Hmmm?

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Post Reply
Jon-Even
Pitcrew
Posts: 19
Joined: 01 Jun 2004, 14:57
Contact:

Hmmm?

Post by Jon-Even » 20 Sep 2004, 12:36

Leter etter homoliseringspapirene til vår 69 Giulia, men papirene til 1600 TI og 1600 TI Super kategoriserer under biler før 66.
Hva gjøres da?

Bilen vår er en 1300 TI men med 1600 motor.

JEJ

User avatar
jeb
Mid-fielder
Posts: 90
Joined: 25 May 2004, 10:40

Post by jeb » 20 Sep 2004, 18:08

Bruk homologisering fra tiden før............Modellen er vel lik i 1969
da? Det ble ikke laget homologiseringer år for år................

Iflg. de nye FIA regelene for utstedelse av HTP kan du bygge en AC Cobra
fra bunnen av og be om HTP hvis det er en eksakt replica.
Kan ikke se annet enn at du kan finne deg en ønsket homologiseringsattest og bygge en bil lik (Alfa) den på attesten - og så tut og kjør.
HC vil du imidlertid ikke få...............
Nå kommer det sikkert mange innlegg som er uenig med meg, men
bare vent jeg har dokumentasjonen i skjorte-ermet!

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 20 Sep 2004, 22:11

Kan du få 1300'n til å være lik 1600 da?
Dvs. kan du bygge om en 1300 Ti til å bli lik 1600? (er det samme chassis etc?) Bare spør da du sier at du har en større motor en orginalt.. :)

Hvis så er tilfelle så er det vel bare å gjøre som Jan Erik sier... bygg bilen etter de spesifikasjonene/reglementet du måtte ønske.. (Les: hvis bilen er homologert i '64 så kan du bygge etter Kat. F- eller Kat. G1/2-reglene om så ønskes... Du vil jo havne i den [alders-]kategorien du har bygd etter uansett...

Men om bilen er homologert i '64 og du har samme specs på '69 bilen så må det vel være lurest å bugge etter Kat. F specs - da bilen sikkert vil passe best inn der (konkurranse-messig etc.)

Capice? (eller ble dette for surrete..?)
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
jeb
Mid-fielder
Posts: 90
Joined: 25 May 2004, 10:40

Post by jeb » 20 Sep 2004, 23:44

Enig med Edwin.......!

Nå er det reist en del tvil rundt dette punktet mht produksjonsår, registreringsår og homologiseringsår.

Min egen bil har vært et tema, da noen mener den er for "ny".
Bl.a. er min bil første gangs registrert i 1974 og er trolig produsert i 1973.
Modellen ble homologisert i Gr. 2 i oktober 1971.
Min bil er bygget som en 1971 modell, men er altså nyere.

Jeg hevder (og ingen har funnet motargumenter ennå) at Appendix K
bruker betegnelsen "Homologated between..........date/year - date/year"
for å periodisere en bil. Er bilen bygget i henhold til homologiseringdokumentet faller den inn i perioden uansett prod.år/reg.år
Tenk på alle Lotus Elan 26R replikaene som kjører der ute!
De to siste er nok viktigere hvis en ønsker et FIA Heritage Certificates (HC) på bilen.

FIA har drøftet dette inngående i en pressemelding.

http://www.fia.com/mediacentre/Press_Re ... 04-01.html

I tillegg kom en ny sak med ennå flere presiseringer.

http://www.fia.com/mediacentre/QandA/historic_qa.html

Jan-Erik

Jon-Even
Pitcrew
Posts: 19
Joined: 01 Jun 2004, 14:57
Contact:

Post by Jon-Even » 22 Sep 2004, 16:02

Når det gjelder giuliaen er det ingen forskjeller på en 69 eller tidligere modeller. den ble levert med 1300 og 1600 motor i to forskjellige utstyrsvarianter TI og Super (TI Super er en egen homologiseringsmodell)
Eneste forskjell er kubikken og mulig tykkelsen på bremseskivene foran. diameteren er den samme.

Når det gjelder bertonen er 1300 og 1600 like, og 1750 og 2000 er like med unntak av at 2000 har originalt diffbrems.
Og forskjellen mellom 1300/1600 og 1750/2000 begrenser seg til bremsene foran, ellers er de like.

Eneste modellen som skilller seg ut er 1600 Veloce med 15 tommers stålfelger og 125 hk istedenfor 106.

Eneste forskjellene på årsmodellene/utstyrsvarientene er dasjbordet, krom/lykter foran og baklyktene.

GTA´ene er et eget kapittel...

Sånn sett ser jeg ingen problemer med en 1600 Giulia i en bil som i utgangspunktet var en 1300. Ei heller i JEBs Bertone, da en 71 modell er identisk med en 74 med unntak av estetiske småting.

JE

PS! ...og klassiske Dunlop racing dekk er innkjøpt uansett hva det blir diskutert i en annen tråd her. Drifting er gøy uansett!!!!

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 22 Sep 2004, 16:11

Da ville jeg bygget bilen etter den årsklassen - dvs det reglementet som bilen er mest konkurransedyktig eller passer best i...
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Marius
Polesitter
Posts: 243
Joined: 22 Mar 2004, 17:21
Location: haslum

Post by Marius » 23 Sep 2004, 10:35

Det hadde jo ikke vært helt feil med en 150hk 1300 i den minste klassen!
I allefall inntil noen kommer med "Fård med Gassera på toppen"(Broadspeed) eller BDH!!

Bosse med Giulia i RHK,gikk vel over til "minstingene" etter å ha blitt lei av LotusCortinaer og GTA i TC13?
Marius Heggstad MGB68

User avatar
jeb
Mid-fielder
Posts: 90
Joined: 25 May 2004, 10:40

Post by jeb » 23 Sep 2004, 10:58

På den måten er det greit med Alfa. En kan jo "klasse om"
som andre skifter sko :wink:

Post Reply