Råd om valg av bil

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Kurtan
Grease monkey
Posts: 7
Joined: 08 Oct 2011, 20:53

Råd om valg av bil

Post by Kurtan » 08 Oct 2011, 21:01

Hei dere, jeg er helt ny på dette forumet og har lekt meg litt med tanken på Historisk racing. Jeg har holdt på med bil siden jeg var 16 år og har bygd flere biler/typer, men ikke for racing. Nå er 40 års krisa her og da jeg liker både racing og bil bygging tenkte jeg dette dette måtte være noe for meg. Men for å komme et skritt videre, hva er en god bil å starte med? Kanskje et dumt spørsmål, men vil en VW Karman Ghia fungere? Hvis man også vil prøve noen løp i rally, er det kun Escort MK 1 som vil fungere?

Takk for alle innspill

Svein

Henning
Champion!
Posts: 747
Joined: 24 Mar 2004, 19:09
Location: Hosle

Post by Henning » 10 Oct 2011, 09:21

Kan noen som ikke kjører Ford hjelpe Svein med noen gode tips :wink:

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 10 Oct 2011, 10:16

Hei Svein, og takk for godt (!) spørsmål ! Neida, det er ikke bare Escort som duger, - langt der ifra! Opel kanskje, - Ascona, Kadett -, Volvo , - Amazon 140, det er masse å velge på. Hvis du skummer listen over homologerte biler, er det mye å finne ! Vi ser gjerne at du finner noe annet enn Ford, da mangfoldet er viktig. Finn "din" bil, og kom utpå og kos deg !- skal du kombinere rally og banekjøring er vel kanskje ikke en Karmann Ghia helt optimalt, vil jeg tro...... (??)

DH

Kurtan
Grease monkey
Posts: 7
Joined: 08 Oct 2011, 20:53

Post by Kurtan » 12 Oct 2011, 01:01

Enig at Karman ikke passer rally, finner også bare boble på listene. Problemet er å finne en bil som passer og samtidig jeg liker utsende på. Den bør vel være fra før 1971 hvis jeg forstår det riktig. :?: God tilgang på deler til hyggelig priser er vel også noe å tenke på. Dette ble ikke lett.

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 12 Oct 2011, 11:37

Kurtan wrote:Enig at Karman ikke passer rally, finner også bare boble på listene. Problemet er å finne en bil som passer og samtidig jeg liker utsende på. Den bør vel være fra før 1971 hvis jeg forstår det riktig. :?: God tilgang på deler til hyggelig priser er vel også noe å tenke på. Dette ble ikke lett.
Nei fra 1981 eller før, så du har 10 år til å boltre deg i :)

User avatar
TSM
Polesitter
Posts: 237
Joined: 15 Aug 2006, 11:02
Location: Lommedalen

Post by TSM » 12 Oct 2011, 13:24

.......eller inn til 76 :wink:
68 Austin Cooper S / 69 Lotus Europa S2

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 12 Oct 2011, 13:44

Thore Songe-Møller wrote:.......eller inn til 76 :wink:
Ja stemmer. Jeg er bare såpass sikker på at Norge nå kommer til å følge Svenskene og heve til 81, at jeg var ltt rask på labben. Per dato er det 76.

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 12 Oct 2011, 13:52

FWIW, i Sverige kjører de inntil 1986...
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

Henning
Champion!
Posts: 747
Joined: 24 Mar 2004, 19:09
Location: Hosle

Post by Henning » 12 Oct 2011, 14:26

Vi ble enige på medlemsmøte å innkludere årsklasse I.
Altså inntil 1981.

Kurtan
Grease monkey
Posts: 7
Joined: 08 Oct 2011, 20:53

Post by Kurtan » 12 Oct 2011, 23:31

Ja da er det litt mer å velge mellom, hva tror dere om denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=30712725

Har ikke snakket med selger angående motor osv.[/url]

User avatar
4takt
Front-row qualifier
Posts: 135
Joined: 10 Mar 2008, 22:48
Location: Ski
Contact:

Post by 4takt » 13 Oct 2011, 22:49

Jeg for min del har brukt det jeg har hatt stående... Mini og Escort er det nok av.... Til disse er deletilgangen bra, men ikke rimelig derom du skal ha de beste delene. Golf Scirocco, Volvo 140,240, Ascona, Kadett, Manta og eventuelt BMW E21 er andre muligheter. Chevrolet Monza med V8 kan være morsomt og ikke altfor dyrt men dersom du liker bertone og karman linjer, så faller vel ikke disse i smak.

Har du noe stående som du liker og som kan homologeres, sett i bur, belter, trim motoren og kjør. Det har jeg gjort, og kommer ut av bilen med et stort glis hver gang. :lol:
Tom Herskedal


It ain't over untill the fat lady sings !

Kurtan
Grease monkey
Posts: 7
Joined: 08 Oct 2011, 20:53

Post by Kurtan » 14 Oct 2011, 00:12

Jeg har en Land rover serie 2 a 1965 modell i garasjen, ikke helt hva jeg hadde i tankene for baneracing da :D Jeg har litt lyst på en bil som jeg liker linjene på også. Jeg har snakket med selger og har veldig lyst. Men i disse homologerings listene finner jeg samme bil i kun år 1969, vil det si at denne 1972 modellen ikke kan brukes?

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 14 Oct 2011, 00:47

Hvis du er Italofil... hva med denne da?

Image

http://www.racecarsdirect.com/listing/3 ... 300cc.html


Helt nybygget fiks ferdig bil... bare tut og kjør.. bilen finnes i Sverige.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 14 Oct 2011, 08:06

Kurtan wrote:Jeg har en Land rover serie 2 a 1965 modell i garasjen, ikke helt hva jeg hadde i tankene for baneracing da :D Jeg har litt lyst på en bil som jeg liker linjene på også. Jeg har snakket med selger og har veldig lyst. Men i disse homologerings listene finner jeg samme bil i kun år 1969, vil det si at denne 1972 modellen ikke kan brukes?
- kan noen Alfa-eksperter der ute svare Svein på om denne kan settes til G-spec uten omfattende karosseriendringer o.l. ?
Svein, dersom bilen så sånn ut også i -71, kan den brukes, dersom den har en teknisk spec som er korrekt. ( - ikke bruker ting homologert etter perioden. (( -71 ))
Eksempel : - Amazon ble produsert fram til 1970, men du kan gjerne kjøre en -67 modell i periode F ( -65) dersom speces er korrekt.

Morten Kristmoen
Grease monkey
Posts: 6
Joined: 24 Feb 2009, 10:48

Post by Morten Kristmoen » 14 Oct 2011, 09:51

Hei Svein,

Alfa Romeo 1750 ble produsert fra 1967 og frem til 1972.
Karosseriet forble uforandret gjennom hele perioden, så det er i utgangspunktet ikke noe problem få klasset en 1972 modell inn i G (- 71). Såvidt jeg kan se fra bildene så skulle det ikke være nødvendig med noen form for karosseriendringer for at denne bilen skal være i henhold til G-spec. Så er det viktig som Dag-Henning sier at bilen har tidsriktig spec. i forhold til det som er homologert.
Hvis du har behov for homologeringsdokumenter og annen info i den forbindelse så si ifra, jeg har en god del liggende.

Mvh,
Morten
99398280
Morten Kristmoen
---------------------

Post Reply