Le rip-off...plus grand

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Le rip-off...plus grand

Post by Impracing » 13 Apr 2005, 23:17

Fetters hollandskimporterte Imp har gått på silikon bremsevæske, og han har lett litt rundt for å finne dråpene i gamlelandet....fikk nødmelding fra ham etter at et racingfirma"nær hovedstaden" gav ham en pris på 840,- per liter for Castrol SRF!!! Rask kontakt per nett til min leverandør i UK gav meg pris for samme på £32,50 per liter inkl frakt. Jeg vet at Castrol lager spesialdeal for lisensholdere, men selv da matcher dette neppe pris over disk i UK. Dette var drøyt, synes jeg. :evil:
Har selv alltid brukt AP Racings 660 bremsevæske, som prismessig ligger noe over Biltema....men på nivå med bensinstasjons-produkter. Noen som har erfaring med silikon-væske?
Doc

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Bremsevæske

Post by Impracing » 17 Apr 2005, 11:16

Burde nevnt at prisen - f.ø. kr 890,- pr liter, ikke 840,- - ikke kommer fra Castrol Norge, men fra et firma som fører Castrols produkter. Jeg er fullt klar over at markedet for racing-produkter i Norge er lite i forhold til UK, og at omsetningen vil reflekteres i prisen. Det er likevel min oppfatning at en tredobling av prisen er for drøyt.
Doc

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 18 Apr 2005, 08:28

Sammenlignet bremsevæskepriser i England og fant ut at Castol SRF er iallefall dobbelt så dyr som konkurrentene.... Finnes det noe som forsvarer prisen? Er 'SRF' mye bedre enn andre merker?

Jeg skal snart ha br.væske til min egen bil og er litt usikker på hva jeg burde velge. Noen som har erfaringer å dele på dette område?
Hele systemet er nytt så om det er silikonholdig væske eller ei - spiller ingen rolle.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 18 Apr 2005, 09:27

Fra tech FAQ hos Bel-Ray i usa - der skriver de at DOT5 (silikon, ikke forveksles med DOT 5.1) har egenskapen at den ikke er hydroskopisk, dvs den bygger ikke fuktighet og lever lengre - men anbefales IKKE til racing da den gir en mer "svampete" pedal. De anbefaler glykol-basert væske til racing. (de selger DOT 5 selv...)

Jeg har dessverre silikon-væske på min, og det blir å kjøre igjennom mange ganger med rødsprit og bytte til vanlig racing væske.

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 18 Apr 2005, 09:33

- for de som ikke allerede vet det ; Rodin & Co. , - og sikkert andre -, selger en "jättebra" bremselufter / væskeskifter som kobles til trykkluft, og suger væsken ut gjennom luftenippelen. Ufattelig enkelt, raskt, kvikt, kjekt, ........eller smart, om du vil..... Anbefales ! :D
DH

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 18 Apr 2005, 10:21

Har du en "link" dit?
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 18 Apr 2005, 10:59

Njaaaaaaaa........ Lufteren kan du se på www.rodin.no , produkter, - rekvisitakatalog, side 95 : J.W.L. bremselufter.......
"Problemet" er kanskje at Rodin er grossist, og ikke leverer til "private".
Jeg handler fra Rodin i jobbsammenheng, og dersom noen er interessert, kan jeg godt bestille bremseluftere . Mener prisen er ca. 850 + mva, og så blir det nok litt rabatt.....!! ( 30 % ?!)
DH

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 18 Apr 2005, 11:17

- ringte og "kollade" ; Prisen blir 498,- + mva. Det er 40% rabatt.
DH

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 18 Apr 2005, 11:17

Supert!

Både LKE og jeg trenger.. kan du ordne 2 stykker?
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 18 Apr 2005, 12:31

Ja, det skulle gå. Återkommer på privat mail.
DH

User avatar
RS 1800
Class winner!
Posts: 329
Joined: 20 Feb 2005, 15:50
Location: Ringerike
Contact:

Post by RS 1800 » 18 Apr 2005, 13:13

Hva med silikon br. væska til forsvaret. Holder den mål til racing?
Jørn M. Hanssen

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 18 Apr 2005, 16:06

nettopp fått svar fra Bel-Ray i usa (jeg har blandet i den tro at jeg etterfylte silikonvæske). Må vaske grundig gjennom systemet med rødsprit.

så blir det på med ny glykol-basert! :)

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 18 Apr 2005, 16:28

Tittet på siden deres:

Applications

When DOT 5 product is specified for hydraulic brake systems

For consistent “feel” and long lasting superior brake performance such as racing

Rart at de da anbefaler glykol-basert..?

Hva er AP600 basert på?
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 18 Apr 2005, 18:17

jepp en kan bli schizo av mindre!

sakset fra belray:
---------------------
Brake Fluids: DOT 4, DOT 5.1, and DOT 5 Silicone

Q: Sir Tech,
My bike’s brakes are currently filled with DOT 4. Is it true that I will get better performance if I switch to Bel-Ray Silicone DOT 5 Brake Fluid?

A: No, Years ago, many road race teams used DOT 5 silicone brake fluid to get higher boiling points than the DOT 3 & 4 brake fluids of that era. Since DOT 5 silicone is not hydroscopic, meaning it won’t absorb water, it retains its high boiling point over time. On the other hand DOT 3, 4 and 5.1 brake fluids that are glycol based are hydroscopic and do pull in water which then lowers the boiling point. That is why you will see wet and dry boiling points, with the dry boiling points always being higher. Glycol based brake fluids may start out with a fairly high dry boiling point but as they absorb moisture the boiling point decreases. So every time your brakes get really hot and then cool, condensation occurs and moisture is absorbed. That is why it is important to replace your brake fluid regularly. It may seem obvious that DOT 5 silicone is the best choice, but not so. Today most road race teams use DOT 4 or DOT 5.1 glycol based brake fluids because the dry and wet boiling points today are very high and in some cases higher than DOT 5 silicone. The number one reason not to use DOT 5 silicone is a slightly mushy lever or pedal feeling as compared to glycol based brake fluids. This is the nature of the product. Street riders may not feel the difference, but the race teams prefer the precise feeling of glycol. The only motorcycles that I know of rolling off the production line with DOT 5 silicone are Harley-Davidson® and other American made motorcycles; and that is mainly where we sell our Bel-Ray Silicone DOT 5 Brake Fluid. I recommend you stay with the DOT 4 fluid for performance, not to mention the enormous job it is to switch your system over from glycol to silicone. If that job is not done properly, you run the risk of coagulation if remnants of DOT 4 are mixed with DOT 5 silicone. I hope that’s not too much for you at once. Maybe you should read half, take a

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 18 Apr 2005, 19:54

Hvorfor Bel-Ray forresten?

Googlet du?
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

Post Reply