Year: 1968
Year: 1968
Hei noen som kan noe om denne motoren satt vist i en 1968 escort.
Year: 1968
Engine: 215 bhp FVA engine in 1968
http://www.classicfordmag.co.uk/2013/01 ... d-escorts/
mvh
Kris
Year: 1968
Engine: 215 bhp FVA engine in 1968
http://www.classicfordmag.co.uk/2013/01 ... d-escorts/
mvh
Kris
Re: Year: 1968
Jada, Alan Manns Gruppe 5 Escort, kjørt av Frank Gardner. Brukte 1600 FVA motor (Four-Valve Assemby) som var en motor som Cosworth opprinnelig utviklet for Formel 2. Forløper til BD- og DF (V8) serien, 1600ccm, fire ventiler, DOHC men med kjededrift heller enn remmen som BDA fikk (og tannhjula i en DFV) senere. Lucas mek sprut og tørrsump, oljetank i kofferten. Låt helt fett!kris wrote:Hei noen som kan noe om denne motoren satt vist i en 1968 escort.
Year: 1968
Engine: 215 bhp FVA engine in 1968
http://www.classicfordmag.co.uk/2013/01 ... d-escorts/
mvh
Kris
Doc
Re: Year: 1968
Er vel umulig og få tak i en sånn nå..Impracing wrote:Jada, Alan Manns Gruppe 5 Escort, kjørt av Frank Gardner. Brukte 1600 FVA motor (Four-Valve Assemby) som var en motor som Cosworth opprinnelig utviklet for Formel 2. Forløper til BD- og DF (V8) serien, 1600ccm, fire ventiler, DOHC men med kjededrift heller enn remmen som BDA fikk (og tannhjula i en DFV) senere. Lucas mek sprut og tørrsump, oljetank i kofferten. Låt helt fett!kris wrote:Hei noen som kan noe om denne motoren satt vist i en 1968 escort.
Year: 1968
Engine: 215 bhp FVA engine in 1968
http://www.classicfordmag.co.uk/2013/01 ... d-escorts/
mvh
Kris
Re: Year: 1968
Neida, det går nok...om du har $$$$! Det finnes en 2-liters variant, FVC, som er montert i endel 2-liters racersportsvogner fra 1970 og videre, og de blir annonsert av og til. 1600-varianten bruker Ford-blokka...bare løp og kjøp en FVC og bygg delene inn i en 711M-blokk så får du motor så det holder...kris wrote:Er vel umulig og få tak i en sånn nå..Impracing wrote:Jada, Alan Manns Gruppe 5 Escort, kjørt av Frank Gardner. Brukte 1600 FVA motor (Four-Valve Assemby) som var en motor som Cosworth opprinnelig utviklet for Formel 2. Forløper til BD- og DF (V8) serien, 1600ccm, fire ventiler, DOHC men med kjededrift heller enn remmen som BDA fikk (og tannhjula i en DFV) senere. Lucas mek sprut og tørrsump, oljetank i kofferten. Låt helt fett!kris wrote:Hei noen som kan noe om denne motoren satt vist i en 1968 escort.
Year: 1968
Engine: 215 bhp FVA engine in 1968
http://www.classicfordmag.co.uk/2013/01 ... d-escorts/
mvh
Kris
Doc
Re: Year: 1968
Like greit med bda eller twincam kansje da? Kan vel ikke bruke den hr med 711 blokk må vel være orginal da.Impracing wrote:Neida, det går nok...om du har $$$$! Det finnes en 2-liters variant, FVC, som er montert i endel 2-liters racersportsvogner fra 1970 og videre, og de blir annonsert av og til. 1600-varianten bruker Ford-blokka...bare løp og kjøp en FVC og bygg delene inn i en 711M-blokk så får du motor så det holder...kris wrote:Er vel umulig og få tak i en sånn nå..Impracing wrote: Jada, Alan Manns Gruppe 5 Escort, kjørt av Frank Gardner. Brukte 1600 FVA motor (Four-Valve Assemby) som var en motor som Cosworth opprinnelig utviklet for Formel 2. Forløper til BD- og DF (V8) serien, 1600ccm, fire ventiler, DOHC men med kjededrift heller enn remmen som BDA fikk (og tannhjula i en DFV) senere. Lucas mek sprut og tørrsump, oljetank i kofferten. Låt helt fett!
kris
Hvis du synes Twin Cam er litt for dyrt, og BDA altfor dyrt ,så tror jeg du bare skal ta denne tanken og late som du aldri har tenkt den.....dessuten, hvorfor komplisere livet sitt mer enn nødvendig ?? I tillegg så er denne motoren kun brukt i gruppe 5, dermed får du ikke brukt den i historisk racing. Forøvrig sto det en Alan Mann Escort med denne motoren til salgs hos auksjonsfirmaet på racingmessa i Birmingham denne uka, de regnet med en pris i området 500000-700000.- kroner. Løp og kjøp...
Re: Year: 1968
Impracing wrote:Jada, Alan Manns Gruppe 5 Escort, kjørt av Frank Gardner. Brukte 1600 FVA motor (Four-Valve Assemby) som var en motor som Cosworth opprinnelig utviklet for Formel 2. Forløper til BD- og DF (V8) serien, 1600ccm, fire ventiler, DOHC men med kjededrift heller enn remmen som BDA fikk (og tannhjula i en DFV) senere. Lucas mek sprut og tørrsump, oljetank i kofferten. Låt helt fett!
Liten kommentar; FVA har tannhjulsdrift av kammene(som DFV), ikke kjededrift.. ..:
"...The FVA seriesThe Cortina engine was also the basis for the FVA, an F2 engine introduced in 1966, and developed under the same contract as the DFV, for the new 1.6-litre engine rules. This engine featured 16 valves operated by twin overhead camshafts driven by a train of 9 gears. The metering unit for the Lucas mechanical fuel injection was rotated by gear and belt from the inlet cam, while the exhaust cam drove an alternator on the rear of the head. It produced at least 225 brake horsepower (168 kW) at 9000 rpm. This engine dominated the category until 1971, and was also used in sports car racing in 1.8-litre form as the FVC. The FVA was notable for being part of the same Ford contract that gave rise to the DFV; the cylinder head on the FVA pioneered many of Duckworth's ideas that would be used on the V8 engine.
A larger engine was designed for endurance racing in the mid 1970s, the FVC that displaced 1,976 cubic centimetres (120.6 cu in). The FVC produced only 275 brake horsepower (205 kW), down from the 325 hp (242 kW) that other twin-cam four cylinders such as the Hart 420S produced but was more reliable. Two unusual features were gear-driven camshafts, plus a gear-driven alternator in the cylinder head. One was campaigned in the USA's CanAm series in 1978 in the Osprey SR-1, built and driven by Dan Hartill. ..." (wikipedia)
Basis for motor(siden den kom i 1966) var vel Cortina 1500 ccm pre x-flow motorblokk og ikke x-flow 711M blokka. Tror de brukte FVA motoren i noen mk 2 Cortinaer også..., mens de ventet på at Escorten skulle bli tilgjengelig.
Bildegalleri av motor:
http://www.davidgathercole.co.uk/raceretro.html
Motorbygger/deleleverandør:
http://www.davidgathercole.co.uk/engines.html
Jørn M. Hanssen
Er glemt...atle wrote:Hvis du synes Twin Cam er litt for dyrt, og BDA altfor dyrt ,så tror jeg du bare skal ta denne tanken og late som du aldri har tenkt den.....dessuten, hvorfor komplisere livet sitt mer enn nødvendig ?? I tillegg så er denne motoren kun brukt i gruppe 5, dermed får du ikke brukt den i historisk racing. Forøvrig sto det en Alan Mann Escort med denne motoren til salgs hos auksjonsfirmaet på racingmessa i Birmingham denne uka, de regnet med en pris i området 500000-700000.- kroner. Løp og kjøp...
Re: Year: 1968
Liten kommentar; FVA har tannhjulsdrift av kammene(som DFV), ikke kjededrift.. ..:
[
Basis for motor(siden den kom i 1966) var vel Cortina 1500 ccm pre x-flow motorblokk og ikke x-flow 711M blokka. Tror de brukte FVA motoren i noen mk 2 Cortinaer også..., mens de ventet på at Escorten skulle bli tilgjengelig.
l[/quote]
Jaggu hadde den drev...der ser du hva som skjer når man stoler på hukommelsen...husker godt at jeg leste presentasjonen i 1966. Skrev tom til Lotus og bad dem vurdere å putte en FVA med femtrinns kasse i Elan. Få år etterpå kom BD-serien..., men aldri i Elan. Tenk om...
Da var vel poenget med BD-serien at det ble MYE billigere å levere motoren i volum med beltedrift, mens de beholdt drevene i hele DF-seriens levetid. Skulle gjerne vite om det var noe problem med beltene relatert til lengden for en V8. Andre ekstreme racermotorer brukte belter, som f eks Harts 420R (som jeg hadde et eksemplar av, og var så teit at jeg solgte til Australia for en neve dollar for ti år siden) men det var en firer narurligvis. Harts 415T (spør Henry Harrfeldt!) beholdt også remdrift, tross at det var et ekstremt motorkonsept, men potensiale for langt over 800 hester.
BTW, er 1500 Cortina blokker lettere å få tak i enn 711M? Husker at vi strevde med å finne en egnet blokk den gangen jeg hadde en 1800 BDA i min Lotus Esprit, opprinnelig med skotskbygd motor...men som Atle sier, skulle heller ha gitt de kronene til Frelsesarmeen.
[
Basis for motor(siden den kom i 1966) var vel Cortina 1500 ccm pre x-flow motorblokk og ikke x-flow 711M blokka. Tror de brukte FVA motoren i noen mk 2 Cortinaer også..., mens de ventet på at Escorten skulle bli tilgjengelig.
l[/quote]
Jaggu hadde den drev...der ser du hva som skjer når man stoler på hukommelsen...husker godt at jeg leste presentasjonen i 1966. Skrev tom til Lotus og bad dem vurdere å putte en FVA med femtrinns kasse i Elan. Få år etterpå kom BD-serien..., men aldri i Elan. Tenk om...
Da var vel poenget med BD-serien at det ble MYE billigere å levere motoren i volum med beltedrift, mens de beholdt drevene i hele DF-seriens levetid. Skulle gjerne vite om det var noe problem med beltene relatert til lengden for en V8. Andre ekstreme racermotorer brukte belter, som f eks Harts 420R (som jeg hadde et eksemplar av, og var så teit at jeg solgte til Australia for en neve dollar for ti år siden) men det var en firer narurligvis. Harts 415T (spør Henry Harrfeldt!) beholdt også remdrift, tross at det var et ekstremt motorkonsept, men potensiale for langt over 800 hester.
BTW, er 1500 Cortina blokker lettere å få tak i enn 711M? Husker at vi strevde med å finne en egnet blokk den gangen jeg hadde en 1800 BDA i min Lotus Esprit, opprinnelig med skotskbygd motor...men som Atle sier, skulle heller ha gitt de kronene til Frelsesarmeen.
Doc