Le rip-off...plus grand

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 18 Apr 2005, 20:03

nei, det sto en Bel-Ray DOT 5 halvfull på verkstedet som vi ble obs på etter å ha diskutert bremsevæske i 10 minutter :)

Litt sånn harry BAJA 1000 brand tror jeg!
(Man bør jo ha Castrol eller Duckhams, evt Shell...hehe)

User avatar
Vegard
Champion!
Posts: 1300
Joined: 22 Mar 2004, 15:09
Location: Nidaros
Contact:

Post by Vegard » 19 Apr 2005, 08:39

Er ikke egentlig bremsevæske bremsevæske da?? Hva er forskjellen på slikt så lenge spesifikasjoner og kokepunkt er de samme??

Jeg har Statoil 5.1 jeg :)

User avatar
Peder Nielsen
Class winner!
Posts: 261
Joined: 30 Apr 2004, 15:47
Location: Borgen, Norway
Contact:

Post by Peder Nielsen » 19 Apr 2005, 20:46

Det som er helt klart er at en DOT 4 ( Eks Castrol Respons) mer enn tilfredsstiller våre krav.......Bytt hver vår, og sov godt om natta. Noe annet er, -etter min oppfatning(!)-, for spesielt interesserte........
Så får dere dotte så mye dere vil.....! :wink:
Dag-H.
'72 Volvo 142-110 DL
'91 Ducati 906 Paso
'13 Volkswagen Polo GT
'14 Volvo V60-R design AWD

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 19 Apr 2005, 20:54

hah, det kan du si med dine trailerbremser! Hakke mer enn 7,5 tommer uventilerte skiver å stoppe med, og i tillegg blåses all varmlufta ut i innerskjermen..så det blir nokså mildt klima for bremsene :)

Tror kuren er å helle på ren alkohol, da lukter det godt og så går det nok fort ei stønn! 8)

User avatar
Peder Nielsen
Class winner!
Posts: 261
Joined: 30 Apr 2004, 15:47
Location: Borgen, Norway
Contact:

Post by Peder Nielsen » 19 Apr 2005, 21:08

- så er det ikke rare blikkboksen du skal stoppe heller , da !!
Men, en skvett single malt i systemet var ingen dum ide.... :wink:
Dag-H.
'72 Volvo 142-110 DL
'91 Ducati 906 Paso
'13 Volkswagen Polo GT
'14 Volvo V60-R design AWD

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Single malt

Post by Impracing » 19 Apr 2005, 23:12

Glimrende ide....Talisker har lavere literpris enn Castrol SRF! Og smaken kan ikke diskuteres :lol:
Doc

User avatar
Dag-Henning Nielsen
Champion!
Posts: 1383
Joined: 23 Mar 2004, 13:13
Location: Oslo
Contact:

Post by Dag-Henning Nielsen » 20 Apr 2005, 09:12

Utrolig enig (!) med siste taler. Hadde heller ikke "bremsa" for en Lagavullin....... :lol:
DH

Henning
Champion!
Posts: 747
Joined: 24 Mar 2004, 19:09
Location: Hosle

Post by Henning » 20 Apr 2005, 19:36

Men problemet hadde blitt at alle skulle lufte bremsene hele tiden :lol:

User avatar
Holm Jacob Matheson
Class winner!
Posts: 270
Joined: 08 Jun 2004, 08:10
Location: Høvik
Contact:

Silicon fremfor glykolbasert bremsevæske

Post by Holm Jacob Matheson » 05 May 2005, 14:06

Til alle racingførere!

Forstår det nærmer seg racestart, detaljene står i fokus, det er like før speaker roper ut over høytalerene: "Gentlemen, start your engines"!

Jeg er som mange vet en "ihuga" Castrolkar, ønsker derfor å komme med litt informasjon i en interessant diskusjonen om bremsevæske.

Som mange helt riktig påpeker, Castrol SRF har en høy pris over disk i Norge. Kostpris på SRF er desverre særdeles høy og kan ta pusten fra en stakkar, dette resulterer videre i en ubehagelig høy veiledende utsalgspris.

Castrol har, meg bekjent som det eneste oljeselskap i Norge, et stående tilbud til ALLE lisensierte fortkjører om kjøp av racingprodukter til en sterkt redusert pris (+/- 45% rabatt). Dette betyr at SRF idag vil koste ca kr 400,- eks mva pr ltr.

Det informeres om at produktet er billigere i UK. Dette er helt korrekt. Som mye annet "stuff for racing" er SRF billigere "over there". Jeg sjekket Demon Tweeks i UK som idag selger Castrol SRF til £38,50 eks VAT (NOK 490,- eks mva og fraktomkostninger). Dette er trolig en pris som er ferdig prutet, dvs med en innbakt rabatt. Ser vi på Castrol Formula RS 0W/40 (fullsynt. motorolje), koster denne i UK ca kr 90,- ++, anbefalt veil. pris i Norge er kr 134,- eks. mva.

Det stilles spørsmål om hva som særpreger SRF, er det er det en bremsevæske tilsvarende alle andre væsker?

Castrol SRF er basert på en unik patentert formulering og er kun ment for bruk i motorsport. Væsken har egenskaper til å motstå varme tilsvarende en silicon olje, dette betyr et "dry boiling point" på ca 320 grader. Videre lar den seg ikke komprimere og..... den er blandbar med alle andre glykolbaserte bremsevæsker. En silicon olje tåler mye varme, men lar seg komprimere, resultatet blir en upresis pedalfeeling. Oljen er ikke blandbar med annet en seg selv, noe som kan skape problemer.

Men er SRF det eneste alternativet? Nei, på ingen måte! SRF er KUN ment for bremsesystemer som virkelig er utsatt for høy varme. Et meget godt alternativ er Castrol Respons Super DOT 4. Denne væsken har et "dry boiling point" på 280 grader, noe som betyr at mange av bilene klarer seg utmerket på denne kvaliteten (Response Super DOT4 er det absolutt beste produktet på markedet når enb snakker om "ordinær bremsevæske"!) Pris til fører vil ligge på ca kr 80,- eks avgifter.

En rask oppdatering på DOT spesifikasjonene:
DOT3: Dry boiling point ca 230 grader
DOT4. Dry boiling point ca 260 grader
DOT5: Dry boiling point ca 280 grader

DOT 3, 4 og 5.1 er glykolbaserte væsker, DOT 5 er silicon olje!!

Vær nøye med skift av bremsevæsken, pump (eller sug som DH anbefaler!?) igjennom ny væske, helst til hvert race. I det minste erstatt væsken som har vært i kaliper/pumper i et race. Det ER ubehagelig å plutselig kjenne at pedalen blir "svampete" for så uten forvarsel gå rett i "planken"! Som racerfører i over 30 år vet jeg litt om dette!

PS Alle lisensierte er velkommen til å sende meg en mail på holm.matheson@castrol.com. å få tilbud om kjøp av Castrol racingprodukter til sterkt rabatterte priser. Bidrar gjerne med generelle råd og tips til ferske førere. Ta kontakt!

Lykke til med sesongen!

Holm Jacob Matheson
Castrol Norge
Fordkjører

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Re: Silicon fremfor glykolbasert bremsevæske

Post by Sandman » 05 May 2005, 15:09

Holm Jacob Matheson wrote: .... Videre lar den seg ikke komprimere og..... den er blandbar med alle andre glykolbaserte bremsevæsker. En silicon olje tåler mye varme, men lar seg komprimere, resultatet blir en upresis pedalfeeling. Oljen er ikke blandbar med annet en seg selv, noe som kan skape problemer.
Takk for god input Mathis.... men - den biten der skjønte jeg ikke. Er SRF blandbar med glykolbaserte væsker - eller er den ikke [å anbefale å blande med andre væsker..] ?
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
Holm Jacob Matheson
Class winner!
Posts: 270
Joined: 08 Jun 2004, 08:10
Location: Høvik
Contact:

Bremsevæsker

Post by Holm Jacob Matheson » 06 May 2005, 10:13

Svar til Edwin:

Det unike med Castrol SRF er at den ER blandbar med "normale" bremsevæsker (glykolbaserte) samtidig som den har ekstremt gode egenskaper til å takle høy varme tilsvarende en silicon olje. Står du f.eks. i depotet, du mangler SRF og MÅ ha etterfylling, så kan du mao kjøpe bremsevæske på en bensinstasjon og etterfylle. Men....dette er selvfølgelig en nødløsning! Anbefalingen er å holde seg til "ren" vare, på den måten nyter du godt av produktets egenskaper fullt ut. Her som ellers, du forringer den beste kvaliteten med den dårligste.

Holm Jacob Matheson
(med lang bremseerfaring!!)
Fordkjører

User avatar
LKE
Champion!
Posts: 640
Joined: 25 Mar 2004, 00:11
Location: Stabekk

AP

Post by LKE » 22 Mar 2006, 15:42

Noen som vet hvor jeg kan få fatt i AP600 bremsevæske i tigerstaden til en grei pris?
Lars Kristian Ekorness
406 03 083

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: AP

Post by Impracing » 22 Mar 2006, 19:49

LKE wrote:Noen som vet hvor jeg kan få fatt i AP600 bremsevæske i tigerstaden til en grei pris?
Hvor mye trenger du? Jeg pleier å ha på lager, men må sjekke. Holder på å bygge om verkstedet for å utnytte plassen bedre, så ting står ennå mer på hue enn vanlig. For de som har besøkt vårs...det sier ikke lite :D
Doc

User avatar
LKE
Champion!
Posts: 640
Joined: 25 Mar 2004, 00:11
Location: Stabekk

Re: AP

Post by LKE » 23 Mar 2006, 14:18

Impracing wrote:
LKE wrote:Noen som vet hvor jeg kan få fatt i AP600 bremsevæske i tigerstaden til en grei pris?
Hvor mye trenger du? Jeg pleier å ha på lager, men må sjekke. Holder på å bygge om verkstedet for å utnytte plassen bedre, så ting står ennå mer på hue enn vanlig. For de som har besøkt vårs...det sier ikke lite :D

Trenger til 2 stk engelske ikoner.

Den ene er tom, den andre må byttes.

Noen skvetter extra er også greit.
Klarer du dette, eller må jeg bestille av Ola S. til 300,- ++ pr flaske?
Lars Kristian Ekorness
406 03 083

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: AP

Post by Impracing » 24 Mar 2006, 00:02

LKE wrote:
Impracing wrote:
LKE wrote:Noen som vet hvor jeg kan få fatt i AP600 bremsevæske i tigerstaden til en grei pris?
Hvor mye trenger du? Jeg pleier å ha på lager, men må sjekke. Holder på å bygge om verkstedet for å utnytte plassen bedre, så ting står ennå mer på hue enn vanlig. For de som har besøkt vårs...det sier ikke lite :D

Trenger til 2 stk engelske ikoner.

Den ene er tom, den andre må byttes.

Noen skvetter extra er også greit.
Klarer du dette, eller må jeg bestille av Ola S. til 300,- ++ pr flaske?
Er utaskjærs til imorgen kveld. La meg sjekke på verkstedet lørdag, så melder jeg tilbake.
Doc

Post Reply