STCC og Falkenberg gjør det igjen!

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Post Reply
User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

STCC og Falkenberg gjør det igjen!

Post by Rune R » 17 Mar 2013, 18:27

Dagens opptur var nyheten om at STCC kjører inn HR på Falkenberg, slik de gjorde det i 2011.
Om cameradekning og produksjon av historisk løpet blir like rått som den gang, da blir det årets høydepunkt!

Måtte det bli mindre kamikaze og ville tilstander mot det vi så fra løpet i 2011. Utdeling av beroligende til alle i HR kan være en idè.

User avatar
Bellracing.no
Race Engineer
Posts: 23
Joined: 19 Nov 2009, 20:53
Location: Gjøvik
Contact:

Falkenberg

Post by Bellracing.no » 28 Mar 2013, 10:03

Er det noen som vet klasse inndelingen i G 1/2 i Sverige, kjører det samme volum inndeling som oss?
God Påske til alle sammen.

Jan Akre

Avo
Race Engineer
Posts: 36
Joined: 28 Jan 2011, 10:09
Location: Akershus

Falkenberg

Post by Avo » 28 Mar 2013, 12:16

Hei,

Her kommer kopi av innbydelsen som er sendt ut i forbindelse med Falkenberg løpet i Juli.

Kjenner ikke til alle norske førere som er påmeldt, men vet at Mattis, Rødset og meg selv er påmeldt i periode H.

God Påske! :lol:
Aiman

OFFICIELL INBJUDAN
Västkustloppet® 2013. Historisk racing , Falkenbergs Motorbana, 12-13 juli 2013

I samband med Västkustloppet 2013 med STCC på Falkenbergs Motorbana inbjuder FMK till en nationell tävling för historiska Standard, GT och GTS bilar period G1-2 och period H-J
Tävlingen är öppen för alla förare med för innevarande år och respektive klass gällande licens.
Tävlingen sker i gemensamma heat för samtliga klasser.


Tävlingen anordnas i full överensstämmelse med FIA:s internationella och Svenska Bilsportförbundets nationella tävlingsbestämmelser. Svenska är det för tävlingen officiella språket.


ANSVAR. Den som deltar i tävling gör detta under eget ansvar och på egen risk. Berört int.förbund,FIA, SBF, arrangör eller funktionär kan således inte utan grov oaktsamhet göras ansvariga för person och sakskador som drabbar deltagare under tävling.
Tävlingsdeltagare och funktionärer har genom sin anmälan att delta i tävlingen samtyckt till att vederbörandes personuppgifter registreras i arrangörernas dataregister samt att, inom ramen för verksamheten oavsett medieform offentliggör namnuppgifterna.

Tävlingen är en nationell banracingtävling på permanent bana, och sker på Falkenbergs Motorbana.
Banans längd är ca 1843 m. Tillståndsnummer meddelas i Startbekräftelse/PM1.
Tel 0346/19033, fax 0346/50189


Anmälningsavgiften är SEK 2.000:- inkl moms och inkluderar tidsträning samt 2 tävlingsheat. Denna avgift är möjlig eftersom klassens sponsor, AUTOSMART, betalar 1000 kr/ deltagare inkl moms.
Anmälningsavgiften faktureras av STCC AB.

Elavgift, ett uttag 10 amp per deltagare ingår. Förbrukning därutöver debiteras 10 A-500 kr alt.
16 A- 1.500 kr per användare.

Preliminärt tidschema:

Fredag 2013-07-12:


Obligatoriskt förarsammanträde
Kval 20 min. Bästa kvaltid avgör startuppställning i race 1.
Race 1 15 varv Bästa tid i race 1 avgör startuppställning i race 2.

Lördag 2013-07-13:
Race 2 15 varv

Anmälan skall ske via mail www.stcc.se
Samtliga fält måste vara korrekt ifyllda.


Sista anmälningsdag är 2013-04-30.

Anmälan är bindande men kan återkallas före anmälningstidens utgång. Vid för sen på- eller
avanmälan uttages administrationsavgift kr 500.-

Anmälan anses godtagen i och med att startbekräftelse och deltagarlista är publicerad på
www.stcc.se .

Ev. återbud lämnas till Falkenbergs Motorklubb, Tel.0346/ 19033 fax 0346/ 50189 eller e-mail: kansli@falkenbergsmotorklubb.nu

Föraren skall vid ankomst anmäla sig vid sekretariatet för uppvisande av licens/anmälarlicens.

Varje förare/anmälare erhåller per antagen anmälan 5 st depåpass, samt 1 bilpass. Varje tävlande äger rätt att få plats i depån för 1 st tävlingsbil samt 1 st servicebil/vagn.Extra vagnpass kostar kr 300.-


Anvisningar från maskindepåpersonal måste ovillkorligen följas. Släpvagnar och transportfordon/
kärror parkeras på av personal anvisade ytor. Depågator får av säkerhetsskäl ALDRIG helt eller delvis blockeras. Fordon som feluppställts kommer att bortforslas på ägarens/hyrestagarens bekostnad. Ev. skador svarar ägaren/hyrestagaren för själv.


All grillning eller öppen eld i maskindepån är absolut förbjudet. Får endast förekomma på anvisad plats. Alla team skall ha väl synligt uppställda och tillgängliga brandsläckare. Minst krävs 1st 9-10Kg brandsläckare med för tävlingsfordonet avsett släckmedel för det bränsle som används. I övrigt enl. anvisn. SBF RA8.1.3.
Miljöpåverkan skall begränsas enl SBF regler G2. Miljömatta fordras finns att köpa i sekr.


Reklam är tillåten på tävlingsbilarna enl. App K. Förare/anmälare är skyldig anbringa arrangörsreklam enl anvisn. från besiktningspersonal. Förare/anmälare äger rätt att friköpa sig från arrangörsreklamen till en kostnad av 2000:-SEK och avsäger sig därmed all rätt till ev. priser/prispengar som är sammankopplade med den reklam friköpet gäller och som ej får ersättas med
konkurrerande reklam.

Tävlingsnummer enl. FIA´s”Internatonal Sporting Code”, skall finnas på bilen vid anmälan till besiktning. Arrangören förbehåller sig rätten till omnumrering av bilar som har fasta startnummer vid behov.
Besiktning skall vara genomförd innan tidsträning eller race får påbörjas.
Tävlande vars bil godkänts i besiktningen räknas som startande.

Max antal startande i tävlingsheat är 29 bilar.
Om antalet anmälda förare överskrider 29 st äger arrangören rätt att välja vilka som får starta och kan utse upp till 5 reserver.

Föraren garanterar att fordonet är korrekt, för RHK klass enl. App K och överensstämmer med FIA´s HTP-handling. Besiktning, parc fermé, efterkontroller etc. sker i enlighet med FIA och SBF´s bestämmelser.

Förarsammanträdets plats meddelas i startbekräftelsen. Deltagandet är obligatoriskt.

Startmetod: Stående Ljusstart
För tjuvstart kommer tidstillägg att tillämpas.

Protest skall vara skriftlig och åtföljas av 750:-SEK.

Tidtagning sker med elektronisk utrustning, system Trans X 260.
Det finns möjlighet att hyra transponder så länge lagret räcker.
Kostnad SEK 500,-

Ljudmätning kommer att ske kontinuerligt vid förbifart på banan.
Max 95 dbA är tillåtet. Överskridande medför svartflaggning och uteslutning från heatet.

Olja och bränsle får ej påfyllas i bandepå.


Alla officiella meddelanden, PM, resultatlistor, etc, kommer att anslås på anslagstavlan vid sekretariatet i övre depån.

Tävlingsledningen kommer att rikta särskild uppmärksamhet mot ojuste eller vårdslös körning och all plåt- eller hjulkontakt kommer att inrapporteras för bedömning av tävlingsledare.


Depåtystnad råder alla dagar från kl. 20.00-07.30. Det är förbjudet för personer under 15 år att framföra s.k. minibikes eller andra varianter av motordrivna mopeder/MC inom tävlingsområdet. Dessa fordon skall endast användas för material transport mellan bandepå och maskindepå.

Att medföra lösspringande djur är förbjudet.

För att tillmötesgå publika intressen bör inget tävlingsfordon lämna maskindepån före Lördag kl 15.00.

Arrangören äger rätt att besluta om avlysning av hela tävlingen eller delar därav, därest för få deltagare anmält sig, samt i händelse av uteblivet tävlingstillstånd eller force majure.

Om sådant beslut fattas kommer berörda deltagare att underrättas senast 24 timmar före besiktningens början.



VI HÄLSAR ER HJÄRTLIGT VÄLKOMNA!

ORGANISATIONSKOMMITTÉN:


VÄL MÖTT FÖR EN FESTLIG HELG PÅ FALKENBERGS MOTORBANA

Mads Gjerdrum
Mid-fielder
Posts: 58
Joined: 07 Jun 2007, 21:46
Location: Nesøya

Falkenberg

Post by Mads Gjerdrum » 28 Mar 2013, 21:57

Da er jeg også påmeldt, dette blir moro.

God påske !

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 01 Apr 2013, 14:50

Foreløpig startliste:

http://www.motorsport-events.se/stcc/info/historisk/

Historisk Racing Norge ser jo ut til å være godt representert!
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 01 Apr 2013, 17:28

Den startlista kan få en stakkar til å skjelve. Må være tøffeste HR feltet ever. Det er i slike stunder ein ikkje angra på å ha starta med galskapen. Det skjer først etter ein står i sandfella med skeiv bil og adrenalinet langt uttafor tomhetsforlengern.

Henning
Champion!
Posts: 747
Joined: 24 Mar 2004, 19:09
Location: Hosle

Post by Henning » 01 Apr 2013, 19:21

Er det svoger til Tommy Rustad som er påmeldt med NSU TT ?

User avatar
Bellracing.no
Race Engineer
Posts: 23
Joined: 19 Nov 2009, 20:53
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Bellracing.no » 02 Apr 2013, 19:03

Ja, det er svoger til Tommy og Heidi Akre .

Jan

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 18 Jun 2013, 14:13

Historisk racing kommer med största sannolikhet inte att visas i SVT. Med utgångspunkt från det preliminära tidsschemat har inte tv-produktionen startat när Historisk racing kör sitt andra heat. Detta sagt med förbehållet att tidsschemat kan ha ändrats sedan den senaste versionen skickades ut.

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 14 Jul 2013, 23:04

Image

Kanskje litt i overkant, men kjører på med detaljert denne gang:

Vestkustloppet, slik eg opplevde det.

Morten Larsen, Ola Svendsen, Holm Jacob Matheson og underteikna, stod for dei Norske fargane. Løpet hadde 60 års jubileum og ramma omkring eit STCC arrangement bada i sol kunne ikkje bli betre. Eg har ikkje forsøkt meg på Falkenberg tidlegare, alt eg visste var at dette er av dei raskaste banar vi har. Lykka var litt med meg då Porsche gjengen let meg prøve banen nokre rundar dagen før løpet.
Med dette som bakgrunn var eg godt nøgd med 5. tid på kvalifisering. Berger, Østberg, Myggan og Matheson (Mathis) var kobbelet framom. Altså Camaro, og Escort BDG x 3. Opp til pole hadde eg 6/10, og det var slett ikkje feil.
Finalen Fredag:
Video vil vise eg har ein kanon start, det same har Mathis og vi slår begge Myggan i dragracet fram til første sving. Dessverre var ikkje Ola Svendsen heldig. Han fekk overheating og problem rett før starten gjekk, noko som førte til at ei Porsche traff han i hekken med eit brak. Store materielle skader på begge. Vi som kom oss i gang endte difor opp bak safety car i 3-4 rundar. Mathis ergrar seg sikkert enda på det som så skjedde, for då safety car slukka lysa og feltet igjen kunne gje gass, då var det fleire 100m mellom Mathis og fram til dei 2 i tet. Eg kjører i frustrasjon forbi Mathis akkurat i det langsida starter, Mathis forstår han har tatt feil, og derifrå blir det eit rotterace mellom oss heilt fram til målflagg. Han ligg på min hekk nokre rundar, ja heilt til eg gjer ei bomgearing inn i storsvingen før start. Mathis let seg ikkje be 2 gongar og drar forbi meg på slutten av raka. Då er det min tur å jage han. Hans bil er raskare rett fram, men eg har taket på han i raske svingar.
I det vi etter nokre rundar skal passere ein bil med 1 runde, vert vi begge litt usikker på om sjaføren i denne har tenkt å halde «normalt» spor. Mathis nølar eit lite sekund, eg grip sjansen og kastar meg forbi. Frå det punkt og inn til mål blei det pedal mot stål til vi såg målflagget. Eg vert 3 med Mathis om lag 1 bil lengde bak. Det var god stemning i Kadetten etter målgang. Ganske god faktisk :).
Finalen Laurdag:
Igjen skulle eg starte på 5. spor. Men denne gong fekk eg ikkje bilen til å skyte ut som den skulle. I staden for vinne ei plassering inn mot første sving, så tapte eg heller og ut kom ut som nr 6. Igjen bak Mathis. Så da var vi i gang igjen da! Han drar meg rett fram, og eg drar inn igjen forspranget i det tekniske partiet. Meinte eg hadde nok inne for å blåse til med forbikjøring, men attacket må settast i rette øyeblikk, på rett stad og i rett runde om det skal lykkast. I runde 5 tok eg ladegrep og kom med alt eg hadde gjennom fullfarts høgre, over krøn venstre og ned mot langsvingen. Mathis såg meg kome, la seg inn etter «boka», eg var i ferd med å sette det siste kortet eg hadde i manøveren og DER….. datt venstre bakhjul av.
Årsak: Eg har rett og slett montert hjula feil. Flaut, flaut og enda litt meir flaut. Ingen stor skade elles på bil, og løpet på Falkenberg blir for meg ståande som ei svært god oppleving. Eg likte banen svært godt, og det blir ikkje siste gong eg skal kappkjøre der. Spesiell takk til Mathis for rein og knallhard kamp.
Det var gledeleg at Morten Larsen fekk oppleve at hans bil gjekk klokkereint og som den skulle Laurdag. Jubel i den Norske leiren då feilen dei har slitt med lenge no omsider forsvann. Hurra, vi ser fram til at du får kjøre med «god bil» Morten!

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 16 Jul 2013, 09:38

Syntes vi alle skal tvinge Mathis til permanent opptreden i HRN, fightene mellom dere to er alltid storartet å beskue!
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 16 Jul 2013, 10:59

Ja alle midler må brukes for å få Mathis som fast inventar. Vi hadde det morsomt så det holder.
Ellers kan vi vel slå fast at i bildet under her, på flat pedal i 5. gear mot langsvingen, er den berømte døren lukket. :)
Image

User avatar
Lazy Racer
Qualified driver
Posts: 46
Joined: 17 Jun 2008, 18:19

Post by Lazy Racer » 16 Jul 2013, 13:35


User avatar
Holm Jacob Matheson
Class winner!
Posts: 270
Joined: 08 Jun 2004, 08:10
Location: Høvik
Contact:

Post by Holm Jacob Matheson » 16 Jul 2013, 20:03

Har du sett på makan!! Dette bildet må være manipulert Rune!!?? Uten nærmere forklaring ser jo dette ut som rallycross.....og det var det ikke!

Oppriktig talt, jeg kan ikke huske jeg har vært utenfor banen på høyre side over krønet. Dette må ha vært i forbindelse med at vi tok igjen en bil eller to midt på krønet og måtte gå på ytter'n for å komme forbi.

En eller to ganger "stengte jeg døren" etter krønet, men var ikke på langt nær på den siden av banen.....eller var jeg? Dette har du film av vil jeg tro, du har sikkert filmen innen dette bildet er tatt også, legg den ut er du grei så vi får oppklart dette!

Kanskje også de gangene jeg forsøkte å gå utenfor og rundt deg ned langsiden (lyktes en gang) slik at 50+ kan se på dette!

Dessverre lå mitt kamara hjemme denne gangen, er nok lurt å ha dette igang fra racene!?

Håkkesom, du og jeg hadde en hærlig og supertett fight i begge racenene og......ikke en ripe i lakken! Dette skal vi fortsette med Rune!

Holm Jacob
Fordkjører

Post Reply