OLJEANALYSE

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Post Reply
User avatar
Holm Jacob Matheson
Class winner!
Posts: 270
Joined: 08 Jun 2004, 08:10
Location: Høvik
Contact:

OLJEANALYSE

Post by Holm Jacob Matheson » 23 Dec 2012, 11:14

Vi hadde besøk av Robert fra Invicta AS på siste medlemsmøte i høst som fortalte om muligheten for oljeanalyse fra våre racerbiler.

Ved å foreta regelmessige analyser av bla motoroljen minst en gang i året vil en få en "helsesjekk" på motoren med viktige kommentarer fra Invicta, og ikke minst en historikk som er kan være avgjørende for å avdekke mulige problemer som kan være på gang.

Oilcheck analysen viser:

-Viskositet v/40 og 100 grader + VI (viskositetsindeks), nyttig info bla om en benytter riktig viskositet/olje
-Drivstoff-fortynning (meget vanlig i en racermotor)
-Avdekker metaller/legeringer
-Forurensinger (f.eks støv og sot)
-Basereserve
-Vanninnhold
-Glykol (Anti freeze)
-Additiver

Alle rapporter kommer med en kommentar ihht. resultat, tilstand og anbefalinger til eventuelle tiltak. Dette kan sendes pr mail.

Pris pr. analyse er pt. NOK 525 + mva.

Dette kan sees på som en ekstra utgift, men tenk dette som en investering og muligheten til å være "føre var" hvis noe er på gang! Hvis oljen fortsatt er på motoren etter sesongen er dette en optimal anledning til en "helsesjekk".

Prøven bør tas på varm motor hvis mulig, alternativt la motoren gå et minutt eller to. Husk å opplyse om prøven er tatt på varm eller kald motor.

Jeg sitter med prøveflasker, etiketter og returkonvolutter, send meg en mail og et lite antall prøveflasker vil dukke opp i posten.

PS Jeg tar med prøveflasker til årsmøtet på Gol.

Jeg har selv tatt regelmessige analyser av motoroljen i mange år og har en verdifull "record" på min motor. Dette kan jeg anbefale alle!

God Jul og et riktig Godt Racerbilår til alle!

Holm Jacob Matheson
holm.matheson@online.no.
906 15000
Fordkjører

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 23 Dec 2012, 12:07

Vurderer å få satt en baseline på en nyinnkjørt motor, for så å sammenlikne underveis. Hvis man har flere motorer og verdier for de forskjellige komponentene i motoren (lagre, ringer etc) så vil det sammen med f.eks komp.test være billig forsikring.

Er kjent i flyindustri (på F-16 tok de prøver etter nesten hver tur hvis jeg husker riktig og kunne vite i detalj hvordan det st til med alt i motoren), og ble etterhvert også vanlig på høyere nivå i motorsport.

Krever dog litt etterarbeide å få maks ut av potensialet, men superspennende!
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

Post Reply