Regelendringer 2014 - avstemming

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 17 Sep 2013, 09:48

- hadde tenkt å la mine antikvariske tanker ligger i ro her, men bare for å oppklare ; - delingen i "F" kom fordi det begynte å "knurre" blant Cortinaene, da det alltid lå to Elaner først på lista - naturlig nok. Jeg tok selv dette opp i styret, da jeg følte meg "uglesett" , men ble nedstemt for 2011 sesongen. ( :-) ) Året etter kom vedtaket.
Så dukket spørsmålet om "rettferdighet" opp, da det hele jo handlet om en form for "diskriminering" (!) av den ene Elanen som fortsatt rullet, og så skulle vi se på de andre periodene også, for å rettferdiggjøre vedtaket....
Jeg synes det hele blir ganske meningsløst, da det ikke eksisterer hastighetsforskjeller i de andre periodene mellom std. og GT. Jo, jeg vet det bygges biler der ute som kan bli en slags trussel for de som går i dag, men vil det ikke alltid være sånn ?
Det påpekes også noen ganger hva som er historisk riktig, man da glemmer vi at vi ikke er mange nok i praksis til å være historisk "riktige" .

Dette er en diskusjon jeg føler kun drives på ett eneste grunnlag ; - å sikre seg, - eller blokkere for -, en NM-tittel. Litt sørgelig synes jeg, da historisk racing er så uendelig mye mer.
Jeg angrer for at jeg var med på å innføre skillet i "F", og at jeg ikke la mer vekt og fokus på det sosiale i førerforeningen, og klarte å skape mer blest og omtale om de unike bilene litt bak i feltet også.......
Når det er sagt, har jeg full forståelse og respekt for de som kun ser pallen i dette sirkuset også, men her skal jo alle (!) gjøres til lags, så det handler om å gi og ta for alle......
Gleder meg etter hvert til å gjøre comeback i historisk racing, - da i en alt for tung rallyrigget Escort TwinCam med lang historie.......Skal naturlig nok ikke sikte på pallen da, for jeg blir garantert sist.....Men duverden, - jeg skal kose meg ! :D
Min bønn : Vær rause mot mangfoldet, - legg personlig agenda litt til siden, og gjør historisk racing til en positiv opplevelse for flest mulig.

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 17 Sep 2013, 10:17

Dag-Henning Nielsen wrote: Min bønn : Vær rause mot mangfoldet, - legg personlig agenda litt til siden, og gjør historisk racing til en positiv opplevelse for flest mulig.
+1!
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Thomas
Race Engineer
Posts: 25
Joined: 31 Mar 2004, 15:05
Location: Kolbotn
Contact:

Post by Thomas » 20 Sep 2013, 13:56

Hallo ja, da er vi jo i gang igjen for å prøve og forandre et regelverk som er satt av FIA..
Vi har jo fått med oss at en Elan ikke har noe sammen med Cortina'ene og andre biler i F/CT og gjøre, men så spør jeg...
Om du da klasser inn Lotus Elanen i G, det er jo fullt mulig..
Hva vil gutta med Escort TC si da ??
For ikke å snakke om en Corvette eller Camaro i GT.. Vi har vel fått med oss såpass at det ikke er sammenligning i det hele tatt...
Del klassene, publikum får jo sett mangfoldet og fightene likevel.

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 20 Sep 2013, 14:31

Vi kan jo ikke baseres oss på hva som kanskje kommer eller er mulig ---- da kan vi endre reglene hver 14 dag.... for det er alltid noen som har planer om noe.

Vi må basere reglemente på de biler som faktisk eksisterer og deltar i våre løp... ikke noe som noen kanskje en eller annen gang vurderer å bygge eller få ferdig!
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Thomas
Race Engineer
Posts: 25
Joined: 31 Mar 2004, 15:05
Location: Kolbotn
Contact:

Post by Thomas » 20 Sep 2013, 15:04

Edwin !
Her er det noen store misforståelser ute og går, vi skal ikke bytte regler og klasser etter hvert som det kommer biler, men kjøre etter datidens regler og klasser. Det finnes biler med gode og dårlige prestasjoner, dette har ikke forandret seg på disse årene.
Skjevhetene kommer når man begynner og lage nye klasser på tvers av et FIA reglement som alltid har vært der og slå sammen klasser på tvers av gjeldene regelverk som dessverre har blitt gjort en rekke ganger her hjemme tidligere, med vikarierende motiver so f.eks. for lite biler.
Ser også i denne tråden at noen tror og mener at det ikke er forskjell på GT/CT biler i G2 og H.
Kan noen svare meg på om en Corvette med 650 + Hk og en vekt på 1250 kilo /(1,92 Kg.pr Hk). tilsvarer f.eks. en BDA Escort med 260+ Hk og en vekt på 790 kilo (3,03 Kg.pr Hk).
Når du spør meg så er dette en prestasjons forskjell som får Lotus Elan mot Cortina til å blekne !
Vi vet jo at dette blir realitet til neste år, og vi som har kjørt litt før husker jo at Corvette i Roadsport kjørte langt under minuttet på Våler med Gatehjul
Hva skjer nå når denne bilen kommer på slicks og med samme effekt...
Hvorfor klarer Sverige og Danmark og arrangere HTP løp med klasser etter FIA historisk reglement og ikke Norge ??

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 20 Sep 2013, 15:37

Ingen misforståelser her - jeg er helt klar over hva saken faktisk gjelder.

Igjen, vi kan da ikke basere oss på hva som kanskje en dag kommer... da blir vi aldri ferdig. Meg bekjent så er vel en Camaro en std. bil.... om noen begynner på et slikt prosjekt - skal vi da innføre ny kubikk-klasse ??

Vi har et langt førre deltagere enn hva de har i Sverige og Danmark ergo så blir det feil å sammenligne oss med dem - nå. Får vi opp antallet deltage på et nivå der det faktisk er deltagere nok til et dele - ja da er jeg første mann som skal gi inn for det.. men p.t. så er det ingen relevante biler eller nok deltage til å rettferdiggjøre slikt.


Og med det så har jeg sagt mitt i denne saken.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Thomas
Race Engineer
Posts: 25
Joined: 31 Mar 2004, 15:05
Location: Kolbotn
Contact:

Post by Thomas » 20 Sep 2013, 15:58

EDWIN
Camaro er en standardbil kun med 302, sånn som jeg hadde (gul nå)
Med andre motoralternativer alla Micke Østberg sin med 427 så er det en GT bil etter hva meg er bekjent.

User avatar
4takt
Front-row qualifier
Posts: 135
Joined: 10 Mar 2008, 22:48
Location: Ski
Contact:

Post by 4takt » 21 Sep 2013, 19:15

EDWIN
Camaro er en standardbil kun med 302, sånn som jeg hadde (gul nå)
Med andre motoralternativer alla Micke Østberg sin med 427 så er det en GT bil etter hva meg er bekjent.
Hvor har du dette fra Thomas? Den eneste Camaro'n jeg kan se i Gruppe 3 er #610 som er en forms missing bil FM. Alle de andre er listet som gruppe 1 eller 2 eventuelt Production A for nyere modeller.

Støpen som ble brukt til å produsere 396 blokken var den samme som for 427 . De ble derfor boret til 4,250 tommer noe som gir. 427 cid.

Dette er også helt vanlig i Corvette. For # 187 1965 396 Sting Ray står det i Homologeringspapirene at man kan bore til 4.250" eller 427cid

427 Camaro i gruppe 2. er derfor helt normalt.

Det var også vanlig "klasset" å bore 350 blokka til 370 Cid. står i Homologeringspapirene på Corvette #583.

Dersom mine opplysninger er feil, så tåler jeg en korreksjon.

Mvh Tom
Tom Herskedal


It ain't over untill the fat lady sings !

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 22 Sep 2013, 12:22

Image

User avatar
Thomas
Race Engineer
Posts: 25
Joined: 31 Mar 2004, 15:05
Location: Kolbotn
Contact:

Post by Thomas » 23 Sep 2013, 10:58

Tro meg, jeg har vært igjennom denne dansen før og skulle vel gjerne kjørt big Block Camaro om dette var mulig i gruppe 2..
Her kommer noe om hva jeg mener om deres forklaringer om gjerne og kunne benytte noe mer motor... Vi er vel alle enige om at Trans Am i USA hadde en øvre klassegrense på 5 liter...
Tror de hadde brukt andre alternativer om dette var mulig..

Hom 5209, er uaktuell i G/ H/ I, i og med at den gjelder fra 1984(J)

Hom 1449, er uaktuell i diskusjonen om 427 ( 7 liters motor), fordi man kun kan borre opp til klassegrensen på 5 liter.

Hom 5158, er en 350 motor på 5,7 liter som kan borres til hva blokka teknisk tillater uten å stroke. Dette vet jo du hva er Tom..

Hom 5201 er en 396 motor på 6,4 liter som kan borres til 427 eller 7 liter. Dette er en Gruppe 1 homologering, og da må man dokumentere at alt som monteres av Gr. 2 klassinger ble brukt på en bil med dette homologeringsnummeret. (Var det ikke slik at de «kun» kjørte Tans am på den tiden i USA, og der var det vel en volumbegrensning på 5 liter…?)

Hom 1462, er en 350 motor på 5,7 liter som kan borres til hva blokka teknisk tillater uten å stroke.

Hom 5310 (Gr 1) er en 350 motor på 5,7 liter som kan borres til hva blokka teknisk tillater uten å stroke. Dette blir i alle fall ikke noen 427 det heller.

Hom 5310 (Gr A??) er en 350 motor på 5,7 liter som kan borres til hva blokka teknisk tillater uten å stroke.

Hom 610 er ok med 427 på 7 liter, men da er men over på Gr.3, altså GT bil


Hom 5360, er uaktuell i G/ H/ I, og J i og med at den gjelder fra 1988(K)

Hom 5293, er uaktuell i diskusjonen om 427 ( 7 liters motor), fordi man kun kan borre opp til klassegrensen på 5 liter.


Slik jeg ser det, er det kun Hom 610 som i praksis kan brukes med 427 ( 7 liters motor) å da er vi over på GT bil.

Man kan oppnå samme volum i Gruppe 2 med Hom 5201 ved å benytte en 396 blokk, men utfordringen blir da at den ikke er homologert med de riktige bitene, og da må man gjennom «brukt i perioden» for å få htp. Dersom det var slik at man i USA hadde en volumbegrensning i Trans am på 5 liter, kan kanskje dette bli en utfordring….

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 23 Sep 2013, 13:18

Her var det mye rødt. :)

Anyway, i og med at homologerings papirene for Gr. 3 ikke eksisterer (FM = Form Missing) så vil jeg tippe at den er tett opptil klin umulig å få HTP på noe slikt.

Men 5 eller 7 liter kan da vel ikke bety så mye... ser iallefall ut til å gjøre liten forskjell for Østberg og han Paulsson.... de har da nok problemer med å kjøre nevneverdig i fra en 2 liters BDA okke som...
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Thomas
Race Engineer
Posts: 25
Joined: 31 Mar 2004, 15:05
Location: Kolbotn
Contact:

Post by Thomas » 23 Sep 2013, 14:10

Edwin,
Både Østberg og Paulsson har biler med 7 liter, den ene er I jern og den andre I alu...

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 23 Sep 2013, 14:13

Thomas wrote:Edwin,
Både Østberg og Paulsson har biler med 7 liter, den ene er I jern og den andre I alu...
Og Østberg sin er Gr 2 og bygget som G2 bil. Hans htp er nok H, siden han konkurerer der.

User avatar
Thomas
Race Engineer
Posts: 25
Joined: 31 Mar 2004, 15:05
Location: Kolbotn
Contact:

Post by Thomas » 23 Sep 2013, 14:14

Og du Edwin, en ting til..
Hele denne diskusjonene er en diskusjon om teknikk, ytelser og vekt ++ Når du drar inn egenskaper til sjåfører blir dette helt feil...
Skal du bruke sjåfør faktoren må du bruke samme sjåfør I de forskjellige bilene..!

User avatar
Thomas
Race Engineer
Posts: 25
Joined: 31 Mar 2004, 15:05
Location: Kolbotn
Contact:

Post by Thomas » 23 Sep 2013, 14:17

Rune,
Siden du kjenner bilen til Østberg så godt, hvilket homologeringsnummer er det og er det et GTS ell CT HTP ?

Post Reply