Bare en tanke...........
GT er en artig "gruppe" og litt av hvert eksotisk har dukker opp innimellom, som f.eks Shelby Mustang.
Annet spennende kan dukke opp fremover også, i den kategorien, hvis bare de rette forutsetningene legges til rette for det.
Noen spennende biler har, som nevnt, allerede vært innom og forsvunnet, kanskje fordi GT ikke har nok "sjangs" poengmessig eller fordi det på annen måte ikke oppleves stimulerende og/eller fristende nok, å stille i den kategorien, i F og lille G.
I sommer var både Renault Alpine og Mini Marcos påmeldte i lille G i Norge og da vi besøkte Velodromloppet var det også med en Fiat, som klasset i GT, i lille G, men rent poengmessig ligger det ikke til rette for å satse på noen GT bil, hverken i F eller i lille G, pr i dag.
GT bilene er vel, i snitt, kanskje også de dyreste og mest "eksotiske" bilene, så fortjener ikke de som satset på disse "publikumsmagnetene" å få litt fokus, i forhold til å kunne sanke poeng?
Vel, her kommer den omtalte tanken i så måte....... Hva med å la GT bilene i F og lille G evt. konkurere om de samme poengene, i alle fall i én sesong, som et eksperiment og så gjøre en vurdering etter sesongens slutt?
Hensikten er å stimulere til en egen GT klasse på sikt og foreløpig samle det som er av GT biler, som det er noenlunde "rettferdig" at kjører sammen, til en "poeng gruppe".
Inntil det evt. er skapt bevissthet om dette kan det til å begynne med være at alt forblir som nå, i begynnelsen av første sesong med en evt. felles poeng gruppe for flere klassers GT biler, men ut i sesongen kan det kanskje dukke opp en og annen som vil prøve.
Vi hadde en gang en sportsbil inndeling (roadsport) og Track days med sportsbiler, som kunne klasset inn i roadsport, er jo for tiden inn som bare det, så hva med å lempe litt på reglene for de "gamle" roadsportbilene, for å komme i gang, ved å akseptere at noen flere uten HTP, for eksempel én hel sesong, fikk være med, bare for å øke deltakerantallet i GT og skape "blest" om bilene, med det mål for øyet at av 10 som prøver seg kommer 11 tilbake med HTP neste år...
?
Vi har allerede sett at når F og lille G kjører sammen så er det både David mot Goliat og omvendt, alt etter hvilket føre og hvilken bane vi snakker om.
Ville det da ikke kunne tenkes at det også kunne være slik i GT om GT bilene i F og den/de få potensielle GT bilene som kunne tenkes å dukke opp i lille G, kunne ha det på samme måte?
I 2014 så vi både Austin Healy Sebring, Porsche, Lotus Elan og Chevrolet Corvette konkurere, som sportsbiler, men det finnes fler og de finnes i Norge.
Vil vi ha rekruttering kunne vi kanskje henvende oss til Amcar miljøet og skape en bevissthet der, om vår morro.
Amcars har vært brukt til mye mer enn bare dragracing!
Hva med en 57 modell Ford Thunderbird for eksempel. Vi har jo allerede en åpen 57 modell Porsche med oss, iblant.
Hva med en Triumph Spittfire, MG Midget, Renault Alpine Gordini, Fiat Scorpione, eller Mini Marcos i lille G?
Vel, tanken er å skape en større bevissthet om GT og "spotsbilene", som jo tradisjonelt er de mest "spektakulære", ved å ha en egen GT klasse for F og tidligere biler, samt lille G, samlet under ett, inntil det forhåpentligvis stimulerer flere til å satse på GT, slik at klassene F og lille G med tiden blir "selvstendige" nok til å stå på egne hjul?
Med forbehold om at jeg ikke har tenkt grundig nok over konsekvensene av dette forslaget, kastes det hermed ut i det ukjente, KUN som en tanke og ikke som et forslag, men ment til ettertanke, for å "drøfte" om dette kan være noe, i det hele tatt å vurdere, mht. opprykkutfordringen for GT bilene i F?
Ellers ønskes samtlige deltakere lykke til under sesongavslutningen på Våler!