Ole Doc's New Year Quiz

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Post Reply
User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Ole Doc's New Year Quiz

Post by Impracing » 28 Dec 2011, 21:36

Siden jeg fortsatt plages av gå-på humør og en positiv innstilling til livet og hverdagen etter at mitt HTP gikk i orden, har jeg satt sammen en liten nyttårs-quiz. Noe for gamle gubbær, fershure...men endel av spørsmålene har vært diskutert på dette Forumet, for dem med minnepinne som ikke er vasstrukket av juleøl og akevitt ennå...

Ok, here goes. Har delt det opp i grupper:

NORDISKE TEMA:

1) Leif Fr Koxvold er kjent for å ha hatt den første Cortina Lotus på banen her hjemme. Hvilken bil kjørte han løp med før han fikk sin Cortina?
2) Hvem var Persbergar'n?
3) Han var kjent som Gnomen, men hva var navnet? Og hvor kom klengenavnet fra?
4) Edward Gjølbergs "Masse-rart-i" var bygd på mekaniske deler fra en annen norskbygd spesialbil. Hva het den? Og hva er relevansen til en tradisjonell norsk julemiddag?
5) Egil Moreite vraket en bil i Kanonloppet på Karskoga i 1969. Hva slags bil var det?
6) Hvem skrev spalten "Slik je' ser det" i Norsk Motor Nytt på syttitallet?
7) Hvem var mannen bak Hjelpis Motor Stall?

SPORTSBIL TEMA

1) Porsche monterte en gasstrykksmåler i cockpiten på sin 917. Hva målte den?
2) Hvilket Le Mans-løp ble avgjort så å si på målstreken, etter racing i 24 timer?
3) Hvilket merke tok 1-2-3-4 og 6 plassen i Le Mans, og hvilket år var det?
4) Jochen Rindt var kjent som kongen av Formel 2, og den eneste posthume verdensmester. men han vant også Le Mans - sammen med hvem?

FORMEL EN TEMA

1) Hva var unikt med Hollands GP 1961?
2) Brabhams formelbiler hadde typebetegnelsen BT og så et tall. Hva stod T'en for? Hva var det opprinnelige navnet, og hvorfor ble det byttet til Brabham?
3 Navngi følgende F1-personligheter: a) El Chueco, b) Lole, c) Le Petoulet, d) Chunky, d) Mike The Bike, e) Mad Ronald.
4) Verdensmesteren i F1 1958 hadden en god venn, som han kalte "mon ami mate". Hva var vennens navn? Hvilken rolle spilte han i kampen om VM 1956?

STANDARDBIL TEMA
1)XOO 349F var en berømt Ford Escort. Hvem preparerte bilen? Hva var betydningen av registreringsnumre som hadde -OO og så et tresifret tall?
Hvem kjørte bilen, og hvilken motor hadde den i Gr 5-form?
2) En Sunbeam Imp vant BTCC tre år på rad. Hva het sjåføren?
3) Samme mann som kjørte Escorten fra spm 1, byttet merke i 1973. Hvilken bil kjørte han da i BTCC?
4) Fortsatt i BTCC, i 1973 inntraff en kjempesmell på Silverstone. Hvilke kjørere var involvert? Og hva er "the connection" med HRN fra 2010?
5) Jochen Rindt kjørte også standardbil samme år som han vant Le Mans.
For hvilket team kjørte han?

BONUSSPØRSMÅL:
Rindts partner ved Le Mans-seieren var født hvor? Han var kjent for å ha en spesiell egenskap. Hvilken? Noen år før, var han involvert i en voldsom duell om ledelsen i et løp på Spa, der konkurrenten omkom i en ulykke. Konkurrenten var skotte, som kjørte få løp utenfor Storbritannia.
Hva var spesielt med ham?

Alle svar sendes i anonym konvolutt, sammen med tusen kr i umerkede hundrelapper, til bygningsformaet "Bodgit, Chargit and Leggit Ltd."
Poste Restante Strømstad, EU
Doc

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 29 Dec 2011, 11:33

Dæven! *uten Google-juksing*

Umm....
Nordisk
6) Tore H Bratlie? Husker bare en kar med hockeysveis.

Sportsbil:
1) For å sjekke at ramma ikke hadde sprukket (rørene var trykksatt med gass)

F1:
2) Ron Tauranac? Ron ville ikke være med? :)
3) b) Carlos Reutemann d) Mike Hailwood

Standard:
1) Alan Mann? Frank Gardner. Um...
2) Too easy :wink:
3) Chevy Camaro

Har noe å gå på kjenner jeg....
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

øyvind andersen
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 24 Apr 2010, 10:07
Location: Vrådal

Post by øyvind andersen » 30 Dec 2011, 13:09

Nordisk Tema
5. det mener jeg og huske var en Cortina Lotus
6. Jan Hjelpis Hjelpdal tror jeg han het, Hermann Dalbakk var vel også inne i bilde der.

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 30 Dec 2011, 14:49

Dette var jo rene påskenøttene!!

Fra toppen av mitt hode.... uten Google hjelp e.l;

Nordisk:
1) Dette har du fortalt meg... PV? Fiat? Cortina GT?
2) Perbergar'n = en svenske? :)


Sportsbil:
1) som Birger nevnte... rør-ramma som var laget av alu.

2) Tricky spørsmål.. kan være Ford GT40 i 1966 etter at Henry Ford prøvde å få til dødt løp ved å la 1. 2. og 3. mann krysse mållinja "samtidig"... ACO erklærte dog Bruce. McLaren og Chris Amon for vinnere da de hadde startet lenger bak på gridden og derfor kjørt en lenger distanse i løpet... (Var det forresten de som kryssa linja først?)

eller

Jacky Ickx sin seier i '69, da mannen etter å ha protestert mot den farlige" Le Mans starten" (alle førerene løper over banen og kaster seg inn i bilene uten tid til hverken belter eller sikker take-off) ved å gå rolig over banen og sette seg i bilen - som siste mann - og tar seg tid til å få på bilbelte før han kjører av gårde... Etter en heftig duell med Hans Hermann i Porsche den siste timen eller så - så krysse Ickx i JW GT40 målinja 20-30 meter foran Hermann

3) Porsche 956/962 var bilen men husker ikke om året var '85 eller '86..

4) Må ha vært en Ford eller Ferrari... men med hvem.. Phil Hill?

Formel:

1. Første gang det ble arr.?

3. Her var det mye rart... El Chuco = Emerson Fittipaldi?, Le Petoulet må vel være en liten franskmann... :)

4. Herren var vel Pete Collins... I '56 så kjørte han på team med Fangio som "brøt" løpet på Nurburgring med mekaniske problemer, da kjørte Collins inn i depoet og ga sin bil (og seieren?) til Fangio slik at han kunne fullføre løpet og dermed vinne VM.


Standard bil:

1. Bilen var vel Alan Mann preppet... har ikke peil på reg-nr. men motoren var vel en Ford FVA - Cosworths F2 motor...
2. Bill McGovern i George Bevan-prepped Imp

3. Må vel være Frank Gardner og Camaro som Birger skirver..

4. Spør Mads :) De involverte var iallefrall Dave Matthews i Linderick Finance sponset grønn Broadspeed Capri og en svært uheldig kær i Mini... Capri'n ble totalvark og en eller to av disse gutta mista vel livet?

5. Alfa Rome GTA? Må isf. da være '65 han vant Le Mans (og da var det vel Ferrari)

Bonus; Var dette et GP-løp?
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 30 Dec 2011, 15:02

Se der, mye bra, gutta! Full svarliste 1 januar...men litt hjelp along the way:

"Mad Ronald" hadde en hjelm som var gul og blå...andre merker enn Porsche har gjort storeslem på Le Mans, særlig på femtitallet...og bonus-løpet på Spa var ikke et Formel 1-løp (selv om mange F1-stjerner deltok).

Hehe, moro å se at det ikke bare er "Vi over 60" som har kunnskaper om sportens historie, well done so far!
Doc

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 30 Dec 2011, 15:24

Kan Ronald være Gunner Nilsson da? Ronnie hadde vel mørk blå hjelm med gul 'peak'?


Hmm.. femtitalle ja... da er dem vel sikker grønne og, tenker jeg :)
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 30 Dec 2011, 21:02

Sandman wrote:Kan Ronald være Gunner Nilsson da? Ronnie hadde vel mørk blå hjelm med gul 'peak'?


Hmm.. femtitalle ja... da er dem vel sikker grønne og, tenker jeg :)
Grønt...,jamen hva er galt med blåfarge? "Flag Blue metallic", for å være mer presis...og med hvite tverrstriper i tråd med militære grader. Skotter kan mer enn å fly rundt med skjørt, og destillere brennevin for guder :lol:
Doc

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 02 Jan 2012, 13:28

Nei, her var det mye stas...!!! Chunky må vel være ACBC, og så skal jeg kose meg med resten i kveld..... :D

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 02 Jan 2012, 13:35

Dag-Henning Nielsen wrote:Nei, her var det mye stas...!!! Chunky må vel være ACBC, og så skal jeg kose meg med resten i kveld..... :D
OK, da blir det litt ekstra respitt-tid formedelst kveldskosen din! Og jada, Chunky var innertier, det.

Bonusspørsmål Mk II: Hvem var den første Formel 1- seierherren som fikk sparken av Colin Chapman?
Doc

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 02 Jan 2012, 16:21

- hm...den første F1 seierherren som fikk sparken må vel være gamle Graham..?? - nei, kanskje Innes Ireland ?? :D

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: Ole Doc's New Year Quiz

Post by Impracing » 05 Jan 2012, 22:26

Impracing wrote:Siden jeg fortsatt plages av gå-på humør og en positiv innstilling til livet og hverdagen etter at mitt HTP gikk i orden, har jeg satt sammen en liten nyttårs-quiz. Noe for gamle gubbær, fershure...men endel av spørsmålene har vært diskutert på dette Forumet, for dem med minnepinne som ikke er vasstrukket av juleøl og akevitt ennå...

Ok, here goes. Har delt det opp i grupper:

NORDISKE TEMA:

1) Leif Fr Koxvold er kjent for å ha hatt den første Cortina Lotus på banen her hjemme. Hvilken bil kjørte han løp med før han fikk sin Cortina?
2) Hvem var Persbergar'n?
3) Han var kjent som Gnomen, men hva var navnet? Og hvor kom klengenavnet fra?
4) Edward Gjølbergs "Masse-rart-i" var bygd på mekaniske deler fra en annen norskbygd spesialbil. Hva het den? Og hva er relevansen til en tradisjonell norsk julemiddag?
5) Egil Moreite vraket en bil i Kanonloppet på Karskoga i 1969. Hva slags bil var det?
6) Hvem skrev spalten "Slik je' ser det" i Norsk Motor Nytt på syttitallet?
7) Hvem var mannen bak Hjelpis Motor Stall?

SPORTSBIL TEMA

1) Porsche monterte en gasstrykksmåler i cockpiten på sin 917. Hva målte den?
2) Hvilket Le Mans-løp ble avgjort så å si på målstreken, etter racing i 24 timer?
3) Hvilket merke tok 1-2-3-4 og 6 plassen i Le Mans, og hvilket år var det?
4) Jochen Rindt var kjent som kongen av Formel 2, og den eneste posthume verdensmester. men han vant også Le Mans - sammen med hvem?

FORMEL EN TEMA

1) Hva var unikt med Hollands GP 1961?
2) Brabhams formelbiler hadde typebetegnelsen BT og så et tall. Hva stod T'en for? Hva var det opprinnelige navnet, og hvorfor ble det byttet til Brabham?
3 Navngi følgende F1-personligheter: a) El Chueco, b) Lole, c) Le Petoulet, d) Chunky, d) Mike The Bike, e) Mad Ronald.
4) Verdensmesteren i F1 1958 hadden en god venn, som han kalte "mon ami mate". Hva var vennens navn? Hvilken rolle spilte han i kampen om VM 1956?

STANDARDBIL TEMA
1)XOO 349F var en berømt Ford Escort. Hvem preparerte bilen? Hva var betydningen av registreringsnumre som hadde -OO og så et tresifret tall?
Hvem kjørte bilen, og hvilken motor hadde den i Gr 5-form?
2) En Sunbeam Imp vant BTCC tre år på rad. Hva het sjåføren?
3) Samme mann som kjørte Escorten fra spm 1, byttet merke i 1973. Hvilken bil kjørte han da i BTCC?
4) Fortsatt i BTCC, i 1973 inntraff en kjempesmell på Silverstone. Hvilke kjørere var involvert? Og hva er "the connection" med HRN fra 2010?
5) Jochen Rindt kjørte også standardbil samme år som han vant Le Mans.
For hvilket team kjørte han?

BONUSSPØRSMÅL:
Rindts partner ved Le Mans-seieren var født hvor? Han var kjent for å ha en spesiell egenskap. Hvilken? Noen år før, var han involvert i en voldsom duell om ledelsen i et løp på Spa, der konkurrenten omkom i en ulykke. Konkurrenten var skotte, som kjørte få løp utenfor Storbritannia.
Hva var spesielt med ham?

Alle svar sendes i anonym konvolutt, sammen med tusen kr i umerkede hundrelapper, til bygningsformaet "Bodgit, Chargit and Leggit Ltd."
Poste Restante Strømstad, EU

Riiight...for alle dere som har tygget negler i påvente av svarene:

Nordisk
1) Cooper Monaco (2-liters Coventry Climax...skulle ikke den ha blitt i Norge?)
2) Gunnar "Persbergar'n" Carlsson, racerkjører med bravur på 50-tallet, slåss med Moss (rim ;o)) i store hårete racersportsvogner, Ferrari og Maserati.
3)"Gnomen" var døpt Werner Lorenzen, samtidig MC-helt med Basse Hveem, Samsing & Co. Da han møtte Basse første gang, trillet han på en tråsykkel som han hadde bygget om til motordrift, med en fransk Gnome-motor. Ingen husket navnet, han var bare "han gutten med Gnome'n!"
4) Gjølbergvogna bygget på mekanikken fra en annen Ford Special, som lød navnet " Non Plus Ultra". En populær akevitt...som jo er relevant for noske julemiddager.
5) Det var en Ford Cortina TC Mk II, av farge mursteinsrød
6) Tore H Bratlie
7) Jan Hjelpdahl, NSU-trimmer

Sportsbiler
1) 917 hadde en rørramme av sveisede aluminiumsrør, som lett slo sprekker. Ramma var gassfylt...og når den sprakk, falt trykket til 0. Og da skulle man kjøre langsomt til depotet, og parkere.
2) Lurespørsmål, men Ed fikk begge muligheter: Ickx/Oliver GT40 vant over Porsche 907 i 1969, men noen få tiltalls meter. Men i 1966 prøvde Ford å lage et "dead-heat" mellom sine GT40MkII, der Amon/McLaren ble tildelt førsteplassen.
3)Jaguar D-type, og året var 1957
4)Le Mans 1965, Ferrari 250LM, Rindt sammen med Masten Gregory. Fra Kansas, USA.

Formel En
1) Hollands GP 1961 ble gjennomført uten et eneste depotstopp, og alle deltagere fullførte uten større problemer. Ikke skjedd verken før eller etter.
2) T står for Tauranac, Brabhams ingeniør-kompis. Firmaet het MRD, for Motor Racing Developments, og den første bilen het MRD. Inntil et lyst hode fant ut at i Frankrike ville den da få navnet "Merde"!
3 Den hjulbente, El Chueco, var Fangio. Lole var Carlos Reutemann, Le Petoulet ("Hønsemøkk") var Maurice Trintignant, som gjemte racerbilen i en hønsehus-kjeller under okkupasjonen av Frankrike. Chunky var Colin Chapman. Mike the Bike var Mike Hailwood, som gave Ronnie Peterson kjælenavnet "Mad Ronald".
4) Verdensmester Mike Hawthorn hadde en bestevenn, som het Peter Collins. Collins overgav sin Lancia-Ferrari til lagkameraten Fangio, som hadde brutt løpet...slik at Fangio tok tittelen i 1956. Mesterskapet ville ellers ha gått til Collins...

Standardbiler
1) Escorten var preparert av Alan Mann, kjørt av (en av mine riktige helter!) Frank Gardner, og hadde FVA motor, Cosworths fireventilers 1,6 liters forløper til BDA. Og alle biler som Ford i Dagenham reistrerte "på firmaet" på den tiden, hadde -OO i skiltene sine (Jeg håpet i det lengste på en Escort med skiltet BOO...)
2) Impkjøreren het, som Ed og Biger visste godt, Bill McGovern
3) Frank Gardner sadlet om til Chevrolet Camaro, sponset av Castol og SCA Freight, i 1973
4) Kjempesmellen på Silverstone, i standardvognløpet ifm British GP, oppstod da Gavin Booth i en 1-liter Cooper S skulle varves av ledende Dave Matthews i Broadspeed Capri, og Dave Brodie i Escort BRG
Alle tre ble alvorlig skadet, og Booth døde noen år senere uten å ha blitt skikkelig restituert. Relevansen for HRN er naturligvis at det har blitt bygget en grønn replica Broadspeed Capri, som nå bor i Bærum. (Originalen rakk aldri å få GAA-motor, før den ble skrotet på Silverstone)

Bonus: Rindts partner var Kansas-fødte Masten Gregory, som var kjent for å kunne hoppe ut av racersportsvogner øyeblikket før det smalt...og som med sikkerhet reddet livet på det, et par ganger, minst.
Han vant sportsvognsløpet på Spa i mai 1958, i en Ecosse Lister-Jaguar.
Han duellerte om ledelsen med skotten Archie Scott-Brown, som døde av brannskadene han fikk da hans fabrikks-Lister-Jaguar dro av banen like før La Source. Bilen var neeesten tilbake under kontroll, i et uventet regnskyll, da hø forhjul ble flekket av ved å treffe en kilometer-markør i sten, som stod bare etpar meter fra banekanten. Fra da av var det kjørt, bilen slo rundt og tok fyr, og datidens medisinske behandling kunne ikke hjelpe lille Scott-Brown, som døde dagen etter av omfattende brannskader.
Det spesielle med S-B var at han var født med vesentlige misdannelser, hadde bare en stump med etpar fingre i stedet for hø arm og hånd, og to korte og misdannede ben. Man han hadde an vanvittig balanse, og var en mester i å danse en Lister-Jaguar rundt banene i høy fart.
Pga at han var funksjonshemmet, var det vanskelig å få lisens til å kjøre løp utenfor Storbritannia, og etter mye om og men hadde han masse å bevise den mai-dagen i Belgia...
Doc

Post Reply