Reisebrev fra Donington Historic Festival

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Post Reply
User avatar
LKE
Champion!
Posts: 640
Joined: 25 Mar 2004, 00:11
Location: Stabekk

Reisebrev fra Donington Historic Festival

Post by LKE » 09 May 2012, 13:51

Image

England er et land der motorsport er sosialt akseptert og sågar omgitt av en aura av kultur, gentlemanship og har en lang historie å fortelle.

Gjennom de siste år har vi hatt gleden av å besøke diverse racerbaner og drømmen om endelig å få kjørt race der har vi diskutert gjentatte ganger.
Etter lettere trykk fra Arne, John, Viggo og Martin siste årene tok Edwin opp hansken i vinter og initierte et roadshow til UK med utvalgte race som kunne passe for oss.

Bil, mekaniker, transport, påmeldinger, internasjonale lisenser, legesjekk, førerkort, budsjett og andre trivialiteter rundt et slikt roadshow ble diskutert gjennom vinteren og vi spikret noen datoer litt «løst».

Den første datoen kom som vanlig plutselig opp i kalenderen, og vi fikk hast med å preparere redskap, erverve trekkvogn, fremskaffe dekk, verktøy, reservemotor og annet.
Ikke alt gikk etter planen, og det kan kort nevnes at Sir Edwin ikke hadde førerkort – noe som bla resulterte i febrilske besøk på trafikkstasjonen dagen før avreise, kreative løsninger rundt leiebil. Nye briller, fargeblindhet var andre utfall.

Edwin hadde ikke sovet noe særlig siste uken da han dukket opp på Stabekk kl 0430 på avreisedagen. Etter henting av førstemekaniker Ekorness Sr, gikk ferden ned via Larvik/Hirtshals til Esbjerg/Harwich.
Kort pitstop for å hente tiltrengte spareparts hos Minispares i Potters Bar, London, før vi marsjet i god fart opp til Donington Park.

Vi ankom fredag kveld. John Haugland sto klar til å gå banen med oss. Vi fikk en meget informativ og etterlengtet gjennomgang av John. Han «eier» jo denne banen og hans kunnskap dannet grunnlaget da vi skulle rett på en halvtimes kvalifisering - uten å kjenne banen annet enn denne runden til fots.....

Det var 34 biler i heatet, 4 Mini’s, 5 BMW 1800, 7 Alfa Romeo GTA og hele 18 (!) Lotus Cortina’s.

Viggo Lund og Martin Strømmen hadde mange gode råd som vi forsøkte å memorere.
Vi hadde som hovedmål å fullføre med hel bil, så vi var litt «snille» med redskapen og trafikken.
Havnet som bil nummer 28 totalt og 3 i klassen, noe som vi var greit fornøyd med.

Racet var senere samme dag. Dette var et timesløp med førerbytte. På line-up fikk vi anledning til å trene 5-6 ganger på dette med en mann inn hver dør og en sjåfør som hadde mer enn nok med å holde inn maven for å muliggjøre rask stropping :wink:

Løpet gikk veldig bra og vi hadde mange fine fighter på en fantastisk bane. Stor høydeforskjell gjorde at vi kunne kjøre fort nedover, men de motorsterke vognene hadde et forsprang ved klatring opp og på langstrekkene.
Første gang vi har hatt full spiker, 7.200 rpm, i høyeste gir - og med såpass drift at vi byttet grep på rattet for å komme rundt svingen i nedoverbakke med Cooper’n. Adrenalin-kicker uten like!

Kort fortalt endte vi på 18’de plass totalt med hel bil og hele kropper. Ikke alle var så heldige.
Bilen ble gjennomgått dagen etter og vi er klare for neste race; GP banen på Brands Hatch - i pinsen.

Takk til John, Arne, Viggo, Martin og Yngvar for en flott opplevelse med mye god mat, hyggelig hotell, motorprat og flott samvær.

Mvh
Edwin Solheim og Lars Kristian Ekorness

Image
Image
Image
Image
Image
Last edited by LKE on 09 May 2012, 15:40, edited 1 time in total.
Lars Kristian Ekorness
406 03 083

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 09 May 2012, 14:18

Video ifra racet her:

http://youtu.be/Mjt2KaRMu14

(Vi er i den bakre delen av feltet :-)

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Rochstad Auto Sport
Race Engineer
Posts: 24
Joined: 18 Mar 2005, 14:01
Location: Asker/Singapore

Post by Rochstad Auto Sport » 11 May 2012, 11:33

Flott reisebrev med fine bilder

Morro at vi kan "reise flagget" i det store utland.

Hilsen
Lasse
Lasse Rochstad

Post Reply