Råd om valg av bil

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Kurtan
Grease monkey
Posts: 7
Joined: 08 Oct 2011, 20:53

Post by Kurtan » 14 Oct 2011, 21:06

Tusen takk dette var oppklarende, har forsket mer på dette i dag og kommet frem til at 1300 eller 1600 Alfa er mer passende. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt at hk osv ikke var så farlig, bare gøy å kjøre racing. Men det er jo ikke gøy å bli frakjørt og en 1750 er jo i klassen med ganske heftige biler forstår jeg. Så nå ser jeg på 1300 eller 1600. Hvor mye hk er det i en typisk 1300 og 1600 motor ?

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 16 Oct 2011, 09:00

Kurtan - gta(m) var en råtass i 1300 i sin tid. Ville ha sjekket det ut. Men historien viser at også her kom Ford med 1300 BDA....

Etter app k er det vel kun 1300 -71 og 1600 -65 hvor man kan være skikkelig konkurransedyktig. Vi bygger en gta til 1600 -65, og det er ikke noe hyggelig budsjett, og masse spezi- deler. Når det er sagt - så er det svært få av oss som kjører for å vinne :wink:

Uten Alfaer mangler vi noe i historisk racing!
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

Kurtan
Grease monkey
Posts: 7
Joined: 08 Oct 2011, 20:53

Post by Kurtan » 16 Oct 2011, 18:27

Nå har jeg gjort en avtale om kjøp av en Alfa 1300 GTJ 1971 modell i Sverige. Slik jeg forstå kan den da stille i klassen 1300 -71. Men jeg har satt meg litt inn i import av bil i dag og fått noe å tenke på hvis jeg forstår det riktig. Det er andre regler for biler før 1971 som tilsier at noe ombygde biler går bra. Biler registrert etter 1971 fikk strengere regler og bilen må være original. Mitt problem er at bilen er å anse som et prosjekt og jeg er lite lysten på å sette den i original stand for så å bygge den om til racing. Noen som kjenner dette, håper jeg tar feil da jeg gjerne vil kjøpe denne.

En GTA hadde vært tingen, men jeg er fortsatt gift og håper på å forbli dette :wink:

Lars
Grease monkey
Posts: 4
Joined: 31 Aug 2011, 21:45

Post by Lars » 16 Oct 2011, 22:40

Kurtan wrote:Biler registrert etter 1971 fikk strengere regler og bilen må være original. Mitt problem er at bilen er å anse som et prosjekt og jeg er lite lysten på å sette den i original stand for så å bygge den om til racing. Noen som kjenner dette, håper jeg tar feil da jeg gjerne vil kjøpe denne.
Disse reglene er bare relevante om du har planer om å registrere bilen for å kjøre på offentlig veg. Alle slags biler kan importeres så lenge du melder fra på grensen og betaler mva.

User avatar
Marius
Polesitter
Posts: 243
Joined: 22 Mar 2004, 17:21
Location: haslum

Post by Marius » 20 Oct 2011, 16:00

Kanskje litt farget, men MGB gikk i både rally og racing, og de samme individene ble brukt av fabrikken. F. Eks 7 DBL ( UK reg nr) gikk Sebring 12 timers og Rally Monte-Carlo med bare et par måneders mellomrom.
Lett å få deler for en relativt billig penge osv....
Marius Heggstad MGB68

Kurtan
Grease monkey
Posts: 7
Joined: 08 Oct 2011, 20:53

Post by Kurtan » 28 Jul 2012, 16:13

Har ikke gitt opp enda :D Men måtte gi opp Alfa da den var registrert i 76 osv osv. (Jeg vil gjerne ha en bil med skilt) Dessverre har jeg ikke funnet noen ny Alfa 1300 Junior i god bruksstand, men har sett litt på Lancia 1300 S. (Har kontaktet han som selger ferdig hs bil i Danmark) Jeg har ingen ambisjoner om å vinne, er for dårlig sjåfør. Men det hadde vært gøy å ha en bil som har potensiale til å holde følge i sin klasse. Er ikke sikker på hva en kan få ut av disse motorene, men originalt er det vel ca 90 hk hvor en kanskje kan få ut en 110-120 hk uten for stor kostnader. Hva kjører de beste bilene i klassen -71 1300 ccm med? En MGB er absolutt en bil jeg liker, men da stiller man jo i en klasse uten volumbegrensinger hvis jeg forstår det riktig. Da er vel det dyrt og vanskelig å få en rask bil? Men den står på lista.

Post Reply