Årets finale

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Årets finale

Post by Dag-Henning Nielsen » 14 Sep 2012, 15:43

- Vi har 31 påmeldte førere til årets finale i helgen, deriblant også helt blodferske både biler og førere...! Det er rett og slett veldig bra !!! Møt opp og la oss kåre nye norgesmestere !!!

DH

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 17 Sep 2012, 09:11

Hei alle sammen, og takk for det vi har hatt sammen i år.
I lekegrinda vår har vi hatt opp og nedturer, men jeg tror at gleden av og stadig møtes på løp er kjærkommet for oss alle. Jeg henger meg på Dag-Henning i jubelen over at vi nå opplevde helt nye ansikter i miljøet. HURRA!

Finalen ble, som mange fikk med seg, en heftig affære på mange måter. Og om noen skulle være i den minste tvil, jeg og Mathis er fortsatt gode venner. Om vi var begge skuffet etter finalen, så forsøkte vi i det minste begge å smile så godt vi kunne. Håndtrykk og klapp på skulder gikk begge veier.

Men stakkars Aiman.
Jeg har sett på inboard fra finalen, og greit nok at jeg umiddelbart tok på meg skylda for happeningen mellom oss, men hendelsesforløpet var kanskje verre enn som så. Den lille marginen og respekten som alltid skal være der, den var tydeligvis ikke der. Jeg burde ha sett at situsjonen kunne føre til kontakt, og at Aiman ikke kunne se hvor han hadde meg. Kanskje det er bra det nå er vinter, samvittigheten trenger tid etter denne.

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 17 Sep 2012, 10:37

- interessante inboards mottas med takk.... :D

bydal
Grease monkey
Posts: 3
Joined: 27 Sep 2007, 22:54
Location: Asker

Post by bydal » 17 Sep 2012, 10:53

Hei alle sammen
Takk til en suveren gjeng for en fantastisk sesong.
Nå kan vi bare pusse redskapen og glede oss til ny sesong.
Jon-Ivar

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 17 Sep 2012, 11:03

Dag-Henning Nielsen wrote:- interessante inboards mottas med takk.... :D
Dessverre hadde ikke jeg kamera i helgen. I såfall skulle du fått sett mye av gammeilbilen din :-D

Jeg vil også takke for en igjen topp helg. Banen var kjempeartig men vanskelig. Jeg hadde litt kenguruproblematikk med bakhjulsopphenget, men bilen gikk bra og resultatet ble bra.

Firehjulskrens i innbremsingen etter 7600rpm i 4. nederst i Angsten var i overkant spennende. :shock:

Takk for fine fighter!

Etter 740km i bil etter å ha kjørt race i går, merker jeg at det er bra det ikke er noe løpskjøring på en stund. Er jo fem dager til neste gang nå :lol:

Avo
Race Engineer
Posts: 36
Joined: 28 Jan 2011, 10:09
Location: Akershus

Post by Avo » 17 Sep 2012, 15:25

Hei Rune (og alle andre),

Takk for en veldig morsom og lærerik racehelg!
I min debut sesong var dette det første løpet der jeg kom tilbake på en bane jeg hadde kjørt race på før.

Dette ga mersmak!

Samholdet og stemningen i miljøet vårt syntes jeg er fantastisk, håper vi alle kan være med på å bygge miljøet i HR videre på en positiv måte!


Aiman
Last edited by Avo on 11 Feb 2014, 15:40, edited 2 times in total.

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 17 Sep 2012, 15:37


User avatar
Holm Jacob Matheson
Class winner!
Posts: 270
Joined: 08 Jun 2004, 08:10
Location: Høvik
Contact:

Post by Holm Jacob Matheson » 17 Sep 2012, 17:37

Takk for sist alle sammen.

Normalt synes jeg det er riktig trivelig å se på film, men dette var ikke bra underholdning! Og filmene juger jo ikke...............!

Siden du og jeg Rune har fremtredende roller i ene filmen har jeg behov for å komme med noen tanker her.

Jeg har satt stor pris på fightene vi har hatt i sommer Rune, du er jaggu et friskt pust i historisk racing. Tett og underholdende racing trenger vi! Etter lørdagens race ble jeg oppringt av fremtrende "synsere" som hadde vært tilstede og som kunne fastslå at historisk racing var det mest severdige av alle klassene denne dagen.

Men så blir det for mye alvor da...., og jeg skal være den første til å sette meg ned for en "time out". Vi må ikke bli så "høye og mørke" at vi mister gangsynet.

Jeg blir ikke veldig imponert over meg selv når jeg ser mitt forsøk på å ta deg på inner'n opp fra Angstensvingen. Men du husker du sa før racet at denne gangen skulle jeg ikke få noen gratisreiser på innersiden, derfor mine iherdige forsøk på ytter'n ned langbakken i 200 blås! Når det ble en "åpning" opp bakken (vi må få navn på alle svingene på Rudskogen!!) tenkte jeg at denne må jeg forsøke meg på. Tror ikke jeg skal gjennta dette!

Men jeg ser i filmen til Aiman at det var flere som tenket som meg......hm, ikke bra!

Min "time-out" vil vare i det minste til våren, jeg skal bruke tiden godt!

Takk for mange minnerike stunder og fighter og et godt kameratskap i historisk racing!

Holm Jacob
Fordkjører

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 18 Sep 2012, 12:40

Folkens, som dere er inne på her - dette er for mye. Vi kjører historisk, og tendensen er dessverre en markant økning i platekontakt og ulykker. Det holder rett og slett ikke mål. Jeg tenker ikke bare på den siste videoen til Rune - jeg er imponert over hvor tett dere har slåss uten at det har gått rett vest, og det har skapt kjærkommen underholdning! Tett og hardt skal det kjøres, men nå er regelen blitt at det ikke går ett heat uten skader på biler.

I andre klasser med biler verd en brøkdel av våre, og mange flere uerfarne sjåfører klarer de seg uten bulking.

Rød klut-syndromet finnes hos mange, og jeg foreslår enkelt og greit at HRN bør innføre et straffesystem ved platekontakt som medfører tap av poeng (skade på to biler = straff, uansett!). Kanskje vi alle behersker oss litt mer - men uansett bør vi alle komme med forslag til hvordan vi kan redusere dette dramatisk.

Og ja - jeg er klar over at neste gang er det kanskje meg som er innblandet :wink:
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Lazy Racer
Qualified driver
Posts: 46
Joined: 17 Jun 2008, 18:19

Post by Lazy Racer » 18 Sep 2012, 17:57

Alternativt kan man kanskje profilere de to separate heatene i historisk forskjellig, hvor F er klassen for de som assosierer seg med ideen bak historisk racing slik denne er omtalt i App K, mens H er klassen for de som ønsker mer "hard core" racing. Kanskje det kan bidra til rekrutteringen til begge klasser. G folket får eventuelt finne ut hvilken profil de ønsker.
rb
:P

kjetil
Pitcrew
Posts: 16
Joined: 30 Nov 2008, 15:49
Location: møre og romsdal

grisekjøring

Post by kjetil » 18 Sep 2012, 19:42

må si at eg ikkje er veldig imponert over finalen nei, greit det var mye frisk kjøring,men også stygg kjøring.... har ikkje hr disp fra 5års regelen fordi det skal vere gentlemans kjøring da??

er ihvertfall ikkje bra for rekruteringa at det er bulking i hvert løp, det står jo på heimesida her at "selv om uhell forkommer hører platekontakt til sjeldenhetene"

det er mange fine biler i hr, det må ikkje bli slik at folk blir redde for å delta fordi noen trur de kjører rallycross....

enig at platekontakt bør straffes hardt, med poengtrekk og utestengelse fra løp, uhell kan skje i racing er klar over det men disse "uhella" ser ikkje ut som uhell i mine øyne noen satser over evne,

håper på å kunne delta en dag men det blir nok neppe viss konkuransen tilspisser seg slik som dette, da min økonomi aldri ville tillate oppigjenbygging av bil hver gang man kjører....

User avatar
Rochstad Auto Sport
Race Engineer
Posts: 24
Joined: 18 Mar 2005, 14:01
Location: Asker/Singapore

Post by Rochstad Auto Sport » 19 Sep 2012, 05:02

Ang : Platekontakt

Etter å ha lest Larsen’s mening rundt det som skjedde på Vaaler banen skrev jeg ned noen tanker jeg har omkring temaet. Men jeg sendte ikke noen kommentar til forumet.

Når jeg i går så youtubene fra Rudskogen sitter jeg med samme tanker som Birger og Kjetil. Så jeg er da ikke den eneste i HRN med slike tanker.

Styret i HRN bør komme på banen. De har god tid til det.

Jeg skal ikke kommentere enkelt tilfeller. Hvem som har skyld er en ting.
Naa er det jo slik at ”it takes two to tango”. Hvem som har skylden for platekontakt er en ting. Race controll med stewards burda ha tatt den delen, og dersom noen bevist har kjort inn i en annen bil, bor denne foereren faa en strav. (se mine kommentarer under ang. Race Stewards)

En liten knuff kan selvfoelgelig skje eller man kan vaere uheldig aa bli paakjoert.

Bilene vi kjører med er kanskje ikke ekstremt dyre og sjeldene. Men det er Historisk Racing. Jeg må jo si at dersom jeg stiller til start med en bil som jeg vet det vanskelig a oppdrive deler til, vil jeg tenke meg om flere ganger.

Det hadde vært kjempe morro å bli norges mester, men personlig er jeg mer opptatt av å ha det gøy og samtidig prøve å få bilen hjem i garasjen stort sett i same stand som den var før jeg drog.

Hvis enkelte da ønsker ikke å kjøre fordi de mener dette er tull, så tror jeg alikevel HRN i helhet har lite å tape. Det skal være RACING, men under KONTROLERTE former.

Ang : Race stewards - Rudskogen

Hvor var de ? Sov de under disse 2 Historisk Racing løpene.
Aiman Timraz gjorde 2 forbikjøringer UTENFOR banen. TURN 1
Se hans videor .......... Og i følge resultat listene kom han inn på 2
plass i begge løpene. Min kritikk er ikke personlig. Den er kun basert på
min observasjon.

La oss ha en diskusjon om hva HRN skal stå for

Beste hilsener
Lasse
Lasse Rochstad

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 19 Sep 2012, 09:31

Jeg kan "beroligge" alle med at styret i høyeste grad er på banen. Vi har planer om et oppsummeringsmøte i begynnelsen av neste måned, og dette blir et hovedtema........For å ha sagt det i klartekst ; - søndagens finale i kl. 8 er noe av det verste jeg har sett, - rett og slett mye dårlig (!) bilkjøring -, og det skal opphøre ! Vi får bli enige om hvordan vi skal få det til oss i mellom - HRN er som kjent en førerforening.
Jeg har ikke særlig mye erfaring å vise til, - men jeg ber alle ta en titt på videoene , og se nøye på sporvalg og innbremsninger.....ingen tvil om at det er alt for høy temperatur under hjelmene i denne finalen.... :shock: Rett og slett lite imponerende....

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 21 Sep 2012, 11:22

Det er litt merkeleg kor lett ting har for å ta av, ikkje berre på banen men også i forum. Som ei lita motvekt vil eg nemne at eg hadde ikkje bytta opplevinga frå dei 2 bilda under her MED NOKO SOM HELST! Å ligge kliss inn til ein sjafør du kan stole på, i 200 ned mot angsten, ja vis meg kva som kan måle seg. Strikk hopp go home!
Image
Image

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 21 Sep 2012, 12:08

Rune R wrote: Strikk hopp go home!
Helt enig! :D
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

Post Reply