Bob-kjøring med Cortina i Cortina i 1964, hvilke førere?

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Post Reply
MLI
Grease monkey
Posts: 11
Joined: 27 Apr 2009, 18:27
Location: Sandnes

Bob-kjøring med Cortina i Cortina i 1964, hvilke førere?

Post by MLI » 08 Nov 2012, 18:04

Som sikkert noen vet, arrangerte Ford en snodig seanse i Cortina i Italia på slutten av 1964. Ford leide bob-banen (ake-banen) i Cortina for å feire 200 seiere innen racing og rally med Cortina, og sendte ned 19 av "sine" sjåfører. Disse sjåførene pakket de så inn i et par Cortinaer, for å kjøre ned bob-banen(?!?).
Se http://www.youtube.com/watch?v=F_XyqpD1_O4

Etterhvert gikk det sport i å kjøre ned banen fortest mulig, og det blitt litt vel hårete på slutten, så Ford fant ut at de måtte avslutte det hele før noen ble skadet.
De hadde nok ikke hørt om HMS den gang :)

Image

Jeg trenger hjelp med å identifisere hvilke førere som er på disse bildene.
Jeg har navn på 10 av de 19 førerene som var med:
Jim Clark, David Seigle-Morris, Vic Elford, Gilbert Staepelaere, Peter Hughes, Sir John Whitmore, Henry Taylor, Jack Sears, Bo Ljungfeldt og Trond Schea.

Har noen av dere navn på de 9 andre førerene?
Og hvem er hvem på bildene?

Image

Image

User avatar
Holm Jacob Matheson
Class winner!
Posts: 270
Joined: 08 Jun 2004, 08:10
Location: Høvik
Contact:

Post by Holm Jacob Matheson » 08 Nov 2012, 19:58

Interessant at denne anonyme karen kommer med dette materialet nå når Cortinaen er 50 år! Neste år er Lotus Cortina det samme.

Norsk Motor Veteran kommer med en interessant sak i desembernummeret vedr jubileet, Ronnie Krabberød er skribenten. Løp å kjøp, mange fine bilder!

Følgende navn kan settes på navnelisten på førere som var tilstede i Cortina:

Erik Berger
Svante Vorrsjø
Åge Buch Larsen
Jackie Ickx

Da er det bare fem igjen!

Trond Schea fyller 84 år neste uke (13. november), skal høre med Trond om han husker noen flere navn!

Holm Jacob M
Fordkjører

MLI
Grease monkey
Posts: 11
Joined: 27 Apr 2009, 18:27
Location: Sandnes

Post by MLI » 09 Nov 2012, 14:23

Se der ja, da nærmer vi oss en komplett navneliste på Cortina-bob kjørerene, slett ikke verst!

Det nederste bildet har en litt spesiell historie:
Jeg var på tur fra Dover til Cortina med min mk2 Cortina i september, sammen med rundt 25 andre britiske Cortinaer.
Dette for å feire 50-års jubileumet for Cortinaen i år.

Vi hadde bilene våre utstilt i gågata i Cortina. Mens vi står der og henger i sola, kommer det en lokal kar forbi. Han tok dette bildet i 1964, og fortalte entuasiastisk om hendelsene den dagen.
Vi fikk en kopi av bildet, som vi skannet og la ut på nettet.
Et par av karene borte i England er interessert i å finne ut hvem som er hvem på det bildet, snedig om vi kan få til det.

Da må vi kjøpe NMV's julenummer!

Post Reply