Triste nyhter på Donington

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Post Reply
User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Triste nyhter på Donington

Post by bk » 06 May 2013, 08:22

Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 21 May 2013, 14:41

Burde det vært tøffere krav til HR biler enn det er? Tillates det for mye med unnskylding om at "dette er tross alt historisk racing"?

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 21 May 2013, 15:02

Jeg tror vi er så trygge som vi kan få blitt, mer eller mindre. Dessverre kan det forekomme slike ulykker. Syklet selv terrengsykkelritt i går, og der er det mer flaks at ikke fler går med. Det finnes mange hobbyer med høy risiko sammenliknet med det vi bedriver.

Det gjelder at vi alle kanskje har litt å gå på, og ikke tenker verdensmester når vi er på banen? Det er jo ikke WTCC vi kjører. Et stort pluss for at vi har delte klasser for å ikke få de største fartsforskjellene.

Samtidig er jeg veldig opptatt av at vi jobber for å få bedre opplærte funksjonærer på banene vi kjører på, spesielt i å lese situasjoner. Ref en del smeller som kunne vært unngått med aktiv bruk av oljeflagg i tide (eller hva DH...)
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 21 May 2013, 21:20

Jeg var jo som sagt i Aarhus i helga, får jo da et innblikk i hva bilene 'våre' tåler, og det er ikke mye ! Jeg har jo vært biloppretter noen år, og det er himmelvid forskjell hva en ny bil tåler i forhold til våre.
Må ikke glemme at en Mini eller Fiat har en meter kortere front enn andre.
Største faren er allikevel å få en bil inn i førerdøra, da er det kort vei til folk ! I moderne biler sitter det store formstøpte 'byggeskum' elementer i dørene.Disse er der for å ta i mot ved sidekollisjoner, og ikke bare for støydemping vil jeg tro. Jeg må innrømme at jeg har 'jukset' i forhold til HR reglene, døra på Escorten er fylt med skum. Da har jeg en 10 cm tykk skumpute mellom meg og fronten på en evt. inntrenger. Kanskje flere burde 'jukse' ??
En annen ting jeg har lagt merke til er at mange strammer 6-punkt beltet så det er komfortabelt. Jeg setter meg så langt jeg kan ned i stolen, strammer så beltene alt jeg kan , da er det bare armer og bein det går an å bevege, ikke kroppen. Ved en krasj, så blir kroppen så ut av fasong, at hvis man stiller med 3 cm slakk i utgangspunktet så kan man risikere å gli ut av slakke belter.
Atle

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 21 May 2013, 21:26

Gode poeng, Atle. Skumfylt dør har jeg trua på. Det er vel lov å droppe sveivevinduet til fordel for sikkerhet?

Belter og HANS skal gjøre vondt og kjennes skikkelig ubehagelig mens du venter på å kjøre ut fra pit lane. Når du så kjører ut, stram litt til...

Race mellom betongvegger i colabokser? Tror ikke jeg er helt klar for det...
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 21 May 2013, 23:24

Sveivevinduer trenger vi ikke...skal ikke kjøpe pølse på turen, heller ikke betale bompenger.. :lol:

vegar
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Mar 2004, 16:22
Location: Plankebyen

Post by vegar » 22 May 2013, 16:46

atle wrote:Sveivevinduer trenger vi ikke...skal ikke kjøpe pølse på turen, heller ikke betale bompenger.. :lol:
Sikker på at ikke Huysmann vil ha inn litt ekstra på hver runde? Bompenger ved gamle mållinja hadde vært noe. :)
Anybody can buy four letters, but legends aren't for sale!

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 22 May 2013, 16:53

vegar wrote:
atle wrote:Sveivevinduer trenger vi ikke...skal ikke kjøpe pølse på turen, heller ikke betale bompenger.. :lol:
Sikker på at ikke Huysmann vil ha inn litt ekstra på hver runde? Bompenger ved gamle mållinja hadde vært noe. :)
Tja, da kunne vi ha betalt for sntall runder kjørt med Autopass, så slipper vi startavgifta :lol:
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

Post Reply