gruppe B

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Post Reply
GeirO
Race Engineer
Posts: 30
Joined: 26 Nov 2009, 12:58

gruppe B

Post by GeirO » 30 Jul 2012, 12:09

Hei.

På FIA's lister så står det en interessant bil med inndeling i gruppe 3 og B.
Er gruppe B rally?
Og står kolonnen med tekst Ext for eksteriør? (Siste tallene 6 og 4 ovenfor hverandre.)



3075 3 Porsche 924 1984 01.01.1977 D 6
3075 B Porsche 924 1984 01.01.1977 D 4


Geir

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: gruppe B

Post by Impracing » 30 Jul 2012, 17:01

GeirO wrote:Hei.

På FIA's lister så står det en interessant bil med inndeling i gruppe 3 og B.
Er gruppe B rally?
Og står kolonnen med tekst Ext for eksteriør? (Siste tallene 6 og 4 ovenfor hverandre.)



3075 3 Porsche 924 1984 01.01.1977 D 6
3075 B Porsche 924 1984 01.01.1977 D 4


Geir
Gruppe B var FIAs nyeste påfunn fra 1982, Gr A (standardvogner), gr B (råskinn sportsvogner) og Gr C (Racersportsvogner)
Av biler som det ble konkurerrt med i Gr B, var Lancia, Ford RS200, Porsche 959, Peugeot 205 Turbo, Metro 6R4, Audi Quattro Sport etc. Komplette råskinn mao. Porsche 959 gikk på Le Mans et år, men dette var for det meste biler som var myntet på rallykjøring.
Doc

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 30 Jul 2012, 17:27

Geri,

Ext. står for 'Extentions'. Mao. antall tilleggshomologering som er gjort utover det som ble homologert første gangen da bilen ble homologert.

Husk at det kun er tillegg som er homologert innenfor den aktuelle tidsperioden (F,G,H etc) som gjelder.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

GeirO
Race Engineer
Posts: 30
Joined: 26 Nov 2009, 12:58

Post by GeirO » 31 Jul 2012, 06:21

Takk for svar :)
Skal se om jeg finner papirene.
En 924 har vel særdeles dårlige odds mot den b-gruppen. Ikke akkurat noen værsting.

User avatar
Lars P
Race Engineer
Posts: 25
Joined: 18 Jan 2009, 21:53
Location: Jessheim

Post by Lars P » 31 Jul 2012, 18:09

Joda Geir, 924 kan nok vere en versting i periode I (76-81),denne kan også kjøres med turbo tror jeg.
Du møter ingen Gruppe B biler, stå på og bygg!!!!

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 01 Aug 2012, 10:13

Image

?
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

GeirO
Race Engineer
Posts: 30
Joined: 26 Nov 2009, 12:58

Post by GeirO » 11 Aug 2012, 22:23

Mener jeg så at turbo utgaven også er homologert, men rundt 160hk og 900kg er god nok underholding og starte med.
Relativt billig og driftsikkert også.

En GTR er vel rask, men ikke så veldig rimelig :)

User avatar
RS 1800
Class winner!
Posts: 329
Joined: 20 Feb 2005, 15:50
Location: Ringerike
Contact:

Post by RS 1800 » 12 Aug 2012, 13:05

Som rallybil står det følgende listet i boka "Rothmans Rallying 4" ;

Porsche 924 GTS, Gruppe 4, homologert 1/4/1981, nummer 672

4 sylindret, 1984/2777 ccm, innsprøytning, turbo 250 hk, 8 ventiler, ventilerte bremser foran/bak, våtsump, 960 kg m.m

Faller utenfor den da kanskje..?!
Jørn M. Hanssen

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 09 Sep 2012, 09:56

Var det ikke forresten en 959 i Porsche-cupen i fjor eller året før?

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 09 Sep 2012, 22:10

Vegard wrote:Var det ikke forresten en 959 i Porsche-cupen i fjor eller året før?
Tror det var en klone/bastard.
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

persøvik
Grease monkey
Posts: 1
Joined: 20 Sep 2012, 23:07
Location: Øvre Årdal

Post by persøvik » 21 Sep 2012, 00:36

GeirO wrote:Mener jeg så at turbo utgaven også er homologert, men rundt 160hk og 900kg er god nok underholding og starte med.
Relativt billig og driftsikkert også.

En GTR er vel rask, men ikke så veldig rimelig :)
Fant du ut noe mer om 924? Bygger du?
Har grublet litt på hva som kan være en grei bil å bygge opp, og da er vel straks en 924 noe av det som er mest tilgjengelig til en rimelig penge, men jeg har ikke peil på historisk racing, og hva som kreves av hverken originalbilen eller selve bygget.

Per G. Søvik

User avatar
RS 1800
Class winner!
Posts: 329
Joined: 20 Feb 2005, 15:50
Location: Ringerike
Contact:

Post by RS 1800 » 31 Oct 2012, 11:13

Porsche 924, challengebil:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=37927948

Finn kode:

37927948
Jørn M. Hanssen

GeirO
Race Engineer
Posts: 30
Joined: 26 Nov 2009, 12:58

Post by GeirO » 09 Nov 2012, 13:20

persøvik wrote:
GeirO wrote:Mener jeg så at turbo utgaven også er homologert, men rundt 160hk og 900kg er god nok underholding og starte med.
Relativt billig og driftsikkert også.

En GTR er vel rask, men ikke så veldig rimelig :)
Fant du ut noe mer om 924? Bygger du?
Har grublet litt på hva som kan være en grei bil å bygge opp, og da er vel straks en 924 noe av det som er mest tilgjengelig til en rimelig penge, men jeg har ikke peil på historisk racing, og hva som kreves av hverken originalbilen eller selve bygget.

Per G. Søvik
Hei Per.
Jeg vurderer fortsatt en 924, og jeg tror ikke bygget er spesielt komplisert. Jeg antar at den kan lettes til homologert vekt, eventuellt med plastikkdeler. Og at den kan trimmes med kam, komp og matesystem. Samt forsterkes i karosseriet, og at du kan velge fritt i hvor stivt du vil ha understell med konvensionelle dempere, fjærer og torsjonsstaver. 15' felg og dot dekk. Og naturligvis alt av sikkerhetsrelaterne ting.
Definitivt tilgjenngelig, rimelig, lettkjørt og robust!


Det hadde jo vært inspirerende om du også lagde en, så si i fra om du vil forske videre på saken :D

Geir

Post Reply