Igjen forslag om tur til et storløp litt sørafor!

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 02 Feb 2014, 11:41

Rune R wrote:Tja.... Om arrangøren sier hva han forlanger for at du skal få kjøre, hva er problemet? At vi skal fortelle dem sannheten, at de jammen må ta seg sammen og forby oss å delta? 8)
Men det gjelder også for Karlskoga dette da? Full legesjekk når du passerer grensen?
Da blir det tilbud på legesjekk i Tistedal, en mil før Svinesund :lol:
Doc

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 02 Feb 2014, 11:54

Fossil Driver wrote:Det må nok internasjonal kjørelisens til. Det har NBF fortalt meg.

Du må da ha legeatest. Her er det blant annet spesielt strenge krav til synet. Du må se bedre enn en ørn hvis du ikke skal kjøre med briller! Det er strengere krav til synet her enn for førerkort til buss og tungt vogntog. EKG er også påkrevet. Er du gammel, og det mener de du er hvis du er over 45 år, må du ha arbeids EKG. Det koster Kr. 4065,- på Volvat legesenter! Hvis du har god tid og har en grei lege som skriver ut henvisning kan du ta dette hos det offentlige (Oslo Hjerteklinikk). Her koster det bare kr.450,-. Jeg skal dit i neste uke. Kanskje Doc kan fortelle oss hvordan dette fåregår og hvor mye vi må slite?

Men her i Norge er det andre boller. Her kan du altså kjøre racerbil selv om du har hvit stokk og bruker førerhund, og har kropp med alle de skavanker som sikkert bare Doc vet om at finnes. Det vel ikke så farlig på Våler og Rudskogen da. Det er jo godt å vite når dere må løfte meg inn i Abarthen og passe førerhunden når jeg er ute på banene her hjemme om noen år.

Ellers er vi godt i rute med Cortina Lotusen til Vidar. Den har fått en grundig overhaling og oppgradering. Oppretting måtte også til etter at den ble skadet med undertegnede bak rattet på trening Våler siste løp i fjor. Nå gjenstår det stort sett bare å sette sammen ny diff. med sperre med høyere utveksling for å møte de lange rakstrekkene som er på banene der ute i verden.

Men du verden som vi ser frem til denne sommeren med kjøring utenfor gamlelandet. Men det skal nok måkes litt mere snø først.

Hilsen Ketil
Bortsett fra prisen, er det ikke så galt som det høres ut. Hvilende Ekg sier egentlig veldig lite - annet enn evt medfødte feil, eller rytmeforstyrrelser som vanligvis vil gi symptomer som vil få de fleste til å ta kontakt med dåkter uansett. Meget begrenset verdi som "utsiling" av folk med kommende hjerteproblem.
AEkg består i at man belastes på ergometersykkel, mens Ekg er koblet til kontinuerlig, og der man kan se forandringer som kan avsløre trange blodårer i hjertet og altså synliggjøre risiko for visse hjertesykdommer. Men langt fra alle. Infarkter, f eks, kommer ofte uten noen forhåndsvarsler, og uten faresignaler. De fleste av de jeg bestiller AEkg på, har et eller annet brystsmerte-symptom som har gitt konkret grunn til å mistenke hjertesykdom.

Og - et tips mht synet: Bestill time for en synssjekk hos optiker, og be om å få med en utskrift av undersøkelsen til legetimen etterpå. Sparer tid og penger hos legen!

Er det mange av dere som trenger undersøkelse for lisens? Min kollega i andre etasje kjører AEkg, og om det skulle være flere kæll som trenger legeus og AEkg kunne jeg høre om vi kunne finne en rimelig pris og hjelpe til med dette, for dem som har vansker eller synes det er drøyt med Volvat-priser. Send meg en e-post i så fall, så kan jeg snakke med kollegaen. Kan jo kombineres med en Harry-tur till Strømstad
8)
Doc

Post Reply