TERMINLISTE 2013 KLAR

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

TERMINLISTE 2013 KLAR

Post by Rune R » 11 Dec 2012, 15:54

Jeg har lagt ut en kommentar om denne på HR sin facebook side, men siden ikke alle er der kopierer jeg inn også her:

Som seg hør og kanskje bør, vil det nå komme en del spørsmål fra aktive om hvorfor terminlisten ble som den ble. For at ikke vi alle skal bruke tid på å stille spørsmål, kanskje DHN eller noen fra styret like godt kan komme med noen "forklaringer" up front. Jeg foreslår at styret foreløbig informerer så spesifikt de kan om punkter som dette:
  • - Hvorfor gikk man ned fra 5 til 4 NM runder?
    - Vil styret gå inn for at alle løp skal telle eller kan det komme noe om 3 av 4 runder?
    - Siden det nå er kun 4 løp, vil man presse på for at antall runder heves til det samme som andre racing klasser? Eller kanskje til samme som RHK kjører?
    - Er HRN tjent med at vi kjører kun i racingNM sine NM runder?
    - Hva er hovedårsaken til at HR skal kjøre NM runde på Våler samme helg som Rudskogen Racing Festival går av stabelen?
Om svar på ting som dette kommer på trykk, vil en kanskje slippe at alle spør om det samme :)

User avatar
Holm Jacob Matheson
Class winner!
Posts: 270
Joined: 08 Jun 2004, 08:10
Location: Høvik
Contact:

Post by Holm Jacob Matheson » 12 Dec 2012, 08:21

Jeg skal på vegne av styret i HRN svare på dine spørsmål Rune:

Vi må huske på at løpsprogram og format skal imøtekomme ønskene fra våre førere, noen vil ha flere løp, noen færre, noen lange, noen korte, noen ute, noen hjemme, osv.

Spørsmål: Hvorfor gikk man ned fra 5 til 4 NM runder?

Svar: Majoritet av førerne i HR meldte til 2012 at de ønsket fire fremfor fem løp på kalenderen. For å opprette NM status ble det en «hestehandel» med RacingNM om å kjøre alle fem NM løpene. Med deltagelse i alle fem NM rundene i 2013 måtte vi i så fall kjøre 7.-9. juni på Rudskogen, en uke før Velodromloppet. Siden Rudskogen denne helgen bla har danske NTCC på besøk, unngikk vi å kjøre to helger på rad. Nå er løpene spredt over hele sommeren. De som vil kjøre mer tar turen til Sverge eller Danmark, der er vi velkomne! Eller kanskje spe på løpsprogrammet med noen bakkeløp! Jeg har i høst jobbet med seksjonen som fra og med 2013 innfører klasse for FIA historiske biler (-1981) i bakke. I Danmark kjører de en serie i bakke, så sommeren bør kunne fylles opp med løp for de mest «ihuga»!
En idè kan være å legge et bakkeløp inn som tellende i vårt mesterskap. I 2013 kjøres det to løp i NM bakke, det ene kjøres på Vålerbanen på asfalt, dessverre helgen etter vårt åpningsløp i mai. Men i 2014 kan dette være mulig.

Spørsmål: Vil styret gå inn for at alle løp skal telle eller kan det komme noe om 3 av 4 runder?

Svar: Alle rundene skal telle.

Spørsmål: Siden det nå er kun 4 løp, vil man presse på for at antall runder heves til det samme som andre racing klasser? Eller kanskje til samme som RHK kjører?

Svar: Løpsformatet er ikke endelig satt av RacingNM pr i dag, men kjørte runder pr race brukt de siste årene er et snitt av førernes ønsker. Anbefaler førerne om å møte opp på årsmøtet for meningsutvikling om dette!

Spørsmål: Er HRN tjent med at vi kjører kun i racingNM sine NM runder?

Svar: Har vi andre alternativer i Norge? NM status for HR forplikter, vi må kjøre flest mulige NM runder, unntaket er Velodromloppet i juni.

Spørsmål: Hva er hovedårsaken til at HR skal kjøre NM runde på Våler samme helg som Rudskogen Racing Festival går av stabelen?

Svar: Det er en kabal som skal legges og mange hensyn skal tas. Vi skal være enig om denne stevnekollisjonen er uheldig.

Holm Jacob M
Styret i HRN
Fordkjører

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: TERMINLISTE 2013 KLAR

Post by Impracing » 12 Dec 2012, 09:17

Siste NM-helgen, på Vålerbanen, kolliderer neste år - som iår - med Goodwood. Der ble det en håndfull deltagere borte umiddelbart.
Doc

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 12 Dec 2012, 09:43

Takk for utfyllende svar, her var det mye jeg ikke visste.
Det er ikke lett å lage terminlister, ære være for at noen gjør sitt beste for å tilfredstille flest mulig av oss.

User avatar
Bellracing.no
Race Engineer
Posts: 23
Joined: 19 Nov 2009, 20:53
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Bellracing.no » 12 Dec 2012, 10:01

Ref HJM: "Majoritet av førerne i HR meldte til 2012 at de ønsket fire fremfor fem løp på kalenderen".
Men hva med de som kjørte i 2012, kanskje de ønsker fem løp og hva er problemet. Vi ( kjærringa og jeg ) har ikke hørt noe om at det var ønskelig med kun 4 løp i 2013, har "lurt" en ny deltager med antall løp også. Da jeg trodde 5 var vanlig. Vi har kjøpt bil for å kjøre og ikke stå i vekstedet (når vi ikke må) og Mattis vil jage oss til Sverge eller Danmark når vi kunne hatt mulighet til å kjøre "hjemme", da løpet skal arangeres en uke før Karlskoga. Det er jo ikke sååå langt i mellom!
Det var vel OK med deltagelse i år ? Blir overrasket hvis RacingNM ikke vil ha oss ! Vi var jo stort sett størrste klassen !!!
Det var vel Goodwood helgen som vi "bare" var 29!! ,men det må jo være en prioritet for hver enkelt !! Er det bare Rune R og vi som ønsker 5 helger ???

Jan Akre

User avatar
Holm Jacob Matheson
Class winner!
Posts: 270
Joined: 08 Jun 2004, 08:10
Location: Høvik
Contact:

Post by Holm Jacob Matheson » 12 Dec 2012, 13:55

Et kort svar til deg Jan.

Med mange ønsker og meninger blir det meste et kompromiss for å komme i mål.

Som jeg svarte Rune R, noen vil kun kjøre hjemme, noen vil gjerne redusere antall løp hjemme for å ha muligheten for å prøve seg mot "utlendinger", noen vil kun kjøre lørdag mens noen vil gjerne holde på fredag til søndag, osv. Jeg vil mene du ser en utfordring her?

Siden kun løpshelgene er lagt ut foreløpig (løpsformatet jobbes det fortsatt med) vil det være muligheter for å legge frem ønske til RacingNM om fem NM runder. Dette vil bety to løp i juni med kun en uke i mellom.

HVA MENER FØRERNE OM DETTE?

Holm Jacob
Fordkjører

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 12 Dec 2012, 14:25

For min del kom dessverre terminlisten for sent; her i huset/på jobben har vi for lengst booket bort en del av 2013. Uten alibi er jeg dessverre forsvarsløs...så da blir det å kjøre det man kan :wink:
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 12 Dec 2012, 14:33

En annen liten ting er at løpene våre sammenfaller med Sverige

10-12 Mai: NM Vålerbanen, RHK Anderstorp
16-16 Juni Velodromloppet - alle mann
(Svensk Sportvagns Meeting, Knutstorp 5-7 Juli)
23-24 August: NM Rudskogen, RHK Kinnekulle
13-15 Sept: NM Vålerbanen, Falkenberg Classic

...så å dra og kjøre i Sverige for å supplere gir jo bare Knutstorp som mulighet.
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
4takt
Front-row qualifier
Posts: 135
Joined: 10 Mar 2008, 22:48
Location: Ski
Contact:

Post by 4takt » 12 Dec 2012, 14:38

Resultatet av en voldsom eggløsning i 1997 har resultert i ikke mindre enn 4 konfirmanter i min familie.

Ikke nok med det! Det har blitt populert å avholde disse konfirmasjonene i September. :shock:

Kona har byttet til seg den 15, med sin søster som hadde den 6, ble nevnt at det var stress å gå i en konf på Lørdag for så å avholde sin egen en på Søndag :roll: :roll: :roll:.

Tips på hvordan man løser denne floken tas imot med takk, ved løsning er det ikke umulig at det vanker en belønning :D

Hvorfor skal jeg rydde? Jeg bruker jo bare sofaen... 8)
Tom Herskedal


It ain't over untill the fat lady sings !

Avo
Race Engineer
Posts: 36
Joined: 28 Jan 2011, 10:09
Location: Akershus

Post by Avo » 12 Dec 2012, 15:02

Hei,

Hva med å kjøre HR NM 29.juni på Rudskogen?
Tror det hadde vært en stor opplevelse å få oppleve NTCC / DTC på nært hold med f.eks Team Jan Magnussen & Co. Her kan det komme mye publikum!
Kanskje vi med dette kunne ha fristet danske og svenske HR sjåfører til å kjøre på vårt nye nasjonal anlegg denne helgen?

HR styre: Hva skal til for å få til dette, og hva setter eventuelt en stopper for dette?

Aiman

User avatar
4takt
Front-row qualifier
Posts: 135
Joined: 10 Mar 2008, 22:48
Location: Ski
Contact:

Post by 4takt » 12 Dec 2012, 15:09

Juni er bra!
Tom Herskedal


It ain't over untill the fat lady sings !

User avatar
Bellracing.no
Race Engineer
Posts: 23
Joined: 19 Nov 2009, 20:53
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Bellracing.no » 12 Dec 2012, 16:01

Sjønner at det må bli et kompromiss. Holm Jacob, men de som ikke vil kjøre mer en 4 løp, kan jo gjøre det, men vi som vil kjøre flere NM race i Norge får ikke den muligheten, da HRN ikke synes dette er viktig !!! eller??
Synes forslaget til Aiman er SUPERT, men dette er jo ikke RacingNM og da går vel kanskje ikke det.
Kanskje HRN kunne se på og undersøke muligheten for å få med historisk på Rudskogen 29. juni ???
Vis flere synes det er "tynt" med fire løp så HENG DERE PÅ, og det kunne sikkert var bra med de som bare vil ha 4 løpshelger sine meninger også ! Det hadde vært moro med en avstemming, som vi hadde om TV tidligere i år !!

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 13 Dec 2012, 10:46

Nå har jo ikke jeg fulgt med så mye at jeg vet hva som skal foregå på Rudskogen den 29 juni...men det er tydeligvis noe stort. Det er klart at hvis vi kunne få muligheten til å kjøre sammen med `de store gutta`, så burde vi prøve å få til det. Vi er såpass store at vi burde absolutt bli tatt med på råd. HR har vel ikke fått prioritet hos arrangører så langt, blir plassert på grusen i depot, kjører færre runder o.l. For å få folk til å kjøre i Norge istedet for å bli `racingflyktninger` til utlandet, så må vi tilby noenlunde samme greiene her hjemme. Blir bekymret når fler og fler av oss velger å reise ut fremfor å prøve å få til noe hjemme. Jeg er jo såpass `laidback`at jeg synes det holder med 2-3 timers kjøring til Vålernbanen eller Karlskoga. Har ikke noe ønske om å ha 7-10 timers kjøring hjem på søndagskvelden for at vi har vært i sydsverige eller Danmark. Dette tærer både på budsjett og motivasjon, det kan vel Rune skrive under på ? Har jo kjørt til Mo i Rana et par-tre ganger for å kjøre...det skjer ikke ofte heldigvis. :shock: :shock: (det var sånn øya mine så ut når jeg tumla inn på gården etter Mo i Rana / hjem non stop..)

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 13 Dec 2012, 11:05

Jeg har ikke så god greie på hverken kommandolinjer eller hvem som bestemmer hva, men la meg gjøre et forsøk på hva som kan være svar på det Aiman spør om.
  • -HRN, Team supernasjonal og andre fører-interessegrupper i Norsk bilsport, kan fremme ønsker til NBF. Det være seg om reglement, terminlister eller hva som helst.

    -Uansett hvem som foreslår hva, så er det NBF via seksjonene som bestemmer. Det er racing seksjonen som bestemmer når det skal kjøres NM runder for hvilke klasser i racing.

    -Det litt spesielle for Racing er at RacingNM er midt mellom her. RacingNM er ikke, som det står skrevet på RacingNM sine sider, eid av Rudskogen, Våler og NBF. Det korrekte er at RacingNM AS er 100% eid av NBF! Dette fører med seg at NBF v/seksjonen har et ansvar for at racingNM får en økonomi som fungerer. Selvølgelig ligger hovedansvaret for økonomien hos racingNM selv, men når du er eier av et selskap da jobber du selvsagt for og ikke mot selskapet. Noe som igjen betyr at NM runder KUN kan legges til løp der RacingNM står som arrangør!

    -Om NBF ikke tillater at vi får en NM runde 29.juni på Rudskogen, så vil jeg holde en knapp på at beskrivelsen over her er årsaken.
RacingNM vil jeg tro har fungert som noe positivt etter at det så dagens lys. Jeg vet ikke så mye om hvordan det var før, og har derfor ikke til hensikt å uttale meg RacingNM som sådan.

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 13 Dec 2012, 11:15

Det er nok flere av oss som godt kunne tenke seg 5 løpshelger, ja. Personlig er jeg imidlertid ennå mer entusiast enn jeg er løpskjører, så for meg er Goodwood-helgen prioritert om det krasjer. Vi var vel fire eller fem potensielle deltakere som valgte GW over NM-runde i fjor, uten at det betyr all verden i den store sammenhengen. Men det er leit at vi også kolliderer med løpene i Sverige, fordi både Kullen og Knutstorp er baner som passer v godt for vår type biler og som det er moro å kjøre på.
Men igjen, jeg innser at kalenderen er et kompromiss og at det er mange ønsker å ta hensyn til.

Whatever. Jeg gleder meg veldig til våren og varm asfalt. Birg og jeg satser på at både blå og gul Imp er fit for fight igjen....for nå har vi norskbyde motorer og håper vi slipper å lete sesongen gjennom etter hestekrefter som har løpt ut av stallen et sted ute i Nordsjøen. Og med litt mer garasjevennlig temperaturer regner jeg med å ta betydelige skritt framover med vårt Alfa GTA-bygge (TTT)...
og til og med en BRG 3.8 Mk2 a la John Coombs som begynner å ta form. Forza mai mnd!
Doc

Post Reply