Forslag til regelendringer i historisk racing for 2013
- Holm Jacob Matheson
- Class winner!
- Posts: 270
- Joined: 08 Jun 2004, 08:10
- Location: Høvik
- Contact:
Forslag til regelendringer i historisk racing for 2013
1. september var fristen for å fremme forslag til NBF vedr regelendringer i racing for 2013.
Historisk Racing Norge sendte inn følgende ønsker om endringer i reglementet i historisk racing for 2013:'
Innføre en ny klasse i periode G, 1300 til 1600cc.
Begrunnelse:
Historisk Racing har også i 2012 hatt en fin utvikling med flere nye førere/biler. Totalt har så langt 42 førere tatt poeng i klasse 7 og 8, henholdsvis 22 og 20 førere. Vi ser potensiale i å få flere biler på banen i 2013 ved å innføre volumklassen 1300 til 1600 i periode G.
Stryke et løp.
Begrunnelse:
Historisk Racing består av mange førere som har debutert i voksen alder. «Nå skal det kjøres alt» er ikke representativt for denne gruppen. Det er et ønske fra mange førere om å kunne stryke et av løpene, dvs 4 av 5 helger teller i sammendraget.
Videre vil vi presisere at vi i fremtiden unngår at klasse 7 og 8 kjøres sammen i kvalifisering slik tilfellet var på Vålerbanen 18. og 19. august. Med 30 biler på banen samtidig med et stort spenn i fartspotensiale, var dette direkte en sikkerhetsrisiko!
Holm Jacob Matheson
På vegne av styret i HRN
Historisk Racing Norge sendte inn følgende ønsker om endringer i reglementet i historisk racing for 2013:'
Innføre en ny klasse i periode G, 1300 til 1600cc.
Begrunnelse:
Historisk Racing har også i 2012 hatt en fin utvikling med flere nye førere/biler. Totalt har så langt 42 førere tatt poeng i klasse 7 og 8, henholdsvis 22 og 20 førere. Vi ser potensiale i å få flere biler på banen i 2013 ved å innføre volumklassen 1300 til 1600 i periode G.
Stryke et løp.
Begrunnelse:
Historisk Racing består av mange førere som har debutert i voksen alder. «Nå skal det kjøres alt» er ikke representativt for denne gruppen. Det er et ønske fra mange førere om å kunne stryke et av løpene, dvs 4 av 5 helger teller i sammendraget.
Videre vil vi presisere at vi i fremtiden unngår at klasse 7 og 8 kjøres sammen i kvalifisering slik tilfellet var på Vålerbanen 18. og 19. august. Med 30 biler på banen samtidig med et stort spenn i fartspotensiale, var dette direkte en sikkerhetsrisiko!
Holm Jacob Matheson
På vegne av styret i HRN
Fordkjører
Lol! Ok da - forbud mot oljelekkasjer første 4 runder må inn!Tusen takk for at du skylder på akkurat det Birger
Last edited by bk on 11 Sep 2012, 13:18, edited 2 times in total.
Atle: Eller man kan bli torpedert/ranet/gift under første løp, skru og banke karosseri m.fl. som en helt til neste racehelg, og fortsatt ha mulighet til å vinne...
Jeg tror nok uansett at de som kjører for mesterskapet er med alle helgene. Hvis man allerede har vunnet etter helg #4 er det jo bare fest å være med på det siste allikevel
Jeg tror nok uansett at de som kjører for mesterskapet er med alle helgene. Hvis man allerede har vunnet etter helg #4 er det jo bare fest å være med på det siste allikevel
Det løses enkelt ved å la siste løp (poeng x 2?), og kanskje også første (poeng x 1,5?), telle høyere i poengberegningen. Vips blir flere ferdig med bil til første løp, og vips vil siste løp bli prioritert selv om du har vunnet alle andre løp.atle wrote:Delvis enig. Forstår jeg det rett at man skal kunne stryke en HELG, dvs 2 LØP ?
Da kan man altså ,hvis man leder NM før siste løpshelg, i stedet reise på Goodwood , hoppe over NM finalen, og fortsatt vinne NM ?
Husker det var en skiløper som noe flåsete kalte noe for `barneskirenn`...
Drawbacket er at da kan hele NM bli for innvikla.
For at det der skal kunne bli noe særlig tema, så må man jo ha et grådig stort forsprang til neste mann i klassen..... iallefall mer enn hva 2 seire gir av poeng.
Man kan jo se på dette fra flere sider... ved å si at det er de 4 beste løpshelgene som teller så kan jo det gi flere mulighet til å sloss om seieren..
Poenget er vel å "tilfredstille" flertallet.... Mathis nevnte at 42 fører har tatt poeng så langt... av disse så har kun 11 førere kjørt samtlige løpshelger - og enda færre blir det som deltar i alle fem helgene - og det sier vel sitt.
Man kan jo se på dette fra flere sider... ved å si at det er de 4 beste løpshelgene som teller så kan jo det gi flere mulighet til å sloss om seieren..
Poenget er vel å "tilfredstille" flertallet.... Mathis nevnte at 42 fører har tatt poeng så langt... av disse så har kun 11 førere kjørt samtlige løpshelger - og enda færre blir det som deltar i alle fem helgene - og det sier vel sitt.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!