Medlemsmøte 23/9 kl 18:30

Snakk om stort og smått vedrørende Historisk Racing
User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Medlemsmøte 23/9 kl 18:30

Post by Rune R » 25 Aug 2015, 15:07

Merk at vi på forsiden har lagt ut forslag til endring i regelverk. Meningen er at dette skal det stemmes over på medlemsmøtet onsdag etter løpet på Våler.
Vi har per dato IKKE drøftet eller fått indikasjoner fra NBF om de liker eller ikke liker vårt forslag.
Jeg regner med at snakkesalige medlemmer fulle av meninger ikke klarer å vente med argumentasjon til medlemsmøtet, og det er også meningen. Snakk, tenk og gjerne skriv hva du mener. Poenget er at når vi kommer til 1. Oktober så har vi hatt avstemming og overlater resten til NBF.

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Re: Medlemsmøte 23/9 kl 18:30

Post by bk » 26 Aug 2015, 09:38

Overraskende nok mener Imp-klanen at 1150cc-klasse er en knallfin idé :)

Hvis alle Impene kommer på banen neste år, og alle Abarthene er vi 6 stk. Så har vi jo noen flere Fiat, og NSU. Mangler dog 1070-basert Mini.

Det er håp!
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: Medlemsmøte 23/9 kl 18:30

Post by Impracing » 26 Aug 2015, 17:43

En gammel ringrev i Halden, med en Fiat 850 som aldri har vært på veien, men har en omfattende løpshistorie på is og grus, fikk stort glimt i begge øyne da disse tankene ble nevnt på Rudskogen...
i Sverige var det jo to hotte hvite og røde Mini med Canon-spons som gikk fælt i 1150-klassen, var en av dem en viss Jagerwall montro? Antar at disse var 1071-baserte, det var jo en veldig fin motor, kortere slag enn 1275 og mye mindre "røff" på høye turtall av denne grunn. 970 S lar seg vel ikke borre til mer enn 1020 eller så, med sitt ultrakorte slag. Det står en motorløs 1275 S, ferdig race-rigget og med mange seire under beltet, på et visst race-værste' i Tistedal, hadde vært ille skøy å få den på banen i lille klassen.
Doc

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Re: Medlemsmøte 23/9 kl 18:30

Post by atle » 26 Aug 2015, 22:14

Det koker nok ned til at det er stabilitet som mangler i den lille klassen. Dere må nok begynne å møte på alle løp....med redskap som virker.... Kan forresten kjøpe ny veiv og råder til Escorten, er klasset som 1100... :D

User avatar
Sandman
Site Admin
Posts: 1722
Joined: 16 Mar 2004, 19:18
Location: Langhus

Re: Medlemsmøte 23/9 kl 18:30

Post by Sandman » 26 Aug 2015, 23:21

1071 S er nok ikke tingen for -71 inntil 1150, da denne er homologert i '63 og har dårlig med "ordentlige" racing-biter i de papirene. Hverken skjerm-breddere, breie felger eller annet hjulopphengs "snacks" er klasset så den vil nok slite med å henge med.

Jeg vet ikke hvilket reglemente de kjørte etter nå de hadde SM-klasse inntil 1150cc på syttitallet, men noe App.J var det hverfall ikke.
Edwin Solheim
1964 Austin Mini Cooper S
Life begins @ 6000 rpm!

User avatar
bk
Site Admin
Posts: 1545
Joined: 16 Mar 2004, 14:12

Re: Medlemsmøte 23/9 kl 18:30

Post by bk » 27 Aug 2015, 12:46

Pålitelig og rask - mener du at vi skal bygge Escort, da Atle? :)

Halvparten av moroa er jo å kjøre uddabil for oss, og siden ingenting er hyllevare får det bli litt skruing. Er vel bare én gang fatter eller jeg har stilt i alle løp over en sesong, og det var meg i '09. Grunnen til det var enkel - da var enda en unge på gang, og jeg var passe desperat på å få bedrevet hobbyen til fulle før umulig-perioden i livet nådeløst kom. Hadde det ikke vært for én bolt som ikke ble dratt til 01:00 på natta under girkasseoverhaling på Vålerbanen hadde jeg jaggu vunnet NM totalt, så ja det hjelper å starte og fullføre alle løp!

Som tidligere så er jeg ikke interessert i noe mesterskap, men det er klart det motiverer for meg og fler når de vet at de potensielt er konkurransedyktige i klassen. Pr nå så kan man jo bare glemme pallplass i 1300 G om man ikke kjører en optimal Mini eller Escort (Alfa?), er supergod sjåfør med fersk ratt-trening, og har viljen og midlene til å kjøre 110% hver meter.

Det som vil funke uansett, er alle de morsomme fightene feltet i lille G + F gir, både for publikum og penga. En 1150-klasse ville være å anse som en ren bonus, men først og fremst for å prøve å få med enda fler biler til start.

Hvis stjernene står riktig på himmelen i 2016 kanskje vi klarer en hel sesong igjen, ingen som hadde blitt mer happy for det enn fatter eller meg, men hvis det ikke skjer så kommer vi som før til å prøve det vi er gode for så vi kommer oss på løp :)
Birger Knutsen,
Webmaster www.historisk-racing.no
1971 Sunbeam Imp / 65 Morris Cooper S

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: Medlemsmøte 23/9 kl 18:30

Post by Impracing » 27 Aug 2015, 21:05

Sandman wrote:1071 S er nok ikke tingen for -71 inntil 1150, da denne er homologert i '63 og har dårlig med "ordentlige" racing-biter i de papirene. Hverken skjerm-breddere, breie felger eller annet hjulopphengs "snacks" er klasset så den vil nok slite med å henge med.

Jeg vet ikke hvilket reglemente de kjørte etter nå de hadde SM-klasse inntil 1150cc på syttitallet, men noe App.J var det hverfall ikke.
Hah, klart jeg måtte sjekke etter dette! Fant fram Illustrerad Motor Sport fra april 1974, med presentasjon av bilene i "lilla Grupp Två-klassen"
Man nevner bl a Volvo-sponsede DAF 66 Coupe, kjørt av Børje Thor og Boo Brasta, Ingemar Persson i Fiat 128, Rolf Skoghag i Chrysler Sweden Imp, og endelig: "BLMC Cooper: Flera olika versioner førekommer, Comforts tre identiska bilar før Lennart Persson, Christer Johansson og och Greger Pettersson har utvecklads av brittiska BLMC-experten Richard Longman. Gøsta Pettersson har sjaelv utveckldad sin hundkoja, og Tommy Jagerwalls bil har byggds av Christer Eliasson i Linkøping.
Motorrummet i Comforts kojor ser ganska gyttrigt ut. Den Longmantrimmade motorn ger ca 115bhp med två dubbla Weber-førgaser, der två øppningar pluggats igen,før att toppen bara har två innsugningsporter. Stallchef aer "Bassa" Wrethagen..."
Last edited by Impracing on 27 Aug 2015, 21:14, edited 2 times in total.
Doc

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: Medlemsmøte 23/9 kl 18:30

Post by Impracing » 27 Aug 2015, 21:10

atle wrote:Det koker nok ned til at det er stabilitet som mangler i den lille klassen. Dere må nok begynne å møte på alle løp....med redskap som virker.... Kan forresten kjøpe ny veiv og råder til Escorten, er klasset som 1100... :D
i 1971 klasset Ford en 1000ccm Twincam til Escort Mk ! og en ble kjørt i BTCC av ingen ringere enn Vince Woodman. Men de fant at den lille motoren i en relativ stor bil - og lite moment i en liten MAE-lignende motor med twink topp - ikke var konkurransedyktig med småbilene, dvs 970 Cooper S, Imp og Abarth.
Doc

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Re: Medlemsmøte 23/9 kl 18:30

Post by atle » 27 Aug 2015, 22:23

Skulle nok gå å skremme en 1100 crossflow litt. Tror homologert vekt er ca 710-12 kg, så det er litt handicap vektmessig. Escorten er også klasset med 940 x-flow, så da har vi noe til 1000-cupen. :D Neida, synes ikke at alle skal kjøre Escort, moro med mangfold. Forstår også at det finnes andre prioriteringer, men mener at det bør være en viss mengde biler hele tiden, ikke bare en gang i blant.

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: Medlemsmøte 23/9 kl 18:30

Post by Impracing » 30 Aug 2015, 15:17

I forbindelse med tankene om deling av lille G, har jeg spadd fram programmet fra F1-løpet på Anderstorp i juni 1974. Minnet mitt fortalte meg at startfeltene var store, men duverden! 61 biler påmeldt i Banco Cup, som var det årets hovedsponsor for SM for gruppe 2 standardbiler. (Banco var et sørsvensk bryggeri som leverte drikkevarer av typen læsk...)

Klassen var delt inn i 4 deler, nemlig over 2000cc, 1301-2000cc, 1151-1300cc og under 1150 cc. I den største klassen stilte 14 biler, med flere Caprier (anmeldt som 2600RS selv og jeg synes å huske at Bo Emmas STP-sponsede bil hadde en GAA, dvs 3100RS), flere Porsche RSR, flere Chevy Camaro, to "Batmobile" BMW 3.0 CSL, en Opel Commodore (Jurg Bachi!) og en danskanmeldt Plymouth Barracuda.
I toliterklassen fant vi fem Escort RS1600, flere BMW 2002, Porsche 911T, Opel Ascona, Opel Rally Kadett og en enkelt Volvo 142. I alt var anmeldt 15 tolitersbiler.

1300-klassen hadde også 15 biler til start, med 3 NSU 1200TT (to av dem norske, Tørmoen og Simonsen, og en dansk, Leif Pedersen), en Renault R8 fra "Berg Racing Gordini",, en Fiat 128 Coupe, to Alfa-Romeo 1300GTA (Claes Rothstein og Bjørn Steenberg) samt fem Ford Escort, der en av dem er anmeldt som "1300BDA" Petter Diesen var annen en av dem, anmeldt av Bo Emmas STP-team....bilen var anmeldt som Escort 1300RS. 1300-varianten av BD-motorene het jo BDH, jeg så med egne øyne en sånn bremset til 191 BHP i England...men uten noe dreiemoment å snakke om. Dessuten var jo "oljekrisen" på gang til å kvæle veldig mye racing det året. Bemerkelsesverdig nok - i 1300-klassen var kun EN Mini anmeldt, en finne ved navn Sven Holming

Og altså, "Lilla Grupp Två- klassen", opp til 1150 ccm, også med 15 biler anmeldt: Tre Fiat 128, to DAF 66 (Børje Thor og Boo Brasta), to Sunbam Imp, en svensk og en finsk, to Abarth 1000, og en bråta "BLMC" Mini Cooper S, med Greger, Gøsta og Morgan Pettersson, Lennart Persson, Christer Johansson og Tommy Jagerwall. Skulle gjerne vite hvilken "S"-motor de bygde på. Kan ikke forestille meg at de foret ned en 1275 for å få den ned til 1150, det ville jo gjøre motoren ennå mer underkvadratisk, mens Mini-motorene varva skikkelig den gang. Og mange brukte Longmans opplegg med to "splitta" Weber 45DCOE, slik Sverre Løchen kjørte med på isen i 1973. Skulle være veldig moro - og publikumsvennlig - om vi kunne få en ennå større lille G-klasse til året, og gjerne med en 1150-deling, som jo er historisk korrekt også (selv om startlisten i det løpet her var i 1974, altså i H.)
Doc

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Re: Medlemsmøte 23/9 kl 18:30

Post by Rune R » 11 Sep 2015, 09:28

Vi har mottatt et forslag til forbedring av det styret la ut på hjemmesiden. Det går i hovedsak ut på å ikke la første løpet være tellende for hvilke volumklasser som skal beregne NM poeng sammen, men derimot gjøre status på dette i hvert enkelt løp. Altså at om en volumklasse ikke er 5 stk i et løp, så skal de telle poeng sammen med volumklassen over. Her er sitat fra mottatt forslag:

Vi ønsker at det opprettes 1000 klasse i F, 1150 i G og 1300 i H og at man opprettholder klassene om det er påmeldt 5 biler eller mere.

Om ikke 5 biler er påmeldt i den enkelte klasse en løpshelg så flyttes bilene oppover i neste klasse. Da er det forutsigbarhet og det legges et press på at de minste klassene stiller 5 biler minimum. Vi mener at det vil tilkomme nok biler over tid grunnet forutsigbarheten.

atle
Polesitter
Posts: 241
Joined: 22 Apr 2009, 16:27

Re: Medlemsmøte 23/9 kl 18:30

Post by atle » 13 Sep 2015, 21:31

Da mener man vel at dette skal gjelde ALLE klasser ? Hva med GT-klassene ? Der er det kanskje ikke noen 'neste' klasse bestandig...
Menes det da at man fortsatt kan ta NM poeng i oppflyttet klasse, sevfølgelig etter plassering i den klassen ?

User avatar
Rune R
Site Admin
Posts: 588
Joined: 14 Dec 2010, 10:59

Re: Medlemsmøte 23/9 kl 18:30

Post by Rune R » 15 Sep 2015, 08:33

Vi er klar over det med GT klassen i F er en utfordring i denne "opprykksmetoden", og vi håper medlemsmøte klarer å prate seg frem til et flertallsvedtak også på den saken, men som du sier finnes det ingen neste klasse der. Litt derfor startet vi med å si at dagens reglement for inndeling er utgangspunktet.
Ja du har rett Atle, meningen er at man tar NM poeng i oppflyttet klasse, etter plassering i den klassen ja.

Gammelnok
Grease monkey
Posts: 12
Joined: 16 Apr 2015, 20:37

Re: Medlemsmøte 23/9 kl 18:30

Post by Gammelnok » 18 Sep 2015, 01:26

Bare en tanke...........

GT er en artig "gruppe" og litt av hvert eksotisk har dukker opp innimellom, som f.eks Shelby Mustang.
Annet spennende kan dukke opp fremover også, i den kategorien, hvis bare de rette forutsetningene legges til rette for det.

Noen spennende biler har, som nevnt, allerede vært innom og forsvunnet, kanskje fordi GT ikke har nok "sjangs" poengmessig eller fordi det på annen måte ikke oppleves stimulerende og/eller fristende nok, å stille i den kategorien, i F og lille G.

I sommer var både Renault Alpine og Mini Marcos påmeldte i lille G i Norge og da vi besøkte Velodromloppet var det også med en Fiat, som klasset i GT, i lille G, men rent poengmessig ligger det ikke til rette for å satse på noen GT bil, hverken i F eller i lille G, pr i dag.

GT bilene er vel, i snitt, kanskje også de dyreste og mest "eksotiske" bilene, så fortjener ikke de som satset på disse "publikumsmagnetene" å få litt fokus, i forhold til å kunne sanke poeng?

Vel, her kommer den omtalte tanken i så måte....... Hva med å la GT bilene i F og lille G evt. konkurere om de samme poengene, i alle fall i én sesong, som et eksperiment og så gjøre en vurdering etter sesongens slutt?
Hensikten er å stimulere til en egen GT klasse på sikt og foreløpig samle det som er av GT biler, som det er noenlunde "rettferdig" at kjører sammen, til en "poeng gruppe".

Inntil det evt. er skapt bevissthet om dette kan det til å begynne med være at alt forblir som nå, i begynnelsen av første sesong med en evt. felles poeng gruppe for flere klassers GT biler, men ut i sesongen kan det kanskje dukke opp en og annen som vil prøve.
Vi hadde en gang en sportsbil inndeling (roadsport) og Track days med sportsbiler, som kunne klasset inn i roadsport, er jo for tiden inn som bare det, så hva med å lempe litt på reglene for de "gamle" roadsportbilene, for å komme i gang, ved å akseptere at noen flere uten HTP, for eksempel én hel sesong, fikk være med, bare for å øke deltakerantallet i GT og skape "blest" om bilene, med det mål for øyet at av 10 som prøver seg kommer 11 tilbake med HTP neste år... :lol: ?

Vi har allerede sett at når F og lille G kjører sammen så er det både David mot Goliat og omvendt, alt etter hvilket føre og hvilken bane vi snakker om.
Ville det da ikke kunne tenkes at det også kunne være slik i GT om GT bilene i F og den/de få potensielle GT bilene som kunne tenkes å dukke opp i lille G, kunne ha det på samme måte?
I 2014 så vi både Austin Healy Sebring, Porsche, Lotus Elan og Chevrolet Corvette konkurere, som sportsbiler, men det finnes fler og de finnes i Norge.
Vil vi ha rekruttering kunne vi kanskje henvende oss til Amcar miljøet og skape en bevissthet der, om vår morro.
Amcars har vært brukt til mye mer enn bare dragracing!
Hva med en 57 modell Ford Thunderbird for eksempel. Vi har jo allerede en åpen 57 modell Porsche med oss, iblant.
Hva med en Triumph Spittfire, MG Midget, Renault Alpine Gordini, Fiat Scorpione, eller Mini Marcos i lille G?

Vel, tanken er å skape en større bevissthet om GT og "spotsbilene", som jo tradisjonelt er de mest "spektakulære", ved å ha en egen GT klasse for F og tidligere biler, samt lille G, samlet under ett, inntil det forhåpentligvis stimulerer flere til å satse på GT, slik at klassene F og lille G med tiden blir "selvstendige" nok til å stå på egne hjul?

Med forbehold om at jeg ikke har tenkt grundig nok over konsekvensene av dette forslaget, kastes det hermed ut i det ukjente, KUN som en tanke og ikke som et forslag, men ment til ettertanke, for å "drøfte" om dette kan være noe, i det hele tatt å vurdere, mht. opprykkutfordringen for GT bilene i F?

Ellers ønskes samtlige deltakere lykke til under sesongavslutningen på Våler!

User avatar
Impracing
Champion!
Posts: 715
Joined: 26 Mar 2004, 20:59
Location: Halden
Contact:

Re: Medlemsmøte 23/9 kl 18:30

Post by Impracing » 20 Sep 2015, 23:59

Jeg kan ikke møte på onsdag, får samme dag hjem kone fra USA, etter at svigermor over there ble syk og gikk bort. Men jeg vil gjerne uttrykke støtte til styrets forslag til endring i klasse-inndeling fra neste år, og ser fram til å få med ennå flere "småbiler" i lille G opp til 1150 og opp til 1300.

Leit å avslutte sesongen med motorras på kvaliken, men det var jo 11 år siden sist jeg ventilerte en Imp-motor. Det var på Våler det og, og som igår var det stakkars Yngvar Ekorness som lå bak og fikk "gleden" av en skøytetur på olje fra min ventilerte motor. Sorry guys, satser på å holde all olje inne i veivhus neste år!
Doc

Post Reply