Regelendringer 2014 - avstemming

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Regelendringer 2014 - avstemming

Post by bk » 11 Sep 2013, 13:00

Det vil i løpet av kort tid komme ut en mail om avstemming for klasseendringer for 2014.
Det er derfor SUPERMEGAVIKTIG at de av dere som er medlemmer og ikke har mail-adresse riktig hos Morten Kristmoen sender en mail ASAP med oppdatert info (mail-adresse, navn) til post@historisk-racing.no

Nevnte jeg at dette var ÛBERviktig?
Last edited by bk on 03 Feb 2015, 13:15, edited 1 time in total.
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Thomas
Race Engineer
Posts: 25
Joined: 31 Mar 2004, 15:05
Location: Kolbotn
Contact:

Deling av klasser !!

Post by Thomas » 12 Sep 2013, 14:18

Her er hva jeg mener om saken,

Spørsmål 1 om å tillate GR 5 biler er ok, men samme dukker opp igjen i spørsmål 3. Da er det også tatt inn prototype biler (Som det også er ok at det blir stemt over). Dette gjør det hele litt ustembart…

Utfordringen blir da at det kan bli «ja» til gruppe 5 biler i spørsmål 1, men nei i spørsmål 3. Resultatet vil da bli at STD, GT biler og Gr 5 biler kjører sammen og poengberegnes sammen. Med dette vil endringen man ønsket å belyse med forslagets utgangspunkt ved å skille på i STD / GT bli motsatt ved å åpne for Gr 5.

Forslaget om å dele STD / GT ble sendt inn som et selvstendig forslag i April i år, og dette må derfor stemmes over som et eget spørsmål, uten sammenblanding av andre elementer.

På møtet på Rudskogen ble det meg fortalt (var ikke der) ble møtet avsluttet med at alle punktene skulle skilles, slik at man kan stemme på hvert enkelt punkt. Kan ikke se at dette har blitt slik.

Det ble også utalt fra styret i samme møte at spørsmålet om 5 løp med 4 tellende skulle tas opp som eget punkt. Kan ikke se at dette er med i spørsmålene.

Videre mener jeg at spørsmålet om skille på STD / GT er et prinsipp spørsmål, og at man derfor bør gjøre det likt for alle klasser, alt etter hva som blir utfallet av en slik avstemning.
(Altså slå sammen STD / GT i F dersom HR medlemmene ikke ønsker deling i «Spørsmål 3».

Jeg ber derfor om at spørsmålene endres til følgende:

1. NM poeng beregnes over 5 løpehelger. To løp pr helg. Løpssesongen består av 5 løpshelger, hvorav 1 løpshelg kan strykes. Ja/nei Alternativet er at alle løp teller, uavhengig av hvor mange løp NM har i aktuelt år.
2. Finale inndeling som i dag, men med skille på Standard bil og GT bil når det gjelder poengberegning i NM sammenheng. Ja/nei Ønsker man ikke å skille på STD / GT, blir også GT / STD i E og F slått sammen.
3. Åpne for biler inntil 1985 (J) Ja/Nei
4. Åpne for Gr. 5 biler iht. App K 2013, som da vil poengberegnes sammen med GT. Forutsetningen for å åpne for Gr. 5 er at STD og GT blir delt. Ja/nei
5. Åpne for Prototype biler iht. App K 2013, som da vil poengberegnes sammen med GT. Forutsetningen for å åpne for Prototype er at STD og GT blir delt. Ja/nei


Det er bilens godkjente htp som bestemmer hvilken klasseinndeling aktuell bil konkurrerer i.
For å få premie, eller være med i poengberegning, må bilen ha gyldig htp i aktuell klasse.

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 12 Sep 2013, 14:20

Hei Thomas! Gode innspill - skjemaet er endret etter at jeg fikk din tilbakemelding fra styret :wink:
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 12 Sep 2013, 18:26

Jeg trodde (les: forventet) at det skulle kommen noen fornuftige argumentet/ begrunnelser bak alle disse forslagene og være mulighet for kunne ta en debatt rundt dette, slik at man kunne få belyst sakene ifra flere sider... ??

Jeg lurer f.eks på:

1. Hvorfor er det idag behov for å dele STD og GT i alle klasser ?

2. Er det å putte dagens 4 GT-deltagere i hver sin klasse forenelig med "parolen" "Alle skal med" ?

3. Hvorfor skal et evnt. nei til deling av Std og GT i G/H - som vel egentlig er tema her - nå plutselig også endre E-F klassen fra dagens ordning ?
(er ikke dette bare en måte å "skaffe seg stemmer" på?)

4. Hvilken års perioder med Gr. 5 er det snakk om? 1966-1969 (som vel egentlig bare var en litt vassere versjon av Gr. 2 1970-71) eller rør-ramme mosterene fra Gr.5 på slutten av 70-tallet med BMW turbo, Porsche 935, Zackspeed Capri Turbo etc.

5. Har noen satt seg inn i hva som. envt eksisterer av Gr.5 biler her tillands og hvordan det er å evnt. få HTP på disse?
(Er det i det hele tatt mulig å få HTP på Gr.5 replika??)

6. Hvilke type prototype biler er det snakk om? Gr.C? Nordisk Special? Gr.6? Åpne 2 seters sportsprototyper ála Porsche 908 Chevron B21, Lola T290? Can-Am? Eller for den saks skyld Sports 2000?
Litt mere spesifike klasser er vel her påkrevd...?

7. Hvordan skal noen av disse punktene (med unntak av å åpne for -85 biler) stimulere til større deltagelse og vekst?

8. Blir det mere atraktivt å delta i H-klassen med noe annet enn en BDA om man deler i Std. og GT?

9. Burde man heller sett på andre delings metoder for H-klassen, som kanskje kunne stimuler til deltagelse med noe som er rimligere enn en BDA / har mindre en 4 ventiler pr. sylinder? (Er det mulig å komme opp med en "formel" for å dele klassen (poengmessig) ut i fra volum og potensiell ytelse? Tenker på noe som f.eks:

- Std. biler u/2500cm. og mindre enn 4 ventiler pr. sylinder samt GT-biler u/1600ccm konkurrerer om sammen poeng

- Std. over 2500ccm. eller med flere enn 2 ventiler pr. sylinder samt GT-biler over 1600 ccm. - konkurrere i samme klasse.
(------- eller noe i den duren.. ??)




Dette er kun noen tanker og spørsmål fra min side... Flere av oss har vært med i dette i fra starten av og Historisk Racing har vokst bra de siste årene...
Bare de siste 5 årene så her vel deltagelsen nærmet doblet seg og vi ønsker vel oss vekst i alle klasser i årene fremover også.

Men jeg synes det er litt vel feil at vi nå skal stemme for veien videre i de neste 5 år (slik styre nå foreslår) - uten å kunne få belyse/diskutere alternativene i fra flere sider før vi bestemmer oss.


Kun mine 2 cent om saken...
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 12 Sep 2013, 18:51

Fine innspill Ed! Som dere ser under avstemmingen er det et kommentarfelt. Mange har valgt å bruke dette til å gi tilbakemeldinger til litt av hvert. Ser ut som om sperren for å skrive litt er svakere på skjemaet enn her på forumet.

Alt av både stemmer og kommentarer blir samlet/talt opp og oversendt styret - 100% anonymt - når fristen 20 sept er utgått.

Ellers er jeg enda mer for åpne diskusjoner her, men forstår at noen er reserverte.
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Thomas
Race Engineer
Posts: 25
Joined: 31 Mar 2004, 15:05
Location: Kolbotn
Contact:

Hmmmm.

Post by Thomas » 13 Sep 2013, 01:34

Jeg er ikke sikker på hvorfor F klassen ble delt inn i STD og GT,... jeg husker rett og slett ikke..
Hvor mange GT biler det er i F...??

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 13 Sep 2013, 08:18

Thomas: tror det henger igjen fra noen år tilbake hvor det nesten var en egen Elan-klasse, samt at det var med noen MG, Sprite etc. Det er ikke mye liv i GT'ene om dagen, nei...
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 13 Sep 2013, 08:38

Det var vel fordi det ble 'over-rått' parti med Elan. Man tar all innmaten i en Lotus Cortina og setter i en 200? kilo lettere bil. Måtte jo bli suveren vinner den..
Det er derimot ikke slik med alle andre GT biler i andre klasser. Knut sin 'flishaug' passer bra i std bil feltet i G, det samme gjør Opelen til Rune, den blir jo også GT bil hvis dette blir gjort om. Historien viser at biler som på papiret skal være suverene, ikke er det i praksis. Caprien til Mads f.eks, er jo riktig nok en std bil, men hadde sikkert vunnet alt hvis vi bare kjørte på Silverstone. Men, vi gjør ikke det, vi kjører på norske og svenske 'Mikke Mus' baner,og der får ikke slike biler brukt sitt potensiale. På Karskoga var ikke en gull Opel håpløst bak Camaro og Corvette heller.
Vi skal vokte oss vel for å sette etablerte, seriøse førere som Knut og Rune i en klasse hvor de ikke har noe og fighte for. Disse to er blant de mest ivrige og seriøse vi har i HR ! De blir ikke hjemme ei helg p.g.av hyttetur, båt-tur eller fint vær.
Og hva bytter vi dem bort i ?? Står det en haug med GT og GP5 biler og venter ?? Vet bare om en Corvette jeg..
For 10 år siden eller så, arrangerte Mathis møte på Castrol, der var det sikkert 100 pers, og nesten alle var sikre på at de hadde HR bil klar året etter eller så... Hvor mange av disse har vi sett med bil ?? 25 kanskje ?
Før vi gjør om hele HR på denne måten så synes jeg vi må se konturene av disse nye bilene, det holder ikke for meg å bare prate. Du kan reise hjem til folk som er 'snart ferdig' med racerbil, men realiteten er at de ikke har bygget garasjen som de skal bygge racerbilen i engang...
Støtter også Edwin sitt inlegg.
Atle

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 13 Sep 2013, 09:04

Gjesteklasse for alle rariteter inntil det er nok biler til å gi poeng i egne klasser?
Tenker berre...

Tror vel også at Gp5 er litt utopisk, det kjøres ikke engang i nabolandene. Svenskene hadde jo en "SSK Classic" hvor sjela var historisk, men litt friere slik at man fikk med gamle eks-løpsbiler. Danskene har club-racing. Tja.
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 13 Sep 2013, 09:41

'samleklasse' høres ikke dumt ut....så på you tube fra Finland, og der har de jo også slike klasser,vet ikke om det var den de kalte Roadsport ?
Jeg så iallefall Chevy 2 Nova, Cortina mk2 med vingespoiler blandet med div. moderne biler. De fleste land har eget regelverk som er tilpasset de lokale utfordringene, ingen grunn til at ikke vi , som 'verdens minste' HR land kanskje blir nødt til å tenke 'nasjonalt' ?

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 13 Sep 2013, 10:24

bk wrote:Gjesteklasse for alle rariteter inntil det er nok biler til å gi poeng i egne klasser?
Tenker berre...
Dette er jo en glimrende idé for å få med biler som ikke er helt "innenfor". Når folk innser hvor artig det er kan de jo enten bygge om eller bytte bil.
Ja til å få fler biler på banen!

Ikke alle er så forbannet opptatt av poeng.

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 13 Sep 2013, 11:06

Vegard wrote:
Ikke alle er så forbannet opptatt av poeng.
+1 :wink:
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Lazy Racer
Qualified driver
Posts: 46
Joined: 17 Jun 2008, 18:19

Post by Lazy Racer » 13 Sep 2013, 22:06

atle wrote:Det var vel fordi det ble 'over-rått' parti med Elan. Man tar all innmaten i en Lotus Cortina og setter i en 200? kilo lettere bil. Måtte jo bli suveren vinner den..
Det er derimot ikke slik med alle andre GT biler i andre klasser. Knut sin 'flishaug' passer bra i std bil feltet i G, det samme gjør Opelen til Rune, den blir jo også GT bil hvis dette blir gjort om. Historien viser at biler som på papiret skal være suverene, ikke er det i praksis. Caprien til Mads f.eks, er jo riktig nok en std bil, men hadde sikkert vunnet alt hvis vi bare kjørte på Silverstone. Men, vi gjør ikke det, vi kjører på norske og svenske 'Mikke Mus' baner,og der får ikke slike biler brukt sitt potensiale. På Karskoga var ikke en gull Opel håpløst bak Camaro og Corvette heller.
Vi skal vokte oss vel for å sette etablerte, seriøse førere som Knut og Rune i en klasse hvor de ikke har noe og fighte for. Disse to er blant de mest ivrige og seriøse vi har i HR ! De blir ikke hjemme ei helg p.g.av hyttetur, båt-tur eller fint vær.
Og hva bytter vi dem bort i ?? Står det en haug med GT og GP5 biler og venter ?? Vet bare om en Corvette jeg..
For 10 år siden eller så, arrangerte Mathis møte på Castrol, der var det sikkert 100 pers, og nesten alle var sikre på at de hadde HR bil klar året etter eller så... Hvor mange av disse har vi sett med bil ?? 25 kanskje ?
Før vi gjør om hele HR på denne måten så synes jeg vi må se konturene av disse nye bilene, det holder ikke for meg å bare prate. Du kan reise hjem til folk som er 'snart ferdig' med racerbil, men realiteten er at de ikke har bygget garasjen som de skal bygge racerbilen i engang...
Støtter også Edwin sitt inlegg.
Atle
Dette er jeg helt enig i. Jeg synes ikke styret burde legge opp til en avstemming hvor det ikke er mulig å stemme for forskjellige løsninger for klasseinndeling i periode F og periode G/H. Håper styret tar hensyn til det som fremkommer i innlegg som dette her på forumet.
Rolf

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 16 Sep 2013, 00:09

Ja, dette synes jeg styre budre sett / vurdert bedre før ting ble lagt ut til avstemming.

Her er den en hel den nye momenter uten noen form for forklaring eller informasjon om hva som menes, og så vidt meg bekjent ting som heller ikke har vært diskutert (forslått?) før.

Slik opplegget er nå, vet heller ikke om folk stemmer for/mot å innføre egen GT i G/H eller om det stemmes for/mot å beholde GT i E-F. (har dette noen gang vært diskutert at de skal fjernes?)

Slik det står nå, så tvinges enkelte til å stemme for "sin sak" som igjen vil få direkte innvirkning på for/mot "andres sak" - selv om det kan være fullstendig uvesentlig for den som stemmer. (mao, dette er ikke lenger kun en avstemming om å innføre GT i G/H)

Som Rolf sier, dette burde vært stemt over separat, om så skal være.
Og det synes jeg styre burde ta en skikelig vurdering på.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 16 Sep 2013, 20:34

Mange kloke hoder og kloke ord her.

TAKK for at noen er så opptatt av HRN sin fremtid at de tar seg tid til å komme med forslag. Måtte det bli flere som engasjerer seg!

Jeg starter med å sitere Edwin på 2 punkter:
Jeg trodde (les: forventet) at det skulle kommen noen fornuftige argumentet/ begrunnelser bak alle disse forslagene og være mulighet for kunne ta en debatt rundt dette, slik at man kunne få belyst sakene ifra flere sider... ??
og
7. Hvordan skal noen av disse punktene (med unntak av å åpne for -85 biler) stimulere til større deltagelse og vekst?
Det første sitatet er etter min mening svært riktig og viktig. Faktisk syns jeg det er litt beklagelig at forslagstillere ikke har tatt seg tid til å beskrive her i forumet hvordan forslagene skal føre til flere aktive. For det er KUn det det handler om, og det er derfor Edwin sitt pkt 7 over her er nesten det eneste som bør debatteres.

Jeg har fått forklart muntlig hvordan man ser for seg at forslaget om å dele Std/GT på sikt skal føre til flere aktive og jeg er ikke et fnugg i tvil om at forslagstillere har tenkt langsiktig og mener de kan forbedre rekrutteringen på denne måten. Men som Edwin sier, man kan ikke debattere om ingen framfører argumentene.

Når det gjelder denne tanken:
- Std. biler u/2500cm. og mindre enn 4 ventiler pr. sylinder samt GT-biler u/1600ccm konkurrerer om sammen poeng

- Std. over 2500ccm. eller med flere enn 2 ventiler pr. sylinder samt GT-biler over 1600 ccm. - konkurrere i samme klasse.
så tror jeg dette ville gitt langt mer grobunn for nye enn de fleste andre forslag jeg har sett og hørt. Her begynner det å bli en viss logikk.

Ellers må jeg bare takke for fine ord, både her i tråden og på Våler sist helg. Om forslaget med deling slår inn, så kommer ikke jeg til å lage noe styr av det. Joda bilen min blir kanskje litt mindre verdt på det Norske markedet, og ja jeg kjører kanskje heller et H løp med 20stk på Falkenberg i stedet for å støtte NM runde med kjempefå i H her hjemme, men det jo uvesentlig i denne sammenheng. Jo jeg mener faktisk det!
Dersom argumentene for deling (som jeg har problemer med å finne i skriftlig form) over tid ville gitt flere, da burde vi alle stemt FOR deling! Og det uavhengig av hvilket utslag det gir for Per eller Pål akkurat nå.

Jeg stemmer i mot deling, for jeg tror ikke argumentene holder.

Post Reply