Reglement 2015

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Post by Sandman » 11 Sep 2014, 19:54

Jeg synes at for 2015 så bør vi sette oss som mål om å arrangere *ett* løp/løpshelg i sammen med Corsa Italiana.

Jeg vet de ønsker et samarbeide da dagens baneleier begynner å bli vel høye å ta alene. Vet også det er enkelte som tror at dette betyr masse jobb og dårlig opplegg.... men det stemmer ikke. Jeg har vært på et par løp for å 'sjekke tilstanden' og ser at de leier inn mye av de samme tjenestene som RacingNM... (CREW, etc.)

Tror vi vil være veldig velkommne der og at den typen 'klubbracing' passer oss mye bedre enn å bli kastet bakers i rekken i RacingNM.

Synes iallefall at dette er et konsept vi bør prøve - iallefall en gang om ikke annet... Vi har ingenting å tape på det.

Er sikker på at med et Corsa samarbeide så finnes det mange muligheter for å gjøre en racehelg til mye mere enn bare racing... man kunne f.eks invitere noen merkesklubber til å avholde 'klubbkveld' eller 'endags treff'...! Med litt planlegging så kunne vi fått til mye av det vi burde ha fått til på Motorfestivalen :)

Jeg stiller gjerne opp og hjelper til... og jeg er sikker på at jeg ikke er alene om det.

Så kom igjen... én racehelg med Corsa i 2015 !
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 11 Sep 2014, 20:09

Veldig bra tanker, Edwin! Jeg er med!
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 12 Sep 2014, 13:23

Sikkert ikke dumt å prøve det....så spørs det med Racing NM da, kan man være litt innafor og litt utafor, eller blir man da automatisk dytta helt utafor ?? :roll: Eller skal det være et ekstra løp som en prøve ?
Ser forøvrig at det er 60 førere som har tatt NM poeng i Historisk, helt utrolig ! Hva med å få tak i alle på en gang ? :D

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Post by Impracing » 12 Sep 2014, 18:25

Sandman wrote:Jeg synes at for 2015 så bør vi sette oss som mål om å arrangere *ett* løp/løpshelg i sammen med Corsa Italiana.

Jeg vet de ønsker et samarbeide da dagens baneleier begynner å bli vel høye å ta alene. Vet også det er enkelte som tror at dette betyr masse jobb og dårlig opplegg.... men det stemmer ikke. Jeg har vært på et par løp for å 'sjekke tilstanden' og ser at de leier inn mye av de samme tjenestene som RacingNM... (CREW, etc.)

Tror vi vil være veldig velkommne der og at den typen 'klubbracing' passer oss mye bedre enn å bli kastet bakers i rekken i RacingNM.

Synes iallefall at dette er et konsept vi bør prøve - iallefall en gang om ikke annet... Vi har ingenting å tape på det.

Er sikker på at med et Corsa samarbeide så finnes det mange muligheter for å gjøre en racehelg til mye mere enn bare racing... man kunne f.eks invitere noen merkesklubber til å avholde 'klubbkveld' eller 'endags treff'...! Med litt planlegging så kunne vi fått til mye av det vi burde ha fått til på Motorfestivalen :)

Jeg stiller gjerne opp og hjelper til... og jeg er sikker på at jeg ikke er alene om det.

Så kom igjen... én racehelg med Corsa i 2015 !

100% med deg på den tanken, Ed!

Etter min oppfatning er helgens Racing NM helt typisk for slik mange av oss *ikke* vil ha det under en racinghelg: Trening og kval på fredag, ingen warmup på morgenen lørdag, og begge løp unnagjort på lørdag. Jeg hadde meldt med på til denne helgens NM-finale, men uforutsette hendelser på jobb gjør at jeg ikke kan dra herfra før etter at kvalet har startet, never mind innsjekk og teknisk. Det hjelper lite å bo bare tre kvarter fra Rudskogen under slike omstendigheter.
Doc

mbremz
Grease monkey
Posts: 6
Joined: 06 Mar 2013, 19:56

Post by mbremz » 14 Sep 2014, 13:03

Impracing wrote:
Sandman wrote:Jeg synes at for 2015 så bør vi sette oss som mål om å arrangere *ett* løp/løpshelg i sammen med Corsa Italiana.

Jeg vet de ønsker et samarbeide da dagens baneleier begynner å bli vel høye å ta alene. Vet også det er enkelte som tror at dette betyr masse jobb og dårlig opplegg.... men det stemmer ikke. Jeg har vært på et par løp for å 'sjekke tilstanden' og ser at de leier inn mye av de samme tjenestene som RacingNM... (CREW, etc.)

Tror vi vil være veldig velkommne der og at den typen 'klubbracing' passer oss mye bedre enn å bli kastet bakers i rekken i RacingNM.

Synes iallefall at dette er et konsept vi bør prøve - iallefall en gang om ikke annet... Vi har ingenting å tape på det.

Er sikker på at med et Corsa samarbeide så finnes det mange muligheter for å gjøre en racehelg til mye mere enn bare racing... man kunne f.eks invitere noen merkesklubber til å avholde 'klubbkveld' eller 'endags treff'...! Med litt planlegging så kunne vi fått til mye av det vi burde ha fått til på Motorfestivalen :)

Jeg stiller gjerne opp og hjelper til... og jeg er sikker på at jeg ikke er alene om det.

Så kom igjen... én racehelg med Corsa i 2015 !

100% med deg på den tanken, Ed!

Etter min oppfatning er helgens Racing NM helt typisk for slik mange av oss *ikke* vil ha det under en racinghelg: Trening og kval på fredag, ingen warmup på morgenen lørdag, og begge løp unnagjort på lørdag. Jeg hadde meldt med på til denne helgens NM-finale, men uforutsette hendelser på jobb gjør at jeg ikke kan dra herfra før etter at kvalet har startet, never mind innsjekk og teknisk. Det hjelper lite å bo bare tre kvarter fra Rudskogen under slike omstendigheter.
Bor en smule lenger unna både Rudskogen og Våler for den del. Men er veldig enig. Kan vi ikke bare prøve en helg samme med f.eks Corsa? Tror ikke det verken kan blir dyrere eller mere stress en det er for oss i RacingNM nå. Det kan iallefall diskuteres om dette er en mulighet vi kan se mere på.

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 18 Sep 2014, 15:20

Det er kommet inn noen forslag direkte på mail til styret. Det jeg har fanget opp står her:

Slå sammen Inntil 1600 ccm og over 1600 ccm slik at de som kjører i under 1600 kan få reel sjanse til å samle nok NM poeng for å være med å konkurrere om en tittel.

Klare regler for deltakelse i NM løp uten htp, kladd, Avslag/tilbakemelding fra FIA/NBF rundt htp søknad som ikke blir godkjent pga f.eks manglende dokumentasjon fra perioden eller feil deler/ konstruksjon på et kjøretøy. Kan man delta, og får man premie for løp uten godkjent HTP, og vil man opparbeide seg NM poeng i disse ulike fasene? Hva dersom man ikke har htp før siste løp? Skal man da kunne delta på siste NM løpshelg, eller skal vedkommende’s NM poeng fjernes, og de bak rykke opp på alle løp vedkommende har deltatt uten gyldig HTP? Hvor mange løp kan man maks få kjøre uten htp. Det man blir enige om bør klart fremkomme i Konkurransereglementet før sesongstart.

Periode H og nyere perioder bør kjøre med dekk reglement likt periode G. Dette for å skape mer likhet i prestasjon, men også på sikt å senke utgifter på dekk. I tillegg kan man vurdere en overgangsordning kun for 2015, der man fortsatt får lov til å kjøre med slicks regndekk under «wet race» i 2015 for biler i periode H og nyere. (Slik at man får brukt opp regndekkene sine/ dekk økonomi) (Det er få sjåfører i H eller nyere klasser som har mange nye slicks på lager for 2015 sesongen.)
Det finnes passende dekk i 13,14, 15 og 16 tommer størrelse. Som et eksempel selger Michelin 15 toms dekk med størrelsen 335/35/15, som vil kunne være et meget godt alternativ på en Big block bil.
Dersom man går inn for en slik endring, bør det rettes en henvendelse til de HR klubbene i de andre nordiske landene i forsøk på å innføre det samme forslaget der.

User avatar
4takt
Front-row qualifier
Posts: 135
Joined: 10 Mar 2008, 22:48
Location: Ski
Contact:

Post by 4takt » 18 Sep 2014, 22:52

Vi burde ha 10min varm up i vårt konkuransereglement, Slik som Seven og Formule Basic.

Jeg skal kjøre med slicks og regndekk i periode H.

Dersom det hadde vært snakk om CR 82, Goodyear Blue streak, eller Avon med mønster, skulle jeg vurdert våtsump og periode G.

Jeg har brukt 8 slicks gjennom sesongen $ 2000 plus frakt. dette holder vel knapt til et sett Michelin TB, som er borte på en helg. Skjønner ikke helt hvor man sparer.

Dersom man ikke skal følge FiA, kan man vel også bruke 16", mye lettere å få tak i store dekk i denne dimensjonen...

Jeg synes ikke det det har vært behagelig å ikke inneha HTP gjennom sesongen, Corvetten blir godt parkert til dette er i orden. Dersom man ønsker litt krydder i tillegg til Escort og Mini, må man kanskje forvente litt lengre behandlingstid. Blir spennende å høre hva franskmannen sier om Cosworth vega med Webere og AP bremser fra Alfa GTV


8) 8) 8)
Tom Herskedal


It ain't over untill the fat lady sings !

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 18 Sep 2014, 23:23

Jeg synes det er litt tidlig å slakte inntil 1600 klassen. Kanskje man heller bør prøve å rekruttere noen flere dit. Har fått signaler om at to 1600 biler kanskje kommer tilbake neste år, og driver selv og samler deler til en 1600 bil, selv om jeg ikke helt vet hva jeg skal bruke den til...

Det er klart at Escort TC er vinnerbil selv om man slår sammen over og under 1600. MEN : det er den bare helt til det kommer Escort BDA i klassen, og det kommer helt sikkert flere , kanskje allerede neste år.
Tror det vil være demoraliserende for innehavere av 1600 biler som IKKE går så fort som Escort TC.

En annen sak : Nå som det har vært steady 4 biler i GT klasse F, bør disse få egen klassepremie på løp, fremfor å kjøre fra Lotus Cortina etc ??

Atle

Tjemsland
Race Engineer
Posts: 35
Joined: 18 Apr 2014, 14:13

Post by Tjemsland » 19 Sep 2014, 08:56

Støtter Atle her!
Er også tvilende til at H, I og J skal kjøre på mønstra dekk.
Når bilen blir så gromme som de så må der være feste.
Når jeg kommer med 242 GRA så vil i hvertfall jeg ha slicks :)

Ang. sammenslåing av klasser så ville selvfølgelig noen bli fornøyd, men helt sikker også flere som blir misfornøyd.

Mvh.
Tor Magne Tjemsland

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 19 Sep 2014, 11:47

Fikk en tlf fra en kar som ikke hadde anledning å legge det ut sjøl i dag. Ble enig om at jeg skulle legge det ut:

1) Vi deler G, H og I i inntil 1300(kun G), inntil 1600 inntil 2500 og over 2500

2) DOT og E merka dekk for G, H og I.

3) Dersom ikke det ikke blir flertall for 1) og 2), foreslår han å innføre poengberegning i NM etter App K klasser, dvs gr. 1 for seg, gr 2 for seg, gr 3 for seg og gr 4 for seg.
Last edited by Rune R on 19 Sep 2014, 14:58, edited 3 times in total.

User avatar
4takt
Front-row qualifier
Posts: 135
Joined: 10 Mar 2008, 22:48
Location: Ski
Contact:

Post by 4takt » 19 Sep 2014, 13:15

Et annet viktig poeng er at vi skal kjøre etter Appendix K...

Dvs at vi i periode G og oppover skal ha dekk etter Norsk Veitrafikklov. Svensk dersom konkurransen er i Sverige. Loven har forandret seg et par ganger de siste årene. Den siste rettelsen tillater at biler produsert før 1971 kan kjøre på DOT merkede dekk. For 1971 og nyere er det krav om E merking. (Tror utvalget dekk ble vesentlig dårligere)

Jeg skjønner heller ikke hvorfor man ønsker konkurranse mellom G og H-I-J biler. 8)
Tom Herskedal


It ain't over untill the fat lady sings !

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Post by Rune R » 19 Sep 2014, 13:51

Jeg skjønner heller ikke hvorfor man ønsker konkurranse mellom G og H-I-J biler.
Tror jeg forstår intensjonen med det forslaget. Det handler nok om mer interessante løp for publikum. Det kan synes mer morsomt å se på løp der klaser på 10 biler kjemper runde etter runde i stedet for at alt er spredd over hele banen. Jeg har også hørt argument på at i snitt vil det bli billigere for den gjengse H utøver.
Finland har kjørt med DOT-E merking for alle perioder lenge, og jeg har ikke hørt planer om å endre på det.
Jeg nevnte dette også for lederen i HMS (DK), han er selv BDG utøver og han var veldig negativ til forslaget. Han mente vi kom ikke til å spare nevneverdig. Om han har rett står vi kanskje kun igjen med argumentet om mer morsomme finaler.

User avatar
4takt
Front-row qualifier
Posts: 135
Joined: 10 Mar 2008, 22:48
Location: Ski
Contact:

Post by 4takt » 19 Sep 2014, 14:02

Sjønner at Appendix K kun er viktig der det passer...

Litt av poenget med å kjøre i H-I-J , Bygge om bilen til H-I-J er å få kjøre med slicks.

Det faktisk I henhold til Appendix K tillatt med Dot og E-mertkede hjul i H-I-J, men Veitrafikkloven begrenser dette til før og etter 1971.

Det hadde ikke forundret meg om Finske Veimyndigheter tillater både DOT og E merkede dekk, ergo i hennhold til Appendix K. Det er jo bare en 4-5 år siden det ikke var krav til verken DOT eller E i Norge. Men det var krav til merking.

For skjøy kan jeg nevne at i USA kom DOT merkingen i Januar 1968. Orginaldekkene på Corvetten, som er levert i September 1967 er derfor ikke DOT merket.

Har nylig sett Escorter blitt konvertert fra G-H hvor forskjellen er Alu blokk og Slicks. Skulle tro det ble nedtur dersom det bare ble Alu blokk.

Det er ikke mange årene siden vi hadde de samme argumentene, men da for å forby DOT dekk og da spesielt Hoosier som jeg var forhandler for

.Jeg tror det eneste man oppnår med dette forslaget er færre biler på banen...:roll:
Tom Herskedal


It ain't over untill the fat lady sings !

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Post by bk » 19 Sep 2014, 14:26

Rune R wrote: Det handler nok om mer interessante løp for publikum. Det kan synes mer morsomt å se på løp der klaser på 10 biler kjemper runde etter runde i stedet for at alt er spredd over hele banen.
Nå har jeg vært tilskuer på noen HRN-løp, og hvis publikum syntes det er kjedelig har de ikke vært på samme sted som meg. Har vært mye bra kniving, knallbra underholdning selv om ikke hele feltet slåss om totalseier!

Tror de av oss som har som mål å totalvinne heat eller NM ikke tenker så mye på dekkbudsjettet? Vi kan vel ikke begynne å dope ned alle bilene så de skal gå like fort - skal vi da sette fallskjerm på Escortene så jeg kan henge på med Imp?

Skal vi kjøre med HTP bør vi følge FIA-klassene. Blir det Nasjonale varianter kan man jo revurdere.
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Post by atle » 19 Sep 2014, 19:49

Hvis vi allikevel skal ha 10-15 klasser så er det iallefall helt rett at G får 1150 klasse, det hadde man jo før... Så kan man undre om man skal gjøre som i Sverige, de 3 første i mål i heatet får premie, klassevinnere får bare cup-poeng. Nå skjønner jeg også hvorfor vi ikke ser Finske H-biler i Sverige, de har da tydeligvis sin egen kvasi H-klasse. Blir ikke samarbeid over landegrensene av dette. H og oppover trenger slicks. Jeg kjører G og har dermed valgt bort slicks, det er jo frivillig.
Det eneste kurante alternativet er at ALLE kjører mønstrede historisk racing dekk. MEN,så fort man kommer litt inn på 70-tallet så er jo dette historieforfalskning.

Så lurer jeg på en ting : Det virker som om disse forslagene skal stemmes over av medlemmene som forrige gang ?? Hvis det er så, hvorfor det ? Skal vi stemme over hvilke forslag vi vil fremme for Bilsportforbundet ?
En eventuell 'erke F -Dunlop racing' entusiast som kanskje kjører en 1000cc F bil har vel hverken interesse av ELLER forutsetninger for å mene eller bestemme hva slags dekk G-H-I skal bruke ?
Vi kommer jo til å diskutere dette lenge etter at neste sesong er slutt...
Mulig jeg er tjukk i hue, men så har jeg da heller ikke høyere utdanning... :roll: :lol:

Post Reply