Classic Race Aarhus

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
Post Reply
atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Classic Race Aarhus

Post by atle » 20 May 2013, 11:08

Akkurat hjemme etter en fin helg i Danmark. Mye Racing, tett program, og til slutt en god porsjon forsinkelse etter hvert som banen tok ofre...
Moro å se litt andre biler og møte nye folk. Hvem kunne tro at en Merce 500 med V8 og automat skulle rote seg opp i topp 6-7 i et travelt H-I heat ?
De kjørte biler opp til 86 i samme heat, og det fungerte bra. Det blir nok litt for mange Ascona B etter min smak...
H- klassen ble dominert av Escort og Porsche. Danskene har klart å få RS2000 biler til å gå nesten like fort som BDA, og det koster bare en brøkdel.
G- klassen var 2002 og Alfalfa biler sitt domene, med 2002 på topp hele tiden.1300 klassen var litt tynn , med Mini og Fiat Abarth i topp.
F klassen kjørte Gt og standard sammen, Gt ble dominert av Svensk E-type, og std klassen ble mye Lotus Cortina.
Det var med en god håndfull Mustanger, både i F og G, men ingen fikk dem til å gå særlig mange runder av gangen..
Ekstremt tett program, trening Fredag, kval og ett løp Lørdag, og TO løp søndag for alle klasser! Nå er det vel bare Norge i hele verden som har kirketid, men allikevel..
i Danmark kjører 98 % av G bilene på Yoko og Kumho, bare et og annet Michelin var å se. De kjører også alu-radiatorer på G biler, elektronisk tenning på de fleste G-biler, men ikke i F. De kjører også 'juksevannpumper' på Lotusmotor, og dette lever de godt med.
De hadde en stor andel 'brekkasje' under løpene, mer enn oss ,tror jeg.
Danskene er litt 2-delt, halve gjengen har strøkne biler som oss, den andre halvdelen er veldig 'klubb racing', med øl og sosial hygge, det er ikke så viktig å få kjørt hele tiden, finishen gjenspeiler også dette.
Som sagt, veldig hyggelig, men er usikker om jeg skal anbefale kjøring der. Betong er veldig lite tilgivende, det gikk med en Norsk Alfa der, den ble kort...
Har ikke tatt noe særlig bilder, med digitalt 'instamatic' blir det ikke det store, og med min datakyndighet så hadde de vel aldri kommet på nett uansett :oops:
Atle

Stians
Grease monkey
Posts: 11
Joined: 26 May 2006, 16:14

Post by Stians » 20 May 2013, 21:15

Hei Atle, det var hyggelig å treffe dere der nede. Ikke mange andre nordmenn å se, og det er egentlig rart. Arrangementet har fantastiske rammer og det var solgt 23.000 tilskuerbilletter (!). Denne gangen er det mulig de hadde gapt over litt for mye. Det var mange ulykker som førte til forsinkelser og glatt bane med mye væske på banen. Det var dessverre min Alfa som gikk tapt. I vårt siste løp, heat 3 på søndag ville de at vi skulle kjøre rett til start uten warmup, men vi fikk dette endret, og med kortere løpstid i stedet. Dette satte en litt dårlig stemning i feltet, men alle stilte til start. I runde 2 eller 3 gikk en 2002 rett i en sjikane og la igjen væske på banen. Området ble merket med gule flagg og opphør med grønt flagg. Problemet var at det var svært glatt også etter grønt flagg hvor jeg fikk overstyring, traff en betongkant og slo skjev høyre forstilling og endte med fronten i betongen på 4. runde med påfølgende rødflagg. Bilen har relativt store skader, men det er mest karrosseriblikk og ødelagte styrings- og understellsdeler. Det er mulig den kan strekkes og fikses, men det blir ikke de første ukene...Det ble rutinebesøk på sykehuset, men det har gått ganske bra selv om jeg er litt mørbanket, kjørte med HANS-krage som kanskje bør bli obligatorisk for alle. Jeg skal i alle fall aldri legge den på hylla.

Gateløp er og blir risikabelt i forhold til baneløp. Det er til gjengjeld ekstremt gøy når det går bra både for førere og publikum. For anledningen kjørte begge de norske bilene med rake rør og sideeksos til glede og sikker forargelse hos mange tilskuere/naboer på 8000rpm. Beste plassering ble vel til slutt, etter tjuvstart på en av bilene foran, 5.plass på meg med 1.29.1 som beste rundetid og 7. på Liam med 1.31.0 som bestetid. Vi er veldig fornøyd med det og 4 danske/norske Alfaer blant de 7 beste.

PS! Vil vel kanskje ikke si at våre biler er/var i kategorien "strøkne" ennå og jeg vet heller ikke om det skal være noe endelig mål. Det er utrolig viktig at innstegsterskelen ikke er altfor høy og da kommer dette kanskje i andre rekke etter at verktøyet virker som ønsket og at sikkerheten er ivaretatt, og da mener jeg IKKE at det er greit med rallycross-stuk. Dansk pit-pils-tradisjon er også hyggelig når dagen er over så lenge det ikke blir fyllekalas. Det er ugreit uansett hvor det er og det var eksempler på det også. Vi har i alle fall blitt godt mottatt av avslappede, hyggelige dansker og har nytt både sjampis og øl åpenlyst i pit sammen med dem uten å ha dårlig samvittighet for det.

Mvh
Stian S

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 20 May 2013, 22:59

Dette var interessant lesning. Århus var dyktig og hypa dette løpet lang tid i forveien. Men som sagt før her, å kjøre mellom betong blokker har sine utfordringer, og dette er helg klart årsaken til at jeg nok ikke kommer til å delta hverken der eller i Køben. FOR redd for utstyret? Tja kanskje det, men det er ikke alle av oss som lett fikser en rettejobb.

Det Atle skriver er en type rapport jeg gjerne ser mer av. Her er det en med HR peiling som rapporterer. Hvordan den får en RS2000 til å banke BDAer er interessant, men det er ikke bare så enkelt som at BDA gutta ikke satser eller ikke er gode nok da?

Ellers så er det jo bare å igjen minne om at Danskene ikke kjører htp krav. De av dem som kommer til Falkenberg og ellers til løp i Sverige regner jeg med har det i orden.

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 20 May 2013, 23:45

Det var synd med Alfaen, Stian. Den er nok helt sikkert rettbar, selv om jeg ble litt bekymret da jeg så radiatoren var smurt rundt motoren... Hans'en skal du nok også være glad for, la merke til at de fleste der nede kjørte uten. Så forresten en Mazda Wankelbil i youngtimerklassen,han kræsja litt ordentlig med en BMW, han hadde glemt å fjerne passasjer-airbagen...den er borte nå :lol:
Det var utrolig mye folk der nede, og de hadde fått til litt marked a'la Goodwood, med frisør og det hele. Utover søndagen ble det dårlig tid, og da tok man slike shortcuts som Stian snakket om, start uten warm up,o.l.
Er også usikker på om danskene har frostvæskeforbud, det burde jo være første bud i gateløp.
Når det gjelder finishen, så mener jeg ikke at alt skal være så strøkent, men iallefall iorden. Det virker som om noen heller tar en øl og koser seg istedet for å få bilen iorden til morgendagen. Forstår ikke at folk gidder å dra ut på banen 3 dager på rad med samme feilen som gjør at bilen bare virker 2 runder. Dette gjaldt flere biler.
Jeg vet jo ikke hvordan BDG Escorter virket i forhold til OHC Escorter, tror ikke det var noen BDG'er i H, kanskje en. Da må det nordmenn til for å prøve i såfall...Det er ikke usannsynlig at en OHC 8-ventiler kan gi en BDG kamp, det er vel noe 8-venilerte Opel greier som går bra og ? :lol:
I så fall en lur politikk, for en race OHC bygger man for 100' , en BDG koster 250'-300'.
Har også vært borti at Twin Cam motorer kan yppe seg mot større og sterkere....
Atle

Post Reply