men BL-epoken var så gjennomført destruktiv, og ledet med slik arroganse at jeg (som eldgammel Jaguarentusiast) ikke klarer å se noe som helst sympatisk ved den.
Doc

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 17 Dec 2008, 00:35

Vegard wrote:Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å ikke elske denne:

Aaaahhh...

Ole Martin, fortelle gjerne når det er garasjedag. ;)
Vegard, hvis du hadde vært entusiast og glad i engelsk bil- og motorsport-kultur på sytti-tallet, hadde du nok forstått. I BLs farger representerer bilen i mine øyne alt som gikk rett vest med britisk bilindustri på den tiden. Det var Leylands prosjekt, skjønner du, merket Jaguar ble knapt nok nevnt i pressemeldingene engang.
Jaguars Chief of Engineering, Bob Knight, var sterkt imot at Jaguars navn skulle kunne misbrukes av "outsiders" ved at et racing prosjekt med plassert utenfor Browns Lane. Han var også av den oppfatning at XJ-12C var for tung (mer enn 400kg for tung, faktisk) og at det var den nye XJ-S som det eventuelt burde vært satset på. XJ-12 ble f eks aldri produsert med manuell gearkasse, og det var en av mange grunner til at Browns Lane aldri seriøst vurderte den som racing-objekt. Men BLs politikere bestemte (makta rår, som vi sier i Østfold) og kontrakten gikk til Ralph Broad, som hadde hatt masse suksess med Ford-produkter. Han sa ved presentasjonen at han var "overveldet" over å få hånd om BLs grandiose Jaguarprosjekt, og det gikk dessverre troll i ord. Det ble aldri tid nok til å utvikle bilene skikkelig, BL propaganda hausset dem opp mens de egentlig burde ha testet lenge før debuten. Så hele perioden fislet ut i ingen ting, mens Broad flyttet til Portugal og startet en industri for ved-ovner.
Ett lite lyspunkt: Gjennom hele BL-miseren ble ikke en eneste Jaguar levert fra Browns Lane med BL-merker påmontert karosseriet.
Doc

User avatar
spitfire
Front-row qualifier
Posts: 101
Joined: 20 Nov 2006, 23:03
Location: Gjøvik

Post by spitfire » 17 Dec 2008, 00:35

Vegard wrote:Jeg fatter ikke hvordan det er mulig å ikke elske denne:
Image
Image


Aaaahhh...

Ole Martin, fortelle gjerne når det er garasjedag. ;)
Jau de e berre lækkert :D
Ketil
Ketil Frengen
Tlf 90974203
Gjøvik
Spitfire 4,0L 32V mk3 1969.
Transit 3,0L 24V 1968.
Mini 1275cc 1971.
Freelander 2005.
RangeRover 4,6L Autobiography 1997

vegar
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Mar 2004, 16:22
Location: Plankebyen

Post by vegar » 17 Dec 2008, 11:41

Impracing wrote:
bk wrote:Andre gromme H-biler?

Sunbeam Avenger 8) (Mr Plankeby!)
Avenger var aldri en stor banebil, mest en rally-ekvipasje. Jeg tenker helst Gr 2 i periode H, men fer enøff, endel mesterskap gikk for Gr1 men det var liksom ikke skikkelige racerbiler det, da!
H nådde egentlig sitt nadir i 1973, med 2-liters Escorter, Cologne Capris og Batmobile BMW i rask utvikling mot de rå monstrene vi så i 1974. Da kom Capri'n med GA 4-kammers Cosworth V6 (RS 3100) som matchet BMW'ene, selv om motoren var konstruert med en grunnleggende feil: Den hadde ekstremt smale rådelagre, men med stor diameter på rådepinnen...så stort flatetrykk og høy periferalhastighet gjorde levetiden til rådelagrene ganske er, begrenset. Men det var disse tre bilene det handlet om i det store og det hele, Ford vs BMW. Olje-"krisen" vinteren 73/74 tok jo luven av mange racingbudsjetter (the more things change, the more they stay the same) og snart ble det tannløs Gr 1 over hele fjøla men det var gøy mens det varte. For ordens skyld, Alfa Romeo hadde kontroll i 1300-klassen selv om Mini'n fikk en Indian Summer etter at Longman presenterte sin split-Weber fem-porter, men så klasset Ford en 1300 BD-variant (BDH) og jaggu ble det ikke en 1150 versjon også (BDJ iirc)... hr Ford var ikke tilfreds med å vinne den gangen, han skulle knuse alle - i alle klasser! Men i tiden var Mini, NSU og Alfa i høy grad konkurransedyktige i 1300-klassen. I Sverige kjørt man 1150 cc til og med 1975 tror jeg, det var et skikkelig vepsebol. Så joda, ingen grunn til at ikke periode H burde kunne komme opp og gå her hjemme også. IMO, naturligvis.
Det var dette jeg fryktet, så Solstrålen får nok stå i garasjen en stund til før jeg bestemmer hva jeg skal gjøre med den. Vet ikke om jeg gidder å legge masse tid, penger og energi i en bil som ikke klarer å matche de andre :?
Vet at en finne har fått ut 158hk/190nm av en 1600 i en rallymotor, men det hjelper lite når Escrotene kjører med 50 mere...
Anybody can buy four letters, but legends aren't for sale!

Mobecktekniske
Race Engineer
Posts: 33
Joined: 22 Mar 2008, 20:41
Location: Trondheim
Contact:

Post by Mobecktekniske » 17 Dec 2008, 21:55

Hva mener du, hva frykter du? Jeg bygger ikke en v12'er for å være sikker på at jeg klarer å kjøre fra en 1000 eller 1600 ccm bil fra en annen klasse på en trivelig sommerdag på Våler... Eller misforstår jeg deg helt?
Dessuten er det ikke sikkert jeg klarer det heller...


Er det Fordene du ser mørkt på å matche?
Hva er det med motoren din som ikke er så bra som en 1600 ford motor?
Har du 4 porter inn og 4 porter ut i toppen? Jeg kjenner ikke solstråle motorer så godt.
Hilsen
Ole Mobeck
www.mobeck.com

Post Reply