gruppe B
gruppe B
Hei.
På FIA's lister så står det en interessant bil med inndeling i gruppe 3 og B.
Er gruppe B rally?
Og står kolonnen med tekst Ext for eksteriør? (Siste tallene 6 og 4 ovenfor hverandre.)
3075 3 Porsche 924 1984 01.01.1977 D 6
3075 B Porsche 924 1984 01.01.1977 D 4
Geir
På FIA's lister så står det en interessant bil med inndeling i gruppe 3 og B.
Er gruppe B rally?
Og står kolonnen med tekst Ext for eksteriør? (Siste tallene 6 og 4 ovenfor hverandre.)
3075 3 Porsche 924 1984 01.01.1977 D 6
3075 B Porsche 924 1984 01.01.1977 D 4
Geir
Re: gruppe B
Gruppe B var FIAs nyeste påfunn fra 1982, Gr A (standardvogner), gr B (råskinn sportsvogner) og Gr C (Racersportsvogner)GeirO wrote:Hei.
På FIA's lister så står det en interessant bil med inndeling i gruppe 3 og B.
Er gruppe B rally?
Og står kolonnen med tekst Ext for eksteriør? (Siste tallene 6 og 4 ovenfor hverandre.)
3075 3 Porsche 924 1984 01.01.1977 D 6
3075 B Porsche 924 1984 01.01.1977 D 4
Geir
Av biler som det ble konkurerrt med i Gr B, var Lancia, Ford RS200, Porsche 959, Peugeot 205 Turbo, Metro 6R4, Audi Quattro Sport etc. Komplette råskinn mao. Porsche 959 gikk på Le Mans et år, men dette var for det meste biler som var myntet på rallykjøring.
Doc
Geri,
Ext. står for 'Extentions'. Mao. antall tilleggshomologering som er gjort utover det som ble homologert første gangen da bilen ble homologert.
Husk at det kun er tillegg som er homologert innenfor den aktuelle tidsperioden (F,G,H etc) som gjelder.
Ext. står for 'Extentions'. Mao. antall tilleggshomologering som er gjort utover det som ble homologert første gangen da bilen ble homologert.
Husk at det kun er tillegg som er homologert innenfor den aktuelle tidsperioden (F,G,H etc) som gjelder.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
Fant du ut noe mer om 924? Bygger du?GeirO wrote:Mener jeg så at turbo utgaven også er homologert, men rundt 160hk og 900kg er god nok underholding og starte med.
Relativt billig og driftsikkert også.
En GTR er vel rask, men ikke så veldig rimelig
Har grublet litt på hva som kan være en grei bil å bygge opp, og da er vel straks en 924 noe av det som er mest tilgjengelig til en rimelig penge, men jeg har ikke peil på historisk racing, og hva som kreves av hverken originalbilen eller selve bygget.
Per G. Søvik
Porsche 924, challengebil:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=37927948
Finn kode:
37927948
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=37927948
Finn kode:
37927948
Jørn M. Hanssen
Hei Per.persøvik wrote:Fant du ut noe mer om 924? Bygger du?GeirO wrote:Mener jeg så at turbo utgaven også er homologert, men rundt 160hk og 900kg er god nok underholding og starte med.
Relativt billig og driftsikkert også.
En GTR er vel rask, men ikke så veldig rimelig
Har grublet litt på hva som kan være en grei bil å bygge opp, og da er vel straks en 924 noe av det som er mest tilgjengelig til en rimelig penge, men jeg har ikke peil på historisk racing, og hva som kreves av hverken originalbilen eller selve bygget.
Per G. Søvik
Jeg vurderer fortsatt en 924, og jeg tror ikke bygget er spesielt komplisert. Jeg antar at den kan lettes til homologert vekt, eventuellt med plastikkdeler. Og at den kan trimmes med kam, komp og matesystem. Samt forsterkes i karosseriet, og at du kan velge fritt i hvor stivt du vil ha understell med konvensionelle dempere, fjærer og torsjonsstaver. 15' felg og dot dekk. Og naturligvis alt av sikkerhetsrelaterne ting.
Definitivt tilgjenngelig, rimelig, lettkjørt og robust!
Det hadde jo vært inspirerende om du også lagde en, så si i fra om du vil forske videre på saken
Geir