TERMINLISTE 2013 KLAR

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 13 Dec 2012, 11:27

Rune R wrote:?..Noe som igjen betyr at NM runder KUN kan legges til løp der RacingNM står som arrangør!
Hva med Velodromloppet?
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 13 Dec 2012, 11:32

bk wrote:
Rune R wrote:?..Noe som igjen betyr at NM runder KUN kan legges til løp der RacingNM står som arrangør!
Hva med Velodromloppet?
Korreksjon: Noe som igjen betyr at NM runder i NORGE KUN kan legges til løp der RacingNM står som arrangør. 8)

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 13 Dec 2012, 12:34

Må vi på død og liv ha NM-status da?

Blir litt som om det skulle deles ut NM og Kongepokal for Old-Boys fotball, spør du meg.

Uten denne NM-greia ville vi jo stått mye friere til å velge en kalender som hadde passet oss bedre.

Arrangørene er jo alle avhengige av å ta inn gjesteklasser...

Med dagens kalender så ser jeg for meg at jeg kanskje kan få til 1-2 løp her hjemme i år + Velodromloppet.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 13 Dec 2012, 13:09

Sandman wrote:Må vi på død og liv ha NM-status da?

Blir litt som om det skulle deles ut NM og Kongepokal for Old-Boys fotball, spør du meg.
Well said!
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
LKE
Champion!
Posts: 640
Joined: 25 Mar 2004, 00:11
Location: Stabekk

NM eller ei

Post by LKE » 13 Dec 2012, 15:10

Dette har jo vært diskutert en rekke ganger tidligere.
Fant en tråd raskt.

http://forum.historisk-racing.no/viewto ... rgesmester

Klart det er gjevt å konkurrere om et NM!!
Husk at det er VM i de fleste Oldboys-idrettsgrener, Edwin.

En trenger ikke å kjøre for en tittel selv om det er en NM-runde.
- og som det ytres friskt rundt her inne, vi velger selv å kjøre ute eller hjemme, oppover- eller nedoverbakke....

Raske tanker:
Kostnadsbildet er forskjellig med ambisjoner og redskap.
Vilkårene vil alltid være forskjellige.

Tid, rom og midler er det vanskelig å regulere, men det skal være plass til oss alle.
Vi er et lite samfunn med raringer - de fleste ønsker vel å drive med dette pga den genfeilen vi fikk utdelt.

Gjennomregulering og overbyråkrati er vel noe vi ellers møter nok av?

La oss ikke forandre den oppskriften som har gjort oss til en av de desidert største klassene.
Og det klart beste året hva gjelder deltakerantall så langt.

- men, kjør debatt.

Mvh
Stressless Racing - nå med totalt 5 biler tilpasset HRN her hjemme - og bidratt til minst 10 biler i feltet.... :)
Lars Kristian Ekorness
406 03 083

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 13 Dec 2012, 16:30

Når har ikke jeg tengt til å syte mere om dette da jeg kjører de løp som jeg finner attraktive og passede i kalenderen - være seg om det er NM, OL eller klubb-løp eller bare for moro.

Poenget mitt er bare at ved å droppe NM-statusen (og heller kjøre som klubb-cup / gjesteklasse ala Porscheklubben etc) - så vil man;

- Stå firere til å velge en kalender med de arrangementer som passer oss.. (Mulighetene er jo mange RHK, Corsa Italiana, diverse Racing Festivaler og seff. som gjesteklasse under NM-runder)

- Kunne få et løpsopplegg bedre passet våre ønsker og kanskje en annen økonimi i det hele.

- Bli kvitt "presset" og jaget om å abosultt vinne for alle penga og påfølgende grisekjøring - da "viktigheten" av å vinne blir mindre.

( Om ikke NM-statusen gjør det viktigere å vinne - så er det i seg selv et godt nok argument for at vi ikke bør ha (les: fortjener) NM status. )


Anyway, 'nuff said... nå har jeg sagt min mening i saken; Værsågod neste!
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Holm Jacob Matheson
Class winner!
Posts: 270
Joined: 08 Jun 2004, 08:10
Location: Høvik
Contact:

Post by Holm Jacob Matheson » 13 Dec 2012, 18:05

En liten oppklaring.

Løpet på Rudskogen 29. juni arrangeres ikke av RacingNM, dette arrangementet er outsourced til NTCC. Dette betyr et forenklet arrangement sammenlignet med NM rundene.

En kan gjerne høre om det er plass til HR klassene, men da må det kjøres som gjesteklasse og ikke med NM status. Racingseskjonen kan være behjelpelige med å prøve å få dette til.

Holm Jacob M
HRN
Fordkjører

User avatar
Lazy Racer
Qualified driver
Posts: 46
Joined: 17 Jun 2008, 18:19

Post by Lazy Racer » 13 Dec 2012, 18:34

Det er umulig å gjøre alle til lags (sa silda). Styret tilrettelegger vel produktet så godt det kan ut fra de muligheter som er. Så lenge det selger i form av deltagelse, så er det vel bare å kjøre på. Justeringer eller endringer i opplegget må være drevet av et mål om å tiltrekke seg flest mulig deltagere, eventuelt unngå avskalling. At det var rekorddeltagelse ifjor er vel og bra, det viktige spørsmålet er hva som skal til for å få enda fler på banen. Styret har vel hittil lykkes i å få til en viss vekst fra år til år. Samtidig har jeg inntrykk av at antall potensielle deltagere er enda høyere, så det er vel ikke sikkert at man har klart å ta ut hele potensialet. Uansett takk til styret som bruker tid på å fremme vår felles interesse. RB

User avatar
Bellracing.no
Race Engineer
Posts: 23
Joined: 19 Nov 2009, 20:53
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Bellracing.no » 14 Dec 2012, 18:24

Et spørsmål til styret i HRN.
Under innlegg den 10 sept : "Forslag til regelendringer i historisk racing for 2013", står det at HRN har "søkt" om 5 løp,men at 4 skal telle. Er det NBF som ikke vil at HR skal kjøre 5 løp ??? Kan dere forklare hva som har hendt !!!
Jan

User avatar
Bellracing.no
Race Engineer
Posts: 23
Joined: 19 Nov 2009, 20:53
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Bellracing.no » 21 Dec 2012, 09:11

Trodde styret hadde tatt Juleferie da jeg ikke fikk noe svar, men ser jo at de er på nytt innlegg. Er jo litt overrasket hvis dette spørsmålet er vanskelig ! Vil jo bare vite hva som skjedde da 5 løp ble til til 4 ?????
Jan

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 09 Jan 2013, 09:53

Hei Jan ! Nå ser jeg at spørsmålet ditt har gått oss hus forbi, og det beklager jeg. Skal forsøke å svare her :
Våre førere har bestemt at vi ønsker å kjøre 4 løpshelger pr. sesong. Det har vi stemt over. I fjor etterkom vi , - etter sterkt press-, RacingNM sitt ønske om å kjøre 5 helger, av økonomiske årsaker. Det er vel ingen hemmelighet at racing i Norge ikke er noen gullgruve hverken for arrangører eller baneeiere.......Dette fikk vi mye kjeft for, og mange (!) sene telefoner.
For 2013 ønsket vi å tilfredsstille flest mulig førere som ønsker å bruke 4 helger på racing, og foreslo å ha 4 tellende av 5 helger. Dette syntes ikke RacingNM var noen god løsning, av flere åresaker, og etterkom heller vårt opprinnelige ønske om kun å kjøre 4 helger, inkludert Velodromloppet.
Jeg er redd vi må leve med at det er meningsforskjeller her, og at vi har forskjellige ønsker om hvor mye tid vi ønsker å bruke på racing.
Jeg ser også i orienteringen fra Bengt-Åce, at 2013-sesongen blir med "sammentrykte" helger, der begge våre heat blir kjørt på samme dag. Dette var også noe mange av oss foreslo i sin tid, for å kunne ha søndagen "fri". I ettertid ser vi at mye av det sosiale forsvinner, pluss at et havari i første løp, ikke gir deg tid nok til kanskje å få saker og ting på stell igjen til neste løp. Det synes ingen noe særlig om...! :( Så spør mange : Hvorfor kan ikke vi som er så mange slå i bordet , og kreve ditt eller datt...? Svaret er at den muligheten er en illusjon ! Forholdet er snarere at racing i Norge er den aktivitet som bidrar minst (!) til baneeiernes økonomi, og derfor har vi litt lite å fare med ...... :(
All racing unnagjort på lørdag, betyr en ekstra dag å leie ut til events, som betyr klingende mynt. Simple as that..!
Racing i Norge og økonomi er et fryktelig vanskelig tema, og krever egentlig et skikkelig skippertak fra alle parter, og fordrer en total mobilisering av førere, arrangører, funksjonærer, baneeier etc. etc. Den jobben er særs ugrei, men det sitter mange folk og jobber gratis for å prøve å få det til. Jeg har ikke noe godt svar på "hvordan", men skulle ønske jeg hadde.....
Beklager at jeg ikke har sett spørsmålet ditt før Jan, skal forsøke å skjerpe meg... ! :D

User avatar
Bellracing.no
Race Engineer
Posts: 23
Joined: 19 Nov 2009, 20:53
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Bellracing.no » 09 Jan 2013, 11:11

Takk for svaret !!
Men, selv om jeg ikke er fører, og kanskje ikke stemmeberettiget lurer jeg på når avstemmningen skjedde. Har ikke hørt at "kjærringa" har stemt. Finnes de ref. fra disse møtene ??
De jeg snakker med er alle overrasket over bare 4 løp, men jeg vet det var en diskusjon på et møte om 5 helger og 4 tellene. Noe som det var delte meniger om, da endel ville at alle 5 skulle telle.
Det er jo ikke vanskelig å tilfredstille de som vil ha 4 løps helger, de kan jo bare droppe en.
Jeg vet jeg ikke har mange med meg på å droppe Velodromloppet ( vet ikke om jeg vil det selv heller), men hvis vi skulle stille opp for Norsk racing burde vi heller droppe det i NM. De som vil kan jo kjøre der "åkkesom"!
Jan

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 09 Jan 2013, 12:24

Jan, det er nok et par år siden den diskusjonen var oppe, og det finnes det referat på. Jeg skal lete litt......Hvis flere er forundret over det, må det være kollektiv alzheimer light ! :D
Men, vi bør kanskje ta disksjonen etter hver sesong, . Ikke sikkert det er dumt.
Droppe Veldromloppet , - den tviler jeg på du får mange med på, men jeg ser absolutt poenge ditt ! Vi kan ta en lufting av spørsmålet på neste møte, og jeg ser klart at det hadde vært en mulighet som norsk racing kunne ha nytte og glede av ! Godt poeng !

Post Reply